A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Da li je dozvoljeno korištenje beneficija na osnovu prijave na adresu različitu od stvarnog mjesta prebivališta?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živim na selu, a radim u gradu i prije nekoliko godina sam kupila stan u gradu zbog posla, a ostala sam na staroj adresi prebivališta sa roditeljima. Tako da radnim danima budem u stanu, a vikendom idem na selo. Koristim mjesečnu kartu na relaciji selo-grad i kad mi je umro otac dobila sam naknadu za dženazu užeg člana porodice. Neki na poslu su mi prigovorili da ne stanujem u zajedničkom domaćinstvu i da nemam pravo na nadoknadu za oca (ima odluka za naknadu samo za članove u zajedničkom domaćinstvu). Da li imam pravo na to ili trebam vratiti pare za dženazu oca i dio za mjesečnu kartu. Napominjem da sam majku jednom pitala da li da se odjavim sa njihove adrese i prijavim da stanujem u gradu, a ona je rekla da se ne odjavljujem.

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

To pitanje je regulisano odgovarajućim zakonskim propisima pa se prema tom zakonu u tom pitanju trebate i ravnati. Ako je ta naknada u skladu sa zakonom, halal je i obratno.

Da li je moguće dobijanje vakufname za uloženi trud prilikom izgradnje džamije?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Džematlije koje su gradile džamije svojim novčanim sredstvima dobijaju vakufname, a džematlije koje nisu doprinijele novcem, ali sav svoj trud i rad su uložili u iste džamije (što znači da su uvakufili svoj rad) oni nisu dobili ništa. Zašto je to tako?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Svaki napor i trud koji se uloži u dobro djelo, bilo da je riječ o novcu ili dobrovoljnom radu smatra se dobročinstvom za koje će Allah dž. š. višestruko nagraditi. Ničiji trud neće biti uzalud ukoliko ga učini iskreno u ime Allaha. „Onome ko čini dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi ćemo dati da proživi lijep život i, doista, ćemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili.“ (En-Nahl, 97) I novac i uloženi rad u izgradnju džamije tretira se trajnom sadakom, zato što se ulažu u objekat koji trajno služi vjernicima za obavljanje ibadeta. Rad ima svoju cijenu i vrijednost kao i novac. Zato nema zapreke da se i onima koji su uložili dobrovoljni rad dodijele zahvalnice ili čak vakufname. No, kako predmet uvakufljenja mora biti poznat i određen, to bi građevinski odbor s takvim osobama prethodno trebao ugovoriti cijenu rada, sukladno tržišnoj vrijednosti, pa da potom te osobe uvakufe poznatu cijenu, odnosno vrijednost urađenog posla. Prema praksi dodjele vakufnama očigledno je da je džematu novac prioritetniji od rada. Nadamo se da će i rad dobiti adekvatno priznanje pa i putem odgovarajućih vakufnama, uz uvjet koji smo spomenuli. U svakom slučaju, rad u ime Boga neće propasti čak i ako ga ljudi ne vrednuju na adekvatan način.

Prispijevanje na hutbu džume namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se može smatrati da sam prisustvovao džumi ako prispijem na nekih posljednjih 5-10 minuta hutbe i klanjam farz u džematu, s obzirom da radim do 12:20h, direktoru sam govorio da bi volio i pitao mogu li na džumu, i sam direktor ide, ali pošto je na mojoj poziciji radila žena, nije usklađen raspored za mene i džumu, a kao teško mu je to sad sve mijenjati (jer kolektiv-škola ima oko 100 radnika, a 642 učenika) , pa ako Bog da od marta kad bude Džuma u 13:00h, moći ću prispijevati ako Bog da. Je li bolje da to što stignem tih nekih 5-10 minuta prisustvujem pa ponovo klanjam podne ili? molio bih da mi date savjet kako da postupim.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko niste u mogućnosti zbog privremenog objektivnog razloga prisustvovati početku džumanske hutbe, već samo njenom drugom dijelu, džuma će biti ispravna, uz nastojanje da se taj uzrok otkloni. Allah dž.š. u Kur'anu kaže: "Bojte se Allaha koliko možete!" (Et-Tegabun, 16)

Da li je dozvoljeno da koristim studentske beneficije iako mi je prestao studentski status?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno uzimati studentsku kartu za autobus ako više nisam student (prije par mjeseci sam zvanično dobio diplomu, tako da u biti nisam student), ali posjedujem indeks. Obzirom da sve agencije skoro daju popust za studente, za što je dovoljno samo pokazati indeks. Da li je to halal?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pitanje korištenja studentske karte je riješeno odgovarajućim zakonskim rješenjem i po njemu treba postupiti. Jasno je da student može koristiti beneficiranu kartu sve dok uživa status studenta. Nakon okončanja studija taj status prestaje kao i beneficije koje proistječu iz tog statusa. Dalje korištenje tih povlastica bilo bi vrsta obmane i izvlačenje imovinske koristi koja ne pripada dotičnom subjektu. 

Upotreba muzičkih instrumenata u džamiji

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prije par večeri imali smo druženje u prostorijama džemata, a gost je bio jedan poznati bosansko-hercegovački imam i vaiz. Prostorije džemata su bile skoro pa pune, a nakon obraćanja gosta hor, koji je također bio gost programa, izveo je par ilahija u uglu mesdžida udarajući u tarabuk. Zanima me je li se time napravio neki šerijatski propust ili greška? 

Napominjem da ovaj mesdžid u dijaspori, nažalost, još uvijek ne ispunjava uvjete mesdžida koji ima više prostorija, pa ni adekvatnu prostoriju za druženje, nego smo ograničeni s prostorom.

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Prema ranijoj fetvi Vijeća za fetve Rijaseta Islamske zajednice, zabranjena je upotreba muzičkih instrumenata u džamiji/mesdžidu, uključujući i tarabuk. Prema tome, pogriješili ste što ste prilikom izvođenja ilahija ili kasida u mesdžidu koristili spomenuti muzički instrument.

Da li je dozvoljeno raditi u firmi koja obavlja registraciju i osiguranje vozila?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li mi je dozvoljeno biti uposlenik koji vrši registraciju vozila? Ne bih prodavao životno osiguranje, nego bih vršio isključivo registraciju vozila, tj. ono što je zakonom naređeno. A u toj poslovnici mi je dozvoljeno da nosim bradu i obavljam sve vjerske obrede.

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske zapreke da obavljate posao registracije vozila. To je legalan posao, i treba ga obavljati čestito i pošteno.

Da li je poslovanje BBI banke u skladu s principima islamskog bankarstva?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam pitanje vezano za posao u BBI banci. Čitao sam Vaše odgovore vezano za druge banke, da je zabranjeno ali da je i dozvoljeno. Kakav je Vaš stav vezano za BBI banku koja za sebe kaže da posluje po Islamskim principima, je li posao u toj banci halal?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Mišljenja smo da je to dozvoljeno, budući da ta banka ima svoj Šerijatski odbor koji vodi računa o usklađenosti njenog poslovanja s islamskim propisima, prema objektivnim mogućnostima. A Allah najbolje zna.

Način klanjanja po propisima Hanefijskog mezheba

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam dosta pitanja vezano za naš mezheb (Hanefijski) i način klanjanja po propisima istog.

Pošto sam relativno skoro počeo klanjati svih 5 namaza dolazim u situaciju da se susrećem sa nekim pitanjima na koja ne mogu dobiti konkretne odgovore, jer se odgovori razlikuju u zavisnosti od osobe koju pitam (posebno iz razloga što veliki broj džematlija pa čak i uleme obavljaju namaz po propisima drugih mezheba).

Interesuje me položaj i razmak između nogu u namazu, položaj ruku kada smo na stajanju i kad su nam ruke svezane (gde ih tačno držimo tako svezane), gde je najbolje da držimo pogled dok smo u namazu itd. Svjestan da je pitanja dosta i da možda nećete imati vremena da mi na sva date odgovor, zato Vas molim da me makar uputite na neku validnu i ispravno literaturu ili neki opširniji tekst na nekoj od internet stranica?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Allah Vas učvrstio na pravom putu i pomogao u valjanom obavljanju namaza.

Kad je riječ o pitanjima iz domena namaza, prema propisu u našem mezhebu, odgovor je sljedeći:

1. na kijamu noge (stope) trebaju biti rastavljene koliko iznosi širina četiri prsta ruke, jer je to bliže stanju skrušenosti,

2. ruke se vežu na pojasu, ispod pupka, desna ruke se stavlja na lijevu, tako da palac i mali prst obuhvate zglob lijeve ruke,

3. na kijamu se gleda u mjesto činjenja sedžde.

Sve ove propise možete naći u djelu Fikhul-ibadat Sejida Serdarevića te u djelu Hanefijski mezheb Abdulhamida Tuhmaza.

Fizički kontakt između zaručnika

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Djevojka koja pristane da se uda za mladića koji traži njenu ruku, te mladić dobije dozvolu od oca, brata ili njenog staratelja i oni odobre njihovo viđanje. Kakva prava poslije toga imaju po pitanju toga da sjede skupa? Može li mladić imati kontakt sa djevojkom kao što je rukovanje, zagrljaj?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Postupak o kojem pitate tretira se nekom vrstom prosidbe (hitbe). To je samo najava braka i ona ne proizvodi pravne posljedice braka. Prema tome, u konkretnom slučaju, osim viđenja i razgovora na javnom mjestu, bez osamljivanja, nije dozvoljen nikakav fizički kontakt, zato što ugovor o braku nije sklopljen.

Ajet u kojem se spominju dvije smrti

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pročitao sam odgovor na pitanje o dvije smrti koje Kur'an Časni spominje, ali mi je tekst izazvao još veću pa vas molim za objašnjenje.

"Gospodaru naš," - reći će oni -"dva puta si nas usmrtio i dva puta si nas oživio; mi priznajemo grijehe naše, pa ima li ikakva načina da se iziđe?"(40:11)

Vaš odgovor:'' Postoji nekoliko tumačenja spomenutog ajeta. Najveći broj mufessira smatra da se ovaj ajet tumači u svjetlu 28. ajeta sure El-Bekare: "Kako možete da ne vjerujete u Allaha, vi koji ste bili ništa (tj. mrtva materija), pa vam je On život dao; On će, zatim, učiniti da pomrete i poslije će vas oživjeti, a onda ćete se Njemu vratiti." Prema ovom tumačenju, prva smrt je ona prije udahnjivanja duše u tijelo zametka, a druga nakon rođenja osobe. Prema drugom tumačenju, prvo usmrćenje je na koncu života osobe, a drugo u kaburu nakon što umrli bude oživljen radi kaburskog ispita, tj., odgovaranja na pitanja koja postavljaju meleki Munker i Nekir. Prema trećem tumačenju, prvo usmrćenje se desilo nakon što su svi ljudi ili njihove duše stvoreni - izvedeni iz kičme Ademove i kada je zatraženo od njih da posvjedoče ko je njihov Gospodar, te su nakon preuzete obaveze (Misak) vjerovanja u Allaha - Stvoritelja svega, bili usmrćeni i poslije toga sukcesivno stvarani. Drugo usmrćenje je ovo uobičajeno na ovom svijetu. Prvo tumačenje je najizglednije, jer ima potvrdu u drugom kur'anskom ajetu.Allah najbolje zna šta je istina od ovoga i koje je pravo tumačenje spomenutog ajeta.''

''U njima, poslije one prve smrti, smrt više neće okusiti i On će ih patnje u ognju sačuvati,''(44:56)

Čitajući prije navedeni ajet, svako objašnjenje povlači pitanje, npr. ako je prva smrt kad nismo postojali onda je dunjalučka druga itd. Ako su dvije smrti dunjalučka i berzahska, onda poslije prve slijedi i druga.

Molim Vas da mi ovo razjasnite jer smatram da ste najkompetentniji za to. Hvala mnogo.
"Pitajte učene ako ne znate." (prijevod značenja El-Enbija, 7)

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Ovaj ajet koji ste citirali je posve jasan. Ukazuje na to da u Džennetu nema smrti, nakon one prethodne kojom su okončali život na dunjaluku. U Svakom slučaju to je zadnja smrt koja je prethodila ulasku u Džennet, tako da se to može usaglasiti sa sva tri tumačenja ajeta u kojem se govori o "dvije smrti i dva proživljenja". A Allah najbolje zna.

Inače, tefsir - tumačenje Kur'ana nije moje uže polje bavljenja, već fikhski (praktičnopravni) propisi. Zato bi bilo bolje da ovo pitanje postavite nekom od naših mufessira koji se više bave ovom naučnom disciplinom.