A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Žene i učestvovanje u fitnes programu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Iako se hranim zdravo i u normalnim količinama, imam problema sa težinom. Jedna prijateljica mi je preporučila da krenem sa njom na zumbu/fitnes pošto se i ona bori sa viškom kilograma. Upoznata sam s zabranom muzike i prestala sam je slušati, međutim interesuje me smijem li se uključiti na fitnes ili nešto slično iako tamo muziku puštaju zbog motivacije?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Nema zapreke da se uključite u program vježbi namijenjenih smanjenju tjelesne težine (fitnes) ako žene vježbaju odvojeno od muškaraca.

Da li je dozvoljeno zalediti jajne ćelije?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno zalediti jajne ćelije kako bi se mogle ponovo koristiti u zrelim godinama žene (i nakon završetka biološkog ciklusa) radi umjetne oplodnje muževom spermom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Zaleđivanje reproduktivnog materijala supružnika je opravdano samo u slučaju stvarne potrebe za tim postupkom, npr. u slučaju neke bolesti koja se liječi zračenjem i sličnim metodama koje mogu uzrokovati trajnije oštećenje reproduktivnih organa. Puka želja da se začeće izvrši u poznijim godinama, nakon završenog biološkog ciklusa, nije opravdan razlog za postupak zaleđivanja, jer to može podsticati na prolongiranje rađanja djece za kasniji period, a poznato je da poznije začeće nosi veći rizik po zdravlje potomstva. Također, zaleđivanje reproduktivnog materijala i njegovo čuvanje u medicinskim ustanovama izlaže ga mogućnosti zamjene materijalom drugih osoba ili nekoj drugoj manipulaciji i zloupotrebi, što se dešava u svijetu. Zato ne preporučujemo takav postupak, osim u slučaju stvarne potrebe za njim. Treba poštovati prirodne zakonitosti koje je stvorio Uzvišeni Stvoritelj, od kojih je i biološki ciklus žene, a On najbolje zna sve tajne i mudrosti stvaranja i stvorenja.

Šta uraditi sa novcem koji se od sindikata dobije za kupovinu novogodišnjih paketića?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Radim u jednoj od državnih institucija i član sam sindikata. Svakog mjeseca se jedan dio plaće izdvaja za sindikat. Taj sindikat tradicionalno svake godine krajem decembra vrši podjelu određene sume novca svakom ko ima manju djecu u svrhu kupovine paketića. Da li je dozvoljeno uzeti taj novac, s obzirom kakva mu je namjena, a potrošiti ga za neke korisne halal stvari (s obzirom da je to moj novac uložen u sindikat)? Ili je preče to ne primiti, a tražiti kroz sindikat da se onome ko hoće taj novac dodjeljuje npr. za Bajram?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Nema zapreke da uzmete novac koji vam dodjeljuje sindikat (čiji ste član i u koji inače uplaćujete članarinu) na kraju godine, bez obzira na motiv podjele (kupovina novogodišnjih poklona), i utrošite ga za svoje potrebe.

Članstvo u IZ i boravak u inostranstvu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakav status članstva, i gdje treba da bude učlanjena osoba, koja zbog posla veći dio godine boravi u inostranstvu (gdje ima privremeno mjesto boravka), ali ima prijavljeno stalno mjesto boravka u Bosni Hercegovini i najmanje dva puta mjesečno boravi u istom (gdje plaća i redovno članarinu, doprinosi IZ itd...), posebno jer u državi u kojoj se nalazi nema IZ još uvijek, a i svi pokušaji za osnivanje iste, su propali?

Da li takav insan, ima pravo da bude kandidat npr. za sabornika IZ? 

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Mada opis slučaja nije posve jasan, na osnovu iznešenih informacija može se zaključiti da je dotična osoba član Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini (pretpostavljamo tri i više godina), da se interesira za njezin rad i aktivnosti, da želi učestvovati u radu njenih organa te stoga načelno ima pravo bude kandidat za sabornika IZ. Da li će zaista biti kandidiran i izabran za sabornika drugo je pitanje koje ne zavisi samo od volje dotične osobe, već i od procjene drugih koji o tome odlučuju.

Ukop muslimana u sanduku

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno muslimanu da se nalazi u sanduku umjesto tabuta, a bilo je slučajeva da se obavi dženaza osobi ne samo u sanduku, nego i bez kefina, odnosno u odijelu ili haljini.

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Ukop u sanduku nije u duhu naše tradicije. Međutim, u nekim slučajevima to može biti dopušteno, odnosno nužno kao u slučaju kada to iziskuju neki medicinski razlozi, ili kada se mejjit transportira preko granice i sl. Tada se može odstupiti od tradicionalnog načina i postupiti po principu nužde i prijeke potrebe. U takvim slučajevima primijenjit će se oni propisi koje je u datoj situaciji moguće primijeniti.

Ukop ateista u muslimansko mezarje

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me Vaše mišljenje o ukopu deklarisanog ateiste u muslimansko mezarje bez dženaze i ostalih elemenata vezanih za istu. Dakle, samo ukop bez imama i vjerskih obreda. Da li bi medžlisi smjeli dozvoliti takvu praksu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Načelno, u muslimansko mezarje, koje ima status vakufa namijenjenog za ukop muslimana, ukopavaju se samo muslimani uz propisane obrede (gasul, kefini, dženaza...). Iznimno, ukoliko u nekom mjestu - džematu nema drugog mezarja osim onog u koji se ukopavaju muslimani tog džemata, može se dopustiti iz razloga nužde, ukop nemuslimana u odvojenom dijelu tog mezarja. “Nužda ponekad čini dopuštenim ono što je inače zabranjeno”, glasi jedno od fikhskih načela.

Kako postupiti kada zajednički kurban, za koji nije dat simbolični avans, ugine prije kurban bajrama?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam jedno pitanje u vezi kurbana, na koje odavno tražim odgovor. Naime, osoba je nekoliko mjeseci prije Kurban bajrama usmeno dogovorila kupovinu dva kurbana sa vlasnikom ovaca, bez da je i vidjela kurbane. Vlasniku ovaca nije platila ni kaparu. Kada se približio Kurban bajram prema riječima vlasnika ovaca upravo su uginula dva kurbana koje je on namijenio kupcu. Vlasnik ovaca je isporučio kupcu druga dva kurbana, a kupac je platio ta dva kurbana. Međutim, sada kupca grize savjest da li je trebao platiti i ona dva kurbana koji su uginuli? Molim vas, ako ste u mogućnosti, da što prije odgovorite na ovo pitanje, jer je prošlo dosta vremena od bajrama, a osobu grize savjest i traži ispravan odgovor.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Budući da uginule životinje (kurbani) koje su bile predmet kupoprodaje nisu bile određene i individualizirane te da nije došlo do isporuke i preuzimanja predmeta kupoprodaje, u ovom slučaju ne može se govoriti o prijenosu vlasništva na kupca pa niti o konstruktivnom posjedu. Prema tome, šteta na predmetu kupoprodaje u spomenutom slučaju ide na račun prodavca, a ne kupca. 

Aplikacija s Kur'anom na mobitelu i ulazak u wc

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Poznato mi je da se sa Kur'anom i knjigama koje sadržavaju dosta ajeta treba ophoditi sa posebnom pažnjom, tj. ne stavljati ih na pod ili držati ispod struka, ne unositi ih u wc i sl... Danas imamo situaciju da imamo Kur'an instaliran na telefon ili dr. uređaje, a često se desi da su nam u torbi koju spustimo na pod ili uđemo u wc s njom i sl. Da li je to uredu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

To ne smeta ako taj program u to vrijeme nije aktiviran.

Posluživanje hrane na tevhidima

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Željela bih znati Vaš pogled na posluživanje hrane na tevhidima, jer too nikad nije bila praksa naših muslimana.

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

U vrijeme dženaze porodicu umrle osobe ne treba opterećavati brigom o pripremanju hrane za goste i posjetioce. Dobro bi bilo toj porodici pomoći u takvoj situaciji donošenjem zgotovljene hrane i sl. Ako je riječ o vremenu nakon dženaze, onda je to prepušteno lokalnim običajima. Prema tome, držite se običaja po tom pitanju.

Dvije smrti spomenute u Kur'anu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kada Allah dž.š. u Kur'anu kaže: '' „Gospodaru naš,“ - reći će oni – „dva puta si nas usmrtio i dva puta si nas oživio; mi priznajemo grijehe naše, pa ima li ikakva načina da se iziđe?“ '' (40:11), na koje se dvije smrti misli - jedna je ova smrt kada napuštamo dunjaluk, a koja je druga?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Postoji nekoliko tumačenja spomenutog ajeta. Najveći broj mufessira smatra da se ovaj ajet tumači u svjetlu 28. ajeta sure El-Bekare: "Kako možete da ne vjerujete u Allaha, vi koji ste bili ništa (tj. mrtva materija), pa vam je On život dao; On će, zatim, učiniti da pomrete i poslije će vas oživjeti, a onda ćete se Njemu vratiti." Prema ovom tumačenju, prva smrt je ona prije udahnjivanja duše u tijelo zametka, a druga nakon rođenja osobe. Prema drugom tumačenju, prvo usmrćenje je na koncu života osobe, a drugo u kaburu nakon što umrli bude oživljen radi kaburskog ispita, tj., odgovaranja na pitanja koja postavljaju meleki Munker i Nekir. Prema trećem tumačenju, prvo usmrćenje se desilo nakon što su svi ljudi ili njihove duše stvoreni - izvedeni iz kičme Ademove i kada je zatraženo od njih da posvjedoče ko je njihov Gospodar, te su nakon preuzete obaveze (Misak) vjerovanja u Allaha - Stvoritelja svega, bili usmrćeni i poslije toga sukcesivno stvarani. Drugo usmrćenje je ovo uobičajeno na ovom svijetu. Prvo tumačenje je najizglednije, jer ima potvrdu u drugom kur'anskom ajetu. Allah najbolje zna šta je istina od ovoga i koje je pravo tumačenje spomenutog ajeta.