A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Vraćanja duga

Pitanje

Selamun alejkum!

Ako sam nekome ostao dužan prije puno godina ili je nesporazum bio, a ja bi volio ta taj novac vratim, da li treba više para ili ista suma, pošto živim u Njemačkoj te ljude ne mogu naći, kome trebam taj novac da dam i kako se to radi. Još nešto, iako sam naprimjer drugim vjerama ostao dužan jer imam želju da idem na hadž  teško meni ako se to ne raščisti?

 

Odgovor

Uzvišeni Allah u Kur'anu kaže: "Zar nagrada za dobro učinjeno djelo može biti nešto drugo do dobro?!" (Er-Rahman, 60) Poslanik a.s. u jednom hadisu kaže: "Nagradite onoga ko vam učini neko dobro!" Osoba koja pozajmi drugome dio svoje imovine ili produži rok vraćanja duga čini jednu vrstu dobročinstva prema dužniku. Stoga je dužnik u obavezi da ispoštuje dogovoreni rok, a ukoliko je dug trenutan, da ga čim prije vrati, bez odugovlačenja. Neopravdano odugovlačenje vraćanja duga, bez obzira da li se radilo o dugu muslimanu ili nemuslimanu, predstavlja nepravdu i grijeh. Dug treba vratiti u onom iznosu u kojemu je preuzet, bez povećanja, osim ako je inflacija znatno obezvrijedila pozajmljeni novac. Tada je pravično da se dug vrati u vrijednosti koju je novac imao u vrijeme uzimanja duga. Manje obezvrijeđenje novca nije relevantno. Dozvoljeno je i pohvalno da dužnik, uz vraćanje duga, dadne i neku hediju povjeriocu kao znak zahvalnosti za njegovo razumijevanje i saradnju. Ukoliko je neopravdao kasnio s vraćanjem duga, dužnik se treba izviniti i zatražiti halala od povjerioca, kao i oprost grijeha od Svevišnjega. Dug se mora vratiti onim osobama kod kojih se dužnik zadužio. Treba uložiti maksimalan napor da te ljude pronađe, jer se samo tako može osloboditi duga. Ukoliko, pak, nakon svih napora ne uspije pronaći te osobe, novac u visini duga treba podijeliti u šerijatom dozvoljene dobrotvorne svrhe. Kada je riječ o obavezi vraćanja duga, nema razlike između dugovanja muslimanu ili nemuslimanu. Savjetujemo Vam da se prije obavljanja hadždža riješite svojih dugova prema ljudima, kao i onih prema Allahu, dž.š., poput zekjata, kako bi Vaš hadž bio primljen - mebrur i makbul.

Pokrivanje avreta žene

Pitanje

Esselamu alejkum!

U gradu gdje ja živim treba da se formira hor učenja ilahija i moje pitanje je da li žena mora biti pokrivena dok uči ilahije mada ja znam da žene moraju uvijek biti pokrivene ali da li moraju biti pokrivene dok uče ilahije? Hvala unaprijed.

 

Odgovor

Općepoznat je šerijatski propis o obaveznosti pokrivanja avreta punoljetne žene pred stranim punoljetnim muškarcima. I sami kažete da Vam je to poznato. Logično je da takav propis važi i kada žena uči ilahije, osim ako to čini samo pred ženskim auditorijem, jer tada nije obavezna da bude pokrivena. U svakom slučaju, učenje ilahija se ne može porediti sa namazom u pogledu obaveznosti pokrivanja avreta, ukoliko aludirate na pokrivanje žene samo kada čini neki ibadet.

Želatin u ledo sladoledima

Pitanje

Selamun alejkum!
Molimo Vaš stav po pitanju ledo sladoleda, naime pojavile su se vijesti da isti sadrži želatin svinjskog mesa, pa nas zanima da li imate vezanih informacija za to? Hvala Vam unaprijed!

 

Odgovor

Nemamo potvrđenih informacija o prisustvu želatina svinjskog porijekla u sladoledu "ledo", ali ako je ta informacija tačna, treba izbjegavati konzumiranje tog proizvoda. Upućujemo Vas da detaljnije informacije o tome potražite kod Agencije za halal certificiranje (www.halal.ba).

Nedoumice oko davanja mehra

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ako žena učini preljubu, znači blud u vrijeme trajanja braka, mada se to u mahalama drugačije zove i to traje, i ne pokaje se, i nakon određenog vremena ona insistira na razvodu kakva je obaveza muža po pitanju mehra, jer sam čuo da muž nema obavezu isplatiti mehr u ovakvoj situaciji, ne pitam ovo da bi izbjegao obavezu, jer već imam spreman novac, interesuje me čisto šta šerijat kaže, jer za preljubu i blud u šerijatu je kazna jasna, ali ne živimo po šerijatskim pravilima? Ja znam da u 99% slučajeva dijete pripada majci, po pozitivnom pravu u BiH, ali kad ona sklopi novi brak, kakav je stav šerijata po pitanju djeteta, da li ja imam po šerijatu pravo tražiti dijete, čisto šta šerijat kaže, jer znam šta kaže porodično pravo i to nije sporno, tako je kako je? Čuo sam da po hanefijskom mezhebu muž ima pravo ne pustiti ženu, znači bez obzira na građanski razvod, i što ne živi sa ženom ima pravo da je formalno ne pusti, ne mislim to raditi, nema prisile u vjeru, a ne da neko s nekim živi ko to ne želi, interesuje me samo informativno, jer kad sam čuo hadise "kad dvoje zina učini Arš se potrese", a ovdje se radi o dvoje bludnika koji su oboje u braku, i šerijatski vjenčani oboje, čak je to čovjek za kojim sam ja mujezinio na zajedničkom namazu, pa elhamdullilah kad se ovo obejanilo, a obejanilo se kad mi je supruga priznala, znači nije bilo rekla-kazala, znam ja da trebaju četiri validna svjedoka za to, i drugi hadis "prokletstvo je na muškarca koji prelazi preko zinaluka ili dopusta blud svoje žene", nek mi Allah oprosti ako sam pogrešno prenio hadise, jasno mi je da je ovo hajr za mene i da ću se inshAllah kutarisat belaja ove vrste, i ovo nefsansko u meni što me boli proći ce, jer poniženi su oni koji su blud učinili a ne ja, mene je Allah nagradio, i sačuvao me kušnje takve vrste, ne sudim ja nikom ništa, samo me interesuje stav šerijata po navedenim pitanjima, jer što kaže ko voli Allaha nek se spremi na belaj.

 

Odgovor

Ukoliko supruga zahtijeva razvod braka i insistira na tome, muž ima pravo tražiti od nje oslobođenje od obaveze plaćanja mehra ukoliko ga još nije isplatio, ili njegovo vraćanje ukoliko ga je već isplatio. Takav razvod se u šerijatu naziva hul' - sporazumni razvod braka. Ukoliko supruga ne želi odustati od mehra, već insistira na njemu i razvodu kod suda, smatramo da takvo njeno ponašanje predstavlja selektivnu primjenu šerijatskih propisa i to samo u dijelu koji je u njenu korist, a ne i u dijelu koji nije u njenu korist. Stoga, smatramo da nema pravo insistirati i na mehru, na koji inače ima pravo na osnovu bračnog ugovora i bračne konzumacije, već treba odustati od njega na osnovu sporazumnog razvoda braka, poznatog u šerijatu kao hul', tj. razvoda uz imovinsku kompenzaciju mužu. Naravno, to ovisi i o činjenici da li je žena nepravedno optužena za blud, a to je slučaj ako ne postoje nepobitni dokazi za to, te pod pritiskom te optužbe zatražila razvod braka. U tom slučaju imala bi pravo na cijeli ugovoreni mehr. Ukoliko sud donese odluku o raskidu bračne veze, brak je razvrgnut i muž se ne može više pozivati na svoje šerijatsko pravo da i dalje smatra razvedenu suprugu svojom zakonitom suprugom. Sud neće donijeti odluku o raskidu braka osim u slučaju trajnog i teškog poremećaja bračnih odnosa, što je slučaj kod vas, pa suprug ne može trajno držati razvedenu ženu u stanju trajne zauzetosti i neizvjesnosti tretirajući je i dalje svojom suprugom. Sudski razvod je definitivni razvod i oko toga ne treba imati dilema. Nakon sudskog razvoda i isteka iddeta od tri mjesečna pranja ili do poroda ako je žena trudna, ona može sklopiti novi brak. Kada je riječ o pravu na hranjeništvo i brigu o djetetu, majka ima prednost u odnosu na oca u slučaju razvoda braka, osim ukoliko postoji opravdan strah da dijete neće odgajati u duhu islama ili ako se preuda. Tada se to pravo vraća ocu, jer on može pružiti veću zaštitu svojoj djeci od njihove majke pred novim suprugom. U svakom slučaju, kada je riječ o hranjeništvu i brizi o djeci, uvijek treba gledati  interes djece i u skladu s tim postupati.

Psovka pod izgovorom dobrog djela

Pitanje

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljenjo da čovjek opsuje Boga ili da ga negira ako bi to bilo zalog, GARANT da će 100 ljudi preći na islam? Stalo mi je do vašeg odgovora.

 

Odgovor

Nije dozvoljeno psovanje ili negiranje Boga pod izgovorom ili pretpostavkom da je to zalog ili garant prelaska na islam 100 osoba. Pitamo se: kako će psovanje Boga ili Njegovo negiranje biti razlogom nečijeg prelaska na islam? Taj umišljeni razlog apsolutno ne opravdava činjenje kufra - djela nevjerstva.

Članovi džematskog odbora

Pitanje

Esselamu alejkum!
Islamska zajednica Gazihusrevbeg u Sidneju se sastoji od dva džemata koji imaju svoje (džematske) odbore i zaposlene imame. Odbor Islamske zajednice sačinjavaju članovi oba džemata. U dosadašnjoj praksi imami su direktno po funkciji bili članovi Odbora Islamske zajednice a ostale članove odbora je birala Skupština Islamske zajednice, i do sada oko toga nije bilo problema. U sadašnjem sazivu dva člana Odbora IZ smatraju da imami ne mogu po svojoj funkciji direktno biti članovi Odbora.
Molim vas da mi odgovorite da li su imami direktno, po svojoj funkciji, članovi Odbora Islamske zajednice, ili mogu biti samo ako budu izabrani na Skupštini kao i ostali članovi Odbora IZ.
Mahsuz selam!

 

Odgovor

Imam je član džematskog odbora, odnosno Odbora IZ po položaju i njegov status člana odbora ne podliježe skupštinskom izboru, shodno članu 37. i 40. Ustava Islamske zajednice.

Namaska vremena

Pitanje

Esselamu alejkum!
Po kojoj metodi (kalkulaciji) Rijaset IZ u BiH određuje namaska vremena za Bosnu i Hercegovinu?
Koje stepene položaja sunca uzimamo pri izlasku i zalasku?
Hvala i da Vas Allah nagradi!

 

Odgovor

Muvekkit - službena osoba koja je zadužena za pitanja određivanja vremena vršenja pojedinih ibadeta kod nas je prof. Mustafa Sušić. O načina i metodologiji rada u sektoru takvima (određivanja vremena) možete pogledati u Takvimu kojeg izdaje Rijaset IZ - u dijelu o takvimu.

Plaćanje članarine u IZ

Pitanje

Selamun alejkum!
Kako plaćati članarinu IZ-e. Naime , da li se plaća članarina po domaćinstvu. Moj suprug ima člansku kartu IZ-e već od prije i plaćao je u svom rodnom džematu, a kako smo zasnovali porodicu, kako plaćati članarinu sada. Da li supruga treba plaćati posebno članarinu. Imamo i dijete od 5 godina oboje smo zaposleni.

 

Odgovor

Pitanje načina plaćanja članarine nije regulisano na jedinstven način, već je to u nadležnosti medžlisa ili džemata. Logično bi bilo da jedna članarina vrijedi za jedno domaćinstvo (muž, supruga i malodobna djeca, pa i punodobna ako nisu zaposlena, a žive s roditeljima u istom domaćinstvu). No, to morate provjeriti u Vašem medžlisu ili džematu. Isti kriteriji moraju važiti za sve članove.

Dileme oko slika

Pitanje

Selamun alejkum!
U velikoj sam nedoumici jer sam dosta puta pročitao da slike (fotografije osoba) se ne smiju držati u kući. Također sam pročitao da slike koje se nalaze u kompjuteru, telefonu nisu zabranjene od većine islamske uleme. Moje pitanje za vas je slijedeće:
- Da li ja smijem u kući držati slike koje se nalaze u kompjuteru
- Da li je dozvoljeno na zidu držati sliku neke Džamije, prirode ili riječi iz časnog Kur'ana?

 

Odgovor

Nije zabranjeno držati obične fotografije (ne fotografije na kojima su razgolićene osobe) u kompjuteru, kao što nije zabranjeno držati sliku džamije, prirodnog pejsaža ili levhu na kojoj je ispisan ajet na zidu. Nema nikakvog dokaza da je to zabranjeno. Oni koji govore da je to zabranjeno pretjeruju i iznose tvrdnje bez argumenata. Dozvoljenost djela i postupaka je izvorni princip tako da nju ne treba dokazivati.

Spomenik na mezarju

Pitanje

Zašto je zabranjeno stavljanje spomenika na mezarja?

 

Odgovor

Nije jasno da li mislite na obične nišane ili neke posebne spomenike. Dozvoljeno je staviti obične nišane kojima će se obilježiti kabur, a stavljanje nekih spomenika nije dozvoljeno, jer predstavlja beskorisno trošenje novca, a nije ni u skladu s našom islamskom tradicijom.