A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Isticanje ploče s imenima donatora za izgradnju džamije

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U mjestu Orahovica Donja izgrađena je jedna prelijepa džamija sa dvije munare, u izgradnji su učestovali svi i finansijski su pomagali; nane od svojih penzija, ljudi od svojih mizernih plata, ratni profiteri od svog nelegalno stečenog imetka, od zakidanja radnika za osiguranje i izrabljivanje. Bilo kako bilo, džamija je završena. Međutim ljudi koji su bili u građevinskom odboru odlučili su postaviti ploču sa natpisom imena ljudi koji su dali više od 30 000 KM. Želim da mi protumačite da li je zabranjeno uopšte postavljati takve ploče na džamiju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

“Allah je čist i prima samo ono što je čisto” - navodi se u hadisu Ebu Hurejre kojeg je zabilježio imam Muslim. Prema tome, ako je neko nelegalno stekao imovinu pa je utrošio u neki od hajrata, neće mu to biti primljeno kao dobro djelo, osim u dijelu koji se odnosi na namjeru da se oslobodi tako stečene imovine, što je po sebi dobro djelo. Nema bereketa i hajra u imovini koju poslodavac uštedi na uštrb radničkog hakka. Allah dž.š. sve zna i On će suditi svakome kako je stekao i u šta je potrošio svoj imetak na Danu sudnjemu. Na ovome svijetu postoje nadležne državne institucije koje se bave problemom nelegalno stečene imovine. Nije to u nadležnosti građevinskog odbora za izgradnju džamije niti u nadležnosti džematlija pojedinaca. Može biti kod Allaha dž.š. 10 KM, ili čak samo jedna marka od nečije penzije vrednija, a i nama draža, od nečijih desetina hiljada KM, ali se za 30 000 KM može kupiti više građevinskog materijala od količine koja se može kupiti za 10 KM. To što se ime nekog donator napiše na posebnoj ploči koja se stavi na džamijski zid ne znači da je kod Boga bolji i odabraniji, a u očima ljudi cjenjeniji. To je samo izraz priznanja džemata za doniranu imovinu u određenom iznosu. Ako džemat procijeni da je takav postupak svrsishodan motivacijski faktor, nema zapreke da tako postupi. Djela se prema namjerama vrjednuju.

Obavljanje namaza na poslu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Allahovom milošću nas manja nekolicina radnika smo pokrenuli inicijativu da nam se obezbijedi mesdžid kako bi mogli obavljati namaz u firmi, što smo i uspjeli hvala Allahu.
Naime, svaki dan se susrećemo sa obilnim poslom, što nas nažalost sprečava da obavimo namaz, ali hvala Allahu spletom okolnosti imamo pauzu koja je predviđena za kahvu, a koju možemo naravno ukoliko smo voljni žrtvovati i iskoristiti da klanjamo podne u vaktu jer inače to ne bi uspjeli obavit na vrijeme poslije radnog vremena.
Moje pitanje je, s obzirom da nam je hvala Allahu omogućeno da obavimo namaz prilikom pauze, da li je nemoralno postaviti obavijest na ulazu u mesdžid da se isti koristi isključivo tokom pauze, jer smatram da je kahva jako mala žrtva i nije nam u interesu da posao ispašta zbog toga?

Koji je Vaš stav prema ovome i imali neki hadis koji govori da je posao ibadet. Nije mi ništa preče od namaza ali šejtan je proklet i ne bih volio da nam se ovo što smo uspjeli ostvariti oduzme i uskrati.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vaša inicijativa je za svaku pohvalu, kao i spremnost poslodavca da udovolji potrebi radnika, ne dovodeći pri tom u pitanje posao i njegove rezultate. Zadovoljstvo radnika i poslodavca je ključ uspjeha firme. Nadamo se da će biti sve više firmi koje će primjenjivati slične modele udovoljavanja potrebi radnika da na vrijeme obave svoje dnevne vjerske obrede (namaze), bez štete po firmu i njeno normalno poslovanje. Time će se ojačati međusobno povjerenje i predanost poslu. Nema zapreke da se na prostoriju predviđenu za klanjanje namaze stavi obavijest da se koristi samo za vrijeme pauze. Sam pojam ibadet u užem smislu koristi se za označavanje temeljnih islamskih obreda (šartova islama), a u širem smislu obuhvata sve vrste dobročinstva i dobrih djela koja se čine radi priblažavanja Allahu i radi Njegovog zadovoljstva. Tu svakako spada i rad kojim se stječe zarada kojom radnik finansira svoje egzistencijalne potrebe kao i potrebe svoje porodice. K'ab b. Udžre prenosi hadis u kojem se navodi da je neki čovjek, na kojemu su se vidjeli tragovi umora od rada, prošao pored Vjerovjesnika a.s. Prisutni ashabi su rekli: „Božiji Poslaniče, kamo sreće da je ovaj na Božijem putu?!“ Na to je Poslanik a.s. rekao: „Ako je izašao radi male djece, on je na Božijem putu. Ako je izašao radi svojih starih roditelja, on je na Božijem putu. Ako je izašao da bi sebi osigurao zaradu za život, kako bi sačuvao svoje dostojanstvo, on je na Božijem putu. A ako je izašao radi tog posla da bi ga drugi vidjeli i radi isticanja, on je na putu šejtana.“ (Taberani). Hadis jasno ukazuje da je rad Bogu drago djelo, da je to put koji vodi Njemu, a sve što je takvog karaktera obuhvata ga pojam ibadeta u širem smislu. Kada obavlja neki posao, musliman treba nastojati da ga obavi što bolje i preciznije, jer „Bog voli da se posao obavi čestito i precizno“ - kako se navodi u hadisu.

Nadijevanje imena Malik

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam jedno pitanje u vezi sa nadijevanjem imena novorođenčetu. Porodično smo odlučili da u ime Allaha dž.š. našoj bebi nadijemo ime Malik. Pošto je to jedno od Allahovih dž.š. imena, čuli smo da je obaveza dati ime Abdul Malik. Dali je to stvarno ispravno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema zapreke nadjenuti ime Malik. Ovo ime je nadijevano u prvom dobu islama bez ikakvog osporavanja.

Naklanjavanje podne namaza zbog posla

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pošto radim do poslije podneva i stignem tek klanjati ikindiju, da li je bolje da najprije naklanjam podne namaz pa tek onda ikindiju ili obratno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko niste u stanju klanjati podne na vrijeme, već po isteku njegova vremena, u tom slučaju prvo naklanjajte podne pa onda klanjajte ikindiju, kako bi se ispoštovao redoslijed u klanjanju namaza.

Kada se podižu nišani?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kada se podižu nišani: da li na dan ukopa ili na dan smrti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema zapreke da se nišani podignu u bilo koji dan. Nije neophodno čekati dan smrti ili dan ukopa umrle osobe. Ti dani po sebi nemaju neku posebnu vrijednost zbog koje bi baš u njima trebalo podizati nišane.

Da li je dozvoljeno igranje tavle?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Naime, radi se o igranju tavle, čisto rekreativno, to jest povremeno sa prijateljima, bez ikakvih uloga, bez psovki i bez da to igranje utječe na naš namaz. Volio bih znati je li dozvoljeno u ovom obliku igrati tavle.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ta vrsta zabave, potaknuta željom za rekreacijom, ukoliko ne ometa pravovremeno obavljanje vjerskih obaveza, poput namaza i dr., i ne utječe negativno na međuljudske odnose, spada u dopuštene (mubah) postupke na temelju principa izvorne dopustivosti stvari i postupaka.

Post tokom putovanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Naime, 26. juna putujem iz Turske za BiH, koristim dva leta, prvi je do Istanbula, a onda do Sarajeva. Da li mi je to opravdanje da ne postim, jer Allah u Kur'anu kaže da oni koji se zadese na putu, nije im dužnost postiti te dane, dok su na putu. Moram li napostiti taj dan koji propustim tj. šta trebam uraditi zbog propuštenog dana posta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Putovanje i bolest su dva, Kur'anom precizirana, opravdanja da se obaveza posta prolongira do prestanka ovih razloga. Međutim, u Kur'anu se u istom ajetu, nakon spominjanja ova dva razloga kaže: „...a da postite to vam je bolje“. Ulema je to protumačila na način da je bolje postiti tokom putovanja ukoliko ono nije naporno, kao npr. putovanje avionom i sl. udobnim prijevoznim sredstvom, ili za vrijeme bolesti ako ona nije teže prirode. U suprotnom, bolje je ne postiti tokom napornog putovanja ili teže bolesti. U tom slučaju obaveza je napostiti propušteni dan nakon ramazana.

Oralno uzimanje lijekova za vrijeme posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Nedavno mi je ustanovljeno oboljenje štitne žlijezde zbog kojeg moram piti terapiju u vidu tablete i to odmah po buđenju i pola sata prije i poslije uzimanja terapije ne smijem ništa jesti. S obzirom na to da do sada nisam imala prepreka da postim ramazanski post, nije mi poznato da li će uzimanje te tablete pokvariti post. Ljekar mi je rekao da nije opcija da popijem terapiju prije sehura, jer obično poslije odspavam do polaska na posao, što bi značilo da tableta ne bi bila u organizmu na samom buđenju koje bi bilo svojevrstan početak dana.

Voljela bih postiti i dalje, ali ne bih voljela dovesti zdravlje u opasnost i stanje u kakvom je bilo prije terapije.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Allah dž.š. u Kur'anu kaže: „...a onome od vas koji bude bolestan ili na putu - isti broj drugih dana...“ (El-Bekare, 184) Gutanje tablete oralnim putem kvari post. Budući da Vaša bolest iziskuje uzimanje tablete u vrijeme koje je predviđeno za post te da je terapija neophodna, imate mogućnost korištenja olakšice u vidu prolongiranja posta do ozdravljenja i napaštanja propuštenih dana. Ukoliko je bolest trajne naravi, tj. ne očekuje se ozdravljenje, u tom slučaju bolesnik će koristiti alternativu u obliku fidje, tj. za svaki propušteni dan treba nahraniti siromaha, sukladno ajetu: „Onima koji ga jedva podnose - otkup je da jednog siromaha nahrane. A ko drage volje da više, za njega je bolje. A bolje vam je, neka znate, da postite.“ (El-Bekare, 184) Ako osoba nema imovine da izvrši tu obavezu, ona otpada, shodno ajetu: „Allah nikoga ne opterećuje preko mogućnosti njegovih...“ (El-Bekare, 286).

Da li onaj ko živi u dijaspori skraćuje namaz tokom dolaska u BiH?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Živim u Švedskoj i često putujem za Bosnu. Namaze obavljam ovdje po svim propisima. Interesuje me da li se ja smatram putnikom kada putujem za Bosnu i idem svojoj kući?

Da li sam ja putnik za vrijeme mog boravka u Bosni (ponekad i mjesec dana) i da li ja u tom slučaju moram skraćivati namaze ili možda zastati samo na cijelim farzovima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Tokom samog putovanja imate status putnika i trebate skraćivati četverorekjatne namaze. Međutim, kad stignete kući, nema više razloga za skraćivanje namaza, jer ste u svom domu i uživate svu komociju i mogućnost da bez teškoća izvršite pripreme za namaz i klanjate namaz, posebno ako se duže zadržavate (petnaest i više dana). Nema razloga da namaz ne obavite u potpunosti, tj. i farze i sunnete.

Zarada od ulaznica za druženja na kojem se konzumira alkohol

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prije par godina sam u jednom lokalu organizovao događaj na kojem se konzumirao i alkohol. Svoj sam halal stečen novac iskoristio da zakupim prostor. Nakon završetka događaja, od zarade sam na račun vratio isto onoliko novca koliko sam i platio za zakup prostora, a ostalo potrošio. Moja zarada je bila sva na ulaznicama, dakle nije imala veze sa hranom ili pićem koju su gosti konzumirali tu noc. Je li mi ta svota novca koju sam vratio na račun haram (na račun je vraćeno koliko je i podignuto), i ako jeste, kako da postupim?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Organiziranje svečanosti na kojoj se konzumira alkohol nije ispravno sa stanovišta propisa naše vjere. Zarada na ulaznicama ima veze sa činjenicom da se na manifestaciji konzumira i alkohol i nije u potpunosti odvojena od tog dijela. Savjetujemo Vam da ubuduće ne organizirate manifestacije na kojima će se konzumirati alkohol ili činiti neki drugi harami, ukoliko želite da Vaša zarada bude halal, bez primjesa harama. Udjelite nešto sadake, učinite teobu i zamolite Allaha za oprost.