A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Kupoprodaja kurbanskog mesa

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me Vaše mišljenje u vezi dešavanja koja su prisutna u pojedinim dijelovima Bosne i Hercegovine, da oni koji žele da izvrše obavezu klanja kurbana odu kod određenog mesara, i kažu mu koliko žele mesa da dobiju na ime kurbana, i on im kaže koliko je cijena jednog kilograma, te oni toliko uzmu koliko su nanijetili da uzmu mesa. Da li je ispravno na takav način izvršiti obavezu klanja kurbana?  

Napominjem da se hajvani koji su namjenjeni za kurbane zakolju po propisima islama.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kurbansko meso se ne može prodavati i kupovati nakon klanja, a niti prije klanja hajvana. Prema tome, spomenuti način izvršavanja obaveze kurbana mije ispravan zato što se tu radi o prodaji i kupovini mesa s namjerom da se to meso tretira kurbanskim. Nije ispravno da mesar zakolje kravu s namjerom da njeno meso proda pod kurbansko onima koji iskažu želju za tim. Neko će kupiti npr. deset ili dvadeset kilograma smatrajući da je izvršio obavezu kurbana, drugi veću ili manju količinu itd. To je jedan vid zloupotrebe kurbana radi zarade, kada je riječ o mesaru, a poigravanje s obavezom, kada je riječ o obavezniku. Učesnici u velikom kurbanu trebaju podjednako učestvovati u cijeni, podjednako podijeliti meso i svi moraju imati namjeru izvršenja obaveze kurbana.

Nadijevanje imena džamijama

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Mogu li se nadijevati imena džamijama i isticati na velikim tablama na spoljnjem djelu zidova?

Takođe, mogu li se davati imena islamskim zajednicama u dijaspori po imenu najvećeg donatora, a još je živ?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nazivanje džamija po imenima vakifa ima dugu tradiciju kod nas u Bosni i Hercegovini (Gazi Husrev-begova džamija, Careva džamija. Ferhadija itd.). Ta se tradicija održava sve do danas. Međutim, smatramo da bi trebalo izbjegavati davanje imena džamijama po imenima živih ljudi iz više razloga:
prvi, moguće je da živi čovjek doživi takvu transformaciju i promjenu da bi bilo sramota da se džamija naziva po toj osobi,
drugi razlog, moguće ja da neko u tom džematu zna nešto veoma loše o dotičnoj osobi u mjeri da ga to demotivira da ide u tu džamiju, treći, moguće je da se dotična osoba zamjeri ili se njoj zamjere neki ljudi iz džemata u mjeri da ih to odvraća od dolaska u tu džamiju, bez obzira na činjenicu da se u džamiju dolazi radi Allaha i ibadeta Njemu, a ne radi ljudi i njihovog nama. Slična je situacija i u dijaspori. Naravno, jasno je da finansijska situacija diktira takva rješenja. Pitanje je: da li je bolje da imaš džamiju ili islamski centar koji će se zvati po imenu tog i tog vakifa ili da nemaš tog imena, ali nemaš ni centra ili džamije? Neko postupa pragmatičnije i praktičnije, ali svrsishodnije, a neko se zalaže za ideale, ali koji u realnosti ne donosi rješenje problema. Ovdje nam može biti od pomoći hadis u kojem se navodi: "Djela se prema namjerama vrednuju i svakom čovjeku pripada ono što je namjeravao."

Broj rekata vitr-namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li može žena koja ima puno obaveza umjesto tri rekata vitra klanjati samo jedan rekat sa kunut dovom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U našem mezhebu namaz od jednog rekjata nije ispravan. Vitr namaz se sastoji od tri rekjata s jednim selamom.

Razlika između kurbana na hadžu i kurbana u mjestu boravka

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakva je razlika između kurbana zaklanog na Temetu'ul Hadždžu i onog kod kuće?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U slučaju temmetu hadža kurban je vezan za taj način obavljanja obreda hadža, dok onaj kod kuće nije vezan za obavljanje hadža, već za posjedovanje dovoljno imovine kojom se može kupiti kurban i žrtvovati ga. Razlozi, odnosno osnove obaveze jednog i drugog kurbana su različiti.

Džemat i organiziranje bajramskih sijela uz narodne pjevače

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je po islamskim propisima dozvoljeno da ovakve manifestacije organizuje jedan džemat?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Mišljenja smo da manifestacije sličnog sadržaja treba prepustiti kulturnim i nacionalnim udruženjima, a džemat se treba baviti organiziranjem vjerskih manifestacija. No, katkada se postupa po principu "cilj opravdava sredstva" ili po principu "biranja manjeg od dva zla", pa u tom smislu donekle treba biti fleksibilan. Okupljanja naših ljudi makar i na ovakvom skupu, posebno onih koji inače ne dolaze ili rijetko dolaze u džamiju, manje je zlo nego da se u potpunosti utope i asimiliraju u sredinu u kojoj žive i na taj način izgube svoj identitet. 

Akika za muško dijete

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Pročitao sam na internetu da je akika za djevojčicu 1 ovca, a za dječaka 2 ovce. Da li je može jedan kurban poslužiti i za dječaka?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Može poslužiti jedan kurban i za muško dijete.

Da li krv iz ispucalih usana kvari abdest?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se gubi abdest kada popucaju usne i potekne malo krvi?

I da li je preporučljivo poslije zijevanja ili podrigivanja reći estagfirullah, a poslije kašljanja ili kihanja elhamdulillah?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Abdest se u spomenutom slučaju ne gubi, osim ako bi krv isticala obilnije. Zijevanje i podrigivanje treba suzbijati, a ako se dese lijepo je proučiti istigfar, a poslije kihanja reći "El-hamdulillah".

Kupovina vjerskog objekta sredstvima kamatnog kredita

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živim na zapadu i praksa ovdašnjih vjernika je da kupuju objekte koji su bili neke druge namjene i "pretvaraju" ih u mesdžide. Meni, kao nekome ko praktikuje vjeru je jako drago zbog toga, jer znamo šta gradnja mesdžida znači za nas muslimane. U tome svemu me kopka jedna činjenica a to je da objekti koji se kupuju, kupuju se podsredstvom kamatnog kredita. Da li ima opravdanje kupovina bilo čega pa i samih mesdžida, ako je u pitanju kupovina u koju ulazi i kamata?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako nema drugog, beskamatnog načina da se kupi objekat za mesdžid, primjenjujući princip prijeke potrebe ili nužde, može se posegnuti za bankovnim kreditom. Ovo je i stav Evropskog vijeća za fetve. 

Promjena oblasti školovanja bez znanja roditelja

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je haram promijeniti oblast školovanja bez znanja roditelja? Da budem precizan: moj babo želi da završim fakultet koji sam već upisao, bez obzira što meni nikako ne ide i što znam da neću imati posla, niti ću biti sretan. Ja sam zanijetio da upišem IPF u Zenici, a da mi roditelji i ne znaju za to. Mene interesuje, da li je uzimati novac od roditelja haram? Ako tajno ne promijenim školovanje zavaravajući roditelje da idem i dalje po njihovoj volji, moram da ludim kako sa kolegama koji su većinom džahili, tako i sa svim ostalim.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije zabranjeno promijeniti oblast školovanja shodno procjeni i mogućnostima učenika ili studenta. Međutim, nije dopušteno obmanjivati roditelje i lagati im u vezi fakulteta. To pitanje trebate razriješiti s Vašim roditeljima. Možete se ispomoći u razgovoru s imamom ili nekom drugom osobom u koju imaju povjerenje i Vaši roditelji i Vi.

Estetski hirurški zahvat na (ljudskim) ušima

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je po islamu dozvoljeno izvršiti korekciju ušiju (operativni zahvat) jer je izražena klempavost, obzirom da se radi o estetskoj a ne nekonstruktivnoj hirurgiji?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko je ta klempavost doista izražena i neuobičajena u mjeri da predstavlja problem, tj. osoba osjeća duševnu bol ili neki kompleks, nema zapreke da se izvrši nužna korekcija. Međutim, ako je osoba jačeg karaktera, to joj ne bi trebao biti problem, posebno ako je riječ o ženskoj osobi, jer kosa ili marama obično prekrivaju uši. A Allah najbolje zna.