A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dova između ezana i ikameta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Čuo sam predaju u kojoj se navodi da se dova između ezana i ikameta ne odbija. Da li se uči neka posebna dova koju nam je Poslanik a.s. ostavio u emanet ili se može učiti neka dova svojim riječima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U hadisu se navodi: "Dova između ezana i ikameta se ne odbija, pa učite dove!" Nije precizirano koju dovu treba učiti, već je ostavljeno da se uči dova po izboru u kojoj se moli za dobro na ovom i budućem svijetu.

Propuštanje džume namaza zbog ispita

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na visokoškolskoj ustanovi, odsjeka arhitekture, prije par dana nam je zakazan ispit u petak u 1 sat, dakle u vrijeme džume. Pojedine kolege su se dan prije ispita požalile profesorima da žele mijenjati termin ispita tako da mogu stići na džumu, što nije moguće zbog toga što u svim terminima prije ili poslije džume se održavaju drugi ispiti. Zanima me da li u zadatom slučaju, prema mišljenju IZ-a, slijedi neka kazna za vjernika koji odluči ići na ispit i propustiti džumu-namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U situaciji kada pripadnici drugih konfesija (katolici, pravoslavci, jevreji) imaju cijeli dan (subota i nedjelja) da slobodno odu i prisustvuju svojoj glavnoj sedmičnoj molitvi, muslimanima se ne dozvoljava ni sat-dva slobodnog vremena da mogu obaviti svoju glavnu sedmičnu molitvu (džuma namaz). Zato je nekorektno i nepošteno zakazivati predavanja i ispite u vrijeme džume namaza i time onemogućavati studentima muslimanima da izvrše svoju vjersku obavezu ili ih dovoditi u moralnu dilemu: za šta se opredijeliti. Apeliramo i zahtijevamo od nadležnih organa na Univerzitetu, fakultetima, institutima, profesora i asistenata da budu uviđavni i korektni u pogledu vjerskih prava muslimana kako se ne bi osjećali diskriminiranima u odnosu na pripadnike drugih religija u pogledu mogućnosti obavljanja glavne sedmične molitve (džume). 

Ko može biti bedel?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ko može obaviti hadž, a ko može biti bedel?

Do kad traje uplata za hadž i koji je iznos uplate za ovu godinu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Bedel može biti punoljetan i čestit musliman i muslimanka koji je prethodno obavio/obavila hadž za sebe. Još uvijek nije preciziran rok za uplatu niti je određen iznos uplate za ovogodišnji hadž. Očekujemo da se to uskoro odredi.

Koliko iznosi minimalni iznos mehra?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Uskoro se udajem i treba da odredim visinu mehra. U želji da sve bude po propisima i onako kako je Allah zadovoljan, zanima me Vaše mišljenje o mojoj situaciji u kojoj mi uopće nije važno koliko će da bude mehr, štaviše, voljela bih da to bude minimalno i da ne opteretim budućeg muža uopće. Pa na osnovu ovog što kazah, voljela bih da me Vi uputite na neke konkretne iznose?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Uobičajeno je kod nas da se mehr dijeli na mu'adždžel - trenutni, koji se daje prije zaključenja braka ili prilikom zaključenja braka (prsten i sl.) te muedždžel - odgodni, koji se ugovara prilikom sklapanja braka, s odgodom isplate do određenog ili neodređenog roka (smrt ili eventualni razvod braka). Visina mehra tiče se ugovornih strana (mladenaca) i oni to utvrđuju. Ne treba pretjerivati s mehrom, jer je pretjerano visok iznos prvi znak da ženik možda ni ne namjerava izmiriti taj svoj dug, ali smo mišljenja da ga ne treba ni minimizirati, jer je riječ i o nekoj vrsti odštetne klauzule u slučaju razvoda braka. U novije vrijeme neke mladenke se opredjeljuju da mehr bude  odlazak na hadž, ili umru, što je prihvatljivo rješenje u našim okolnostima. Supruga, ukoliko želi, može kasnije osloboditi muža od ovog duga, jer je to isključivo njeno pravo. Savjetujemo Vam da se konsultirate s imamom pred kojim ćete se vjenčati i on će vas uputiti na ono što je uobičajeno u mjestu vjenčanja. Neka Vam je mubarek i hairli!

Kada je muž dužan isplatiti mehr?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kada je muž dužan isplatiti ženi mehr da li na početku braka ili tokom razvoda ako ga on da?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

To je stvar njihovog međusobnog dogovora. Ako se nisu ranije dogovorili o tome, postupa se po običaju. Ako se ne isplati u početku braka, onda je obaveza isplatiti ga ako dođe do razvoda ili u slučaju smrti muža. U svakom slučaju, to je obaveza koja se mora izvršiti osim ako žena oprosti taj dug.

Klanjanje „radničke“ džume

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Na području Travnika uvedeno je klanjanje džume namaza od 15 sati i 30 minuta za radnike koji nisu u mogućnosti klanjati u propisano vrijeme. Molim Vaše mišljenje jer ja, ako Bog da, imam namjeru ići.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Smatramo da je to korisna inicijativa koja će omogućiti radnicima muslimanima, koji nisu u prilici napustiti radna mjesta, da klanjaju džumu namaz. To je privremena mjera dok se i muslimanima ne osigura zakonom da mogu prisustvovati glavnom sedmičnom obredu, kao što je to omogućeno pripadnicima drugih konfesija (katolicima, pravoslavcima i jevrejima). Muslimani su po tom pitanju u određenoj mjeri diskriminirani. Nadamo se da će se ta diskriminacija otkloniti putem zakona kojim će se dati pravo muslimanima da prisustvuju džuma namazu, bez presije poslodavaca.

Uticaj sredine i mjesnih običaja na šerijatske propise

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moji se roditelji nisu vjenčali pred hodžom već pred matičarem. Mi smo se dogovorili (supruga i ja) da ona uzme moje prezime. Moje mišljenje je da ipak sredina i način života u Indiji, Engleskoj i kod nas nisu isti pa tako i samo tumačenje šerijata ima vezu s mjestom dolaska, dok moj prijatelj tumači strogo šerijat. Znam da nijedan od nas dvojice nije podoban za tumačenje pa Vas zato pitamo.

Da li ima uticaj sredina - mjesni običaji, na šerijat a oni se u suštini ne kose sa šerijatom kao npr. sedmine, četeresnice, mevludi, vjenčanje, razvod, uzimanje prezimena i slično.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Običaj ('urf) je jedan od  pomoćnih izvora šerijatskog prava, koji se može koristiti u rješavanju pitanja koja nisu normirana izravno jasnim tekstovima Kur'ana i Sunneta niti su riješena idžmaaom (konsenzusom uleme) ili kijasom (analogijom). Običaj suštinski ne može mijenjati šerijatske propise, jer bi tada šerijat u osnovi bio izlišan i suvišan, ali se u tumačenju šerijatskih propisa i njihovoj primjeni putem fetvi mogu uzeti u obzir promjena vremena i prostora, postupajući po načelima postepenosti, olakšavanja, uvažavanja stanja nužde i potrebe, razumijevanja prioriteta itd.

Namaz u vrijeme pomračenja sunca

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Molim Vas da mi objasnite način obavljanja i vrijednost namaza (nafile) u vrijeme pomračenja sunca/mjeseca.  Allah vas nagradio.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sunnet je klanjati dva rekjata nafile (poput sabah namaza) i na svakom rekjatu učiniti po jedan ruku' tokom dešavanja fenomena pomračenja Sunca, u džematu koga predvodi džumanski imam ili imam koga odredi islamska vlast, bez učenja ikameta i ezana i bez kazivanja hutbe. Prema stavu imama Ebu Hanife, imam uči u sebi, dok se prema mišljenju Ebu Jusufa i Muhammeda uči naglas. Pohvalno je poslije namaza proučiti dovu stojeći, okrenut prema džematu, što je bolje, ili sjedeći okrenut prema Kibli. Ovaj namaz se može klanjati i individualno dva ili četiri rekjata, kao što se radi prilikom pomračenja Mjeseca. Poželjno je u ovom namazu Kur’an učiti nešto duže. Vrijednost ovog namaza ogleda se u slijeđenju sunneta Muhammeda a.s., koji je prilikom neuobičajenih prirodnih pojava koje mogu izazvati uznemirenost kod ljudi, pozivao na klanjanje namaza, zato što namaz djeluje smirujuće na njih. Kada se desilo pomračenje na dan smrti Vjerovjesnikovog a.s. sina Ibrahima, neki od prisutnih su izjavili da se to desilo zbog te smrti, ali je Vjerovjesnik a.s. to demantirao potvrdivši da su “Sunce i Mjesec dva Allahova znaka - ajeta te da se pomračenje ne dešava zbog bilo čije smrti ili života”, već sukladno Božijim kosmičkim zakonitostima i odredbama. Tom prilikom je klanjao dva rekjata namaza kao imam. (Hadis su zabilježili Ibn Hibban i El-Hakim) U tradiciji su zabilježene i druge verzije ovog namaza, koje su prihvatili neki mezhebi i po njima postupaju.

Da li je dozvoljeno konzumirati duhan?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno konzumirati duhan?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Duhan je štetan po ljudsko zdravlje, a sve što šteti zabranjeno je koristiti, sukladno stepenu štetnosti. Što je nešto štetnije, zabrana je intenzivnija. Medicina je nedvosmisleno potvrdila štetnost djelovanje pušenja na različite organe i tjelesne sisteme. Trošenje imovine na vlastito kao i trovanje drugih ljudi nije dopušteno. Ulema je podijeljena u vezi fikhskog tretmana pušenja. Neki smatraju da je mekruh (pokuđeno), dok drugi smatraju da je haram (zabranjeno). Sve je više onih među savremenim učenjacima koji preferiraju zabranu, imajući u vidu sve jače argumente koji ukazuju na zdravstvenu štetnost pušenja. A Allah najbolje zna.