A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dilema oko Internet marketinga

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Bavim se internet marketingom, i u toj branši je teško biti konkurentan držeći se granica halala zbog širokog spektra stvari koje se reklamiraju.

Moje pitanje je da li je dozvoljeno sarađivati sa firmom koja svojim korisnicima koje im ja putem moje web stranice "proslijedim" na njihovu web stranicu pokazuje između ostalih i određeni postotak haram reklama, a meni bi ta firma plaćala za svakog korisnika koji na njihove stranice dođe preko mene bez da ja imam uticaj koja reklama će njima biti pokazana? Do sada se nisam usudio sarađivati sa njima, iako nude mnogo veću mogućnost zarade, zbog osjećaja da bih na taj način učestvovao u haram poslu, ali bih cijenio svakako Vaše mišljenje.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ne možemo odobriti reklamiranje šerijatom zabranjenih stvari, poslova i ponašanja, bez obzira u kojoj formi i omjeru to bilo. "Ne sarađujte u onome što je grijeh i nasilje" - kaže Allah u Kur'anu. Musliman treba nastojati da svoje poslovanje uskladi s islamskim propisima gdje god i koliko god je to moguće. Neka Vas Allah pomogne u halal poslu.

Da li možemo ponavljati zikr više od tri puta na sedždi i ruku'u?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kada klanjamo namaz u džematu za imamom koji duže ostaje na ruku'u i na sedždi, da li nam je dozvoljeno da više od tri puta izgovorimo „Subhane rabbijel azim“ odnosno „Subhane rabbijel e'ala“?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije zabranjeno više puta proučiti spomenuti zikr, pazeći da broj bude neparan, što je bolje, ali nije strogi propis.

Učenje zikra u namazu i mimo namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Često prilikom klanjanja namaza u kući kada zikrim umjesto malog tespiha, uzmem veliki i umjesto 33 puta prilikom zikra izgovorim 99 puta Subhanallah, pa potom Elhamdulillah i Allahu Ekber.
Da li ima ikakve smetnje u tome, ili da prvo zikrim po 33 puta Subhanallah, Elhamdulillah i Allahu Ekber, kako radimo u džematu pa onda dodatno zikrim još?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kad je riječ o uobičajenom zikru poslije namaza, trebate se držati forme koja je propisana sunnetom (33x Subhanallah, 33x Elhamdulillah, 33x Allahu ekber) uključujući propisani zikr prije i poslije tesbiha. Mimo namaza možete zikr činiti po volji, bez pridržavanja spomenute forme.

Učenje ezana kada se namaz obavlja individualno

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li trebam učiti ezan za naklanjavanje ili za redovni namaz ukoliko ne čujem mujezina iz obližnje džamije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ezan i ikamet spadaju u pritvrđene sunnete (sunneti-muekkede) za muškarce prije farz-namaza, čak i kada se namaz obavlja individualno, kako kada je riječ o namazu vaktiji tako i prilikom naklanjavanja dnevnih namaza, u domu kao i tokom putovanja. Osoba koja stanuje u blizini džamije treba nastojati da namaze obavlja u džematu u džamiji.

Do kada se kurban-akika može najkasnije zaklati?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Nismo klali kurban-akiku djeci po rođenju. Namjeravam to učiniti sada. Imam tri kćerke i sina, i djeca su maloljetna. Da li zaklati jedan kurban ili svakom djetetu pojedinačno?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Kurban-akika može se žrtvovati naknadno u bilo koje vrijeme ukoliko se ne obavi tokom prve tri sedmice po rođenju djeteta. U konkretnom slučaju za svako dijete lijepo je žrtvovati po jednog kurbana, a može i objedinjeno ukoliko se radi o velikom kurbanu-govečetu. Goveče može poslužiti za sedam kurbana. Ukoliko nemate mogućnosti da to obavite odjednom, možete i sukcesivno, postepeno tokom duljeg vremena.

Kako se tretira učenje različitih nauka u Islamu?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakav je šerijatski stav prema učenju, ne samo islamskih nauka već i drugih (ekonomija, političke nauke, pravo i sl.)?

Znam da su prve riječi objavljene Muhammedu a.s. bile "Ikre" - uči i čitaj, pa me zanima da li se ta naredba odnosila samo na Islam ili se odnosi i na druge nauke pored islamskih. Znam da je obaveza svakog muslimana da što je više moguće upoznaje i uči o svojoj vjeri, no možete li mi, molim Vas, reći kakav stav muslimana treba da bude naspram drugih nauka?

Negdje sam pročitao da čovjeku koji krene u potragu za znanjem dragi Allah pomaže; da li to znači da mi On pomaže kada ja krenem na fakultet na predavanja i slično (ne studiram islamske nauke)? Da li je Allah zadovoljan kada Njegov rob uči, školuje se, obrazuje?Ako musliman ima priliku da sudira, da se obrazuje, da li mu je to obaveza po Islamu?

Čitao sam da učenjaci imaju veći položaj kod Allaha od onih koji to nisu. Da li se riječ učenjaci odnosi samo na one koji su učili islamske nauke ili se odnosi i na one koji su studirali neku drugu nauku?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Podjela nauka na tzv. islamske i ostale vještačke je i tehničke naravi i ne odražava islamski vrijednosni sud o naukama općenito. Preciznija je podjela na nauke utemeljene u Objavi i nauke utemeljene na ljudskom saznanju i iskustvu. Termini "ilum" i "ulema" u užem smislu odnosi se na učenjake koji se bave naukama izvedenim iz Objave kao što su tefsir, hadis, akaid, fikh i dr. Znanje koje je nužno za ispravno vjerovanje, ibadet i poslovanje, spada u kategoriju  fardi ajn, tj. stroge obaveze svakog muslimana. Detaljnije poznavanje ovih nauka spada u farzi kifaje, tj. kolektivnu obavezu Ummeta. Onima koji se bave tim naukama, znanje o njima može prerasti u farzi ajn. Tzv. prirodne, društvene i humanističke nauke općenito spadaju u kategoriju farzi kifajeta, tj. kolektivne obaveze Ummeta. Dužnost je Zajednice da usmjeri dovoljan broj svojih članova da se bave ovim naukama. Bavljenje njima u ime Allaha, a za dobrobit Zajednice i društva je dobro djelo za koje slijedi Allahova nagrada. Nije dozvoljeno zloupotrebljavati ove ili druge nauke na štetu ljudi i u svrhu odvraćanja od ispravnog vjerovanja i djelovanja. Prema tome, sve nauke kao nauke su islamske i bavljenje njima s dobrim nijetom (namjerom) jeste pohvalno djelo.

Da li je obavljanje namaza u džematu farz?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Jedna osoba mi je rekla da je obavljanje namaza u džamiji sunnet, a čuo sam hadise koji ukazuju na suprotno. Da li je odlazak u džamiju je sunnet ili farz?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

O tom pitanju postoje dva mišljenja kod uleme. Prema propisu u našem mezhebu, klanjanje namaza u džematu je sunnet koji je blizak vadžibu. Inače, vadžib je propis koji je jači od sunneta, a blaži od farza. 

Da li članovi izvršnog odbora medžlisa primaju nadoknadu za svoj rad?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li članovi izvršnog odbora medžlisa IZ primaju ikakvu nadoknadu za svoj rad?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

U principu članstvo u izvršnom odboru medžlisa IZ je volonterske naravi i za to nije predviđena finansijska naknada. Moguće je u slučaju nekih posebnih poslova koji zahtijevaju poseban angažman i vrijeme da izvršni odbor za izvršenje tih vanrednih poslova odredi neku nadoknadu.

Kako postupiti ako zaboravimo prvo sjedenje u namazu?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kako će postupiti klanjač ako ustane na treći rekat četverorekatnog farza proučivši Fatihu do pola, a zaboravivši prvo sjedenje?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Prvo sjedenje u namazu spada u namaske vadžibe koji se u slučaju zaborava nadomještaju (ispravlja se propust u njima)  sehvi-sedždom na kraju namaza, tj. poslije prvog selama čine se dvije sedžde i nastavlja se dalje klanjati do selama i predaje se selam na obje strane. U konkretnom slučaju, osoba treba nastaviti klanjati treći i četvrti rekjat i učiniti sehvi-sedždu poslije prvog selama, kako je već opisano. Time će se popraviti propust u vidu nenamjernog izostavljanja namaskog vadžiba.

Udaja muslimanke za nemuslimana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je veliki grijeh da se žena muslimanka uda za čovjeka nemuslimana (čovjeka druge vjeroispovijesti) ako se vole i poštuju. Da li je dozvoljeno da ona poštuje njegove praznika a on njene, te da ona nastavi obavljati svoje islamske dužnosti i da se oko djece i njihove vjere dogovore. Ili je potrebno da on prihvati islam?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Muslimanki je strogo zabranjeno da se uda za nemuslimana. Takav "brak" se smatra ništavnim sa stanovišta islamskih propisa. Muslimanka se ne treba dovesti u situaciju o kojoj se govori u ovom pitanju. Ukoliko ta osoba iskreno prihvati islam prije sklapanja braka, tada je dozvoljeno da sklope bračni ugovor.