A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ograđivanje mjesnih mezarluka

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moj posjed (kuća i okućnica) jednom stranom graniči sa mjesnim mezarjem. Postavljanje i održavanje ograde na tom dijelu dugi niz godina radio sam ja i moja porodica. S obzirom da je sadašnja ograda dotrajala i dobrim dijelom porušena, obraćao sam se džematskom odboru u vezi rješavanja ovog pitanja, jer ja, pošto sam penzioner, nisam u mogućnosti da ovo riješim sam. Međutim, već  7 mjeseci nisam dobio odgovor. Moje pitanje je ko je nadležan za ograđivanje mjesnih mezarja i iz kojih se to sredstava radi?  

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Lokalnim mezarjima koji su u vlasništvu IZ, koji imaju status vakufa, brinu lokalni džematski odbori. Ograđivanje i održavanje mezarja općenito obično se finansira iz namjenski prikupljenih sredstava od samih džematlija ili nekih drugih donacija. Način organiziranja tog posla se razlikuje od džemata do džemata. Prema tome, adresa za Vaše pitanje je mjesni džematski odbor, ili medžlis Islamske zajednice u mjestu u kojem živite.

Kako vratiti dug osobi koja je umrla

Pitanje:
Selam!
Molim vas da mi odgovorite kako mogu vratiti dug osobi koja je preselila na Ahiret. Da li mogu iznos koji sam dužan dati za sadaku a da nanijetim na ime osobe kojoj sam dužan? Također, nisam uspio pronaći nikog od rodbine te osobe pa da li mogu onda na taj način vratiti dug?

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Nakon smrti povjerioca potraživanja koje je imao prema dužnicima prelaze na njegove nasljednike. Prema tome, trebate pokušati naći njegove nasljednike i vratiti im dug koji ste bili dužni umrlome. Ukoliko ne uspijete naći njegove nasljednike, trebate se osloboditi duga tako što ćete u ime te osobe ta sredstva dati u neku dobrotvornu svrhu (za džamiju, mekteb, kao sadaku i sl.) Naravno, ukoliko dug nije vraćen na vrijeme, a bili ste u mogućnosti, potrebno je učiniti teobu i istigfar (pokajati se i zatražiti oprost od Allaha zbog tog grijeha).

Likovima na ćilimima i tepisima

Pitanje:

Esselamu alejkum! Na ćilimima na kojim klanjamo, u našoj i u dosta drugih džamija u BiH, nalaze se stručno prikriveni likovi o kojima niko ne govori ili barem ja ne znam da se o tome govori. Ovo je jedan veliki problem i veliki grijeh koji nam je strateški nametnut, zato bi bilo dobro da se ovo promjeni, jer mi idemo u džamije da se klanjamo samo jednom Allahu dž.š. , a ovi likovi predstavljaju veliki problem.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Fokusiranjem pogleda mogu se nazrijeti konture nekog lika, ali to zavisi od mašte i načina gledanja. Preporučio bih Vam da ne obraćate pažnju na te konture i šare, već da se usredsredite na sam namaz i njegove sastavne dijelove. U svakom slučaju Vaše zapažanje možete iznijeti Vašem imamu i muteveliji.

Napaštanje dana koje nismo postili u djetinjstvu i u ranoj mladosti

Pitanje:

Esselamu alejkum!  

Na koji način bi bilo najbolje da postupim u slijedećem slučaju. Do svoje 18 godine postio sam neke dane ramazana, ali ne i sve,  i to ponajviše zbog nedovoljnog znanja da ova stroga obaveza nastupa puno ranije, to jeste, sa nastupanjem polne zrelosti, kao i iz razloga "zahtjevnijih" školskih obaveza kada određene dane ne bih postio? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Obzirom na sve okolnosti, posebno neznanje koje Vas je pratilo u  periodu sazrijevanja, te da se nakupilo mnogo dana, tako da bi njihovo napaštanje bilo teško, mišljenja smo da se trebate pokajati, zatražiti oprosta za propuštene dane posta, i ubuduće redovno izvršavati sve vjerske obaveze, kao i nafile, dodatne ibadete i dobra djela. "Dobra djela brišu loša" - kaže se u Kur'anu.

Žena u hajzu i naklanjavanje namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Napunila sam 18 godina i želim da počnem klanjati. Imam puno pitanja i htjela bih da se vama obratim. Ukoliko muslimanka ima hajz i nije u mogućnosti klanjati namaze, da li to mora nadoknaditi? Ako da, kako da to uradi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ženi u hajzu je zabranjeno klanjati jer ne ispunjava uvjet čistoće od velikog hadesa. Nakon prestanka hajza žena je dužna okupati se i nastaviti klanjati namaze. Nema obaveze naklanjavati namaze koje je propustila za vrijeme hajza. Dane propuštenog posta dužna je napostiti.

Klanjanje dženaze osobi za koju se ne zna kako je ukopana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prije nekoliko dana sam saznao da mi je bliski rođak (amidža), koji je boravio u Hrvatskoj od 1980 godine, preselio na ahiret. Imao je miješani brak, tj. bio je oženjen državljankom Hrvatske. Zbog okolnosti koje su se dešavale u njihovom braku, koje ne bih navodio ovom prilikom, nismo imali kontakte već duže od tri godine. Od njegove supruge i ostalih ukućana nismo obavješteni o smrti tako da ne znamo kako je i na koji način ukopan, a te informacije ne možemo dobiti od njegove supruge. Da li mi možemo da mu klanjamo sada dženazu u Bosni nakon toliko vremena ili da odemo na mezar u Hrvatsku da klanjamo dženazu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Trebate provjeriti u Islamskoj zajednici Hrvatske da li se spomenutoj osobi klanjala dženaza ili ne. U svakom slučaju, imajući u vidu da je umrli znao za situaciju u kojoj se nalazi, da nije ostavio oporuku da se ukopa po muslimanskim običajima, te da se ne zna da li je ogasuljen, što je uvjet klanjanja dženaze, te da je od ukopa prošlo više godina, tako da je tijelo već istruhlo, nema potrebe niti obaveze da se u ovom slučaju naknadno klanja dženaza ni na grobu niti u odsustvu. To je završena stvar. Ako je spomenuto lice živjelo, radilo i umrlo kao musliman, to što mu se nija klanjala dženaza neće utjecati na njegov status na budućem svijetu. A Allah najbolje zna.

Šta uraditi kamatom dobivenom sudskom presudom?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Bila sam zaposlena u jednoj javnoj ustanovi gdje sam na radnom mjestu povrijeđena. Pošto sam bila na određeno vrijeme primljena čim mi je istekao ugovor, a to je bilo za 10 dana, dobila sam otkaz i ako sam se nalazila u bolnici gdje sam podvrgnuta operaciji. Na sudu sam dobila da mi povežu staž od dvije godine i za taj period sam dobila zagarantovanu plaću u Federaciji,  a ja sam sa VSS. Na te plaće je sud uračunao i kamate. Nisam tražila kamate, a da sam radila dobila bi mnogo veća primanja, a i ove kamate su minorne u odnosu na poskupljenja koja su se dogodila za ovih pet godina. Šta da radim sa ovim novcem?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Preporučujemo Vam da zadržite za sebe osnovni dug, a da kamatu podijelite u humanitarne svrhe.

Ašikovanje u islamu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je zabranjeno imati djevojku, ako se pri tome oboje držimo šerijatskih zakona?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dozvoljeno je upoznati se s nekom djevojkom s ciljem eventualnog sklapanja braka s njom. Nije dopušteno osamljivanje niti bilo kakvo tjelesno dodirivanje i intimnosti.

Skidanje filmova sa interneta

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je zabranjeno skidati filmove ili neke druge multimedijske sadržaje čisto za vlastite potrebe, znači bez namjere da se od toga stekne zarada?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije dozvoljeno svaki film gledati ili presnimavati, to zavisi od njegova sadržaja i poruka koje nosi i nudi. Kada je riječ o snimanju (skidanju s interneta), tu treba primijeniti opće propise o autorskim pravima, odnosno pozitivno-pravne propise koji regulišu tu materiju.

Učenici i studenti i obavljanje džume namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pošto sam prva smjena u školi i petkom mi nastava traje do 1 sat, u zimskom periodu ne stignem obaviti Džumu-namaz, pa me zanima da li se to može uzeti kao opravdanje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nažalost, kod nas nastava u školama i na fakultetima nije prilagođena namaskim vremenima, posebno mislimo na sedmični namaz koji se može obaviti samo u džematu, te su u tom smislu muslimani diskriminirani i u nepovoljnijem položaju nego pripadnici drugih religija kod nas (kršćani i jevreji), jer je sedmični odmor u cijeloj Evropi prilagođen njihovim sedmičnim molitvama. Nadamo se da će se i muslimanima zakonskim putem ili putem ugovora sa Državom odobriti makar jedan sat petkom da mogu prisustvovati džuma-namazu. Do tada, učenici koji moraju prisustvovati nastavi u to vrijeme imaju opravdanje kada nisu u prilici da prisustvuju džumi zbog nastave ili ispita u naznačeno vrijeme.