A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ispiranje usta tekućinom koja sarži u alkohol

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno ispiranje usne šupljine tekućinom za ispiranje koja u svom sastavu sadrži određenu količinu alkohola?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ne vidimo zapreku u tome da se koristi kao dezinfekciono sredstvo.

Obmanjivanje kupca prilikom trgovine

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prodajem jaja koja su snešena u farmi, dolazi mušterija koji ih kupuje od mene, i preprodaje jaja kao da su domaća i znam da to zloupotrebljava. Da li je meni haram prodavati jaja tom čovjeku?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Vaša prodaja je ispravna ukoliko je kupac svjestan činjenice da je riječ o proizvodnji na farmi. Njegova dalja preporodaja uz korištenje metode obmane njegovih kupaca je njegov, a ne Vaš grijeh. Ipak, trebate ga upozoriti na grijeh obmanjivanja kupaca, te da takvo obmanjivanje kupca čini  prodaju šerijatski neispravnom (bej' fasid).

Da li se žena može kandidovati za Reisu-l-ulemu?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se žena može kandidovati na funkciju Reisu-l-uleme, a ako ne, zašto?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Reisu-l-ulema, osim nadležnosti predviđenih Ustavom Islamske zajednice, obavlja (makar povremeno) dužnost imama i hatiba, posebno za bajram i džumu namaz. Prema šerijatskim propisima nije ispravno da žena bude imam muškarcima u namazu, pa samim tim ne može ni obnašati dužnost imama i hatiba u džematu. Ako ne može obnašati dužnost imama i hatiba u džematu, ne može obnašati ni dužnost reisu-l-uleme (ili neku drugu dužnost koja podrazumijeva predvođenje muslimana u namazu). Također, ženi u periodu hajza i nifasa nije dozvoljeno postiti niti klanjati, niti se zadržavati i boraviti u džamiji, a sve spomenuto spada u redovne aktivnosti Reisu-l-uleme.  Prema tome, takva kandidatura ne bi bila u skladu sa šerijatskim propisima niti sa Ustavom Islamske zajednice. Ukoliko bi se funkcija reisu-l-uleme svela na puko administriranje poslovima Zajednice, bez funkcije imameta i hatabeta, onda ne bi bilo zapreke za tu vrstu kandidature.

Oročena štednja novca u BBI banci

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam ušteđenog novca i držim taj novac u sefu. Je li haram taj novac štediti u BBI banci jer je navodno halal provizija koju dobijam, kako je oni nazivaju mada imam dilemu ako oročim taj novac da dobijam kamatu. Da li je halal ako novac oročim u BBI banci bankarska provizija koju dobijam?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Možete se osloniti na Šerijatski odbor te banke, a odgovornost za šerijatsku ispravnost poslovanja je na njegovim članovima.

Namaz u odjeći na kojoj se nalazi reklama alkoholnog pića

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno klanjati u reklamnim majicama koje na sebi nose naziv nekog alkoholnog pića, piva i sl?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije primjereno muslimanu da nosi odjeću na kojoj se nalazi naziv nekog alkoholnog pića, kako tokom namaza tako i mimo namaza, zato što to predstavlja jedan oblik reklamiranja i propagiranja šerijatom zabranjenih pića. Kur'an zabranjuje saradnju u grijehu: "...a ne sudjelujte u grijehu i neprijateljstvu!" (El-Maida,2) Činiti to u namazu veći je grijeh nego mimo namaza. Jedan od ciljeva namaza jeste odvraćanje čovjeka od grijeha. "Zaista namaz spriječava da se čine ružna djela" - navodi se u Kur'anu (El-'Ankebut, 45) Ukoliko bi neko obavio namaz  u takvoj odjeći u džematu, s namjerom reklamiranja zabranjenog pića, namaz mu ne bi bio ispravan, već bi time zaradio dodatni grijeh zbog zloupotrebe i skrnavljenja namaza. Ako bi pak klanjao namaz individualno u takvoj odjeći iz nemara ili neuviđavnosti, namaz bi bio ispravan uz pokudu (kerahet).

Da li je dozvoljeno držati fotografije na vidljivom mjestu u kući?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na polici u dnevnom boravku imam nekoliko fotografija svoje djece. Da li se zabrana oko držanja slika sa likovima odnosi i na to?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema jasnog dokaza da se pojam "tasvir" (oblikovanje) koji se koristi u hadisu u kojem se navodi njegova zabrana, odnosi na fotografske snimke, jer takve vrste tehnike, odnosno fotografisanje, nije bilo u vremenu kada je izrečena spomenuta zabrana. Podvođenje fotografisanja pod spomenutu zabranu nema čvrsto utemeljenje. Riječ je samo o pukoj tvrdnji. Imenovanje fotografisanja "tasvirom" u ovom vremenu ne znači da se na taj postupak odnosi zabrana tasvira navedena u hadisu.

Organiziranje igara na sreću

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imamo nijet organizovati jednu manifestaciju na kojoj bismo promovisali kupovinu prostorija za džamiju i ujedno sakupljali novac u tu svrhu. Imali smo ideju prodaje "tombola", sa razlikom što naše "tombole" nisu nikad gubitak. Svaka tombola dobija simbolični poklon. Nismo sigurni u šerijatsku opravdanost ovog postupka. Dakle, nijet je jasan i nije igra na sreću, jer svaka dobija, ali ipak nismo sigurni. Da li je ova naša zamišljena "tombola" dozvoljena?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Tombola je vrsta igara na sreću, uz protunaknadu, što nije dopušteno u šerijatu, te stoga preporučujemo da se ne koristite tom metodom prikupljanja sredstava za kupovinu prostora za džamiju ili bilo koju drugu vjersku ili neku drugu svrhu.

Kada se određuje cijena kurbana?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U nekim mjestima kod nas u BiH ljudi kupe kravu za kurban i tek kada je zakolju i izvagaju meso, shodno količini mesa po uobičajnoj cijeni oni plate vlasniku. Iako je s tim saglasan i vlasnik, da li je ovakav postupak ispravan?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Savjetujemo da se kurban kupuje na način koji je poznat i koji se prakticira kod nas od davnina. Cijena kurbana treba biti poznata prije klanja, a ne da se utvrđuje nakon klanja, jer to može dovesti do nesuglasica. Također, sliči kupoprodaji određene količine mesa u mesnici i tretiranju takve kupovine izvršenjem obaveze kurbana, što nije ispravan pristup, niti se može tretirati kurbanom. U takve eksperimente sa kurbanom ne treba se upuštati.

Kako postupiti kada zajednički kurban, za koji dat simbolični avans, ugine prije kurban bajrama?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Grupa od 6 ljudi kupila je kravu za kurban i vlasnik krave  je također bio član grupe, sedmi.

Dogovorili su cijenu, krava je kupljena, plaćen je simbolični avans vlasniku kao potvrda dogovora, a vlasnik se ponudio da krava i dalje može ostati kod njega u štali do dana klanja, obzirom da drugi članovi nisu ni imali mjesto za smještaj krave. Nažalost, na dan ili dva prije Kurban-bajrama, krava je uginula, ne zna se od čega i zbog čega ali se smatra da je vlasnik pouzdana osoba i da nije doprinio bilo čime da se to desi. Da li su ostali članovi dužni isplatiti ostatak novca ˝vlasniku˝ od koga je krava kupljena tj. kome je samo dat avans od 100 KM i kod koga je i uginula?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Ta situacija nije jasna u potpunosti. Općenito, na temelju ovoga što ste naveli u svom pitanju, čini nam se da je kupoprodaja dogovorena na valjan način i da vam je, kao kupcima, prodavač omogućio konstruktivni posjed. Prodanu životinju je zadržao kod sebe na vaš zahtjev. Ako krava nije imala neku skrivenu bolest za koju je prodavač znao, a nije vas obavijestio i ako nije skrivio njeno uginuće, dužni ste solidarno preuzeti odgovornost za štetu, onako kako ste participirali u cijeni. Uzroke uginuća trebao je utvrditi veterinar. Ako niste tražili njegovu stručnu ocjenu, to je propust svih vas. Nejasnoća ostaje, ali trebate isplatiti cijenu koju ste dogovorili.