A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Novotarije oko dženaze

Pitanje

Prvi put se javljam Vama. Ovo o čemu bih pisao, nije samo pitanje nego i molba da se uradi nešto od strane Rijaseta, a što bi dokinulo ili barem ublažilo nepravilnosti koje sam imao priliku vidjeti prije neki dan. Naime, u petak 27. marta ove godine sam prisustvovao dženazi  u mjestu Lolići, u blizini Bratunca. Kao što i sami znate, u pitanju je zajednica povratnika ili bolje reći, povratnica jer su žene u većini, a sve zbog pokolja koji je napravljen tokom agresije u tom kraju. Dženaza je obavljena nakon džume namaza, predvođena imamom, kojem ne znam ime ali mislim da je to poznato Rijasetu. U blizini Lolića imaju novu džamiju sa gasulhanom u krugu džamije.
Nakon džume namaza smo prenijeli tabut sa mejitom u kombi koji ga je trebao odvesti do mezarja i tad je započeo niz događanja za koja nisam mogao naći niti jedno utemeljenje u islamu. U pitanju je dženaza odrasloj ženskoj osobi, koju su, od najbliže rodbine ispratile samo kćerke i jedan preživjeli unuk. Svi muškarci su pobijeni u Potočarima.
Iz gasulhane je tabut donesen pred kuću u kojoj je živjela merhuma, što je proizvelo novi šok za njenu najbližu rodbinu. Tu su se okupili muškarci i skoro sve žene su izašle iz kuće da se "oproste sa tijelom" ! Imam je zatražio halala od žena, a nakon toga je tabut odnesen do mezarja, koje se nalazi ni pedesetak metara od kuće. Klanjali smo dženazu pored tabuta, a onda je mejit spušten u mezar. Nakon zatrpavanja mezara, kada smo svi čučnuli, imam je pozvao dječaka koji je bio tu sa napunjenom, plastičnom flašom vode da polije mezar, od glave prema nogama što je ovaj i učinio po gornjem dijelu humke!?
Sa mezarja smo se vratili do kuće žalosti gdje u međuvremenu nije proučen Tevhid iako je pozvana mualima. Tevhid je predvodio imam, nakon dženaze ali tek kada su svi ušli u kuću, i muškarci i žene, natiskani kao sardine jer je veliki broj ljudi bio prisutan. Neću vas zamarati detaljima. Mislim da je ovoliko dovoljno da Vam približi ambijent u kojem se sve ovo odvijalo.
Međutim, slijedi nekoliko "običaja" od kojih se diže kosa na glavi, a koji su me ponukali da Vam uopće pišem. Prije toga, moram napomenuti da su mi, a vjerovatno i Vama poznati običaji da ožalošćena porodica ne kuha niti sprema hranu i da se o tome brine komšiluk nekoliko dana, što pozdravljam i smatram lijepim običajem. I to, da se hrana priprema samo za one goste koji dolaze iz daleka itd.
Ali! Ovdje se ne smije kuhati hljeb u kući jer se "peče duša umrlog"!? Ne smije se razvijati jufka jer se "razvlači tijelo umrlog"!? Ako si ušao u kuću žalosti, ne smiješ ući više ni u jednu drugu kuću, čak ni kuću svoje sestre koja se nalazi dvadesetak metara od kuće žalosti jer "će se nešto strašno dogoditi tebi ili njoj" !? Niko iz kuće žalosti ne smije izaći a da nije prethodno jeo - ručao iz nepoznatih razloga!? Kad se polazi iz kuće žalosti, svaki gost dobiva na "poklon" kutiju keksa i deset dkg. kahve!?
Sve ovo što sam pobrojao me zapanjilo jer nigdje, nikada nisam vidjeo ništa ni slično. Moram napomenuti da ne posjedujem veliko znanje o islamu, iako se trudim učiti što više ali nisam nikada našao utemeljenje za bilo šta od pobrojanog u ajetim i hadisima. Mogu razumjeti i lokalne običaje koji su raznoliki. Ali! Ono što me iskreno zaboljelo u cijeloj ovoj "priči" jeste činjenica da ljudi u tom kraju žive veoma skromno. Sav prihod koji ostvaruju je od poljoprivrede ili pomoći rodbine koja živi rasuta po svijetu, što jedva može biti dovoljno za skroman život i ništa više od toga. Rodbina umrle je tri dana i tri noći neprekidno spremala hranu i samo hranu, a što je koštalo, prema slobodnoj procjeni, preko 3.000,00 KM, što je van pameti!?
Povrh svega, zaklan je i kurban umrloj, dan nakon preseljenja (u četvrtak)!? Neću se baviti pojedinačnim cijenama koštanja od kojih se pamet zavrti.
Iznad svega me zapanjila činjenica da imam koji je bio prisutan skoro svo vrijeme, podržava sve ovo! Ova činjenica i jeste razlog zašto se obraćam baš Vama, u nadi da putem Rijaseta Islamske zajednice možete utjecati na ovakve "običaje" . Napomenut ću još, da ovaj "običaj" nije bio poznat u tom kraju prije agresije!? Većina stanovništva je boravila u izbjeglištvu u okolini Tuzle i nakon povratka su "donijeli" sve ovo u Loliće i cijeli kraj.
Mislim da ovakvo ponašanje naših muslimana narušava ugled islama i odvodi ljude u grijeh!? Novotarije se javljaju svako malo i cijenim sva nastojanja da se one suzbiju ili ukinu. Molim Allaha da nas uputi na Pravi put i sačuva grijeha!
Trazim od Vas halala što Vas zamaram ovako dugim tekstom.

 

Odgovor

Sve što ste naveli u Vašemu pismu u vezi s običajima prisutnim u i oko dženaze nemaju utemeljenje u šerijatu. Riječ je o običajima koje su ljudi donijeli iz raznih krajeva, a uglavnom su nastali pod uticajem sujevjerja i nekih lokalnih tradicija. Imami ne bi trebali povlađivati ljudima u svemu što im naumpadne, već bi trebali podržavati samo one običaje i propise koji imaju utemeljenje u šerijatu. Nažalost, u nekim slučajevima imami nemaju snage da se odupru tim običajima, ili ih prešutno odobravaju, plašeći se reakcije ljudi, posebno rodbine umrlih lica. A kada ih svi ti običaju puno koštaju, onda prigovaraju zbog toga. Mi, evo, i ovom prilikom pozivamo vjernike da ne uvode nikakve novotarije u vezi s dženazom, već da se pridržavaju naše uobičajene islamske/bosanske tradicije vezane za dženazu i ukop umrlih.

Mezheb derviških redova

Pitanje

Selamun alejkum!

Zanima me da li derviški redovi u BiH pripadaju nekom mezhebu ili su sami za sebe?

 

Odgovor

Kada je riječ o slijeđenju fikhskog mezheba, derviški redovi u BiH, koliko je nama poznato, slijede hanefijski mezheb

Zablude oko organizacije hadža

Pitanje

Ja sam jedna obična, prosječna Bosanka na privremenom radu u inostranstvu. Čula sam za organizaciju hadža od strane agencije Sabur - Uspjeh od rodbine u Bosni i prijavila se. Otputovala sam u BiH, uredno dobila vakcinu, predala pasoš i čekam, rečeno nam je da čekamo do kraja maja i da će do tada pasoši biti vizirani.
Danas, sasvim slučajno, ugledah poruku Rijaseta koji ne odobrava ovaj odlazak na hadž. Vjerujem da  Rijaset zna zašto ovako reaguje i ja imam povjerenje u Rijaset.
S druge strane, imam povjerenje i u agenciju "Sabur - Uspjeh" i pokušat ću strpljivo sačekati vizirani pasoš. Ipak, priznam da me zebnja hvata, ne samo zbog mogućeg anuliranja tog puta nego i zbog mogućnosti da obavim to putovanje suprotno propisima.
Molim vas, možete li mi pomoći i rasvijetliti situaciju: u čemu je problem?
Najljepsa hvala na odgovoru, želim i molim dragog Allaha dž.š. da nam svima pokaže pravi put!

 

Odgovor

Nijedna organizacija niti agencija mimo Rijaseta IZ nije ovlaštena niti je u stanju organizirati odlazak na hadž iz Bosne i Hercegovine. Samo Rijaset ima potpisan ugovor sa Ministarstvom hadža Saudijske Arabije i samo on može vizirati pasoše. Sve drugo je prazna priča i obmanjivanje lahkovjernih ljudi koji se povode za lažnim obećanjima i primamljivom cijenom. Savjetujemo Vam da se na vrijeme prijavite Uredu za hadž Rijaseta IZ i na taj način ćete biti sigurni u svoje obavljanje hadža. Hadž se obavlja jednom u životu (kod najvećeg broja vjernika) i zato ne treba ništa eksperimentirati i zaobilaziti zvanične organe IZ. Pročitajte saopćenje Rijaseta u vezi tzv. agencije "Sabur" i bit će Vam sve jasno o čemu se radi.

Mesdžid na kredit

Pitanje

Javljam se iz jedne evropske metropole, gdje Bošnjaci muslimani pokušavaju kupiti objekat koji će se koristiti kao mesdžid. Obzirom da grad u kome se nalazimo je dosta skup i nekretnine u njemu koštaju veliku količinu novca, koju mi objektivno govoreći i pored sve želja, nastojanja, odricanja i zalaganja ne možemo sakupiti, niti imamo priliku doći do finansiranja koje je dozvoljeno po Islamu, i jedini način na koji možemo obezbjediti finansiranje kupovine objekta jesu konvencionalni krediti. Ono što bih želio pojasniti ovdje jeste, da mi plaćamo dosta visoku kiriju objekta cca. 4000 KM mjesečno, i mi od toga na kraju dana nemamo ništa osim što koristimo prostor. Uvjek smo u stanju rizika i neizvjesnosti, jer vlasnika objekta u kojem se nalazimo može nam dati otkaz kada on to poželi (unaprijed nas obavjesti 6 mjeseci) tako da mi moramo izaći na ulicu, a na Zapadu je vrlo čudna situacija, kada džemat napusti objekat u kojem obitava, osim u slučaju da kupuje vlastiti objekat, postoji veliki rizik rasipanja toga džemata i njegovog gašenja, što opet za sobom povlači nesagledive posljedice.
Dakle, moje pitanje je, a imajući u vidu bar dio okolnosti u kojim obitavamo, da li nam je dozvoljeno uzeti konvencionalni kredit za kupovinu mesdžida, odnosno džamije i to samo u onom iznosu koji nam je potreban, nakon što iscrpimo sve svoje raspoložive resurse?

 

Odgovor

U situaciji u kojoj se nalazite, budući da niste u stanju kupiti prostor bez podizanja kredita, a u iznajmljenim prostorijama niste komotni kao u vlastitom prostoru, smatramo da možete podići kredit radi kupovine prostora za mesdžid, budući da ćete za dvadesetak ili nešto više godina otplatiti kredit i imati vlastiti prostor, a u tom vremenu biste za kiriju možda platili isti ili približan iznos novca, a opet ne biste imali vlastiti prostor. U spomenutom slučaju korisnije je uzeti kredit i kupiti prostor nego plaćati kiriju. Ako imate mogućnost pozajmiti novac od nekog muslimana na beskamatnoj osnovi, tako i postupite. Ako je moguće izbjeći kamatu, treba tako i postupiti.

Prava muža prema ženi

Pitanje

Esselamu alejkum!
Kakva pravila uopšte postoje, ko ih se uopšte pridržava dosada su muškarci ugrožavali žene, a sad mi se čini da je obrnuto zar nije bolje da čovjek sluša ženu ako je ona imalo pametna onda sigurno neće provoditi vrijeme u kafanama zanemarivati djecu i mnoge druge stvari koje su radili prije ali veliko pitanje, šta je sada uopšte uredu i dozvoljeno pogotovo u inostranstvu dok se spomene islam odmah diskusija smije li čovjek tući ženu zato što su im utuvili u glavu smije se žena prebijati zato što stoji u Kur'anu, šta na ovo reći?
Hvala na saburu i pružanja konkretnih odgovora, da Vas Allah nagradi džennetom!

 

Odgovor

Zabranjeno je tući suprugu i sprovoditi bilo kakvo porodično nasilje. To mogu činiti samo slabi muslimani, najčešće oni koji konzumiraju alkohol i ne pridržavaju se islamskih propisa u praksi. Dobar musliman nikome ne čini nasilje, posebno ne prema svojoj porodici. U jednom hadisu se navodi da je Allah rekao: "Zabranio sam sebi nepravdu i nasilje, a zabranio sam to i vama, pa jedni drugima to ne činite!". Poslanik a.s. je rekao: "Odabrani među vama neće tući svoje žene." Prema tome, oni koji tuku svoje žene ne slijede islamske upute već svoje hirove i šejtanska navođenja. O odnosu prema suprugama Kur'an kaže: "I prema njima lijepo postupajte!". Ovaj ajet pruža jasnu pouku, smjernicu i zapovijest kako se odnositi prema suprugama. Ne može se samo uzeti jedan kur'anski ajet koji je objavljen u specifičnoj situaciji i specifičnom društvu u kojemu je, u odsustvu razvijenog pravosudnog sistema, u određenoj mjeri funkcionisao sistem samopomoći u oblasti primjene disciplinskih mjera u slučaju neizvršavanja bračnih obaveza, a zanemariti čitav niz drugih kur'anskih ajeta, Poslanikovih a.s. izjava i prakse. Da treba primijeniti kur'anski ajet na koji pojedinci ukazuju, prvi bi ga primijenio Poslanik a.s. a znamo da to nije činio i da je rekao da to neće činiti dobri muslimani.

Mekruh i haram

Pitanje

Da li je istina da su 3 mekruha jedan haram, obzirom da u knjizi ibn Naqiba Misrija r.a stoji da za mekruh nema kazne ali se ima sevap ako se odustane od mekruha a za haram ima kazna, da li je istina da kada se mekruh stalno ponavlja on postaje haram recimo mokreći stojeći u wc-u ako se to stalno radi da li to postaje haram?

 

Odgovor

Stalno činjenje mekruha je strogo pokuđeno, ali sigurno ne može biti na razini harama. Međutim, ko se usuđuje učestalo činiti mekruhe, lahko može upasti u zamku činjenja harama. Ko se čuva mekruha, pogotovo će biti daleko od harama. U tome je vrijednost izbjegavanja mekruha.

Nafila post

Pitanje

Esselamu alejkum!

U Rijadu salihiin od Navavija r.a stoji hadis više ili manje da ko isposti jedan dan (bilo koji) Allah će ga udaljiti od vatre 70 godina putovanja, međutim šta ako osoba odluči da posti jedan dan a ima duga (kaza) ramazanskog posta da li dobiva istu nagradu? I šta ako taj jedan dan bude recimo prvi dan ramazana a ostatak ne isposti kako se to objašnjava obzirom da u hadisu od Ibn Hibana stoji da je Alejhisselam vidio u snu da se neki ljudi kažnjavaju pa je obavješten da su to oni koji se omrse prije nego ramazan se završi.

U hadisima se isto govori da ko prođe na Sudnjem danu dobro sa namazom ostalo će proći lahko, međutim šta ako osoba ima duga posta, mislim ja elhamdulillah sve stubove imam čak i hadždž ali teško podnosim post?

 

Odgovor

Nafila post, namaz i sl. ne mogu zamijeniti farzove tih ibadeta. Nafila ima svoj smisao i vrijednost ako se izvršavaju farzovi kao dodatni ibadet i dokaz da se osoba želi još više približiti Uzvišenome Bogu. Bez farzova nafile u dobroj mjeri, a možda i potpuno, gube svoju vrijednost i smisao. Preče je napostiti propuštene dane ramazana nego postiti nafilu. U hadisu se navodi da onaj koji neopravdano propusti jedan dan ramazanskog posta ne može ga nadoknaditi makar postio cijeli život. To ukazuje na težinu grijeha, mada ostaje obaveza napaštanja. Teškoća podnošenja posta nije opravdan razlog da se ne posti, osim ako to utiče na zdravlje osobe. Ako osoba zbog duboke starosti ili bolesti nije uopće u stanju postiti, dužna je dati fidju, tj. za svaki dan posta nahraniti jednog siromaha.

Tempo klanjanja namaza u džematu

Pitanje

Esselamu alejkum!
Živim u Njemčkoj, tako da se ovdje ne čuje ezan na munari mada mnoge džamije posjeduju munaru. U koju god džamiju idem, ljudi tako brzo klanjaju da stičem pojam ko da se utrkavaju između sebe koji će prije namaz svoj završiti. Tako da ja uvijek ostajem zadnji koji stoji i dalje na namazu i to sa puno rekjata iza njih.
Najviše mi je žao kad u i za vrijeme džume moram da ubrzam svoj namaz, odnosno prva četiri rekjata džumanskog sunneta da bih mogao da stigem sjedeći da poslušam hutbu. Jednom sam bio primoran da odložim ta prva četiri rekjata džumanskog sunneta jer sam bio siguran da klanjanjem tog džumanskog sunneta neću moći stići da čujem hutbu. Šta sam uradio tim povodom? Dao sam prednost farzu nad sunnetom , tako što sam izostavio taj džumanski sunnet i sačekao u miru da počne hutba. Ja sam u toku održavanja hutbe u takvom tjelesnom i duševnom stanju kao kad sam i u samom namazu, zato je u ovom slučaju kod mene slušanje hutbe veća i preča dužnost od samog džumanskog sunneta. Ne znam da li sam u pravu u vezi tog mog ubjeđenja ili ne? Ako nisam recite mi molim vas da mogu da objavim svome umu rat da bih iskorjenio to moje ubjeđenje.

Selam.

 

Odgovor

Kada se klanja u džematu, ne treba klanjati ni prebrzo ni presporo. Treba odabrati sredinu. Pažnja koju poklanjate slušanju hutbe za svaku je pohvalu i tu se nema šta korigirati. Hutba se drži radi njenih poruka, a ne iz formalnih razloga. Ako se uzme u obzir vrijeme koje je potrebno imamu za klanjanje četiri rekjata sunneta, zatim učenje mjezina prije ezana dok se imam penje na minberu, te učenje ezana prije hutbe, to je sasvim dovoljno vremena da se normalno klanjaju četiri rekata džumanskog sunneta, ni prebrzo ni presporo.

Putovanje žene bez mahrema

Pitanje

Selamun alejkum!
Da li je dozvoljeno ženi da putuje na duže vrijeme bez mahrema radi obrazovanja, s tim da se pridržava svih propisa islama koliko god može?

 

Odgovor

Cilj zabrane da žena putuje sama bez mahrema jeste preventivna zaštita od neprijatnosti kojima može biti izložena tokom putovanja te da se izbjegnu eventualna sumnjičenja. U današnjim uvjetima putovanje i boravak su relativno bezbjedni, posebno putovanje avionom i boravak u studentskom domu, ali ipak nije na odmet dodatna opreznost i garancija makar u vidu čestitog ženskog društva. Djevojka bi trebala dobro razmisliti prije nego se upusti u takav poduhvat, jer nije bez rizika i opasnosti. Savjetujemo oprez, a svako neka odluči onako kako misli da mu je najbolje. Prije donošenja odluke, klanjajte istiharu namaz.

Hormonska spirala

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li smeta abdestu hormonska spirala koja se postavlja kao kontracepcijska sprava.

 

Odgovor

Ne vidimo razlog zašto bi  tzv. hormonska spirala kvarila abdest, mada nam nije dovoljno poznat karakter te spirale, te da li je osoba sama sebi stavlja ili posredstvom liječnika, što bi svakako bio složeniji slučaj.