A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Transplantacija organa umrle osobe

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na kakav način se tretira osoba koja se nije izjasnila u vezi transplantacije organa, a prilikom njene smrti ljekari ''uzmu sve što je zdravo u toj osobi''?

Ili ukoliko porodica ne naglasi i ne precizira šta tačno daruje od organa, ista se stvar dešava?

Da li je uopšte dozvoljeno da se mrtvom insanu oduzme sve što je zdravo, a sve u svrhu liječenja drugih ljudi ili se ipak mora naglasiti šta je to što se donira? I na kakav će se način tretirati osoba koju su, kako smo već spomenuli, iskoristili - čije su zdrave organe uzeli?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Tijelo umrle osobe ima svoju svetost i prema njemu se svi moraju odnositi s dužnim poštovanjem i krajnjom pažnjom, bez obzira da li je umrlo lice potpisalo donorsku karticu ili ne, i bez obzira da li je porodica dozvolila transplantaciju nekih njegovih oragana ili ne. To se jasno mora reći nadležnima u bolnicama i ustanovama koje vrše eksplantaciju i transplantaciju organa sa umrle osobe. Treba znati da nije dozvoljeno donirati sve organe. Od dozvoljenosti doniranja izuzeti su reproduktivni organi i svi spoljašnji dijelovi tijela, izuzev rožnjače, jer bi uzimanje vanjskih dijelova tijela predstavljalo masakriranje leša, što je zabranjeno u islamu. Zato, savjetujemo muslimanima koji se odluče za doniranje organa nakon smrti, da u dogovoru s porodicom preciziraju koji organ, ili organe, doniraju, poštujući gore spomenute izuzetke koji spadaju u zonu zabrane.

Žene u džematskom odboru

Pitanje:

Esselamu Alejkum 

Povodom izbora za džematski odbor u našem džematu izabrane su na zadnjem glasanju dvije ženske osobe(blagajnica i zamjenica). Da li je to po šerijatu dozvoljeno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Prema mišljenju izrazite većina uleme, osnovni princip u Šerijatu je dozvoljenost stvari i postupaka (ibaha aslijje), te nije neophodno dokazivati dozvoljenost nečega već zabranjenost. Kako u izvorima islama, Kur'anu i Sunnetu nema izričitih dokaza da je ženama zabranjeno da budu blagajnice u medžlisu, slijedi zaključak da je to dozvoljeno. U njihovom radu, kao i radu ostalih radnika trebaju se poštovati islamske etičke norme ponašanja i komuniciranja.

Prodaja uz naplaćivanje unaprijed

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Kakav je propis trgovanja robom na način da trgovac prvo uzme narudžbu od kupaca, a zatim kupi robu koju ti ljudi žele i njima proda uz određeni procenat zarade? Na primjer, danas na facebooku dosta žena najviše prodaje garderobu i slično sa ebay-a i sličnih stranica gdje se prvo uzme narudžba pa to stiže tek za mjesec,a plaćanje se vrši unaprijed. Kruže tekstovi da je takva prodaja haram na osnovu hadisa:

"Nije dozvoljena prodaja onog što ne posjeduješ (što nije u tvom vlasništvu)" (Ebu Davud, Tirmizi i Ahmed, a Albani je hadis ocijenio dobrim u Irva'u galil).
Naravno, svi su svjesni da je ta odjeća uglavnom iz Kine i svi su svjesni šta kupuju. Mnogi od njih uopšte ne žele da otvaraju profile na takvim stranicama nego im je lakše da plate " posredniku" odnosno tom prodavaču,koji pored cijene uzme određeni profit.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Prodaja uz plaćanje unaprijed i odgođenu isporuku robe spada u tzv. selem prodaju. Međutim, ta vrsta kupoprodaje jeste izuzetak od zabrane koja se odnosi na prodaju robe koja nije u posjedu prodavca. Obično se ovaj izuzetak odnosi na pretprodaju poljoprivrednih proizvoda, a ne na nabavljanje robe i njenu preprodaju uz određenu maržu. To je bliže murabeha ugovoru. Međutim, u murabeha ugovoru nije dozvoljeno unaprijed plaćanje, već po isporuci robe koja je u međuvremenu u vlasništvu prodavca. On mora precizno saopćiti cijenu i procenat svoje zarade (marža). Kako ovaj vid kupoprodaje putem interneta, koji ste naznačili u svom pitanju, nije ni čista murabeha, niti čista selem prodaja, smatramo da je upitna ispravnost takve vrste kupoprodaje. Za nju bi se moglo reći da potpada pod zabranu navedenu u hadisu kojim se zabranjuje prodaje robe koje nije u vlasništvi prodavca. Uz to, taj oblik trgovine je veoma izložen riziku i manipulaciji, pa ga i zbog tog razloga treba izbjegavati.

Sanjanje imena za svoje nerođeno dijete

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li trudnica kada u kasnoj trudnoći sanja ime za svoje nerođeno dijete, to ime prema islamskim propisima, mora da nadije djetetu kada se rodi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To što neko sanja ime djeteta koje treba da se rodi može biti indikativno, kao neki znak, ali nema obaveze da se da upravo to ime. Izbor lijepog muslimanskog imena djeteta je pravo i obaveza roditelja i o tome se roditelji trebaju dogovoriti.

Šta uraditi s novcem od kamate?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kod mene se na računu pojavila uplata od oko 45 KM sa naznakom "Kamata", ali račun nije štedni, nego tekući, a novac nije oročen i nije bilo nikakvog dogovora o isplaćivanju kamate. Moje pitanje je: Smijem li taj novac koristiti, ili ga trebam nekome pokloniti? Ako ga ne mogu koristiti, kome je najbolje da taj novac udijelim?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Potražite objašnjenje situacije u banci. Ukoliko nadležna osoba u banci potvrdi da je riječ o kamati na novac makar on bio na tekućem računu (jer banka raspolaže i tim novcem), onda taj iznos (dobijen na ime kamate) podijelite siromasima. Nemojte ga koristiti za vlastite potrebe. Sravnjivanjem uplate i isplate na i sa računa i sami možete zaključiti da li je taj iznos dio Vaše glavnice ili je riječ o kamati, kako ju je banka okvalifikovala. Sasvim je izvjesno da banka dio glavnice neće obračunati kao kamatu.

Davanje zekata na imetak koji nije pregodinio

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Počeo sam uplaćivati zekat, ali mislim da sam računao 2.5% od iznosa koji sam trenutno imao, a ne na iznos koji je pregodinio. Kada budem uplaćivao za ovu godinu, da li da se orijentišem po stanju na računu iz istog perioda prošle godine, ili da računam iznos zekata na osnovu trenutnog stanja na računu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kada budete obračunavali zekjat ove godine, trebate uzeti u obzir stanje koje trenutno imate u času obračuna zekjata, bez obzira što ste neke iznose pridodavali tokom zekjatske godine. Tako je lakše obračunavati zekjat, makar cijeli iznos ne bio u posjedu cijelu godinu. Bitno je posjedovanje nisaba na početku i na kraju zekjatske godine. Prema tome, zekjatska imovina na koju ste prošle godine obračunavali zekjat ulazi u obračun zekjata ove i svih narednih godina, sve dok je ta imovina u Vašem posjedu.

Da li je dozvoljeno ubijanje pasa?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li Islam podržava ubijanje životinja, konkretno pasa?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Učenje islama nalaže lijep odnos prema životinjama. Sevap se može zaraditi lijepim odnosom prema svakom živom stvorenju, uključujući i pse. Međutim, ukoliko postanu opasni i štetni po društvo, posebno djecu i sl., onda je dozvoljeno poduzeti neophodne mjere da se ta šteta ili opasnost otkloni ili prevenira. Kojim će se mjerama to realizirati, određuje aktuelna vlast, kojoj javni interes mora biti na prvom mjestu.

Volontiranje u Crvenom križu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je muslimanu dozvoljeno da bude volonter u Crvenom križu, i samim tim da nosi službenu majicu u akcijama koja ima crveni križ na sebi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Iako je Crveni polumjesec ravnopravan član međunarodne organizacije Crvenog križa i crvenog polumjeseca, nažalost, kod nas nije tako, što potvrđuje da su muslimani u BiH, u tom segmentu, kao i u nekim drugim segmentima, diskriminirani u odnosu na kršćane. Dok se ta diskriminacija ne otkloni, smatramo da nema zapreke volontirati u toj organizaciji, makar i uz obavezu nošenja odjeće sa znakom crvenog krsta, jer je suština važnija od forme. Naravno, i forma je važna, a upravo taj znak na odjeći to i potvrđuje.

Da li je dozvoljeno nositi brojanicu?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Prijateljica (pravoslavne vjere) mi je poklonila brojanicu kao poklon bez krsta. Smijem li ja, kao musliman, da to nosim, pošto nema nikakvog nemuslimanskog obilježja?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko se radi o tesbihu, nema dileme da je dozvoljeno. Ako se radi o vjerskoj relikviji iz druge religijske tradicije, onda to ne treba koristiti. Ovo je načelna odredba budući da taj predmet nismo vidjeli, a bez toga ne možemo dati decidan sud o konkretnom slučaju.

Vodopropusni lak za nokte

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Poznato je da je valjanost abdesta preko nalakiranih noktiju upitna zbog nemogućnosti dopiranja vode do nokta. Međutim, pojavili su se proizvođači koji tvrde da su uspjeli proizvesti vodopropusni lak za nokte. Vodopropusnost su dokazali svojim eksperimentima (koje je jednostavno napraviti i kod kuće). Video-zapisi eksperimenata su objavljeni na internetu - i sudeći po njima, voda zaista prolazi kroz sloj laka. Da li je abdest s takvim lakom na noktima ispravan?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije nam poznato o kakvom laku je riječ, tj. da li je zaista vodopropustan. U svakom slučaju, ukoliko voda dopire do tijela, abdest će biti ispravan.