A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Propusti imama

Pitanje

Kao džematlija, pogođen sam konstatacijom moga imama, što sam smogao snage da ukažem na propuste koji se dešavaju u džematu. Okvalificiran sam kao "rušitelj "istog. Sačuvaj me Bože takvog neznanja. Kao takav bio sam tema na nekoliko hutbi, nažalost. Moja dobra želja da ukažem na propuste, preusmjerena je i predočena kao da ja "učim svoga imama Islamu" te on to neće nikome dozvoliti.
Da li je ukazivanje na propuste (novotarije) uistinu i "učenje imama" o Islamu, i gdje to ima svoje utemeljenje, bilo u Kur'nu ili u sunnetu?
Takvih propusta je jedan ogroman broj, koje ne želim pojedinačno navoditi. Imamova arogancija na traženje odgovora od njega samog, onemogućuju bilo kakav kontakt s njim.

 

Odgovor

Ukoliko imam postupa shodno uobičajenoj praksi islama kod nas u Bosni, tj. slično postupaju i drugi imami, niste u pravu kada to predbacujete imamu i kritikujete ga za nešto zašto on lično nije kriv. Jer, kada bi drugačije postupao vjerovatno više ne bi bio imam u tom ili nekom drugom džematu u okviru IZ. Zato o tim i takvim postupcima za koje smatrate da nemaju utemeljenje u šerijatu možete raspravljati na stručnoj i naučnoj osnovi s profesorima i alimima ukoliko imate dovoljno znanja za takvo što. Ako, pak, dotični imam prakticira neke novotarije koje su potpuno neuobičajene kod nas i ne rade ih drugi imami, onda ste u pravu što o tome želite razgovarati s imamom. U svakom slučaju, predlažemo Vam da budete od pomoći imamu u radu, a ne da mu odmažete. Naravno, imam treba da se korektno odnosi prema džematlijama i njihovim primjedbama, a ne da ih odmah odbaci i tretira zlonamjernim. Muslimane je teško okupiti oko džemata i zajedničkih projekata, a lahko ih je rastjerati. To treba imati na umu kada se upućuju kritike i zamjerke na rad i kada se komunicira s ljudima.

Lakiranje noktiju

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno muslimanki lakirati nokte? Naravno ako se izabere blaga ili skoro prozirna boja koja noktima samo daje sjaj?
Kako postupiti prilikom uzimanja abdesta ako imam lak na noktima, čula sam interpretaciju da se lak može staviti nakon uzimanja abdesta i da se može ostaviti 24 sata a abdest preko laka će biti  ispravan? Koja dužina noktiju je dozvoljena, da li je tačno da musliman mora odsjeći nokte najmanje svakih 40 dana?

 

Odgovor

Poštovana,

Već smo ranije odgovarali na pitanje u vezi lakiranja noktiju i ispravnosti abdesta koji se uzme preko lakiranih noktiju, pa možete potražiti te odgovore u rubrici Pitanja i odgovori. Većina savremene islamske uleme, poput šejh Karadavija, stoji na stanovištu da takav abdest nije ispravan. Pojedini učenjaci smatraju da se može uzeti abdest ukoliko su nokti lakirani dok je osoba pod abdestom. Princip opreza zahtijeva ono što je sigurno, a to je da se abdest ne uzima preko lakiranih noktiju, dok princip olakšavanja može poslužiti kao osnova za dozvoljenost takvog postupka. Preporučujemo Vam da postupite po onom što je sigurnije, ali razumijemo i postupanje shodno principu olakšavanja. Bitno je da osoba uzima abdest i da klanja, a za lakiranje neka traži oprost od Gospodara.

Medijski napadi na ličnosti

Pitanje

Esselamu alejkum!

Ja sam goranac, goranci su narod s kosova i mi smo muslimani, tako da postoji i jedan sajt za nas gorance, i na tom sajtu odjednom na jednoj anketi u komentare jedan od članova upiše da većina uleme misle da je hafiz Sulejman Bugari kafir, ostao sam zaprepašten, nakon toga se počelo pljuvat po reisu Ceriću, hafiza Alilija da su oni lažne hanefije i da na youtube postoji video lažne hanefije, to je toliko sramotno da se o takvim ljudima tako negativno govori, zapravo ti goranci su vehabije,i kada sam nakon nekoliko mjeseci trpio vrijeđanje ovih časnih imama, moja je molba da pokušate reagirat da nema više takvih videa, stranice koji prikazuju krivi islam i vrjeđa muslimane dragi brate možda vas mučim s ovim izlaganjem, ali nisam vam mogao prešutit nešto što znam i što sam vidio da takva videa haraju youtubom, nemam rječi strašno.

 

Odgovor

Poštovani,

Nema načina da se zabrane i spriječe slični napadi na alime i istaknute ličnosti naše zajednice. Preporučujemo Vama i drugima da ne čitaju takve stvari i da ignoriraju sve tekstove i izjave slične sadržine. Tako će se spriječiti da njihovi autori ostvare svoje pogane nakane i ciljeve.

Zakletva Kur'anom

Pitanje

Selamun alejkum!

Ako se neko zakune sa rukom na Kur'anu da nešto nije uradio, jer ne postoji drugi način da to dokaže, šta mu se može desiti ako ne govori istinu, npr. ako kaže neka mi Allah oduzme vid, ili dio pokreta ako nije istna, a mogao je reći istinu iako je ružna?

 

Odgovor

Zakleti se stavljajući ruku na Kur'an a da se ne govori istinita je veliki grijeh koji čak ni keffaret (iskup) ne može pobrisati, već samo iskrena teoba (pokajanje). Poslanik a.s. je rekao: "Ko se zakune (Allahom) lažno predstavljajući neki događaj, s ciljem da se domogne imetka brata muslimana, srest će Allaha, a On će biti srdit na njega". U jednom drugom hadisu se lažna zakletva (radi otimanja tuđe imovine) ubraja u velike grijehe. Da li će biti i nekih ovozemnih posljedica, to samo Allah zna i Njegova odredba se sprovodi.

Abortusa zbog komplikacija

Pitanje

Esselamu alejkum! 

Moja supruga se nalazi u tridesetom (30) danu trudnoće. Moje pitanje: da li je dozvoljeno da se supruga očisti s obzirom da fetus još nije oživio, a kada je supruga imala treći porođaj, u bolnici su joj rekli da ne bi smjela više rađati djecu zbog činjenice da je svaki put imala velika krvarenja, a pogotovo pri trećem porodu kada je došlo do izrazitog krvarenja i komplikacija. Molim ako ste u mogućnosti malo detaljniji i precizniji odgovor.

 

Odgovor

Islamski pravnici su dozvolili (tj. smatraju šerijatski dopuštenim) abortus u ranoj fazi trudnoće samo u opravdanom slučaju, tj. kada se daljim održavanjem trudnoće ugrožava sami život majke, ili prema nekima: ako se otkriju teške deformacije ploda s kojim bi ono teško ili nikako preživjelo. Da li je to tako i u slučaju Vaše supruge, trebate sami procijeniti i odlučiti u dogovoru s pouzdanim ljekarima. To je vaše dijete (zametak) i odgovorno se prema njemu odnosite. 

Liječenje sa bioenergijom i telepatijom

Pitanje

Selamun alejkum!
Da li je dozvoljeno liječenje bioenergijom i telepatijom, ako ti liječnici ispoljavaju vjerovanje i obraćaju se Bogu za pomoć pri izlječenju bolesti? Kada se radi o djeci, oni traže dozvolu (pristanak) roditelja za tu vrstu liječenja. Radi se o bioenergetičarima iz Makedonije a među njima ima i muslimana i kršćana koji rade zajedno. Svoje liječenje oni baziraju na obraćanje Bogu.

 

 

Odgovor

Takozvano liječenje bioenergijom i telepatijom je novijeg datuma, tako da nije eksplicite tretirano u izvorima šerijata. Šerijat poznaje i priznaje liječenje na temelju medicinskih (naučnih) spoznaja, uključujući i liječenje travama, te liječenje učenjem Kur'ana kada se radi o nekim psihičkim oboljenjima. Što se tiče spomenutog načina liječenja smatramo ga sumnjivim. Sama tvrdnja da se radi o grupi ljudi koju čine, kako kažete, muslimani i kršćani te da svoje liječenje baziraju na obraćanju Bogu (ne znamo da li to rade zajednički ili odvojeno), dovoljno govori o neutemeljenosti i klimavosti njihove metode. Šerijat ne priznaje zajedničko međuvjersko obraćanje Bogu. Ne treba se povoditi za pričama o tome kako su ti nadriljekari već imali uspjeha kod nekih pacijenata, jer je to najčešće priča za naivne i prodaja magle. Naravno, jasno nam je da se čovjek u nevolji hvata i za slamku i da mu ove riječi izgledaju teške i surove. U svakom slučaju, treba uvažiti mišljenje medicinske znanosti o korisnosti tog načina liječenja.

Konflikt među supružnicima

Pitanje

Esselamu alejkum!

Radi se o mladom bračnom paru. Desilo se tako da, nakon što je supruga čula koje-kakve tračeve i potvore na muža, među kojima navodno i pokušaj bluda, bez da sačeka i upita svoga muža o tome što je čula, ona je spakovala svoje stvari i otišla kod nekih poznanica prenoćila dvije noći, a potom prebačena u tkz.  Sigurnu kuću za žene gdje je i sada. Suprug je, po dolasku sa posla, ne znajući gdje je i o čemu se radi nazvao njene roditelje i obavjestio ih. Oni ništa nisu znali. Da bi se ona naknadno javila roditeljima i sve najgore ispričala o svome mužu, bez provjere svega toga s njim. Oni su to prihvatili zdravo za gotovo i podržali je, bezrezervno, u njenoj odluci da se razvede od muža. On je pokušavao s njom stupiti u kontakt, koga ona ne želi ni čuti ni vidjeti. On je zvao njene roditelje više puta i praktično, kako kaže, molio da oni posreduju da se s njom ostvari kontakt i porazgovara, kao i da se pri razvodu upotrebi šerijatski propis razvoda koji to predviđa. Njezini roditelji to odbijaju pod obrazloženjem da se njemu ne može više vjerovati.  Šta i kako on da čini kako bi postupio pravilno, bez da nekome nanese nepravdu, posebno ne njoj, šta je potrebno učiniti u cilju da se održi njihov brak, kakva je šerijatska procedura prije samog razvoda, on spominje mirovno vijeće s obje strane i sl. Šta vi savjetujete njemu, šta njoj, šta njezinim roditeljima?

 

Odgovor

U slučaju dubljeg konflikta i poremećenog odnosa među supružnicima, šerijat naređuje formiranje pomiriteljskog vijeća sastavljenog od dva člana: jedan s njene, a drugi s njegove strane, kako bi ispitali cijeli slučaj, pokušali utvrditi činjenično stanje, izmiriti posvađane supružnike ili eventualno donijeli odluku o raskidu braka kao najboljem rješenju za oboje, uz utvđivanje krivca za raskid, te ako se utvrdi  krivica supruge, gubi pravo na mehr ili njegov dio, shodno preporuci izabranog suda. U slučaju krivice muža, žena ima pravo na cijeli mehr. Ukoliko supruga ne želi mirovno vijeće, već insistira na raskidu sudskim putem, čini grijeh, gubi pravo na mehr, a odlukom suda o raskidu braka, brak će se smatrati i šerijatski raskinutim sa svim posljedicama koje slijede raskidom braka. Supruzi i njenim roditeljima savjetujemo da dobro razmisle o svim posljedicama svog postupka, te da ne donose brzoplete zaključke i odluke, jer je riječ o veoma ozbiljnom pitanju s ozbiljnim posljedicama.

Stavljanje mirisa izvan kuće

Pitanje

Moj muž je našao hadis koji kaže da žene ne bi trebale nositi nikakvu vrstu parfema izvan kuće. On lično nema ništa protiv ali mi pratimo sunnet Poslanika s.a.v.s. i on bi volio da zna kakvo je vaše mišljenje otome?
Ja sam čula da se u džamiju kad pođe treba lijepo namirisati ali ne pretjerano. Da li je to samo muškarcima dozvoljeno?

 

Odgovor

Vaš muž je načelno u pravu. Nije dozvoljeno ženi izlaziti namirisana tako da njen miris osjete prolaznici pored kojih prolazi. Međutim, budući da žene klanjaju odvojeno od muškaraca, te da ne ulaze ili izlaze zajedno s njima u džamiju i iz džamije, smatramo da nema smetnje da žena bude namirisana tek toliko da neutralizira eventualni miris znoja koji mogu osjetiti žene pored kojih klanja u safu. Bitno je da namjera s kojim to žena radi bude čista, a djela se prema namjeri vrednuju. Žena kada klanja sama u kući nema smetnje da bude namirisana.

Učenje Kur'ana u vremenu hajza

Pitanje

Esselamu alejkum!
Interesuje me šta od Kur'ana smije učiti žena u vrijema hajza (da li je dozvoljeno učiti nešto što znamo napamet?) Kada stavljam djecu na spavanje obično im učim naglas, da li mi je to zabranjeno u vrijeme hajza, da li je čak zabranjeno dirati levhu ili citirati kur'anske ajete odnosno njihov prevod? Da li je dozvoljeno pratiti nečije učenje Kur'ana a da se pri tome Kur'an ne dira? Ista pitanja važe i za stanje nifasa, hoće li porodilja čekati prestanak nifasa da bi svome novorođenčetu učila, da li joj je dozvoljeno učiti išta i počinjati svoje poslove sa bismillom?
Hvala Vam na Vasem trudu  i neka Vas Uzviseni za njega nagradi

 

Odgovor

Žena u hajzu treba izbjegavati učenje Kur'ana i dodirivanje mushafa, što je stav većine pravnih škola. U slučaju potrebe, kao npr. u školi, mektebu, kod učenja hifza i sl. dozvoljeno je napraviti izuzetak. Diranje levhe nije zabranjeno niti citiranje prijevoda ajeta. Citiranje ajeta u originalu ima isti tretman kao i njihovo učenje. Slušanje učenja Kur'ana nije zabranjeno. Učenje dova, Bismille nije zabranjeno. Žena u stanju nifasa se u ovim pitanjima tretira kao žena u stanju hajza. 

Podjela imovine

Pitanje

Selamun alejkum!
Ima nas osam nasljednika, dva sina i šest sestara, kako šerijatski podijeliti imovinu iza roditelja? Koliko tačno pripada svakom od djece?
Hvala

 

Odgovor

U navedenom slučaju imovina se, shodno šerijatskom nasljednom pravu, dijeli na deset dijelova, kćerkama pripada po jedna desetina, a sinovima po dvije desetine. Ako je umrli ostavio iza sebe i suprugu, ona nasljeđuje u navedenom slučaju jednu osminu cjelokupne imovine. Otac i majka umrloga također se ne uključuju, čak i ako umrli ima sinova i kćeri. Ali ako umrloga nasljeđuju samo one osobe koje su spomenute u pitanju, onda šerijatski nasljeđuju kako je navedeno. Ne smeta da se dogovore i naslijede podjednako, tj. da braća halale sestrama onaj dio koji im pripada po pozitivnom pravu, ali ne i kod podjele prema šerijatu. Preporučujemo takav dogovor u našim okolnostima.