A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Način klanjanja po propisima Hanefijskog mezheba

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam dosta pitanja vezano za naš mezheb (Hanefijski) i način klanjanja po propisima istog.

Pošto sam relativno skoro počeo klanjati svih 5 namaza dolazim u situaciju da se susrećem sa nekim pitanjima na koja ne mogu dobiti konkretne odgovore, jer se odgovori razlikuju u zavisnosti od osobe koju pitam (posebno iz razloga što veliki broj džematlija pa čak i uleme obavljaju namaz po propisima drugih mezheba).

Interesuje me položaj i razmak između nogu u namazu, položaj ruku kada smo na stajanju i kad su nam ruke svezane (gde ih tačno držimo tako svezane), gde je najbolje da držimo pogled dok smo u namazu itd. Svjestan da je pitanja dosta i da možda nećete imati vremena da mi na sva date odgovor, zato Vas molim da me makar uputite na neku validnu i ispravno literaturu ili neki opširniji tekst na nekoj od internet stranica?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Allah Vas učvrstio na pravom putu i pomogao u valjanom obavljanju namaza.

Kad je riječ o pitanjima iz domena namaza, prema propisu u našem mezhebu, odgovor je sljedeći:

1. na kijamu noge (stope) trebaju biti rastavljene koliko iznosi širina četiri prsta ruke, jer je to bliže stanju skrušenosti,

2. ruke se vežu na pojasu, ispod pupka, desna ruke se stavlja na lijevu, tako da palac i mali prst obuhvate zglob lijeve ruke,

3. na kijamu se gleda u mjesto činjenja sedžde.

Sve ove propise možete naći u djelu Fikhul-ibadat Sejida Serdarevića te u djelu Hanefijski mezheb Abdulhamida Tuhmaza.

Fizički kontakt između zaručnika

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Djevojka koja pristane da se uda za mladića koji traži njenu ruku, te mladić dobije dozvolu od oca, brata ili njenog staratelja i oni odobre njihovo viđanje. Kakva prava poslije toga imaju po pitanju toga da sjede skupa? Može li mladić imati kontakt sa djevojkom kao što je rukovanje, zagrljaj?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Postupak o kojem pitate tretira se nekom vrstom prosidbe (hitbe). To je samo najava braka i ona ne proizvodi pravne posljedice braka. Prema tome, u konkretnom slučaju, osim viđenja i razgovora na javnom mjestu, bez osamljivanja, nije dozvoljen nikakav fizički kontakt, zato što ugovor o braku nije sklopljen.

Ajet u kojem se spominju dvije smrti

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pročitao sam odgovor na pitanje o dvije smrti koje Kur'an Časni spominje, ali mi je tekst izazvao još veću pa vas molim za objašnjenje.

"Gospodaru naš," - reći će oni -"dva puta si nas usmrtio i dva puta si nas oživio; mi priznajemo grijehe naše, pa ima li ikakva načina da se iziđe?"(40:11)

Vaš odgovor:'' Postoji nekoliko tumačenja spomenutog ajeta. Najveći broj mufessira smatra da se ovaj ajet tumači u svjetlu 28. ajeta sure El-Bekare: "Kako možete da ne vjerujete u Allaha, vi koji ste bili ništa (tj. mrtva materija), pa vam je On život dao; On će, zatim, učiniti da pomrete i poslije će vas oživjeti, a onda ćete se Njemu vratiti." Prema ovom tumačenju, prva smrt je ona prije udahnjivanja duše u tijelo zametka, a druga nakon rođenja osobe. Prema drugom tumačenju, prvo usmrćenje je na koncu života osobe, a drugo u kaburu nakon što umrli bude oživljen radi kaburskog ispita, tj., odgovaranja na pitanja koja postavljaju meleki Munker i Nekir. Prema trećem tumačenju, prvo usmrćenje se desilo nakon što su svi ljudi ili njihove duše stvoreni - izvedeni iz kičme Ademove i kada je zatraženo od njih da posvjedoče ko je njihov Gospodar, te su nakon preuzete obaveze (Misak) vjerovanja u Allaha - Stvoritelja svega, bili usmrćeni i poslije toga sukcesivno stvarani. Drugo usmrćenje je ovo uobičajeno na ovom svijetu. Prvo tumačenje je najizglednije, jer ima potvrdu u drugom kur'anskom ajetu.Allah najbolje zna šta je istina od ovoga i koje je pravo tumačenje spomenutog ajeta.''

''U njima, poslije one prve smrti, smrt više neće okusiti i On će ih patnje u ognju sačuvati,''(44:56)

Čitajući prije navedeni ajet, svako objašnjenje povlači pitanje, npr. ako je prva smrt kad nismo postojali onda je dunjalučka druga itd. Ako su dvije smrti dunjalučka i berzahska, onda poslije prve slijedi i druga.

Molim Vas da mi ovo razjasnite jer smatram da ste najkompetentniji za to. Hvala mnogo.
"Pitajte učene ako ne znate." (prijevod značenja El-Enbija, 7)

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Ovaj ajet koji ste citirali je posve jasan. Ukazuje na to da u Džennetu nema smrti, nakon one prethodne kojom su okončali život na dunjaluku. U Svakom slučaju to je zadnja smrt koja je prethodila ulasku u Džennet, tako da se to može usaglasiti sa sva tri tumačenja ajeta u kojem se govori o "dvije smrti i dva proživljenja". A Allah najbolje zna.

Inače, tefsir - tumačenje Kur'ana nije moje uže polje bavljenja, već fikhski (praktičnopravni) propisi. Zato bi bilo bolje da ovo pitanje postavite nekom od naših mufessira koji se više bave ovom naučnom disciplinom.

Žena u hajzu i obavljanje umre

Esselamu alejkum!

Ako Bog da ove godine idem na umru i bit ću 14 dana. Međutim u tim periodu ću imati hajz i raspitala sam se kod doktorice šta da radim po tom pitanju. Ona mi preporučuje da uzmem tablete koje će mi prekinuti hajz u tom periodu. Iz nekih izvora znam da su te tablete štetne za organizam i sad se dvoumim oko toga. Mene zanima da li je grijeh da u toku umre par dana odem nečista?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Nije grijeh ako žena dobije hajz tokom boravka u Meki radi obavljanja umre.  Žena tokom hajza ne može obavljati tavaf kao što ne može klanjati namaze i boraviti u džamiji (Haremu).

Kako obračunati zekat ako nisab varira tokom zekatske godine

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ako se desi da dostignemo vrijednost nisaba u jednom trenutku, i od tad čekamo da taj novac pregodini, da li ćemo morati dati zekat ako npr. nešto od tog novca potrošimo ili pozajmimo ali u trenutku kada trebamo dati zekat, imamo ponovo taj isti iznos novca?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Obračunajte zekjat na iznos koji posjedujete na kraju zekjatske godine bez obzira što u toku godine dio iznosa potrošite na neke potrebe.

Priča o mezhebskim razlikama u našoj situaciji je opasni avanturizam

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moje pitanje je u vezi s nedopuštanjem održavanja dersova u džamijama od strane ljudi koji su islamsko znanje stekli u arapskim zemljama. Zar IZ nije mogla u interesu održavanja jedinstva muslimana dopustiti održavanje predavanja ljudima koji su stekli zavidno islamsko znanje poput recimo Dr. Safeta Kuduzovića, u svim džamijama u BiH, osim u džamiji Kralja Fahda?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ima pojedinaca koji tumače islam, posebno u oblasti fikha i praktičnih propisa, ali i u nekim manje važnim dogmatskim pitanjima, drugačije od tumačenja koje se kontinuirano već više stoljeća naučava kod nas kroz ustanove Islamske zajednice, posebno vjersko-obrazovne (hanefijsko-maturidijska interpretativna tradicija), što unosi nemir među džematlije i potencijalno može voditi razdoru u džematu.

Također, okupljanje i grupisanje na toj osnovi i bezbjednosno se pokazalo problematičnim. Unositi priču o mezhebima i mezhebskim razlikama u našoj situaciji jeste, najblaže rečeno, avanturizam koji je suvišan, pa i opasan u vremenu i prostoru u kojem živimo. Što to prije shvate dotični pojedinci, bolje i po njih i po sve nas.

Nema zapreke da se o različitim gledanjima, posebno onim važnijim, raspravlja u naučnim krugovima i forumima (ne onim putem interneta), ne opterećujući njima vjernike u džamijama, na predavanjima, hutbama i drugim sličnim prigodama. Zbog svega rečenoga, bilo bi neodgovorno u ovakvim okolnostima pustiti tako usmjerene pojedince da rasprave o spomenutim pitanjima i različitim tumačenjima unose u naše džamije i druge prostore u kojima se vjernici okupljaju radi jačanja jedinstva džemata i pronalaska duhovnog mira i okrjepe. Različita tumačenja, na način kako to rade neki pojedinci, ne doprinosi jedinstvu muslimana kod nas, već upravo njihovom razjedinjavanju. A Allah najbolje zna.

Napuštanje džemata nakon obavljenog farza (prije zajedničkog zikra)

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moje pitanje je vezano za napuštanje džamija od strane pojedinaca nakon obavljenog farz namaza pod izgovorom novotarija. Kakav je Vaš stav po tome?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Smatramo neprimjerenim napadan izlazak iz džamija, ponekad i iz prvoga saffa,  nekih pojedinaca prije okončanja namaza, onako kako se to obavlja kod nas, jer se tim postupkom, posebno u nekim manjim sredinama, podižu tenzije i grade vještački zidovi među džematlijama, širi se nepovjerenje, podozrenje i slabi džemat. Zato je to pogrješna i štetna praksa. Nadamo se da će pojedinci koji to rade čim prije uvidjeti štetnost takvih postupaka. Pozivamo ih da tumačenje i prosuđivanje što jeste sunnet a što bid'at ostave našoj ulemi. Svojim tumačenjem ulema preuzima na sebe odgovornost za ispravnost ili eventualnu grješku u interpretaciji učenja islama kao i obrednoj praksi.

Zadržavanje sredstava prikupljenih od zekata u džematu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno džematima u dijaspori kada im nestane blokova (koje dobiju od IZ) i dalje prikupljati zekat i taj novac zadržati za sebe (džemat)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema normativnim aktima Islamske zajednice, a sukladno šerijatskim propisima, zekjat se prikuplja u Bejtul-mal, a potom distribuira korisnicima  naznačenim u Kur'anu prema prioritetima koje određuje nadležna islamska vlast. Prema tome, prikupljanje i zadržavanje zekjata mimo utvrđene procedure nije dopušteno zato što je oprečno kur'anskom ajetu: "O vjernici, pokoravajte se Allahu, Njegovom Poslaniku i vašim pretpostavljenim!",   potkopava temelje Zajednice i predstavlja jedan vid pronevjere emaneta i obmane vjernika. Džemati u dijaspori, koji djeluju u okviru Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini, dužni su držati se njezinih normativnih akata i primjenjivati uputstva nadležnih organa.

Pranje kose utorkom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam jedan problem već evo osam ili devet godina ali kome god sam ispričala rekao mi je da se glupiram osim mojih ukućana jer oni znaju o čemu se radi. Problem je da kada god kosu operem utorkom glava me boli sve dok ponovo ne operem kosu, a taj bol je tako jak i intenzivan da na kraju dovede do povraćanja i takvih bolova da ne mogu funkcionisati nikako. Ne vjerujem u gatke nikakve ali stvarno me zanima je li moguće da tu nešto ima. Ispočetka sam mislila da mi se čini i da samo to umišljam ali evo i poslije toliko vremena još uvijek je isto. Da li imate možda neki odgovor na ovo moje stanje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pranje kose utorkom ili u bilo koji drugi dan nije zabranjeno. Ostalo je u sferi nagađanja i umišljanja. Kako nije ni naređeno da se u to vrijeme mora prati kosa, izbjegavajte taj postupak u to vrijeme, ako je praksa pokazala da Vam šteti. Nije dopušteno vjerovati da se ti simptomi javljaju samo zbog pranja kose utorkom.

Spolni odnos za vrijeme hajza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Udata sam žena. Ja i muž nikada nismo počinili blud ni sa kim ni prije braka, a ni poslije vjenčanja ali smo imali seksualni odnos iako sam ja bila u stanju hajza i oboje smo znali da je to grijeh.

Kako možemo da se iskupimo za ovaj grijeh i da li smo ovim postupkom izašli iz islama?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Počinili ste djelo koje je strogo zabranjeno (haram) kur'anskim tekstom. Oboje trebate učiniti istigfar i teobu uz čvrstu odluku da to više nećete ponoviti. Uz spomenuto, podijelite nešto sadake.