A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Tumačenje ajeta

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ranije sam vam se javljao s proslijeđivanjem pitanja od drugih osoba. Ovo je pitanje koje sam dobio od biskupa Marin Lind koji je kao takav prvi iz Švedske bio u posjeti uvaženom reisu dr Ceriću prošle godine nekako u ovo vrijeme. Naime, on je ovih dana napisao jedan afirmativan članak u novinama regionalnog karaktera u kome je o islamofobiji naglasio da predrasude koje Šveđani imaju samo podstiču dalje islamofobiju i da bi se svi skupa trebali bolje upoznati sa islamom i muslimanima.

Primjećujem da je nakon tog, rekao bih, hrabrog teksta, doživio i pohvala i kritika posebno iz njihovog radikalnog djela ljudi i članova. Između ostalog dobio je pitanje da komentariše dva ajeta iz Kur'ana, od izvjesnog njihovog crkvenog službenika, pa on to pitanje meni proslijeđuje moleći za pomoć i odgovor, a ja opet vama, pošto je to osjetljivo, bojeći se da (ne)dam odgovarajući odgovor, uz napomenu, da je ovaj biskup čovjek koji pokusava balansirati stanje i približiti islam i prikazati muslimane njima u lijepom svijetlu, posebeno nas iz BiH, ti ajeti su: Et-Tevbe, 5 (ubijanje nemuslimana, nevjernika...) i En-Nisa, 34 (...u kome se spominju relacije prema ženama i da se one tuku..)

Razumjevajući situaciju ovdje i sve veću narastajuću islamofobiju, molimo vas, za odgovor i komentar ovih ajeta. Neka vas Allah nagradi, podrži i pomogne! Amin!

 

Odgovor

1. Peti ajet sure Et-Tevba koji govori o ubijanju mnogobožaca govori o konkretnom ratnom sukobu na Arabijskom poluotoku u Poslanikovo a.s. doba, ograničen je na učesnike u ratu i nema opće značenje.

2. Spomenuti ajet tretira situaciju pravne samopomoći koju je u vrijeme objavljivanja spomenutog ajeta pravni sistem (posebno u sferi primjene prava, odnosno disciplinskih mjera) priznavao mužu u slučaju da supruga odbije izvršavati bračne dužnosti na koje se obavezala bračnim ugovorom. Današnji pravni sistemi i zakonodavstva ne priznaju mužu pravo samopomoći, pa se primjena disciplinske mjere u spomenutom ajetu ne primjenjuje, već o tome odlučuje sud. Prema tome, danas u slučaju spora među bračnim drugovima, muž može primijeniti samo prve dvije odredbe (savjetovanje i napuštanje u postelji) ali ne i treću odredbu, budući da se princip samopomoći više ne primjenjuje u muslimanskim zemljama niti u bilo kojim drugim civiliziranim državama i društvima. Sam Poslanik a.s. nikada nije primijenio niti nekome savjetovao da primijeni spomenutu odredbu (fizičko kažnjavanje) u ajetu tokom svoga života, što dodatno potvrđuje opravdanost njenog ukidanja od strane muslimanske vlasti i institucija.

Osiguranje za auto

Pitanje

Selamun alejkum!
Moje pitanje se odnosi na osiguranje auta. Znam da je dozvoljeno osiguranje koje se mora imati da bi auto uopšte moglo izaći na put, ali me zanima islamski stav u vezi dodatnih osiguranja na nova auta koja koštaju 30 000 km i više, u slučaju kvara ili nekih drugih ne daj Bože problema. Želim konkretan odgovor. Zanima me isto stav u vezi auta na leasing. Ako iznajmljujem stan zašto nije dozvoljeno iznajmiti auto, jer ni stan nije nikad u mom vlasništvu? Ja živim u kršćanskoj zemlji ali želim živjeti što više u skladu sa islamom, mada u nekim pitanjima često čovjek ne zna šta je u redu jer se dobijaju različiti odgovori od ljudi koji bi trebali to znati. Koja je najbolja alternativa, odnosno koja je po islamu: leasing ako imate priliku za to, kupovina auta sa svim osiguranjima ili kupovina auta sa samo obaveznim osiguranjem bez obzira na cijenu i sve ostalo?

 

Odgovor

Morate nam tačno pojasniti sve detalje tzv. kupovine na leasing da bismo imali jasnu predstavu o toj vrsti kupoprodaje a potom dali adekvatan odgovor. Kada je riječ o osiguranju, preporučujemo Vam da to bude samo ono što je obavezno.

Stav o abortusu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Po zanimanju sam ljekar i obavljam specijalizaciju iz oblasti ginekologija i akušerstvo. Obavio sam hadž. Obzirom na specifičnost grane medicine kojom se bavim i težnju da svoj život i rad budu u skladu sa šerijatskim normama, potreban mi je zvaničan, šerijatski utemeljen i jasan stav Rijaseta u vezi abortusa. Prekid trudnoće se prema zakonskim osnovama može izvršiti do navršene desete nedjelje trudnoće. Izuzetno se može izvršiti i nakon desete nedjelje kada je:
- majka teško zdravstveno ili životno ugrožena,
- moguće na osnovu medicinsko-naučnih saznanja utvrditi da će se roditi dijete sa teškim tjelesnim ili duševnim nedostacima,
- do začeća došlo izvršenjem krivičnog djela.
Posebno me zanima šerijatski stav u vezi abortusa ako je do začeća došlo izvršenjem krivičnog djela. Mislim da je ova tema interesantna i ostalim kolegama i ozbiljnim ljudima bez obzira na profesionalnu orijentaciju.
Hvala na strpljenju i razumijevanju, da vas Allah dž.š. nagradi.

 

Odgovor

Rijaset IZ nema zvaničan stav o spomenutom pitanju, budući da o njemu nije zvanično raspravljano na sjednicama. O toj i sličnim temama raspravlja se na Vijeću za fetve. Ukoliko želite znati zvaničan stav Vijeća za fetve o nekom konkretnom pitanju trebate uputi zvaničan dopis sa pitanjem. Nadamo se da će Vijeće za fetve raspravljati o spomenutom pitanju na nekoj od svojih narednih sjednica i donijeti odgovarajuću fetvu.

Kada je riječ o slučajevima koje ste spomenuli, kada zakon dozvoljava iznimno izvršiti abortus i nakon desete sedmice trudnoće, ti slučajevi se kao iznimke od opće zabrane mogu prihvatiti i u šerijatu (hanefijski mezheb) ako se abortus vrši prije isteka 120 dana od početka trudnoće. Poslije toga nije dozvoljeno osim ako je život majke ugrožen.

Brak sa kršćaninom koji je prešao na islam

Pitanje

Da li je muslimanki dozvoljeno da se uda za krišćana ukoliko on pređe na islam? Ako jeste dozvoljeno što sve on treba da uradi?

Odgovor

Nema šerijatske smetnje da se muslimanka uda za muslimana koji je prije prihvatanja islama bio kršćanin. Naravno, potrebno je uvjeriti se da je dotična osoba doista primila islam, npr. na osnovu potvrde ili svjedočenja da je to učinio javno u džamiji, pred imamom i drugim svjedocima, da ide u džamiju, pridržava se islamskih propisa i sl. Poželjno je da se osuneti te da promijeni ime ukoliko ono ukazuje na veličanje neislamskih simbola, kao npr. Krstoljub i sl. Promjena neutralnog imena nije uvjet.

Davanje zekjata imamu

Pitanje

Smije li se zekat dati efendiji koji od svoje plate hrani sebe i svoju porodicu a trenutno vanredno studira na Fakultetu islamskih nauka i od svoje plate mu je jako teško izdvojiti novac i platiti sve troškove oko fakulteta (napomena od zekata platiti troškove studiranja)?

 

Odgovor

Imamu treba osigurati pristojnu plaću tako da ne mora gledati da li će mu neko dati neku pomoć, posebno ne na ime zekata. Zekat se daje u Fond "Bejtul-mal" za zajedničke potrebe Islamske zajednice i muslimana shodno prioritetima koje određuje islamska vlast u okviru kur'anskih kategorija korisnika zekata.

Fatiha samoubici i ateisti

Pitanje

Da li se može Fatiha učiti osobama koje su preselile na ahiret a nisu vjerski okupane ili su eventualno izvršile samoubitsvo. Također da li se može učiti Fatiha umrlim osobama koje su pripadale muslimanskom narodu ali nisu prihvatali islam i izjašnjavali se kao komunisti.

 

Odgovor

Ako umrli nije okupan na vlastiti zahtjev, onda mu ne treba učiti Fatihu, odnosno moliti Allaha za oprost njegovih grijeha, jer je očigledno da je umro kao ateista. Ako je za života iskazivao pripadnost islamu, a nije vjerski okupan zbog neke vanredne okolnosti, nema smetnje da se za njegovu dušu prouči nešto iz Kur'ana (Fatiha, npr.), odnosno da se uči dova za oprost njegovih grijeha. Samoubici se može učiti Fatiha, odnosno moliti Allaha da mu oprosti grijehe, ako je za života bio vjernik i iskazivao pripadnost islamu.

Ne može se umrloj osobi koja je pripadala muslimanskom narodu, a za života nije iskazivala pripadnost islamu, već se deklarirala kao ateist (komunist) učiti Fatiha niti moliti za oprost njenih grijehe. Uzvišeni je u Kur'anu zabranio Poslaniku a.s. da klanja dženazu munaficima te da moli za oprost grijeha nevjernicima: "I nijednom od njih, kad umre, nemoj dženazu klanjati niti ukopu njegovom prisustvovati...!" (Et-Tevba, 84) "Molio ti oprosta za njih ili ne molio, molio čak i sedamdeset puta, Allah im neće oprostiti - zato što u Allaha i Njegova Poslanika ne vjeruju." (Et-Tevba, 80)

Izračunavanje zekjata

Pitanje

Dosad sam uvijek zekat plaćao na kraju ove kršćanske godine, tada bi sakupio sav novac isplaćao sve što se mora isplatiti i od onoga što je ostalo platio zekat.
Do sada je moj kapital ( Hvala ALLAHU DŽ. Š.) na kraju svake godine bio veći nego na početku i da bi mi bilo lakše izračunati, uvijek sam od onog zadnjeg plaćao 2.5%.

Međutim ove godine imamo nijjet kuću renovirati i dograđivati (bićemo izloženi povećanim troškovima) i imam osjećaj da će mi kapital na kraju godine biti manji nego na početku pa mi to zadaje brigu kako sada iznos zekata izračunati .

 

Odgovor

Ako vam preostane nakon svih troškova, uključujući i one koje ćete uložiti u renoviranje kuće, koliko iznosi nisab (3.314,00 KM i više) na taj iznos dajte zekat u visini 2,5%. Ako vam ne preostane sredstava, ili preostane manji iznos od nisaba, niste obavezni dati zekat.

Autentičnost hadisa

Pitanje

Jedno pitanje iz hadiske nauke. Često čujem efendije na vazovima kako spominju hadis da je Muhammed a.s. rekao poslije bitke na Bedru "vratismo se iz malog u veliki dzihad".
Tražio sam taj hadis i nisam ga dosad mogao naći, bar ne u toj literature koja je meni dostupna, tako da sam se na kraju konsultovao sa jednim imamom i on mi reče da je to potvora i da Muhammed a.s. to nikad nije rekao.

Uz mahsuz selam i unaprijed zahvalan za vaš trud i uz dovu Svevišnjem da vas nagradi za vaše odgovore.

 

Odgovor

Spomenuti hadis nije autentičan sa stanovišta lanca prenosilaca (slab je, ili, prema nekima, apokrifan), ali mu smisao nije daleko od islamskog shvatanja važnosti borbe protiv vlastitih slabosti, strasti i poriva. Bez pobjede u toj borbi, ne može se očekivati ni pobjeda u borbi protiv vanjskog agresora.

Supružnici u džennetu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da vas Allah nagradi za vaš trud što ulažete za odgovore .
Pitam vas u džennetu za ljude imaće po 70 hurija a kako će biti sa ženama koje će biti u džennetu da li će oni imati supružnika ili nešto drugo ili da li će biti zajedno sa svojem čovjekom ako oboje budu u džennetu ili koja je nagrada za žene u džennetu ?

 

Odgovor

U jednom hadisu se navodi da su džennetska uživanja i stvari samo po imenima identična ovozemaljskim, ali ne i po svojoj suštini. Zato se ne treba opteraćavati detaljima tih uživanja, već se skoncentrisati na to kako zaraditi džennet. Allah nikome neće učiniti nepravdu. U Kur'anu se kaže da će supruge biti zajedno sa svojim muževima u džennetu ukoliko oboje zasluže da u njega uđu. U džennet će ljudi ući očišćeni od zlobe i svega onoga što je nedolično, a imat će svega što im požele njihove čiste duše, kako muškarci tako i žene. Bespotrebno je i beskorisno raspravljati o tome da li će i koliko neko imati žena ili muškaraca u džennetu.

Stare vaktije i se(r)džade

Pitanje

Esselamu alejkum!
Inetresuje me šta da radim sa vaktijama koje više ne trebaju i serdžade koje su dotrajale? Ne želim da ih bacam a ne mogu ni čuvati te stvari koje mi više ne trebaju.

 

Odgovor

Ako na starim vaktijama ili se(r)džadama kojih se želite riješiti ima kur'anskih ajeta ili napisano Božije ime trebate ih spaliti kako ne bi završile na smetljištu.