A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Plaćanje novčanih dugova u braku

Pitanje

Esselamu alejkum we rahmetullahi we berekatuhu!
Imam jedno pitanje koje se tiče skrbništva nad ženom. Naime, muž je dužan da skrbi ženu, međutim da li je dužan konsultovati se sa njom oko trošenja novca? Pošto ima jedna sestra udata čiji muž ima neke dugove od prije te ih sada kada su se uzeli mora plaćati što je njoj bilo čudno, jer on ima vrlo dobru platu za današnje uslove, a troši je (ne svu) na te dugove te ne uspjeva ništa uštediti ili recimo da kupe nešto u kuću? Šta ta sestra da uradi? Da se strpi? Da traži svoj udio u njegovoj plati? Kako se uopće to može i izračunati? Može li muž (koji joj daje hranu i odjeću minimalnu) na taj način postupati?
Treba li ona cio život da se zadovolji time da nije gladna i bosa a da veći dio plate muž daje u luksuz ili da daje nekome kome nije staratelj?

Allah Vas obilato nagradio. Amin

 

Odgovor

Supružnici u braku se trebaju dogovarati o svim problemima koji se tiču braka i njegovog funkcioniranja. U konkretnom slučaju, jasno je da suprug mora vraćati prijebračne dugove, ali je bilo korektno da o njima obavijesti buduću suprugu kako se ne bi iznenadila da dobar dio plate ide na vraćanje dugova, što utiče na kvalitet i standard njihovog života u braku. Ona je očekivala određeni nivo standarda, na osnovu saznanja o njegovom poslu i visini plate, a sada se suočava s novom situacijom. Ako je to prešutio, načinio je jednu vrstu obmane. No, ako je supruzi stalo da sačuva taj brak, treba se strpiti i pokušati razumjeti muža i pomoći mu u vraćanju dugova. Možda je tim dugovima pokrio troškove stana, izgradnje kuće, kupovinu auta i sl., a što je od koristi i supruzi u braku. Međusobno razumijevanje bračnih drugova postiže se kompromisom i međusobnim ustupcima bračnih drugova. U svakom slučaju, možda je i ona propustila da neke stvari i pitanja razjasni s njim prije stupanja u brak. Sada se treba boriti za svoja prava i poziciju na mudar način, kako bi, što narod kaže, i vuk bio sit i ovce na broju. 

Nedoumice oko sunneta tokom hutbe

Pitanje

Esselamu alejkum!
Kada hatib drži hutbu a osoba zakasni da klanja sunnete hoće li da klanja prvo sunnete i da sluša hutbu ili će sjesti i slušati hutbu.

 

Odgovor

Kada osoba ulazi u džamiju, a imam već počeo držati hutbu, treba sjesti i slušati hutbu. Sunnete može i kasnije klanjati.

Održavanje nasihata

Pitanje

Da li bi bilo suprotno Ustavu IZ BiH da odbor donese odluku da se petkom (prije džume) pročita nasihat u trajanju od možda pet minuta?
Postupilo bi se tako da se napiše taj nasihat i onda bi se to proslijedilo efendiji da kontroliše da li ima nešto sporno u tekstu. A zatim bi jedan od džematlija to pred ostalima pročitao - pretežno bi to bio neko od  mladih, zbog toga što želimo da aktiviramo omladinu u radu za Islam.
Hvala vam za odgovor unaprijed i Allah dž.š. vas nagradio za vas rad i trud. Amin!

 

Odgovor

Nema smetnje da se prije džuma namaza održi vazu nasihat u svrhu afirmacije i aktiviranja uloge mladih u džematu. To ne bi trebalo prerasti u obavezujuću praksu niti bi trebalo imati formu hutbe. 

Pušenje u mesdžidu

Pitanje

Mi smo jedan džemat u Zapadnoj Evropi. Taj prostor smo kupili i on se sastoji od jednog velikog prostora gdje se klanja a uz to (ulazi se iz tog velikog prostora) i jedna soba koja služi kao biro i kao mjesto za održavanje sastanaka i sl. Često se događa da određeni džematlije sjednu u tu sobu (u koju svako ima pristup, jer se tu također nalaze toaleti i abdesthane) i konzumiraju duhan.

Smatram da to spada u rad odbora da usvoji zabranu konzumiranja duhana u toj sobi, jer je općepoznato da većina islamskih pravnika smatraju da je konzumiranje duhana haram - manji dio smatra da je to pokuđeno.

Šta reći onima koji se budu bunili i protivili tome? A toga će biti najvjerovatnije, jer imamo džematlija koji se olahko počnu svađati u mesdžidu ne znajući koliko s tim griješe.

 

Odgovor

Pušači, ako već misle da imaju pravo trovati duhanom sami sebe sigurno nemaju pravo da truju i druge. To je dodatni grijeh pušenja duhana. U mnogim evropskim zemljama postoje zakoni koji zabranjuju pušenje na javnim mjestima i u javnim prostorijama. Takve su i prostorije IZ. Treba samo primijeniti te propise. Naravno, pri tome treba voditi računa da ne dođe do svađe, nereda, razdora u džematu i sl. Dakle, ne treba kod tog pitanja biti grub, osoran, prenametljiv, što može izazvati kontraefekat i svojevrstan inat kod pušača. Treba biti taktičan i odmjeren u nastupu prema toj štetnoj pojavi.

Odabir hutbe

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li je suprotno Ustavu IZ BiH da odbor odlučuje kakvu će hutbu efendija na džumi da održi?
Moram vam to malo preciznije objasniti: radi se o tome da smo dobili primjedbe na hutbe, najviše zbog toga što efendija previše odstupi od teme koju je inače bio započeo - a ode u jednu krajnost na koju se jedni smješkaju ili čak glasno nasmiju (očito zbog nedostatka znanja) a ostali klimaju glavom (zato što je žalosno da te riječi insan čuje iz usta jednog efendije, koji predstavlja autoritet). Smisao hutbe jeste upravo da opominje i ukazuje na propuste sviju nas, tako da se možemo poboljšati u tome.

Sada odbor: on ne bi "izmišljao" samostalno neke hutbe, nego bi uzimao hutbe sa stranice Rijaseta BiH (sekcija "Hutbe") i onda bi to uručio efendiji npr. sedam dana prije džume da se on može pripremiti (da ne bi je samo čitao sa papira).
Da li je takav postupak u suprotnosti Ustavu IZ?

 

Odgovor

Spomenuti postupak nije u suprotnosti s Ustavom IZ, budući da Ustav IZ ne precizira sadržaj niti način pripremanja hutbe, ali nije uvijek najbolje rješenje, zato što svaki džemat ima svoje specifičnosti. Ali ako imam ima problema s pripremanjem hutbe, svakako je bolje da uzme gotovu hutbu s Rijasetove stranice nego da održi bilo kakvu hutbu. Hutbu je bolje imati napisanu, nego da imam improvizira, posebno ako nije vješt i sposoban govornik. Nije sramota čitati napisanu hutbu. Sramota je ako je hutba nepripremljena, nesadržajna, neadekvatna. Za hutbu odgovara imam, a ne džemat. Ne smeta da džematski odbor posavjetuje imama o onome što smatra da je korisno da se iznese tokom hutbe, ali konačnu odluku treba donijeti imam, jer on odgovara za sadržaj hutbe, a ne džemat.

Pranje kose pri uzimanju gusula

Pitanje

Esselamu alejkum!
Je li neophodno, da žena pri uzimanju gusula nakon spolnog odnosa svaki put mora oprati i cijelu kosu ili je dovoljno da kosu samo povlaži rukom.

 

Odgovor

Kod svakog gusula neophodno je obuhvatiti pranjem i kosu.

Učenje salle

Pitanje

Ja sam Abdurrahman ef. Zukan i javljam vam se u svoje ime ali i ime mojih kolega sa područja našeg Medžlisa. Prije par dana imali smo seminar na kome smo između ostalog aktuelizirali pitanje učenja salle kada neko preseli i najave ko je preselio nakon učenja, praksa koja je prisutna u našim selima duži period.Ono što je nama rečeno jest da više ne najavljujemo poslije sale ko je merhum i kada je dženaza, što je možda i opravdano međutim na terenu u selima je malo drugačija situacija, isti dan kada sam došao kući pred vratima sam imao džematliju koga je nazvao prijatelj iz susjednog džemata sa molbom da imam prouči salu, kada sam mu ja objasnio novo pravilo o nenajavljivanju imao sam osjećaj da mi je zamjerio i nije pristao da se prouči sala bez najave što je ustvari i cilj sale da ljudi čuju ko je preselio i kada je dženaza. Također evo večeras sam imao sjednicu Džematskog odbora kojima sam iznio to pitanje međutim i oni to nikako ne prihvataju tako da sam vjerujte u  nezgodnoj situaciji pa vas molim da nam ovo malo pojasnite kako bi na terenu na selima imali manje problema.

 

Odgovor

Munara se ne može koristiti kao razglasna tabla. Osnovna funkcija munare je da se koristi u svrhu učenja ezana. Sa tzv. sallom je napravljen izuzetak budući da je tu riječ o učenju specifične vrste zikra, a zikr je u osnovi dozvoljen. Svaka dalja obavještenja koja prelaze granicu salle nisu prihvatljiva. Danas je lakše nego ikada plasirati informaciju o smrti neke osobe i vremenu dženaze. Ko čuje učenje salle zna da je neko preselio na Ahiret i može pitati imama o kojoj osobi je riječ. Apsolutno nema potrebe da se to razglašava preko munare. Ne može Džematski odbor o tome uopće raspravljati, jer to nije u njegovoj nadležnosti, budući da se radi o vjerskom pitanju. Predlažemo vam da to pitanje kratkim uputstvom riješite na nivou Medžlisa. Džematlije trebaju slušati imama u vjerskim pitanjima, a ne obratno.

Kupovina auta na kredit

Pitanje

Esselamu alejkum!

Živim u Švedskoj i imam ako Bog da namjeru da kupim auto.Tražio sam trgovca koji bi mi htio prodati auto na kredit ali bez kamate i objasnio sam im da je to iz vjerskih razloga. Za moje auto mi je davao 124000, a njegovo kosta 173000, znači 49000 između koje bi ja platio na 36 mjeseci. Kad sam ja tražio bez kamate on je provjerio sa bankom i rekao da može pod uslovom da mu ja dam 51000 umjesto 49000 da bi mu na neki način kompenzirao gubitak od kamate koju bi on dobio za ove tri godine. Banka još uzima administrativni trošak koji je 495 i 45 što pošalju račun kući svaki mjesec. Prvi se plaća samo jednom a ovaj drugi svaki mjesec. Zanima me da li je ovaj način kupovine u skladu sa šerijatom ili ja i trgovac samo zaobilazimo šerijat a ja varam samo sebe što ću mu nadoknaditi njegov kamatni gubitak time što ću mu dati 2000 kruna više od prvobitne sume? Nek vas ALLAH nagradi.

 

Odgovor

Nema nikakve smetnje da kupite auto na spomenuti način, budući da Vam je prodavač rekao svoju cijenu (Vaše auto + spomenuti iznos novca) i Vi ste je prihvatili. U toj razmjeni nema kamate. Ne obazirite se na to koliko biste doplatili prodavaču da ste kupovali posredstvom banke. Bitno je da ste vi dogovorili i usaglasili konačnu cijenu i način plaćanja.

Morska hrana

Pitanje

Da li je dozvoljena morska hrana, osim ribe?

 

Odgovor

Sva morska hrana je dozvoljena pod uvjetom da nije štetna po ljudsko zdravlje. Da bi nešto od hrane bilo zabranjeno mora postojati jasan dokaz zabrane, dok za dozvoljenost nije potreban dokaz, budući da je osnovni princip dozvoljenost stvari.

Zabrana homoseksualizma

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ja sam oženjen i imam djecu, nisam ni u kakvom obliku homoseksualan ili nastran! U toku jedne "diskusije" nisam znao tačne podatke pa bih imo dva pitanja: kao prvo, u kojoj suri se spominje zabrana homoseksualnosti i kakvo je tumačenje te sure?

Da li se u "Bibliji" spominje zabrana homoseksualnosti (i gdje)?
Zahvaljujem unaprijed

 

Odgovor

U više kur'anskih sura se jasno i eksplicite homoseksualizam označava kao "fahiša" - grijeh i razvrat (sura El-E'araf, 80. ajet, En-Neml, 54. ajet, El-'Ankebut, 28. ajet). U suri El-E'araf, 33. ajet izrčito se kaže da je Uzvišeni zabranio sve vidove "fahiše" - razvrata: "Reci: "Gospodar moj zabranjuje razvrat, i javni i tajni..." Zabrana približavanja svim oblicima "fahiše" - razvrata spominje se i u suri El-En'am, 151. ajet. Nesporna je kur'anska zabrana homoseksualizma i svih oblika razvrata i bluda. O tome nema nikakve sumnje ni dileme kod svih islamskih učenjaka.

Kada je riječ o Bibliji, možete pogledati pasuse koji govore o Lutovom (Lotovom) narodu i kazni koja ih je stigla upravo zbog spomenutog grijeha.