A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Melodično učenje u namazu

Pitanje

Selamun alejkum!

Pošto učimo melodično Kur'an na namazima na kojima se uči naglas, treba li melodično učiti i na namazima na kojima se ne uči naglas, odnosno, kad klanjamo posamo ili na sunnetima?

 

Odgovor

Budući da se u slučaju namaza koji se klanjaju pojedinačno i na kojima se Kur'an uči u sebi, a ne naglas kao što je slučaj s dnevnim namazima i sunnetima, melodično učenje Kur'ana ne bi došlo do izražaja, pa u tom slučaju nema potrebe za takvim načinom učenja Kur'ana. Međutim, nema smetnje ako bi neko tako postupio.

Valjanost braka bez namaza

Pitanje

Selamun alejkum!

Da li je dozvoljen (ili pokuđen) bračni život u islamu u kome jedan bračni drug obavlja namaz (praktikuje islam) a drugi ne, inače oba bračna druga su po vjerskoj opredjeljenosti i pripadnosti muslimani i šta je u hadisima zapisano po tom pitanju.

 

Odgovor

Primjenom islamskih propisa u praksi potvrđuje se pripadnost islamu i iskrenost u vjerovanju. Zato je logično i normalno da oba bračna druga prakticiraju islamske propise u svom braku. Ali ako bi neki od bračnih drugova iz lijenosti i sl. razloga zanemarivao neke propise ili povremeno propuštao njihovo izvršavanje, vjerujući u njihovu obaveznost (ako je riječ o farzovima), i dalje se tretira muslimanom te je i brak takve osobe ispravan. Bračni partner koji obavlja vjerske obaveze treba na lijep način savjetovati svoga bračnog partnera da i on/a obavlja svoje vjerske dužnosti. Nema hadisa koji konkretno govori o spomenutom pitanju. Hadis je jedan, ali ne i jedini izvor šerijatskih propisa. Šerijatski propisi se ne iscrpljuju samo u hadisima. Zato je neumjesno vezivati šerijatske propise samo za hadise.

Ispuštanje suneta na hadžu

Pitanje

Esselamu alejkum!

Da li osoba koja ode na hadždž u ime Allaha sa nijjetom da obavi sve propise po sunnetu Poslanika da Allah bude sa njim zadovoljan ako kaže hadžijama da je sunnet da odu na Minu i tamo spavaju najmanje dva dana čini fitnu tj. razvrat među hadžijama (muslimanima) ili je to sunnet našeg Poslanika da mu Allah da najodabranije mjesto u džennetu, amin.
Meni je poznato da se samo bosanske hadžije ne zadržavaju dva dana na Mini da spavaju i pitam zašto je to tako - ovo se može smatrati kao potpitanje.

 

Odgovor

Naše hadžije hadždž obavljaju u organizaciji Islamske zajednice i propisi se uglavnom obavljaju u skladu s hanefijskim mezhebom. Vođstvo hadždža je odgovorno za organizaciju obavljanja hadžskih obreda i hadžije su dužne slušati vođe, a za eventualne propuste odgovorni su vodiči. Sigurno je da su spomenute Vaše primjedbe i sugestije hadžijama unosile nemir i sumnju u ispravnost obavljanja hadždža naših hadžija i mogu se shvatiti kao unošenje fitne među hadžije. Sve više i drugi mezhebi prihvataju razne olakšice u obavljanju hadžskih propisa, uzimajući u obzir velike gužve i sl. pa je olakšica u vidu neobaveznosti boravka na Mini tokom ejjami tešrika u hanefijskom mezhebu dobrodošla. I drugi mezhebi propuštaju neke druge sunnete koje je činio Poslanik a.s. tokom hadždža, uzimajući u obzir sadašnju situaciju na mjestima gdje se obavljaju hadžski obredi, a gdje vladaju velike gužve. U slučaju velikih gužvi bolje je propustiti neke sunnete nego uzrokovati uznemiravanje i tjeskobu drugim muslimanima.

Ikindijski i jacijski sunnet

Pitanje

Esselamu alejkum!

Da li je Muhamed a.s.praktikovao klanjati sunnet ikindije i jacije namaza, a ako jest u kojim hadisima se to spominje.

 

Odgovor

Ikindijski i jacijski sunnet koji se klanja prije farza su prema našem mezhebu nepritvrđeni sunneti koje je Poslanik a.s. povremeno klanjao, a povremeno izostavljao. Ako se klanjaju dobro je, a  ako se izostave, neće se pogriješiti. Kada je riječ o ikindijskom sunnetu, Taberani navodi u svom Mu'džemu hadis od Ummu Habibe da je Vjerovjesnik a.s. rekao: "Ko klanja četiri rekjata prije ikindije bit će mu zaštita od vatre." Autentičnost hadisa je sporna. A kada je riječ je o jacijskom sunnetu, on se u hanefijskom mezhebu kvalificira kao dobrovoljni namaz (tetavvu') za koji se u djelu "El-Asl" kaže da ga je lijepo klanjati na temelju analogije sa podne namazom, u kojemu je lijepo klanjati nafilu i prije i poslije farza. U svakom slučaju, klanjanje nafile je utemeljeno, broj rekata nije fiksiran, pa nema smetnje da se klanjaju četiri ili više rekata prije jacijskog farza.

Namaz u sjedećem položaju

Pitanje

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno obaviti namaz u sjedećem položaju (putovanja -avion, radno mjesto i slične okolnosti) ako uslovi nisu pogodni da se isti obavi na ispravan način. Ako je dozvoljen na koji način ga obaviti.

 

Odgovor

Ako namaz nije moguće obaviti na uobičajei način, obavit će se onako kako je moguće, u sjedećem položaju i sl. Međutim, korištenjem olakšice spajanja namaza (podne i ikindije, te akšama i jacije), mogu se izbjeći mnoge situacije u kojima nije moguće obaviti namaz na uobičajeni način. Ako se već mora klanjati u sjedećem položaju, treba zanijetiti okrenuvši se prema kibli, bez obzira kako će se prevozno sredstvo kasnije okretati, ruku' obaviti saginjanjem glavu, a sedždu još nižim saginjanjem.

Neposlušnost djece roditeljima

Pitanje

Esselamu alejkum!
Imam jedan veoma težak slučaj. Dvije kćerke jedna 17 druga 18,5 godina pobijegle su od kuće iz razloga što se starija zaljubila u jednoga nemuslimana i ja kao otac nisam mogao to da dopustim. Obje kćerke su išle u mekteb toliko da su se naučile klanjati, ali ne znam da li je to neko ludilo zauzelo njih ili ne i još se vodi postupak na sudu, zapostavljanje maloljetne djece jer je sve preuzela socijalna služba. Pošto do sada nisam nikada imao problema sa djecom ne znam šta raditi? Čak razmišljam da ih se odreknem obiju pošto su iznijele puno laži u socijalnoj službi i teško to podnosim. Kakav je stav u islamu da se odrekne neko svoga djeteta?

 

 

Odgovor

Nije moguće odreći se djece koja su rođena u braku i jednom priznata kao takva. To je pravna činjenica koja je trajnog karaktera i ima svoje pravne posljedice bez obzira na težinu grijeha koje dijete kasnije počini. Ono što roditelji mogu jeste prekid komunikacije s takvim djetetom sve dok se ne promijeni njegovo ponašanje. Međutim, za devijantno ponašanje djece dio krivice najčešće snose i roditelji pa ne bi trebali pokušavati pobjeći od vlastite odgovornosti odricanjem od njih. Smatramo da je bolje pokušati uspostaviti neki vid komunikacije kako bi se nastavilo s pokušajima da se djeca izbave iz kandži grijeha i vrate na pravi put bez obzira kako to beznadežno izgledalo. Ako se neko utapa treba mu pružiti ruku spasa, a ne gurati ga još više u propast. 

Džuma u firmi

Pitanje

Esselamu alejkum!
Pišem ispred jedne firme koja otprilike ima oko 300 uposlenika i uskoro bi trebali preseliti u veći objekat koji bi u sklopu sebe trebao imati prostoriju u kojoj bi se "nezvanično" klanjali oni namazi koji zateknu radnika (klanjača) u toku radnog vremena.
Kao što sam naglasio, ta prostorija će se koristiti samo za potrebe radnika, da ne izlaze u okolne džamije na namaz nego da ga obaljaju u prostorijama firme.
Naša firma ima uposlenike koji su svršenici medrese i koji bi mogli predvoditi ljude za vrijeme džuma namaza. Do sada smo (pošto je firma bila locirana u tri različita objekta i zbog blizine džamija) džuma namaz klanjali u obližnjoj džamiji. Zanima me kakva je procedura da se dobije dozvola za klanjanje džuma namaza u toj prostoriji i da je predvodi neko od naših uposlenika koji imaju svršenu medresu.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
U firmama se može organizirati, što je svakako poželjno, klanjanje dnevnih namaza u džematu ako postoje uslovi za to, ali ne i džume namaza izuzev po posebnom odobrenju medžlisa i muftijstva koji će procijeniti opravdanost takve inicijative. Naravno, imam koji bi tu imamio džumu mora imati muraselu reisu-l-uleme, odnosno dozvolu nadležnog medžlisa i muftije. Pristup džumi mora biti osiguran za sve koji to žele, a ne ograničen samo na radnike dotične firme. U svakom slučaju, ne možete to organizirati samoinicijativno, jer bi to predstavljalo stvaranje paralelne zajednice i rušenje jedinstva Islamske zajednice koja jedina ima legalitet i legitimitet i sa stanovišta hanefijskog mezheba takva džuma ne bi bila ispravna. Dakle, o tome trebate razgovarati s organima Islamske zajednice, prije svih medžlisom i muftijstvom.

Stambeni kredit

Pitanje

Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje, ja znam da su kamate haram ali kako je kada se kupi stan pa se mora u banku platiti kamate, primjer imam 20 god. kredit za stan, je li to haram? Kako je to kada se kupi onda džamija na kredit u Austriji?
Hvala unaprijed!

 

Odgovor

Ako Vam je stan neophodan i nemate drugog načina da riješite to pitanje osim putem kamatnog kredita, onda je to dozvoljeno. Ako niste u stanju prijeke potrebe za rješavanjem tog pitanja putem kredita, jer imate drugi stan ili kuću, ili taj problem možete riješiti na drugi način, onda nije dozvoljeno posezati za kamatnim kreditima.

Predizborna kampanja u džamiji

Pitanje

Esselamu alejkum!
A evo upravo sam došao sa džume. Bili su iz stranke socijaldemokrata Austrije tri predstavnika. Jedan Srbin, jedna Srpkinja i jedan rođeni Austrijanac. Taj Srbin i Srpkinja su bili i prošle džume pred mesdžidom i dijelili letke i malo poklone od "socijaldemkrata". Baš se radilo o predizbornoj kampanji, jer su uporno govorili da "mi" glasamo za "njih".
Podvukli su kako trebamo "mi" da glasamo za trenutnog gradonačelnika (koji je također socijaldemokrata). Bio sam toliko razočaran da vam ne mogu opisati. A dva puta su naše Bošnje čak i aplaudirali - sramno, sramno i jos jednom sramno. Da se tako nešto dešava u jednom bosanskom mesdžidu.

Ovo nije prvi put da se neislamske stvari dešavaju u džematu. Efendija također s vremena na vrijeme ismijava terminus "halal" u konotaciji sa mesom. Izjavio je (na to se dobro sjećam) da je za njega "sve halal što je tehnički ispravno". A prije jedne džume je također izjavio "kako je davno puklo da su vehabije plaćeni od Velike Britanije". Organizuju "bajramska" (tj. šejtanska) sijela povodom bajrama - šejtanska zato, što dovode među ostalim pjevačice u mini-suknji i na kojem se pjeva među ostalim "malo viski malo coca cola"?! Tu je najvažni profit. Kada je bilo organizovano druženje "U susretu ramazanu" i kad je bio gost profesor iz BiH i ansambl "Sultan Mehmet Fatih" iz Sarajeva od preko 300 mjesta su bila samo malo više od 100 popunjena. Zašto? Zato što taj odbor (koji nije podržavao to druženje) nije obavijestio džematlije blagovremeno a također su članovi odbora sami došli - bez ikakvog člana svoje porodice. To je očita opstrukcija svega što nije od njih. To je stanje džemata ovdje.

Zar to nije sramno?! Itekako. Kome se obratiti? Ovdje nikome. Džematski odbor neće ništa da preduzme, jer im odgovara to stanje. A te priče su samo jedan primjer kvaliteta tog imama i tog odbora.Uvjeren sam da ću dobiti kao odgovor nešta u stilu "Cijenimo vaše primjedbe itd." i da se trebamo dalje potruditi da poboljšamo stanje. Al' mi pojedinci se trudimo već godinama, al' takoreći ništa se ne može promijeniti. Većina slijede svog djeda a ne Poslanika a.s.

Zahvaljujem se za vaše vrijeme koje ste potrošili tokom čitanja ovog teksta. Realan sam dovoljno da znam da vi nemate nikakve "formule" kako riješiti ovaj problem, ali ipak mi je važno da se zna u Rijasetu IZ BiH kakvo je stanje u jednom od najvećih džemata u Austriji.

 

Odgovor

Ako je tačno da se imam ismijava s pojmom halal hrana, on ne zaslužuje da bude imam, kao što ni članovi džematskog odbora koji se ne brinu o pravilnom funkcioniranju džemata, uz poštivanje šerijatskih propisa tamo gdje se mogu primijeniti, ne zaslužuju da budu članovi džematskog odbora. Skupština džemata je ta koja može promijeniti odbor i izabrati nove članove. Znamo da je u praksi to teško izvesti. Na osnovu Vašega pisma da se zaključti da je Vaš džemat opterećen problemom na relaciji tzv. "vehabije" - ostali članovi džemata. Taj problem trebate prevazići i jedinstveno raditi na jačanju džemata. Ponavljamo, mesdžid i džamiju treba držati daleko od uticaja politika i političkih stranaka. Preporučujemo Vam da Vaše pismo i primjedbe proslijedite Uredu za bošnjačku dijasporu.

Otplata stambenog kredita

Pitanje

Imam slijedeći problem, pa mi je svaki savjet dobro došao:

- podigao sam stambeni kredit i kupio stan. Dakle, stvar je gotova, već sam zglajzao i tu nema lijeka. Znam da je haram. Vraćam mjesečne rate i kamatu.

- u međuvremenu sam nepredviđeno, došao do neke veće količine novca (otprilike oko jedne trećine iznosa koji sam podigao). Već duže vrijeme pokušavam sa bankom prebiti iznose, kako bih smanjio glavnicu. Banka se vadi na ugovor i na neka svoja pravila, koja navodno dozvoljavaju prijevremenu otplatu kredita, tek nakon vraćanja 40% glavnice. Imam do toga još puno vremena. Ugovor je dvosmislen, možda bi ih mogao i tužiti, jer se u njemu ne spominje to, već u njihovim pravilima. Uglavnom može se tumačiti i ovako i onako i ishod sudskog spora bi bio neizvjestan.

- Nudili su mi da svoje pare "oročim" kod njih u banci, do vremena kada mognem izvršiti prijevremenu djelimičnu otplatu kredita, kako bi na taj način amortizovao kamatu koju dajem.

- ja sam odbio, nisam ih tužio, a pare mi već više od godinu dana stoje umrtvljene. Po tom osnovu, (ne davanjem svog novca "izgubio sam" već nekoliko hiljada maraka po osnovu "izmaklih eventualnih kamata"). U zadnje vrijeme konstantno "oblijeću" oko mene, navodno imaju neke akcije za štednju sa velikom kamatom itd.


Šta da radim:
1. da pare potrošim u nešto drugo,

2. da tužim banku, pa ma kako sudski spor mogao biti dugotrajan i neizvjestan,

3. oročim navedeni iznos, jer ovako (u očima banke ispadam budala), dajem kamatu (znači već sam zglajzao i u haramu), a s druge strane odbijam primati kamatu (od iste banke) i "pozivam se na neke principe koje sam već pogazio".

Ludilo! Ne znam više šta da radim. Nekad pomislim, da bi možda bilo i bolje da nisam ni došao do ovih para. Barem bi znao na čemu sam i "mirno spavao". Konkretno pitanje, ako sam već zglajzao i u haramu, da li da onda, nemam više obzira i da idem do kraja? Da napomenem, da bi vjerovatno od "zarade" od svoga oročenog iznosa, mogao vraćati barem pola sadašnje rate i da bi time u dobrom dijelu "kompenzirao" kamatu koju ja dajem (za jednu trećinu glavnice). I sam sebi ponekad djelujem ko budala. Svaki savjet je dobro došao.

Unaprijed hvala!

 

Odgovor

Ako se jednom pogaze principi, ne znači da su vrata otvorena za stalno gaženje principa. Ako čovjke jednom pogriješi, ne znači da treba nastaviti griješiti. Grijeh se može izbrisati prestankom griješenja, a ne novim griješenjem. Svakako je veći grijeh uzimati nego davati kamatu, posebno ako se radi o slučaju prijeke potrebe i sl. Dobijeni ili zarađeni novac se može investirati na različite načine, a ne samo deponiranjem u banku i ubiranjem kamate. Ako već razmišljate na taj način, pokušajte sa štednjom u banci koja nastoji poslovati na beskamatnoj osnovi, poput BBI banke.