A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Da li se skraćuje vitr namaz kad smo na putu?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kada smo na putu, da li možemo i na koji način skraćujemo vitr namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Tokom putovanja skraćuju se samo četverorekjatni namazi. Dvorekjatni i trorekjatni namazi se ne skraćuju. Vitr namaz je trorekjatni i ne skraćuje se.

Klanjanje sabaha nakon isteka namaskog vremena

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Radim drugu smjenu od 17:00 do 1:30 poslije ponoći, kući sam oko 2:00. U krevet idem obično oko 2:30. Vrlo je naporno i teško. Veoma mi je žao što vrlo često i ne čujem sat za sabah, pa kad se probudim oko 10:00 ujutro. Jedna žena mi je rekla da mogu da klanjam sabah i kad dođem s posla, to znači u 2:30 po ponoci iako je sabah npr. u 5:45, jer navodno je bolje i tad klanjati nego npr. u 10:00 ujutro. Nisam sigurna da li je ovo u redu, pa Vas molim za savjet. Inače sve druge namaze sam u mogućnosti uglavnom na vrijeme da obavim, iako sam na poslu. Svjesna sam šta znači ustati na sabah namaz, ali je teško poslije noćne smjene i 2-3 sata spavanja kad sam u dubokom snu. Molim vas posavjetujte me kako da postupim.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije ispravno klanjati sabah prije nastupa njegovog vremena, tj. prije zore. U hadisu se navodi: "Ko prespava namaz ili ga zaboravi klanjati, neka ga klanja kad se prisjeti." U Vašem slučaju, ako ne možete budni sačekati nastup sabahskog vremena, prilikom odlaska na spavanje trebate naviti sat i zanijetiti da ćete se probuditi na vrijeme i klanjati sabah. Ako se ne mognete probuditi, klanjajte kad se probudite.

Propisi za kurban-akiku

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U Februaru ako Bog da planiram zaklati kurban za akiku - rođenje djeteta. Ovan kojeg planiram zaklati je rođen ove godine u maju, što znači da neće imati punu godinu dana. Da li mogu njega zaklati ili trebam tražiti ipak ovna koji je napunio godinu dana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Za akiku može poslužiti kurban koji ispunjava opće uvjete običnog kurbana. Osnovni uvjet je da životinja (bravče...) ispunjava propisane zdravstvene i vremenske standarde. Kad je riječ o bravčetu, uvjetuje se da ne bude mlađe od godinu dana. Iznimno, ako je bravče dovoljno odraslo i ugojeno tako da izgleda poput onog koje ima godinu dana, može poslužiti za kurbana. Ovaj propis primijenite i na Vašeg kurbana-akiku.

Iznajmljivanje poslovnog prostora firmama koje se bave haram poslovima

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno iznajmiti prostor osobi ili firmi koja će se baviti haram poslom (na primjer prodaja alkohola i sl.)?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Svevišnji u Kur'anu kaže: "Sarađujte u dobročinstvu i bogobojaznosti, a ne sarađujte u grijehu i agresiji." Spomenuto pitanje (iznajmljivanje) treba sagledavati u svjetlu ove kur'anske zabrane. Prema tome, savjetujemo muslimanima da ne sarađuju i ne sudjeluju u grijehu i svemu onome što vodi grijehu. Pijenje alkoholnih pića je grijeh koji nerijetko uzrokuje činjenje drugih  grijehova.

Primanje transfuzije krvi od nemuslimana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U slučaju odlaska u bolnicu zbog saobraćajne nesreće ili trenutne iznenadne bolesti, i doktor obavijesti da moramo da primimo određenu dozu krvi, pitam se kako reagovati na to s obzirom da ja ne znam o čijoj se krvi radi - da li je musliman ili ne musliman. S obzirom da živim u državi u kojoj je 98% nemuslimana, ne mogu očekivati krv muslimana definitivno. Da li je dozvoljeno primiti tu krv s obzirom da znam kako oni žive i kako jedu zabranjeno (svinjetinu) i slične stvari?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je darivanje i primanje transfuzije krvi u slučaju kad su darovatelj i primatelj sljedbenici različitih vjera, u konkretnom slučaju kad je primatelj musliman a darovatelj nepoznate religijske pripadnosti, kao i obratno, bez obzira na različite kulture ishrane. Darivanje krvi tretira se društveno korisnim, plemenitim i dobročinim djelom. Darovana krv može spasiti živote ugroženih pacijenata, a Kur'an proklamuje da "ko bude uzrok da se nečiji život spasi, kao da je spasio živote svih ljudi".

Da li fotografije ometaju klanjača u namazu?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Koji je šerjiatski stav po pitanju fotografija ukućana i porodice okačenih na zidu? Da li to ometa naš namaz i meleke da borave u toj kući?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Da li spomenute fotografije ometaju meleke, ne znamo, ali se sa izvjesnošću može ustvrditi da ometaju klanjače ukoliko se nalaze ispred njih. Te fotografije ih mogu dekoncentrisati i okrenuti im misli u nekom drugom pravcu, mimo namaza.

Davanje zekata na novac ostavljen za ukop

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je čovjek dužan davati zekat na pare koje je ostavio radi ukopa?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Ukoliko taj novac dostiže iznos nisaba ili ga upotpunjuje, podliježe obavezi zekjata na osnovu opće naredbe davanja zekjata na imovinu koja dostiže iznos nisaba i ispunjava opće uvjete obaveznosti zekjata. Ovo posebno ukoliko osoba ostavlja iza sebe nasljednike ili neku drugu imovinu iz koje se mogu podmiriti troškovi dženaze. U protivnom, može se izuzeti kao dio osnovnih potreba čovjeka koji ne podliježu obavezi zekjata.

Stav po pitanju vakcinacije djece

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li postoji islamski stav po pitanju vakcinacije djece, s obzirom da su u svijetu mišljenja doktora podjeljena. Poznati svijetski doktori potpisali su saglasnost kako javnost nije upozorena na štetni sastav vakcine, te se to krije od javnosti, kako bi se imao profit. Oni zagovaraju kako treba zanemariti rizik vakcinisanja s obzirom na njihove beneficije, ali je rizik i dalje neosporiv, jer su tek 2001. godine izbacili živu kao najopasniji sastojak vakcine, od kojeg su sa medicinskog aspekta nastale bolesti tipa autizma kod djece. Kao roditelj, zanima me da li ima neki islamski stav o tome?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Briga za zdravlje djece je jedna od najvažnijih obaveza roditelja i staratelja. U tu brigu spada i blagovremeno vakcinisanje djece u cilju spriječavanja težih bolesti u budućnosti. Ovo pitanje je u nadležnosti ljekara, faramaceuta i drugih stručnjaka u toj oblasti koji trebaju istražiti sve aspekte vakcinacije i dati svoj sud o ne/potrebi ili ne/opravdanosti vakcinisanja djece. Sud struke o ovom pitanju treba poslušati. Većina ljekara smatraju da je ono potrebno i važno, dok manji broj to osporava. Određene štetne posljedice koje se ponekad pojave kod neke djece ipak su, izgleda, izuzetak, a ne pravilo. A Allah najbolje zna.

Da li je korištenje prezervativa haram?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

"Allahova je vlast na nebesima i na Zemlji. On stvara šta hoće! On poklanja žensku djecu kome hoće, a kome hoće - mušku, ili im daje i mušku i žensku, a koga hoće, učini bez poroda; On uistinu, sva zna i sve može." (Aš-Šura, 49.-50.)

Moje pitanje glasi: Da li se korištenje prezervativa smatra prkošenjem Allahovoj s.w.t. riječi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Upotreba prezervativa spada u tzv. reverzibilne metode spriječavanja začeća koje su u načelu, u slučaju potrebe za planiranjem porodice, odnosno privremenim spriječavanjem začeća, dozvoljene.Ova dozvoljenost može se izvesti na temelju analogije sa tzv. 'azlom, tj. prekinutim spolnim odnosom i izvanvaginalnom ejakulacijom, tehnikom sprječavanja začeća koja se primjenjivala i u vrijeme Vjerovjesnika a.s., a da nije bila zabranjena. Kako ta tehnika nije bila u opreci sa značenjem spomenutog ajeta, tako nije ni ova o kojoj pitate u svom pitanju.

Da li je ispravan tavaful-ifade obavljen nakon četvrtog dana Bajrama?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Je li ispravan Tavaful-ifada koji hadžije obave poslije četvrtog dana Bajrama?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Obavljanje tavaf-i ifade tokom dana Kurban-bajrama tretira se vadžibom prema mišljenju Ebu Hanife, pa bi njegovo prolongiranje do iza Bajrama, bez nužde, uzrokovalo obavezu klanja kurbana (bravče). Međutim, uzimajući u obzir današnju situaciju, saobraćajne i druge aspekte obavljanja hadždža u ovom vremenu, smatramo da nema zapreke da se tavafi-ifada obavi nakon Bajrama, pred povratak hadžija, zajedno sa oprosnim tavafom, što je i stav imama Ebu Jusufa i Muhammmeda. Ovo mišljenje je na tragu primjene principa olakšavanja obavljanja propisa hadždža koji se sve učestalije i u širem opsegu primjenjuje u ovom vremenu. A Allah najbolje zna.