A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ubijanje pasa lutalica

Pitanje:

Esselamu alejkum!

S obzirom na to da se posljednjih dana u BiH vodi velika debata oko nadolazećih izmjena  Zakona o zaštiti i dobrobiti životinja, prema kojem će biti dozvoljeno uspavljivanje napuštenih životinja nakon 15 dana provedenih u azilu, interesuje me zvaničan stav Islamske zajednice tj. Islama po tom pitanju? U razgovoru sa mnogim muslimanima primjećujem da se dosta njih ima mišljenje kako se ove izmjene Zakona trebaju implementirati i vode se primjerom poslanika Muhammeda s.a.v.s. koji je za vrijeme epidemije bjesnila naredio da se pobiju psi u Mekki. Iako to nije nigdje precizirano, ja mogu samo da pretpostavim, poznajući život poslanika Muhammeda a.s. i njegov odnos prema drugim stvarima, da je ovo ubijanje izvedeno na najhumaniji mogući način koji je bio dostupan njima u 6. vijeku. Da li se samo radilo o bijesnim psima ili i zdravim nisam mogla pronaći precizno, ali jesam pronašla hadis koji kaže da se psi od sad više ne ubijaju (osim crnih sa dvije bijele tačke na glavi), pa polazim od pretpostavke da nakon što su iskorijenili problem bjesnila, Poslanik s.a.v.s. je naredio da se zaustavi sa ubijanjem pasa. S obzirom da je BiH siromašna zemlja i sklona korupciji mi već možemo pretpostaviti kako će se ovo uspavljivanje pasa provoditi. Pare će se preusmjeravati na druge stvari, a psi će biti ubijani najmučkijim, najbolnijim i najjeftinijim metodama, kao što se već počelo s tim u Rumuniji, koja je nedavno također izglasala ovaj zakon. Neke organizacije već javno pozivaju ljude da se priključe u istrebljenje pasa lutalica sami, te time olakšaju budžet državi koja onda neće morati plaćati uspavljivanje pasa. Dakle, već znamo da se na pozivanje u istrebljenje podrazumijevaju metode premlaćivanja na smrt, trovanje, polijevanje kiselinom i druge metode za usmrćivanje dostupne prosječnom građaninu. Kakav je zvaničan stav Islamske zajednice po ovom pitanju? Da li treba dopustiti da se izmjene Zakona sprovedu u djelo ili se ipak problem napuštenih pasa treba rješavati humanijim metodama navedenim u trenutnom Zakonu o zaštiti i dobrobiti životinja, koji se zapravo uopšte i ne provodi? Dakle, da li treba pobiti pse ili njihovu populaciju regulisati sterilisanjem i adekvatnim kažnjavanjem ljudi za napuštanje životinje? Također me zanima, obzirom da bi nakon implementacije ovog zakona, počelo se masovnim pokoljem pasa lutalica od isfrustriranih građana, širiti će se negativna slika o BiH po svijetu, jer ove slike pokolja će neminovno završiti na internetu. Naravno, vlastodršci o tome ne razmišljaju, a da li će Islamska zajednica uraditi nešto po tom pitanju da spriječi da se širi ova slika o evropskoj zemlji koja je većinom muslimanska, pa time i eventualno negativna slika Islama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Islamska zajednica nije zauzela zvaničan stav o ovom pitanju, niti je neophodno da to uradi, budući da je rješavanje tog problema u nadležnosti odgovarajućih nivoa vlasti. Vlasti kod nas ne primjenjuju šerijatske propise, u ovom ili nekom drugom pitanju, pa prema tome stav IZ njihovu nakanu neće promijeniti. Općenito, islam nalaže da se prema životinjama postupa humano i s dužnom pažnjom kao prema Božijim stvorenjima o čijoj dobrobiti trebamo voditi računa, ali ne na štetu ljudi. Dobrobit ljudi je ispred dobrobiti životinja, a najbolje rješenje bi bilo uskladiti te dvije dobrobiti. Bojimo se da neke organizacije, umjesto fokusiranja na rješavanju problema pasa lutalica, žele profitirati na tom problemu.

Da li je dozvoljena estetska kirurgija?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je zabranjen esteska kirurgija? Konkretno, imam deformaciju ušiju, tačnije, imam klempave uši i  stoga sam se odlučio na zahvat korekcije ušiju.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Slični zahvati se trebaju činiti u situaciji ukoliko je riječ o anomaliji koja predstavlja zdravstvenu poteškoću ili uzrokuje ozbiljne psihičke probleme, odnosno duševnu bol. U normalnim okolnostima to ne treba činiti.

Namasko vrijeme ikindije namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Koje je namasko vrijeme ikindije namaza, i do kad se može klanjati?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ikindiju treba klanjati prije nego što sunce počne crveniti pri zalasku, jer je to već pokuđeno, odnosno zabranjeno vrijeme za klanjanje. Ipak, ukoliko osoba iz nekog razloga ne bude klanjala ikindiju prije tog vremena, i uspije početi klanjati prije zalaska sunca, namaz će biti ispravan. Grijeh je bez razloga odgađati klanjati ikindiju  prije nastupa pokuđenog ili zabranjenog vremena za klanjanje.

Narodni običaji pri useljenju u kuću

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Uskoro ću se, ako Bog da, useliti u novu kuću. Običaj u ovakvim situacijama u mom selu je da se noć prije useljenja u kuću unese Kur'an, ali i da u kući prespava mačka. Također, običaj je da se u novu kuću useli uoči petka ili ponedjeljka.

Da li ovi običaji imaju utemeljenje u sunnetu Poslanika?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Taj dio običaja vezan za mačku (da prespava u kući uoči useljenja) nema uporište u Šerijatu. Taj običaj je vjerovatno lokalnog karaktera, a mogući razlog je da pohvata miševe koji bi se eventualno mogli zateći u kući. Ostali dio običaja nije sporan. Kur'an svakako treba da se nađe u muslimanskoj kući, a nema zapreke da se useli bilo koji dan pa i u spomenuta dva dana.

Započinjanje bračnog života prije čina vjenčanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na prostoru našeg Medžlisa imami više ne vjenčavaju šerijatski, dok se mladenci ne vjenčaju općinski. Imajući u vidu da se općinsko vjenčanje obavi najmanje 20 i više dana nakon što se mladenci uzmu, smatra li se takav bračni život haramom-zabranjenim, obzirom da se nisu ni šerijatski vjenčali?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Zabranjeno je prije vjenčanja stupati u bilo kakve intimne odnose, pa i osamljivati se. To je dopušteno tek nakon vjenčanja. Nažalost, tu i tamo ima slučajeva da osobe žive zajedno kao da je riječ o supružnicima, a vjenčanje obavljaju naknadno. To je pogrješno sa stanovišta islama.

Uzimanje kamatnog kredita

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živim u Njemačkoj i posjedujem dvosoban stan. Nakon što sam dobio dijete, elhamdullilah, kupio sam trosoban stan za koji imam rok plaćanja do januara. Sada nisam uspio prodati svoj stan i jedini način da platim u roku je uzimanje kredita. Je li dozvoljeno u ovakvoj situaciji uzeti kredit? 

U slučaju da ne prodam stan u dužem vremenskom periodu, morao bih plaćati režije za oba stana. Da li je dozvoljeno u tom slučaju da izdam stan i uz pomoć kirije da otplaćujem kredit?

Ako otplatim stan uz pomoć kredita, da li može biti hajr u tome ako dam iznos koliki je bila kamata u dobrotvorne svrhe?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Preporučili bismo Vam da rješenje pokušate naći s bankom ili bankama koje posluju na beskamatnoj osnovi, a koje su nedavno osnovane i počele s radom u Njemačkoj (neka Kuvajtsko-turska banka). U svakom slučaju, kamatni kredit je dozvoljen u nuždi. Da li ste Vi u stanju nužde, to sami procijenite. Ako eventualno uzmete kamatni kredit, Vi plaćate kamatu drugome, a ne uzimate je, pa nema potrebe za davanjem dodatnog iznosa (u vrijednosti kamate) u dobrotvorne svrhe. To bi trebalo učiniti u slučaju da Vi uzimate kamatu od drugoga. Ovo je obratna situacija. Ni ona bez nužde nije dozvoljena kao ni uzimanje kamate.

Uzimanje socijalne pomoći od države

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živim u Danskoj i zanima me da li je dozvoljeno uzimanje socijalne pomoći od države, jer ima dosta mladih ljudi koji mogu da rade ali namjerno lažu, i time dobiju socijalnu pomoć od koje mogu ostvariti primanja za život? Da li su nam te pare haram, jer ipak se njima hranimo i ostvarujemo svoj imetak? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije dozvoljeno lagati i varati druge radi ostvarenja imovinske dobiti. Takvo ponašanje daje ružnu sliku o islamu i muslimanima i apsolutno je neprihvatljivo. U slučaju potrebe za socijalnom pomoći, zbog nezaposlenosti i sl., dozvoljeno je zatražiti socijalnu pomoć, uz nastojanje da se nađe posao i pošteno zarađuje za život. Parazitski odnos prema društvu nije u skladu s islamskim učenjem.

Da li je bolje da umrla osoba prije dženaze prenoći u kući ili gasulhani?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je bolje da umrla osoba prije dženaze prenoći u kući ili gasulhani? I kakvi su općenito stavovi o tome?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Gasulhane su pojava novijeg datuma, nastala kao izraz potrebe da se vjerski  čin gasulenja mejita obavi na jednostavan i lahak način, prilagođen savremenom načinu života. Porodica, u konsultaciji sa imamom i nadležnim osobama za gasulhanu, treba da odluči o tome kada će mejita prevesti u gasulhanu. Ne može se u vjerskom smislu reći da je bolja ova ili ona solucija u pogledu vremena prevoženja u gasulhanu. To je tehničko pitanje.

Zekat na jetimski novac

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Radim i živim u njemackoj, oženjen sam i imam četvero djece, elhamdulillah.

Moja sestra se prije 4 godine razboljelja. Bolovala je 6 mjeseci i preselila je na ahiret. Bila je udata i imala dvoje djece. Otkako je preselila, ta djeca žive kod mene u kući. U istoj žive i moji roditelji.

Sve potrebe oko ta dva jetima ja sređujem, i ne dozvoljavam da se išta uzme od njihovih para.

Ta djeca primaju neku jetimsku penziju i  dječiji dodatak, što je ukupno 770€ mjesečno. Otvorio sam im žiro račun gdje sakupljam taj novac za njih, kako bi im ga poslijedio kad budu odrasli ako Bog da. Do sada se skupila dobra suma novca.

Da li sam ja i ti jetimi dužni davat Zekat na taj  novac i na koji način?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Neka Vas Allah nagradi za brigu i pažnju koju pružate toj djeci. U načelu, dozvoljeno je da se iz te njihove imovine troši na njihove potrebe. Ukoliko se njihova imovina čuva za njih, i dostigne iznos nisaba, prema propisu u našem mezhebu, nema obaveze zekjata na nju sve dok vlasnici ne postanu šerijatski punoljetni, jer je punoljetnost uvjet obaveznosti davanja zekjata kao i obavljanja drugih ibadeta. Šerijatska punoljetnost se obično dostiže sa navršenih 15 godina života, odnosno sa prvom polucijom. Imovina im se ne uručuje sve dok ne budu dovoljno sposobna za raspologanje imovinom. Kada ocijenite da su sposobni za raspolaganje imovinom i uručite im je, obavijestite ih o obavezi zekjata za protekle godine, počevši od navršenih 15 godina, pod uvjetom da je dosegla vrijednost nisaba, pa neka sami izvrše tu obavezu. A Allah najbolje zna.