A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Održavanje mevluda

Pitanje

Ti si rekao da za vrijeme Poslanika a.s., ashaba, i tabiina mevlud kao svečanost nije bio organizovan. Kako onda oprvadavaš svoj stav da je to za nas uredu, nas koji se držimo Kur'ana i Suneta. Imaš li i jedan ajet ili hadis koji odobrava ovakvu svečanost. Zar stvarno ne misliš da je to novotarija. Muhammed a.s. to nije praktikovo, pa zašto onda da mi? Nema novotarije da je dobra. To bi isto bilo kad bih ja sada rekao da se trebamo samo svakog 15 dana u mjesecu (npr.) okupljati u džamiji da klanjamo neku nafilu namaz. I to da shvatimo tako ozbiljno da se ne smije izostavit. Je li to dobra stvar. Jeste!? Jer mi se molimo Allahu, itd. Ali je li to novotarija, jeste. I zato to nije u redu i ne smijemo nešto novo u vjeri izmišljati. Muhammed a.s. nam je rekao (otprilike prevod) da nam je upotpunio vjeru. Ako mi sad još nešto u vjeru dodajemo, to onda znači da nam vjera nije bila potpuna. Sa tim novotarijama mi kažemo da nam vjera nije bila potpuna, jer nije imala naše novotarije da nas Allah sačuva od njih. Molim te brate objasni mi ovo malo ako misliš da nisam u pravu. Molim te koristi se ajetima i hadisima u svojim potvrdama.

 

Odgovor

Kada je riječ o mevludu, također nema dokaza da je zabranjeno okupiti se, proučiti nešto iz Kur'ana, donositi salavat na Poslanika a.s., pročitati neke stihove koji govore o njegovim vrlinama i životopisu. Sve su to sadržaji koji su šerijatski dozvoljeni. Primjer koji navodite u Vašem prigovoru nije nikakav dokaz. Zašto bi bilo zabranjeno ili pokuđeno da se ljudi okupe i klanjaju nafilu ne smatrajući to obaveznim činom. Niko ne smatra mevlud obaveznim ibadetom, pa prema tome Vaša primjedba ne stoji.

Držanje slika u džamiji

Pitanje

Vjerovatno si čuo za hadise u kojima se govori protiv slika. Zašto onda tvoja slika ovdje na ovoj stranici sa mnogim ostalim slikama. Ova stranica predstavlja muslimane odnosno islam, je li tako a u istom trenutku postavljanjem slika radi se protiv islama jer su slike u islamu zabranjene. Isto tako sam pročitao u jednom od odgovora da je uredu da se drži kalendar sa slikama u džamiji (ne tamo gdje se klanja ali u drugim sporednim prostorijama). Molim te objasni mi zašto su slike ovdje uredu (ako imaš ajet ili hadis da tvoj stav podrži).

 

Odgovor

U svom pitanju (prigovoru) kažete da su fotografske slike (jer su takve slike postavljene na web sajtu) zabranjene u islamu. Gdje Vam je dokaz za tu tvrdnju iz Kur'ana ili sunneta, kada znamo da fotografske slike uopše nisu postojale u vrijeme Poslanika a.s. Možete ih podvesti pod zabranu koja se navodi u hadisima samo putem analogije. Morate dokazati da je Vaša analogija ispravna. Po čemu su fotografske slike iste kao i kipovi ili neki crteži koji su postojali u Poslanikovo a.s. vrijeme i na koje se odnosi spomenuta zabrana u nekim hadisima? Nema dokaza u Kur'anu ni u sunnetu za proširenje zabrane na fotografske slike, a Vi tako samouvjereno kažete da su te slike zabranjene u islamu. Reći za nešto da je zabranjeno bez dokaza je grijeh kao i reći za nešto da je dozvoljeno, a postoji dokaz da je zabranjeno. U osnovi sve stvari su dozvoljene i tu dozvoljenost ne treba dokazivati. Dokazivati se mora zabranjenost nečega.

Zvijezde osmokraka

Pitanje

Esselamu alejkum!
Htio bih da znam značaj zvijezde osmokrake u islamu. Da li mogu da ga koristim kao logo (grb)?

 

Odgovor

Zvijezda osmokraka nema neki poseban značaj u islamu, osim što se razlikuje u broju krakova od nekih drugih zvijezda koje kao simbole koriste neke druge religijske zajednice (šestokraka kod Židova) ili ideološki pokreti (crvena petokraka kod komunista). Nema vjerske smetnje da osmokraku zvijezdu koristite kao logo (grb). 

Pretvaranje crkve u džamiju

Pitanje

Esselamu alejkum!
Molim Vas ako ste, u mogućnosti da mi odgovorite na moje pitanje da li, Katoličku crkvu možemo pretvoriti u džamiju?

 

Odgovor

Ako se na regularan način kupi zgrada koja je ranije služila kao crkva, nema smetnje da se pretvori u džamiju i koristi radi obavljanja islamskih obreda.

Stav o promjeni spola

Pitanje

Esselamu alejkum!

Pitao bih vas da li je dopušteno promjena spola, budući da je efendija Šefko Omerbašić pisao u svojoj knjizi o promjeni pola, ako mi možete molim vas u što kraćem vremenu odgovoriti Allah dž.š. vas nagradio.

Promjena spola u islamu javlja se 1981. godine. Te godine veliki egipatski muftija sazvao je raspravu islamskih znanstvenika po ovom pitanju. Tom su prigodom citirani hadisi Božijeg poslanika koji idu u prilog i protiv promjene spola iz muškaraca u ženu i obrnuto. Svi autori hadiskih zbirki Buhrija, Muslim, Tirmizi i Ibin Madždže spominju Alejhis-selamovo odobravajuće stajalište po pitanju dekorativne kirurgije. Oni citiraju hadisu kome je Alejhis-selam poslao lječnika Ubejji ibn Kabu da mu puste krv zbog bolova u kičmi. Tirmizi citira Alejhis-selamov hadis u kome je dopustio Arfendži, koji je izgubio nos u nekoj bici za vrjeme džahilijeta, da ga nadomjesti srebrnom ili zlatnom protezom. Imami Buhrija i Muslim bilježe Alejhis-selamov hadis u kome je zabranio da se šale na račun jednog ashaba koji je imao ženski glas i manire. Temeljem spomenutih hadisa donesena je fetva kojom se dopusta promjena spola iz muškarca u ženu ili obrnuto. Kirurška operacija o promjeni spola šerijatski je valjana ako je potvrđena lječničkom potvrdom pod lječnikom smatra se lječnik koji poznaje šerijatsko pravo. Oni koji to rade bez lječničke suglasnosti ili iz drugih razloga, kao primjer promjena identiteta smatra se šerijatskim nedozvoljena. U promjenu spola nije dovoljno imati samo želju za promjenom, nego se moraju uvažiti i drugi dokazi, kao što je potreba narav i drugo.

 

Odgovor

Nije dozvoljena promjena spola u smislu da osoba koja je po svim obilježjima bila muško hirurškim putem promijeni spol i postane žensko i obratno. Ukoliko se radi o hermafroditu, osobi koja usljed nekog poremećaja posjeduje i organe suprotnog spola, ali se medicinskim putem utvrdi da je osoba u biti muškog ili ženskog pola, dozvoljeno je otkloniti ta suvišna obilježja. U slučaju normalnog stanja, nije dozvoljeno čak ni oponašati osobu suprotnog pola, a kamoli promijeniti spol. To bi spadalo u đavolsku rabotu mijenjanja Božijeg stvaranja.

Kredit radi bračnog putovanja

Pitanje

Planiram se, ako Allah da, udati. Trudimo se oboje biti vjernici. Ja sam zaposlena, mjesečna primanja su mi zasada 1000 KM sa tendencijama pada zbog svjetske financijske krize‚ a i na postdiplomskom sam studiju. Stambeno smo neobezbijeđeni i on ne radi. Nakon vjenčanja živjet ćemo kod mojih a on će nekad biti odsutan zbog studiranja u drugom gradu koji je udaljen 300km. Zbog‚ postojeće situacije,  morat ćemo nakon vjenčanja otići na tzv. bračno putovanje. Njemu je neugodno a nije ni mojima svejedno. Tu su i troškovi njegovog studiranja koje ću najvjerovatnije podnosti ja. Ipak, smatram da to ne smije biti prepreka za halal bračni život. Ni Alija i Fatima nisu imali dvorove, čini mi se da je mehr bio njegov ratni štit. Njoj je to bilo dovoljno a on se nije libio da je tim obdari‚ a sve zbog Allaha.

Međutim, tu su troškovi‚ vjenčanja i mogućeg putovanja. Neće biti nekog posebnog obilježavanja, ali svejedno troškovi su tu. Njegovii roditelji su siromašni i ne mogu nam pomoći a i moji su u velikim dugovima, tako da mi ne pada napamet da tražim bilo šta od bilo koga.

Imam neku malu ušteđevinu, ali razumijete, ne bih to da diram, da ne bih ostala upotpunosti bez novca što nikako nije pametno u ovaj vakat.

Koliko znam BBI banka ne daje kredite bez predračuna, a kako da napravim predračun, za moju odjeću, za njegovu, gorivo, dokumente itd. Jedna mikro kreditna organizacija daje kredit, kako sam proračunala, ako uzmem kredit od 1000KM vratila bih im 1100KM‚ u periodu od godinu dana i slične uvjete.
Šta mislite o opravdanosti uzimanja kredita u ovakve svrhe? 
Znam da ste mnogo čitali. Tražim vas halal i molim Allaha da vas nagradi!

 

Odgovor

Tu je riječ o kamatnom kreditu za kojim se može posegnuti samo u nuždi, a bračno putovanje i nije neka nužnost. Može i bez njega, posebno u situaciji kada Vaš budući muž ne radi, a može se potražiti i neko alternativno rješenje. Možda taj iznos od 1000-2000. KM možete pozajmiti i od prijatelja kako biste pokrili troškove svadbe i putovanja budući da se ne radi o nekom većem iznosu. Neka vam je mubarek i hairli i da Vam Uzvišeni podari srećan bračni život i hairli potomstvo.

Uzimanje mesha po čarapama

Pitanje

Esselamu alejkum!
Zamolio bih vas da mi odgovorite na pitanje, da li je dozvoljeno uzimati mesh po čarapama i inače kakav je propis uzimanja mesha, da li  se može uzimati samo u određenim uslovima, kao što je hladnoća i sl.

 

Odgovor

Postoje dva mišljenja i u hanefijskom mezhebu, kao i u drugim mezhebima u vezi mesha po čarapama (ako su deblje i podšivene kožom). Pretežno je mišljenje u našem mezhebu da mesh po običnim čarapama nije dozvoljen. Uvjetuje se da se u mestvama može ići nekoliko stotina metara a da se ne pocijepaju. U slučaju velike hladnoće, smatramo da je dozvoljeno učiniti mesh po debljim, neprozirnim čarapama (posebno ako su podšivene kožom), postupajući po olakšici, ali je svakako bolje prati noge prilikom abdesta, jer se time izbjegava razmimoilaženje pravnika o dozvoljenosti spomenutog postupka.

Dileme oko ženidbe

Pitanje

Esselamu alejkum!
Pišem vam jer sam upao jednu veliku dilemu. Naime upoznao sam jednu veoma finu djevojku, muslimanku, vjernicu sa kojom imam puno zajedničkih stvari, istog smo pogleda na život i ono što očekujemo od bračnog druga i života. Ja sam bio oženjen prije i imam dijete iz tog braka a ona je bila isto udavana, ali nema djece.
Veoma se dobro slažemo i nema nikakvih problema za sad i zbog svega toga je mogu da vidim kao životnog druga, međutim ima jedna stvar što mi smeta a to je da je njena sestra se udala za pravoslavca tako da ne znam stvarno šta da radim. Da li da pređem preko toga jer nije to njena krivica naravno a isto tako ja nemam pravo nikoga osuđivati zbog njihovih odluka a sa druge strane ne znam da li bih mogao podnijeti da tetak mojoj djeci bude pravoslavac.
Stvarno ne znam šta da uradim, strah me je da ne napravim grešku da se ne ogriješim jer možda je ona baš žena sa kojom bih imao fin i rahat život bez obzira na to sa sestrom. Šta Vi mislite o svemu ovome?
Unaprijed vam hvala

 

Odgovor

Ukoliko je žena s kojom se namjeravate oženiti fina i čestita muslimanka, smatramo da nije pravedno da na brak s njom gledate kroz prizmu postupka njene sestre. Ona ne snosi odgovornost za postupak svoje sestre. Svako odgovora za vlastita djela. Brak muslimanke s pravoslavcem je šerijatski ništavan, pa prema tome ni on se ne može šerijatski smatrati tetkom Vašoj djeci. Prema tome, smatramo da nema smetnje da se oženite tom ženom, a možda lijepim postupanjem i komunikacijom budete sebeb da ta osoba pređe na islam i tako zaradite veliki sevap.

Ikindijski sunnet

Pitanje

Pošto u raznim knjigama piše drugačije, ja bih vas zamolila da mi odgovorite na sljedeće pitanje:
Da li se na prvom sjedenju u ikindijskom sunnetu uči Etehijatu, salavati i dove ili samo Etehijatu i salavati? Hvala

 

Odgovor

Ikindijski sunnet je nepritvrđeni sunnet. Njega je lijepo klanjati (mustehab), ali nije potvrđeno da ga je Poslanik a. s. redovno klanjao. Namaz će biti ispravan i ako bi se na prvom sjedenju učilo samo Ettehijjatu, a ispravno je i ako se klanja kao što je kod nas uobičajeno, tj. da se na prvom sjedenju uči Ettehijjatu, salavati i dove, pa se onda ustaje na treći rekjat, kada se ponovo uči Subhaneke, kao da se započinje novi namaz. Ovo je u skladu s principom u našem mezhebu da se farz k'ade ehire izvršava ukoliko se obavi njegov veći dio, što se u spomenutom slučaju ostvaruje, pa kao da se ikindijski sunnet klanjao 2x dva rekjata iako nema predaje selama nakon drugog rekjata. Ovo je malo komplicirano za razumijevanje kod onih koji ne poznaju sve finese mezheba. U svakom slučaju, nastavite postupati onako kako ste naučili u mektebu i kako piše u Ilmihalu da se klanja ikindijski sunnet. To je ispravno i nećete ništa pogriješiti.

Učenje mevluda

Pitanje

Da li žena može biti učač mevluda? I da li je ispravno da se imam sa njom sašaptava koji će dio mevluda učiti?

 

Odgovor

Iako je pretežno mišljenje da ženski glas nije avret, smatramo da je bolje da odrasla žena ne uči mevlud pred muškarcima u džamiji.