A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Koliki je grijeh izostavljanje namaskih sunneta?

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

Svi mi znamo da je farz ono što je Allah dž.š. naredio a sunet ono što je radio naš Poslanik a.s. Zanima me zašto je naš Poslanik a.s na dvadeset farzova koje klanjamo u pet vakat namaza, dodao dvadeset suneta? Da li su ti suneti toliko obavezni do mjere da se smatraju kao neoprostiv grijeh ukoliko bi se ispustili, te da li se smiju ispustiti radi recimo veliki obaveza koje čovjek danas ima u životu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ne postoji dvadeset dnevnih farzova, već pet dnevnih farz namaza koji broje 17 rekjata te tri rekjata vitr namaza koji je vadžib. Ostalo su sunneti od kojih su neki pritvrđeni, koje je Vjerovjesnik a.s. redovno klanjao, te nepritvrđeni sunneti, koje je Vjerovjesnik a.s. klanjao i izostavljao. Klanjati sunnete općenito nije stroga obaveza. Ko ih ponekad izostavi neće biti griješan. Redovno izostavljanje sunneta nije dobra praksa.

Određivanje namaskih vremena u Kur'anu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Čitajući Kur'an naišla sam na jedan ajet u suri hud. Radi se o 114. ajetu pomenute sure koji glasi: “ I obavljaj molitvu početkom i krajem dana, i u prvim časovima noći! Dobra djela zaista poništavaju hrđava. To je pouka za one koji pouku žele.

 U pomenutom ajetu Allah dž.š. nam naglašava da obavljamo molitvu dva puta na dan tj. ujutru i navečer. Ono što mi je stvorilo sumnju je to kako je došlo do toga da mi danas obavljamo molitvu pet puta na dan od naređena dva? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
O klanjanju namaza i namaskim vremenima govori se u više kur'anskih ajeta, tako da se propis ne može utvrditi samo na osnovu spomenutog ajeta. U 114. Ajetu sure Hud govori se o tri namaska vremena: sabahu, ikindiji i akšamu, u 78. ajetu sure El-Isra' govori se o podnevskom, jacijskom i sabahskom namazu, a u 238. ajetu sure El-Bekare govori se o ikindijskom namazu. Precizna vremena ovih pet dnevnih farz (stroga obaveza) namaza pojasnio je Vjerovjesnik a.s. u hadisu.

Porodiljska naknada

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

U braku sam dvije i po godine. Živim u Hrvatskoj i imam hrvatsko državljanstvo, a supruga mi je iz BiH i ona trenutno ima status stranca sa privremenim boravkom. Trenutno je  u trećem mjesecu trudnoće. Zbog različitih spleta okolnosti iako je visoko obrazovana nije mogla naći posao. Hvala Allahu, ja imam posao i pokrivamo osnovne troškove sa mojom plaćom. U Hrvatskoj postoji naknada za porodilje. Da li je dopušteno muslimanu/ki da koriste tu naknadu?

Pravo na tu naknadu imaju hrvatski državljani (zaposleni i nezaposleni) i  stranci sa stalnim boravkom.

Također pravo na tu naknadu ima i stranac koji nema stalni boravak ako je prijavljen bio u radni odnos a onda zbog poroda otišla na porodiljski dopust.

Da li je dopušteno raditi ugovor o radnom odnosu  sa nekim poslodavcem  koji bi omogućio strancu bez stalnog boravka, kako bi ova mogla ostvariti pravo na porodiljsku naknadu, s time da se u dogovoru s poslodavcem isplate svi njegovi troškovi nazad tako da firma nije ni u kakvom gubitku.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Preporučujemo Vam da postupate sukladno zakonu, jer se prevare prije ili kasnije otkriju i time nanosi šteta ugledu svih muslimana. Nastojte da ispunite zakonske uvjete za porodiljsku naknadu i regularno ostvarite to pravo.

Da li je mlijeko magarice dozvoljeno?

Pitanje:

Esselamu Alejkum!
Poznat mi je hadis o zabrani konzumiranja mesa domaćeg magarca, ali me interesuje kakav je status mlijeka domaćih magarica; da li je ono dozvoljeno ili zabranjeno za konzumiranje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pretežno mišljenje uleme je da je mlijeko životinje čije meso nije dozvoljeno jesti nečisto i kao takvo zabranjeno koristiti za ljudsku ishranu osim u nuždi. Budući da je zabranjeno jesti meso domaćih magaraca, po istom osnovu je zabranjeno piti ili na drugi način koristiti mlijeko magarice osim u stanju nužde.

Osobe s govornim manama (mucanje)

Pitanje:

Esselamu Alejkum!
Kakav je stav islama prema osobama koje mucaju i da li postoji neki lijek za to?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da je riječ o medicinskom (zdravstvenom) problemu, najbolje je da se obratite odgovarajućem ljekaru koji će ustanoviti dijagnozu i propisati odgovarajuću terapiju.

Da li je prioritetnije vraćati dug ili davati zekjat?

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

Živim u inostranstvu sa dvoje djece. Samohrana sam majka,i  kao svi drugi kupila sam stan na kredit u iznosu od pola miliona km. Već nekoliko godina otplaćujem kredit i ta se sumo prepolovila. Vodim računa oko zekjata, jer uvijek imam nešto novca sa strane za svaki slučaj. Na taj novac dajem zekjat svake godine, pa me interesuje, s obzirom da imam taj kredit na stan, da li sam dužna davati zekjat ili bi mogla umjesto toga svoj dug da otplaćujem i što brže da se riješim tog kredita koji je haram djelo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kad bi se postupilo na način o kojem govorite u svom pitanju, to bi značilo uplatu zekjata za vlastite potrebe, što nije ispravno. Budući da se kod Vas radi o odgodnom dugu, koji otplaćujete postepeno tokom više godina, na njega ne treba obraćati pažnju, tj. ne uzima se u obzir prilikom obračuna zekjata. To znači da ako tokom godine uštedite novca, mimo plaćenih rata kredita, u iznosu nisaba, uz ispunjene ostale uvjete (protok zekjatske godine), na taj iznos trebate dati zekjat u iznosu od 2,5% vrijednosti ušteđene imovine. Ukoliko odlučite da svu ušteđevinu, prije isteka zekjatske godine, usmjerite na trenutno/prijevremeno vraćanje duga, ili dijela duga, onda na taj iznos, namijenjen trenutnom vraćanju duga, bez daljnjeg zadržavanje sume, niste obavezni izdvojiti zekjat, zato što je taj iznos obuhvaćen neodložnim dugom. Prema tome, Vaša namjera ne bi smjela biti izbjegavanje obaveze zekjata, već prijevremeno izvršavanje obaveze vraćanja duga. A Allah najbolje zna svačije namjere.

Ko treba klanjati u prvom saffu?

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

Često se dešava da imami ili neko iz džemata diže vjernike, najviše omladinu iz prvog saffa da bi napravio mjesto sebi i nekim "važnim" gostima.

Allah dž.š. mi je svjedok da se ne guram nikad naprijed, ali kad dođem prvi popunjavam saffove u džamiji od prvog saffa sa sredine, kao što je to u hadisu preporučio Poslanik a.s.

Kako da postupim ako dođem u situaciju da me neko uhvati za rame i potegne iz saffa?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U prvom saffu, u sredini iza imama, trebaju biti ugledni članovi džemata koji mogu zamijeniti imama u slučaju potrebe. "Neka iza mene klanjaju učeni i sposobni!" -  navodi se u jednom hadisu. Prema tome, ukoliko ne spadate u spomenutu kategoriju klanjača, preporučili bismo Vam da potražite prazno mjesto u džamiji mimo spomenutog. Ima slučajeva da pojedinci zauzimaju mjesto u prvom safu, čak i neposredno iza imama, a onda nakon selama žure da napuste džemat bihuzureći ostale džematlije tokom prolaska kroz safove. Ne smeta da propustite u saff ispred sebe starije i uglednije ljude. To je na tragu hadisa: "Nije od nas ko ne poštuje starije ljude, niti onaj ko nije milostiv prema mlađima."

Žena i rad u prodavnicama u kojima se prodaje alkohol

Pitanje:

Esselamu Alejkum!
Sestra mi je dobila ponudu da radi u prodavnici mješovite robe, međutim u toj prodavnici se prodaje alkohol, čak i u toku Ramazana. Ja mislim da njoj nije dozvoljeno raditi tu, bez obzira što je pokrivena i što joj možda ti ljudi ne bi stvarali probleme zbog hidžaba. Ona je u težoj financijskoj situaciji i zbog toga trebamo stručno mišljenje.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da je u prodavnici veći dio proizvoda kojim je dozvoljeno trgovati, da prodavači ne mogu uticati na vlasnika u pogledu robe koja se prodaje, te da Vaša sestra ima potrebu za zaposlenjem, smatramo da nema smetnje da prihvati taj posao u nadi da će možda naći i bolji, bez tih elemenata koji posao čini mješavinom halala i harama.

Rezanje noktiju noću

Pitanje:

Esselamu Alejkum!
Da li je islamom pokudno rezati nokte noću?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U današnjoj situaciji, kada imamo kvalitetno noćno svjetlo, s obzirom na vidljivost, smatramo da taj postupak nije pokuđen. Naime, u ranijem periodu svjetlo tokom noći je bilo slabo, a sredstvo za rezanje noktiju nepraktično, tako da je moglo doći i do povrede prilikom rezanja noktiju, ili su nokti mogli završiti na podu ili u hrani, pa se smatralo pokuđenim da se to radi po noći. Danas je situacija drugačija (bolja vidljivost, praktičnija sredstva za rezanje noktiju), pa smatramo da nema smetnje da se to učini noću, uz preporuku da je ipak sigurnije da se to obavlja danju, a noću samo izuzetno. U svakom slučaju, mislimo da je propis razložan.

Lucidni snovi

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

Ne znam koliko ste upoznati sa ovom temom - lucidni snovi su snovi koji se postižu raznim tehnikama, kao npr. pisanje dnevnika snova, u kojima pojedinac, najčešće, postaje svjestan svog okruženja, tj. da sanja, te mu to omogućuje određenu kontrolu nad svojim snovima. Također, postoji mnogo rijeđa alternativa da pojedinac nije svjestan da je u stanju sna, ali u ovakvom obliku lucidnih snova ima mnogo veću kontrolu. Ovi se snovi, nekada, dešavaju kao prirodna pojava, tj. bez namjere spavača. Interesuje me da li je dozvoljeno vještački inducirati ovo stanje, tj. da li je dozvoljeno muslimanu da praktikuje ovakvu vrstu snova, sa namjerom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije nam dovoljno poznat fenomen tzv. lucidnih snova. No, postavlja se pitanje koja je svrha i korist tog postupka? Da li je to sredstvo preko kojeg neko želi prodavati maglu ili pokušati kontrolisati druge? Otuda, izražavamo rezervu prema tom postupku dok se na razjasni njegova svrha i eventualna opravdana korist.