A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Gusul s gipsom na nozi/ruci

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kako da obavim gusul ako imam gips na nozi, i ne mogu da se oslonim na tu nogu jer pri tom postoji strah od mogućeg pada u kupatilu i sl.?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

U konkretnom slučaju dovoljno je da potarete mokrom rukom preko gipsa. Ostali dio tijela trebate oprati vodom. Ukoliko uopće niste u stanju obaviti gusul, onda umjesto gusula možete koristiti tejemum.

Razumna bića spomenuta u Kur'anu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je tačno da Kur'an kao razumna stvorenja navodi samo meleke, ljude i džinne?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Tako bi se moglo zaključiti na osnovu kur'anskih kazivanja o tim vrstama bića, s tim da nam je priroda razuma kod ljudi poznata, dok to nije slučaj s melekima i džinima. Narav njihova razuma te mogućnosti njihovog neovisnog rezonovanja i artikulisanja tog rezonovanja nije nam poznata.

Da li mehr može biti nešto što nije materijalno?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li mehr može biti nešto što nije materijalno npr. naučiti suru El-bekare u roku od godine dana?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Prema propisu u našem mezhebu, to ne može poslužiti kao mehr, jer nema imovinsku vrijednost, koja je uvjet valjanosti mehra. U nekim mezhebima je to dopušteno.

Obračun zekata na trgovačku robu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Pretpošle godine sam posjedovao trgovačku robu koja je premašila vrijednost nisaba, i na istu sam platio zekat u visini od 2,5 %. Prošle godine istu robu nisam prodao i još je u mom posjedu pa vas pitam da li trebam ponovo platiti zekat na istu robu i ove godine?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Kao i u slučaju novca, zlata i srebra, i trgovačka roba podliježe obračunu zekjata svake godine, bez obzira što se na istu imovinu obračunavao zekjat i prethodnih godina, ako su ispunjeni uvjeti obaveznosti (nisab i dr.).

Proizvoljno određivanje cijene trgovačke robe

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li postoji određeni procenat zarade u kupoprodaji tj. da li se smije proizvoljno određivati cijena robe?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Cijenu robe obično određuje zakon potražnje i ponude, odnosno uslovi poslovanja na tržištu. U nekim slučajevima vlast ima pravo fiksirati cijene, dok u najvećem broju slučajeva vlasnik robe sam određuje cijene. Procenat zarade načelno nije fiksiran, ali nije poželjno odstupati mnogo od uobičajenog načina određivanja zarade na robi.

Korištenje kamate za obavljanje hadža

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prijatelj je držao novac na banci par godina i na taj novac se nakupilo kamate oko 1000 km. Taj novac tj. kamata od toga novca je njemu haram i on je se želi riješiti. Zna da bi taj novac najbolje bilo dati u dobrotvorne svrhe, međutim on je meni ponudio taj novac jer ove godine idem na hadž. Moje pitanje je, mogu li ja taj novac od njegove kamate koristiti za hadž?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Načelno, kamatu ne treba koristiti za obavljanje hadža. Kamate se treba osloboditi tako što će se dati siromasima za njihove nužne potrebe. Osoba koja ima novca da obavi hadž ne može se smatrati siromahom. Međutim, ukoliko bi iznos poklonjene kamate bio dovoljan da siromah (poklonoprimac) može njime obaviti hadž, tako obavljeni hadž bi bio ispravan. O primljenosti bilo čijeg hadža ne možemo davati meritorne sudove, jer o tome odlučuje Uzvišeni Allah.

Učenje dova na sedždi i sjedenju

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je ispravan (namaski) sunnet u kojem na sedždi i na sjedenju učimo više dova, pored onih koje su preporučene, učeći na arapskom jeziku i odabirajući neke sure iz Kur'ana, preporučene iz zbirki dova?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Na namazu treba učiti uobičajene namaske dove, a mimo namaza se mogu učiti dodatne dove različitog (korisnog) sadržaja. U spomenutom slučaju namaz bi bio ispravan bez obzira na neke dodatne dove na sjedenju. Međutim, to se ne može smatrati poželjnim.

Zekat zaostao iz ranijih godina

Pitanje:

Esselamu alejkum!

2007. godine sam imao dobit u trgovini od 14.000 km, a nisam tada znao za obvezu zekata i nisam ga ni dao. Od tada mi ide sve naopako - nisam više ni imao dobiti, kao što je i Allah obećao onima koji to ne daju zekat. Naime, da li sada trebam dati taj zekat?

Moje drugo pitanje se odnosi na klanje kurbana za nafaku u poslu. Da li je to ispravno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Zekjat koji ste bili dužni izdvojiti te godine, prema propisu u našem mezhebu, ostaje u dugu. Kad budete finansijski u mogućnosti da izvršite tu obavezu, učinite to.

2. Kurban se u navedenom slučaju tretira kao vid sadake, a sadaku je lijepo udijeliti. Meso tog kurbana podijelite sirotinji u cijelosti.

Raspodjela imetka iz Bejtul-mala

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kao dijete poginulog borca, sa nezaposlenom majkom i dva brata sam se mučila da sastavim kraj s krajem. U periodu kada smo sve troje bili studenti u gradovima izvan našeg rodnog grada, živjeli smo jako, jako skromno. Ponekad smo jedva imali da jedemo svaki dan. Islamska zajednica, niti bejtul-mal, tada nam nisu ni na koji način pomogli niti su znali da postojimo (iako smo kao jetimi, siromašni, studenti imali pravo da zajednica pokaže brigu za nas).

Ali hvala Allahu dž.š., pa našoj majci koja je veliki borac, sve troje smo završili fakultete, i sad sam ja u poziciji da imam imetka iz kojeg izdvajam zekat. Prema fetvi, obavezna sam izdvajati u bejtul-mal. Interesuje me na koji način se vrši raspodjela tih sredstava. Ja znam puno ljudi koji su muhtadž i kojima je pomoć potrebna, ali za njih Islamska zajednica ni ne zna. Da li ljudi koji su u potrebi mogu da se obrate u Islamsku zajednicu kako bi dobili svoje pravo (novac)?
Kako ja mogu znati da je moj novac od zekata otišao u prave ruke? Ja želim da moj novac dobije neko ko prolazi isti put kao ja (šehidsko dijete, iz siromašne porodice, vrijedan student). Da li ima načina da znam gdje je moj novac završio kada ga uplatim u bejtul-mal?

Pitam se koliko studenata nema da jede, a da se za njih iz bejtul-mala ne izdvaja ništa. Znate, nije nauka na Allahovom putu samo medresa i FIN. Većinu drugih škola i fakulteta pohađaju muslimani.

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Pravo određivanja prioriteta u pogledu raspodjele sredstava zekjata pripada nadležnoj islamskoj vlasti (Rijaset IZ) i ona je odgovorna za svoju odluku pred Allahom. Pravilnik o raspodjeli sredstava zekjata usvojio je Sabor Islamske zajednice, koji inače kontrolira rad Rijaseta. Izdvajanjem zekjata u Bejtul-mal Vi ste izvršili svoju obavezu, a odgovornost za pravilnu raspodjelu je na nadležnom organu IZ. Detaljnije informacije o raspodjeli možete dobiti u Uredu za zekjat (www.zekat.ba).

Davanje zekata licima koja su ugrožena poplavama i klizištima

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Može li se zekat i sadekatul-fitr dati licima koja su direktno pogođena poplavama i klizištima, i koji su ostali bez svojih kuća?

 

Odgovor:

 

Esselamu alejkum!

Zekjat se kod nas izdvaja i uplaćuje isključivo u Bejtul-mal, sukladno izvornoj islamskoj praksi utemeljenoj u Kur'anu i Sunnetu, odlukama organa Islamske zajednice i fetvi Reisu-l-uleme. Prema tome, nije dozvoljeno direktno uplaćivanje zekjata pojedincima ili udruženjima, jer je u suprotnosti s gore navedenim argumentima i činjenicama. Ugroženim osobama i porodicama treba pomoći dobrovoljnim prilozima (sadakom) da što prije obnove i izgrade svoje domove. Islamska zajednica, također, vodi posebnu akciju pomoći ugroženima tokom nedavnih poplava i klizišta i učestvuje, prema svojim mogućnostima, u rješavanju problema tih lica.