A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ko može biti bedel?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ko može obaviti hadž, a ko može biti bedel?

Do kad traje uplata za hadž i koji je iznos uplate za ovu godinu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Bedel može biti punoljetan i čestit musliman i muslimanka koji je prethodno obavio/obavila hadž za sebe. Još uvijek nije preciziran rok za uplatu niti je određen iznos uplate za ovogodišnji hadž. Očekujemo da se to uskoro odredi.

Koliko iznosi minimalni iznos mehra?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Uskoro se udajem i treba da odredim visinu mehra. U želji da sve bude po propisima i onako kako je Allah zadovoljan, zanima me Vaše mišljenje o mojoj situaciji u kojoj mi uopće nije važno koliko će da bude mehr, štaviše, voljela bih da to bude minimalno i da ne opteretim budućeg muža uopće. Pa na osnovu ovog što kazah, voljela bih da me Vi uputite na neke konkretne iznose?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Uobičajeno je kod nas da se mehr dijeli na mu'adždžel - trenutni, koji se daje prije zaključenja braka ili prilikom zaključenja braka (prsten i sl.) te muedždžel - odgodni, koji se ugovara prilikom sklapanja braka, s odgodom isplate do određenog ili neodređenog roka (smrt ili eventualni razvod braka). Visina mehra tiče se ugovornih strana (mladenaca) i oni to utvrđuju. Ne treba pretjerivati s mehrom, jer je pretjerano visok iznos prvi znak da ženik možda ni ne namjerava izmiriti taj svoj dug, ali smo mišljenja da ga ne treba ni minimizirati, jer je riječ i o nekoj vrsti odštetne klauzule u slučaju razvoda braka. U novije vrijeme neke mladenke se opredjeljuju da mehr bude  odlazak na hadž, ili umru, što je prihvatljivo rješenje u našim okolnostima. Supruga, ukoliko želi, može kasnije osloboditi muža od ovog duga, jer je to isključivo njeno pravo. Savjetujemo Vam da se konsultirate s imamom pred kojim ćete se vjenčati i on će vas uputiti na ono što je uobičajeno u mjestu vjenčanja. Neka Vam je mubarek i hairli!

Kada je muž dužan isplatiti mehr?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kada je muž dužan isplatiti ženi mehr da li na početku braka ili tokom razvoda ako ga on da?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

To je stvar njihovog međusobnog dogovora. Ako se nisu ranije dogovorili o tome, postupa se po običaju. Ako se ne isplati u početku braka, onda je obaveza isplatiti ga ako dođe do razvoda ili u slučaju smrti muža. U svakom slučaju, to je obaveza koja se mora izvršiti osim ako žena oprosti taj dug.

Klanjanje „radničke“ džume

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na području Travnika uvedeno je klanjanje džume namaza od 15 sati i 30 minuta za radnike koji nisu u mogućnosti klanjati u propisano vrijeme. Molim Vaše mišljenje jer ja, ako Bog da, imam namjeru ići.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Smatramo da je to korisna inicijativa koja će omogućiti radnicima muslimanima, koji nisu u prilici napustiti radna mjesta, da klanjaju džumu namaz. To je privremena mjera dok se i muslimanima ne osigura zakonom da mogu prisustvovati glavnom sedmičnom obredu, kao što je to omogućeno pripadnicima drugih konfesija (katolicima, pravoslavcima i jevrejima). Muslimani su po tom pitanju u određenoj mjeri diskriminirani. Nadamo se da će se ta diskriminacija otkloniti putem zakona kojim će se dati pravo muslimanima da prisustvuju džuma namazu, bez presije poslodavaca.

Uticaj sredine i mjesnih običaja na šerijatske propise

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moji se roditelji nisu vjenčali pred hodžom već pred matičarem. Mi smo se dogovorili (supruga i ja) da ona uzme moje prezime. Moje mišljenje je da ipak sredina i način života u Indiji, Engleskoj i kod nas nisu isti pa tako i samo tumačenje šerijata ima vezu s mjestom dolaska, dok moj prijatelj tumači strogo šerijat. Znam da nijedan od nas dvojice nije podoban za tumačenje pa Vas zato pitamo.

Da li ima uticaj sredina - mjesni običaji, na šerijat a oni se u suštini ne kose sa šerijatom kao npr. sedmine, četeresnice, mevludi, vjenčanje, razvod, uzimanje prezimena i slično.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Običaj ('urf) je jedan od  pomoćnih izvora šerijatskog prava, koji se može koristiti u rješavanju pitanja koja nisu normirana izravno jasnim tekstovima Kur'ana i Sunneta niti su riješena idžmaaom (konsenzusom uleme) ili kijasom (analogijom). Običaj suštinski ne može mijenjati šerijatske propise, jer bi tada šerijat u osnovi bio izlišan i suvišan, ali se u tumačenju šerijatskih propisa i njihovoj primjeni putem fetvi mogu uzeti u obzir promjena vremena i prostora, postupajući po načelima postepenosti, olakšavanja, uvažavanja stanja nužde i potrebe, razumijevanja prioriteta itd.

Namaz u vrijeme pomračenja sunca

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Molim Vas da mi objasnite način obavljanja i vrijednost namaza (nafile) u vrijeme pomračenja sunca/mjeseca.  Allah vas nagradio.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sunnet je klanjati dva rekjata nafile (poput sabah namaza) i na svakom rekjatu učiniti po jedan ruku' tokom dešavanja fenomena pomračenja Sunca, u džematu koga predvodi džumanski imam ili imam koga odredi islamska vlast, bez učenja ikameta i ezana i bez kazivanja hutbe. Prema stavu imama Ebu Hanife, imam uči u sebi, dok se prema mišljenju Ebu Jusufa i Muhammeda uči naglas. Pohvalno je poslije namaza proučiti dovu stojeći, okrenut prema džematu, što je bolje, ili sjedeći okrenut prema Kibli. Ovaj namaz se može klanjati i individualno dva ili četiri rekjata, kao što se radi prilikom pomračenja Mjeseca. Poželjno je u ovom namazu Kur’an učiti nešto duže. Vrijednost ovog namaza ogleda se u slijeđenju sunneta Muhammeda a.s., koji je prilikom neuobičajenih prirodnih pojava koje mogu izazvati uznemirenost kod ljudi, pozivao na klanjanje namaza, zato što namaz djeluje smirujuće na njih. Kada se desilo pomračenje na dan smrti Vjerovjesnikovog a.s. sina Ibrahima, neki od prisutnih su izjavili da se to desilo zbog te smrti, ali je Vjerovjesnik a.s. to demantirao potvrdivši da su “Sunce i Mjesec dva Allahova znaka - ajeta te da se pomračenje ne dešava zbog bilo čije smrti ili života”, već sukladno Božijim kosmičkim zakonitostima i odredbama. Tom prilikom je klanjao dva rekjata namaza kao imam. (Hadis su zabilježili Ibn Hibban i El-Hakim) U tradiciji su zabilježene i druge verzije ovog namaza, koje su prihvatili neki mezhebi i po njima postupaju.

Da li je dozvoljeno konzumirati duhan?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno konzumirati duhan?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Duhan je štetan po ljudsko zdravlje, a sve što šteti zabranjeno je koristiti, sukladno stepenu štetnosti. Što je nešto štetnije, zabrana je intenzivnija. Medicina je nedvosmisleno potvrdila štetnost djelovanje pušenja na različite organe i tjelesne sisteme. Trošenje imovine na vlastito kao i trovanje drugih ljudi nije dopušteno. Ulema je podijeljena u vezi fikhskog tretmana pušenja. Neki smatraju da je mekruh (pokuđeno), dok drugi smatraju da je haram (zabranjeno). Sve je više onih među savremenim učenjacima koji preferiraju zabranu, imajući u vidu sve jače argumente koji ukazuju na zdravstvenu štetnost pušenja. A Allah najbolje zna.

Da li je dozvoljeno pisati i prodavati levhe?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Kakav je šerijatski stav po pitanju pisanja i prodaje levhi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ne vidimo ništa spornog u tome. Ne prodaju se kur'anski ajeti, nego vještina, rad, materijal i vrijeme utrošeno na njihovoj izradi. U osnovi, ljudski postupci i djela u društvenim poslovima su dozvoljeni. Za dozvoljenost ne treba dokaz, već za zabranu, a takvog dokaza nema.

Plaćanje zekata ostvarenog naknadom iz Banke

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U BBI banci koja posluje po Islamskim propisima, namjenski sam oročila nešto novca a ta vrijednost premašuje vrijednost nisaba, tako sam i prethodne dvije godine davala zekjat. Interesuje me, obzirom da na pomenuta sredstva po ugovoru sa bankom imam procenat naknade zbog učešća u korisnom poslovanju, da li tu naknadu (koja nije ni kamata ni haram) mogu dati ove godine za zekjat?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske zapreke da se ostvareni prinos na štednju izdvoji na ime izmirenja obaveze zekjata. Zekjat se kod nas izdvaja u Bejtul-mal, sukladno šerijatskim propisima te fetvi Reisul-uleme i odlukama organa Islamske zajednice.

Odvraćanje djeteta od kladionice

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Molim Vas recite mi kako da postupim sa sinom koji ide u kladionicu i igra igre na sreću. Šta da učinim da bih ga uspio spasiti tog poroka?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Klađenje može prerasti u neku vrstu ovisnosti, pa je još teže raditi na odvikavanju i odvraćanju od te pošasti. U svakom slučaju, savjetujte ga na lijep način da se izvuče iz te ovisnosti koristeći se i metodom popunjavanja vremena sportom i drugim korisnim djelima. Nastojte mu iznaći dobro društvo koje će ga povesti u hairli akcije. Također, upućujte dove Allahu da ga uputi na pravi put i sačuva tog i drugih belaja. U tom smislu lijepo je da podijelite nešto sadake s  tim nijetom. Upućivanje djece na hajr je trajan zadatak i misija roditelja. Proanalizirajte malo i vlastito ponašanje i ambijent u kojem dijete boravi, možda se i tu može nešto popraviti. Neka Vas Allah u tome pomogne.