A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Učenje dove na sedži u namazu

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li se namaz kvari ako pustimo suzu tokom namaza, i da li se namaz kvari ako na sedždi tokom namaza molimo Allaha?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Puštanje suze u namazu ne kvari namaz, kao ni dova koja se prouči na sedždi. Ipak, bolje je na sedždi učiti ono što se prenosi od Vjerovjesnika a.s. da je učio, a naše posebne dove učiti mimo namaza. A Allah najbolje zna.

Izdvajanje zekjata posredstvom džemata

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na posljednjoj godišnjoj skupštini džemata (u bošnjačkoj dijaspori) zapazio sam na blagajnoj izvještaj da je novac od zekjata koji su uplatili ljudi iz džemata otišao u mešihat i nakon obračuna vratilo se u isti džemat oko 60% od uplaćenih sredstava. Molim Vas da mi pojasnite na osnovu kojeg pravila se to određuje jer sam ja kao musliman bio ubijeđen da taj novac ide u medrese, institucije i sl., ali u ovom slučaju vidim da većina novca ostaje tu. Možete li da mi date savjet da li i dalje da uplaćujem svoj zekjat tu ili u neku drugu instituciju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuti postupak u vezi zekjata je ispravan i on je u skladu sa odlukom Rijaseta i Sabora Islamske zajednice. Prema tome, tu nema ništa sporno i nastavite izdvajati zekjat kao i do sada putem blokova Rijaseta, a posredstvom Vašega džemata.

Klanjanje za pripadnicima drugih mezheba

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U našem džematu ima ljudi koji govore da su im braća rafidije i esedovci. Da li je dozvoljeno klanjati za njima kad oni predvode džemat ako je imam odsutan?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Imam treba u slučaju odsustva odrediti osobu koja će ga mijenjati u mihrabu. Ta osoba se ne treba upuštati u ta pitanje i rasprave, kao ni džematlije. Neka to prepuste ulemi, a u džamiji trebaju se posvetiti namazu i džematu. Smisao džemata je okupljanje vjernika, a ne bavljenje onim što ih razdvaja i dijeli.

Ime Sarah

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li možemo dati djevojčici ime Sarah, i da li ima izvora u muslimanskim imenima? Tražili smo preko par izvora ali su objašnjenja komplicirana za shvatiti, pa vas molimo ako ste u mogućnosti da nam pomognete.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Više puta smo naglasili da se ne želimo upuštati u ocjenu imena iz praktičnih razloga, da ne bismo negativnim stavom ili komentarom uvrijedili neku osoba koja već ima odnosno ime. Ime Sara zastupljeno je i kod muslimana i kod Jevreja. Žena Vjerovjesnika Ibrahima a.s. imala je ime Sara. Ima osnovu u arapskom jeziku, značenje mu je lijepo, tako da se može smatrati muslimanskim imenom.

Sedžada kao perda

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li sedžada može služiti kao perda/sutra prilikom namaza tj. da li ispred čovjeka koji klanja na sedžadi može neko sjediti ili prolaziti ispred njega.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Tzv. sutra (perda - mala pregrada) je znak i obilježje prostora predviđenog za klanjanje koje služi kao upozorenje drugima da ne prolaze preko tog prostora i ometaju klanjača. Kako i sedžada na kojoj se klanja vrši istu funkciju, tj. označava prostor za klanjanje, smatramo da može poslužiti kao perda u namazu. 

Konzumiranje gljive kombucha

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ljekovita biljka, tačnije krasna gljivica “KOMBUCHA” se pripravlja na sljedeći način: u posudu se stavi gljiva kombucha, zatim joj se doda čaj te malo šećera. Stoji 10 dana i desi se proces fermentacije. Za vrijeme fermentacije kvas razgrađuje šećer i pretvara ga u plin i razne organske kiseline. Postići će stupanj kiselosti pH 2,7-3,2. Na internetu piše da proizvede do 3%-5% alkohola. Jedan ljekar (musliman) kaže da to nije alkohol nego ustvari kiselost koju proizvodi ta gljiva. Molim Vas da mi kažete da li je spomenuti napitak dozvoljen da se pije.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko bi spomenuti proizvod doveo u stanje opijenosti ako se konzumira u velikoj količini, zabranjen je. U protivnom, propis zavisi od toga da li u njemu ima kakve štete. Ako je kao lijek neophodan, tj. nema alternativnog lijeka za neku opasnu bolest, dozvoljeno je koristiti ga općenito.

Dova i proklinjanje

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na socijalnim mrežama su se pojavile kletve poput:

„Dovim Allahu da oni koji su zapalili Arhiv BiH izgore isto kao i ovi dokumenti, samo što su dokumenti 'neprocijenjive vrijednosti', a oni koji su to učinili potpuno bezvrijedni.“
Kao i:
„Proklinjem svakog onog ko je palio i uništavao javno dobro moje domovine. Proklinjem svakog onog ko je podržavao organizovanu, razarajuću rulju. Proklinjem onog ko ih je navratio kao i onog ko ih je morao spriječiti a nije! Proklinjem one koji su profitirali od ove agresije na moju Bosnu! Bog dao pa im svima u kućama ovako gorilo i izgorilo. Bog dao pa im se pleme zatrlo i trag o njima nestao na ovom svijetu! Bog dao pa u inat njima moja Bosna opstala i ojačala i okupatora se kutarisala! A dova mazluma se prima pa primi ove dove, moj Gospodaru!“

U prvom slučaju se radi o pojedincima koji ili pišu za islamske časopise i portale, a u drugom slučaju naš brat koji predvodi džemat. Smatram da kao takvi imaju značajan uticaj na okolinu, pa bih molio Vaš stav.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Bez obzira na činjenicu da je ugrožavanje života drugih ljudi i uništavanje javne/državne i privatne imovine, posebno arhivske građe važne za našu historiju, kulturu i državu općenito, šerijatski zabranjeno, nije opravdano učiti spomenute dove, posebno ne proklinjati druge ljude. Umjesto proklinjanja preporučujemo dovu Svevišnjemu da prosvijetli umove liderima i narodu, da ih uputi na pravi put i pomogne nam svima u velikom iskušenju s kojim se suočavamo. Apeliramo na muslimane i sve građane da se ne povode za svakim pozivom i pokličem, da ne podliježu manipulacijama raznih manipulatora i da dobro razmisle o mogućim posljedicama prije nego se odluče učestvovati u sličnim aktivnostima. Naravno, učestvovanje u mirnom protestu protiv nepravde, nezaposlenosti, socijalnih problema i sl., nije sporno. Nasilje bilo koje vrste nije prihvatljivo. Katkada su mirni prosvjednici paravan za djelovanje destruktivnih i zlonamjernih grupa i pojedinaca.

Reklamiranje restorana koji prodaju alkohol

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

Prestavljam jednu informatičku platformu koja nudi trgovinama da stave svoju reklamu na internet. 
Da li je meni haram uzeti kontakt sa restoranima što prodaju alkohol da stave reklamu za njihov restoran na našu stranicu? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko se restoran bavi isključivo prodajom alkohola, ili je prepoznatljivo mjesto po pijankama, kockanju, klađenju i sl. šerijatski nedozvoljenim radnjama, ili u okviru svoje reklame spominje servisiranje alkohola, onda nije dozvoljeno reklamiranje takvog restorana sa stanovišta šerijata, na temelju kur'anskog ajeta: "Potpomažite se u dobročinstvu i bogobojaznosti, a ne sarađujte u grijehu i neprijateljstvu." Ukoliko se radi o običnom reklamiranju restorana, bez spominjanja spomenutih nedopuštenih radnji, a sam restoran nije po njima prepoznatljiv u svojoj sredini, smatramo da nema zapreke za običnu reklamu, budući da restoran nudi i dozvoljene usluge, a na posjetiocu je odgovornost za njegove postupke.

Da li žena može biti član džematskog odbora?

Pitanje:

Esselamu Alejkum!
Prije par dana smo imali godišnju skupštinu našeg džemata i tom prilikom smo izabrali gotovo čitav novi džematski odbor, međutim neko je predložio jednu djevojku da bude član, a djevojka je dobila dovoljan broj glasova da može biti član džematskog odbora .

Kakav je Islamski stav po ovom pitanju i šta treba činiti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema šerijatske zabrane da žena bude član džematskog odbora. U aktuelnom sazivu Vijeća za fetve Rijaseta IZ djeluje jedna žena, u prošlom sazivu Rijaseta bila je žena, među članovima Sabora IZ ima žena, žene predaju u našim medresama i na islamskim fakultetima, pa zašto bi bilo sporno da žena bude član džematskog odbora. Međutim, u konkretnom slučaju, budući da džematski odbor u određenim segmentima nadzire rad imama, možda nije dobro da u tom tijelu koje se bavi i tim poslom bude njegova kćerka. Prema postojećim normativnim aktima  ne postoji zabrana  takvog članstva.

Da li je dozvoljeno jesti meso koje je zaklao musliman koji ne klanja namaze?

Pitanje:

Esselamu Alejkum!
Koji su osnovni uvjeti za ispravnost prinošenja žrtve od strane onoga koji kolje, tj. kakvo mora biti njegovo stanje u pitanju vjere? Da li je dozvoljeno jesti meso životinje a osoba koja zakolje je musliman ali ne klanja namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Uvjet ispravnosti kurbana jeste da je osoba musliman makar se radilo i o velikom grješniku, što je status koji ima onaj koji ne klanja namaze. To što neko griješi u nekom propisu ne znači da ne treba činiti dobra djela sve dok ne prestane griješiti. Dobra djela brišu hrđava, navodi se u Kur'anu. Čiji će kurban biti primljen kod Allaha to samo On zna. Svevišnji u Kur'anu da On prima dobra djela bogobojaznih. Meso životinje koju je zaklao musliman s Bismillom, makar bio od onih koji propuštaju namaze, dozvoljeno je jesti.