A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Određivanje nisaba za kurban

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U knjizi "Fikh-ul-ibadat", autora M. S. Serdarević, Sarajevo 1968, piše:  "Svakom imućnom i doraslom muslimanu kojem je dužnost davati sadekai-fitr vadžib mu je klati kurban za sebe na hadžinski Bajram (ako je mukim)."

U islamskim informativnim novinama "Preporod", br. 1/795, 1. januar 2005 godine, piše: "Svaki musliman i muslimanka koji u prva tri dana Kurban bajrama budu imali jedan nisab, tj. imovine bilo koje vrste čija vrijednost odgovara iznosu srebra od 641,5 grama, obavezni su, svako za sebe, zaklati kurban."  

S obzirom da je vrijednost iznosa srebra od 641,5 grama (oko 300 KM ) znatno veća od iznosa sadekai-fitra (od 10 do 20 KM), koje se pravilo trenutno primjenjuje u IZ BiH, tj koliko iznosi nisab za kurban?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nisab za obaveznost kurbana, prema propisu u našem mezhebu, jeste nisab za obaveznost zekjata i sadekatul-fitra (ne iznos sadekatul-fitra, kako navodite u svom pismu, već vrijednost nisaba za obaveznost sadekatul-fitra, a velika je razlika između ta dva pojma). Za  propis o preporučljivosti kurbana može se uzeti vrijednost nisaba za srebro (641,5 grama), a ne vrijednost nisaba za zlato, jer bi se time praktički postigla saglasnost s drugim mišljenjem o ovom pitanju, prema kojem kurban treba žrtvovati osoba koja pred Kurban-bajram ima dovoljno novca (imovine), mimo svojih osnovnih potreba, kojim može kupiti kurbana, a to je otprilike iznos koji odgovara vrijednosti nisaba u srebru. Ovaj stav bi se mogao uzeti u smislu preporučljivosti (sunnet) žrtvovanja kurbana za osobu koja posjeduje ovaj iznos uoči Kurban-bajrama, što je stav većine mezheba, dok stav našeg mezheba o obaveznosti kurbana, treba vezati za posjedovanje vrijednosti nisaba za zlato (91,6 grama) kao i u slučaju obaveznosti zekjata, što je zapravo granica između bogatstva i siromaštva u Šerijatu. Na taj način bi se približili stavovi u slučaju preporučljivosti kurbana, a istodobno bi se ispoštovao stav našeg mezheba o uvjetovanju obaveznosti kurbana posjedovanjem vrijednosti nisaba (za zlato), jer se obaveznost imovinskih ibadeta (zekjat i sl.) u Šerijatu uglavnom uvjetuje posjedovanjem imovine čija vrijednost dostiže iznos nisaba za zlato, mimo osnovnih životnih potreba, kao neka vrsta granice između bogatstva i siromaštva u Šerijatu. Za preporučljivost (sunnet) kurbana osnova bi bila nisab za srebro, a za obaveznost kurbana osnova bi bila nisab za zlato. Osoba koja posjeduje 300-400 maraka u ovom vremenu ne može se smatrati bogatom da bi se na temelju te kvalifikacije smatrala obaveznom izvršavati spomenute imovinske ibadete (prije svih zekjatom), uključujući i obavezu klanja kurbana. Ovdje se ne radi o upotrebi dva različita nisaba za jedan propis, već za dva različita propisa: preporučljivost i obaveznost. Naš mezheb uvjetuje obaveznost kurbana posjedovanjem nisaba, dok drugi mezhebi ne uvjetuju nisab, ali ovaj ibadet u osnovi ne tretiraju vadžibom (obaveznim), već sunnetom (preporučljivim). Za preporučljivost kurbana uvjetuje se posjedovanje imovine koja otprilike odgovara vrijednosti nisaba za srebro. A Allah najbolje zna.

Pravilno darovanje Jasina pred duše umrlih

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kako se pravilno pokloni Jasin? Kada proučim Jasin i dovu rahmetli  roditeljima, mislim da bih tada trebao poimenice navesti kome Jasin poklanjam, pa me interesuje šta se prouči kada treba imenovati rahmetliju/rahmetlije kome se poklanja Jasin?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dovoljno je da srcem nanijetite kome želite darovati sevap od proučenog Jasina. Allah zna naše namjere i nije nužno da se to kaže riječima, a ako se i potvrdi riječima, nema u tome ničega lošeg. Možete to reći i na našem jeziku.

Traženje pomoći od mrtvih ljudi

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno izgovarati riječi meded ja Rifai, Gejlani, Bedevi i ostalih osnivača tarikata?
Pošto se ovom riječu traži pomoć od ovih osoba, da li je to širk, jer se traži pomoć od mrtvih ljudi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nije dozvoljeno tražiti pomoć od mrtvih osoba, bez obzira o kojoj osobi je riječ. Allah kaže u suri El-Fatiha: "Samo Tebe obožavamo i samo od Tebe pomoć tražimo." Tražiti pomoć od mrtvih ljudi suprotno je ovom ajetu. Kada je riječ o živim ljudima, od njih je dozvoljeno tražiti pomoć u dunjalučkim stvarima u mjeri u kojoj je to potrebno i u onom u čemu mogu pomoći.

Davanje novca od kamate roditeljima

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Već dvije god čuvam nešto novca u jednoj konvecionalnoj banci. Da li mi je grijeh da novac od kamate dam svekru i svekrvi koji nemaju nikakva primanja? Moj suprug se brine o njima, ili mojoj majci koja takođe nema nikakva primanja.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Preporučujemo Vam da novac dobijen na ime kamate na štednju (kamata je jasnim tekstom Kur'ana zabranjena) podijelite siromasima, mimo vaših roditelja, jer ako biste to dali njima, kao da biste sami izvukli korist od toga, budući da inače pomažete svojim roditeljima. Roditeljima je dužnost pomoći u slučaju da su u potrebi, pa prema tome nije dozvoljeno tu pomoć realizirati iz imovine koje se dužnost osloboditi.

Ajet o potvorama na Uzvišenog Allaha dž.š.

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na koga i na šta se konkretno odnosi ovaj ajet iz sure Es Saffat: ,, Zar je On kćeri sinovima pretpostavio?“ (Es - Saffat 153)

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuti ajet se navodi u kontekstu osude i negiranja tvrdnje mnogobožaca da su meleki Božije kćeri. Kao što Bog nema sina/sinova, također, ne priliči mu ni da ima kćeri. Ako bi meleki bili Božije kćeri to bi značilo da su one odabranije od sinova. Isto bi važilo da su tvrdili da su meleki Božiji sinovi. Riječ je o neprimjerenim, lažnim tvrdnjama i potvorama na Uzvišenoga Boga.

Regulisanje pitanja o kupovini domaćih proizvoda

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Može li Islamska zajednica, odnosno reisu-l-ulema, donijeti fetvu kojom će zatražiti od muslimana/Bošnjaka da preferiraju proizvode koji se proizvode u Bosni i Hercegovini u odnosu na one koji se proizvode negdje drugo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To pitanje se ne reguliše fetvom već razvijanjem patriotske i domoljubne svijesti kod građana počevši od vrtića do fakulteta, nevladinog sektora i državnih institucija i ustanova. Nažalost, svijest o potrebi kupovanja domaćih proizvoda kod naših građana je na niskom nivou da čak i radnici koji rade u domaćim fabrikama i firmama često ne kupuju ni proizvode svojih firmi, a kamoli nekih drugih domaćih preduzeća. Time odmažu samima sebi, ruše svojim rukama firme u kojima rade i slabe domaću ekonomiju općenito. Ovo o čemu govorite jeste obaveza države, a ne Islamske zajednice, iako Islamska zajednica, općenito, apelira na svijest ljudi i apostrofira važnost kupovanja domaćih proizvoda, koji sigurno ne zaostaju u kvalitetu od stranih, posebno prehrambeni proizvodi, a uz to su sigurniji od njih.

Prodaja kurbanskog mesa

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je moguće prodavati kurbansko meso u smislu da se ono preradi pa da se zbog troška prerađivanja prodaje? Općenito, da li postoji mogućnost u bilo kojem smislu prodaje kurbanskog mesa?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kurbansko meso ne može biti predmet kupoprodaje, analogno zabrani prodaje kurbanske kožice i zabrani plaćanja usluge klanja kurbana dijelovima samoga kurbana. Kurbansko meso se dijeli,a ne prodaje.

Ispravnost hadža zadužene osobe

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je u redu da čovjek koji je zadužen (kreditno, ili na neki drugi način) obavi hadž? Da li je to uopće moguće (s obzirom na uvjete koje je potrebno ispuniti prije odlaska na hadž)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dugoročni kredit nije zapreka za odlazak na hadž korisnika kredita pod uvjetom da dobije odobrenje kreditora za putovanje, ili iza sebe ostavi dovoljno imovine iz koje će se kredit vratiti, ili da njegovo vraćanje jamče nasljednici ili druge osobe u slučaju da se hadžija ne vrati sa hadža. Pitanje primljenosti nečijeg hadža odvojeno je od pitanja dozvoljenosti njegovog obavljanja. Nije sve što je Šerijatom dozvoljeno obaviti automatski kod Boga i primljeno kao iskreno i valjano obavljeno. Prema tome, da li će nečiji hadž biti primljen kod Allaha dž.š., to samo On zna.

Nafila nakon obavljenog vitr namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakva je vrijednost nafile (noćnog) namaza nakon obavljenog vitr namaza poslije jacije u džematu? Čuo sam mišljenja da takva nafila nije validna, jer vitr treba da bude posljednji namaz koji će se klanjati u jednom danu.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Nema jasnog šerijatskog dokaza da je nafila nakon vitr namaza zabranjena niti da je neispravna ako se tada obavi. U svakom slučaju, bolje je nafile obaviti prije klanjanja vitr namaza kao bi vitr bio zadnji namaz koji se klanja prije nastupa zore. A Allah najbolje zna.

Pušenje nargile s „vulkanskim kamenčićima“ umjesto duhana

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Već smo dobili odgovor na pitanje da li je haram pušenje nargile - međutim, ovdje se podrazumijeva pušenje duhana u nargili. Sve su popularniji oni vulkanski kamenčići sa aromom, koji se u nargili kao duhan mogu pušiti. Mnogi tvrde da nisu štetni za organizam, jer za razliku od duhana, nemaju katran i nikotin. Da li je to haram?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Da li je i u kojoj mjeri to štetno, sud trebaju dati zdravstvene institucije i stručnjaci. Mišljenja smo da je sve što je u vezi s pušenjem duhana štetno i da je vjerska obaveza izbjegavati sve što šteti ljudskom zdravlju.