A+ A A-

Pretraga pitanja

Nedoumice oko davanja mehra

Pitanje

Esselamu alejkum!
Ako žena učini preljubu, znači blud u vrijeme trajanja braka, mada se to u mahalama drugačije zove i to traje, i ne pokaje se, i nakon određenog vremena ona insistira na razvodu kakva je obaveza muža po pitanju mehra, jer sam čuo da muž nema obavezu isplatiti mehr u ovakvoj situaciji, ne pitam ovo da bi izbjegao obavezu, jer već imam spreman novac, interesuje me čisto šta šerijat kaže, jer za preljubu i blud u šerijatu je kazna jasna, ali ne živimo po šerijatskim pravilima? Ja znam da u 99% slučajeva dijete pripada majci, po pozitivnom pravu u BiH, ali kad ona sklopi novi brak, kakav je stav šerijata po pitanju djeteta, da li ja imam po šerijatu pravo tražiti dijete, čisto šta šerijat kaže, jer znam šta kaže porodično pravo i to nije sporno, tako je kako je? Čuo sam da po hanefijskom mezhebu muž ima pravo ne pustiti ženu, znači bez obzira na građanski razvod, i što ne živi sa ženom ima pravo da je formalno ne pusti, ne mislim to raditi, nema prisile u vjeru, a ne da neko s nekim živi ko to ne želi, interesuje me samo informativno, jer kad sam čuo hadise "kad dvoje zina učini Arš se potrese", a ovdje se radi o dvoje bludnika koji su oboje u braku, i šerijatski vjenčani oboje, čak je to čovjek za kojim sam ja mujezinio na zajedničkom namazu, pa elhamdullilah kad se ovo obejanilo, a obejanilo se kad mi je supruga priznala, znači nije bilo rekla-kazala, znam ja da trebaju četiri validna svjedoka za to, i drugi hadis "prokletstvo je na muškarca koji prelazi preko zinaluka ili dopusta blud svoje žene", nek mi Allah oprosti ako sam pogrešno prenio hadise, jasno mi je da je ovo hajr za mene i da ću se inshAllah kutarisat belaja ove vrste, i ovo nefsansko u meni što me boli proći ce, jer poniženi su oni koji su blud učinili a ne ja, mene je Allah nagradio, i sačuvao me kušnje takve vrste, ne sudim ja nikom ništa, samo me interesuje stav šerijata po navedenim pitanjima, jer što kaže ko voli Allaha nek se spremi na belaj.

 

Odgovor

Ukoliko supruga zahtijeva razvod braka i insistira na tome, muž ima pravo tražiti od nje oslobođenje od obaveze plaćanja mehra ukoliko ga još nije isplatio, ili njegovo vraćanje ukoliko ga je već isplatio. Takav razvod se u šerijatu naziva hul' - sporazumni razvod braka. Ukoliko supruga ne želi odustati od mehra, već insistira na njemu i razvodu kod suda, smatramo da takvo njeno ponašanje predstavlja selektivnu primjenu šerijatskih propisa i to samo u dijelu koji je u njenu korist, a ne i u dijelu koji nije u njenu korist. Stoga, smatramo da nema pravo insistirati i na mehru, na koji inače ima pravo na osnovu bračnog ugovora i bračne konzumacije, već treba odustati od njega na osnovu sporazumnog razvoda braka, poznatog u šerijatu kao hul', tj. razvoda uz imovinsku kompenzaciju mužu. Naravno, to ovisi i o činjenici da li je žena nepravedno optužena za blud, a to je slučaj ako ne postoje nepobitni dokazi za to, te pod pritiskom te optužbe zatražila razvod braka. U tom slučaju imala bi pravo na cijeli ugovoreni mehr. Ukoliko sud donese odluku o raskidu bračne veze, brak je razvrgnut i muž se ne može više pozivati na svoje šerijatsko pravo da i dalje smatra razvedenu suprugu svojom zakonitom suprugom. Sud neće donijeti odluku o raskidu braka osim u slučaju trajnog i teškog poremećaja bračnih odnosa, što je slučaj kod vas, pa suprug ne može trajno držati razvedenu ženu u stanju trajne zauzetosti i neizvjesnosti tretirajući je i dalje svojom suprugom. Sudski razvod je definitivni razvod i oko toga ne treba imati dilema. Nakon sudskog razvoda i isteka iddeta od tri mjesečna pranja ili do poroda ako je žena trudna, ona može sklopiti novi brak. Kada je riječ o pravu na hranjeništvo i brigu o djetetu, majka ima prednost u odnosu na oca u slučaju razvoda braka, osim ukoliko postoji opravdan strah da dijete neće odgajati u duhu islama ili ako se preuda. Tada se to pravo vraća ocu, jer on može pružiti veću zaštitu svojoj djeci od njihove majke pred novim suprugom. U svakom slučaju, kada je riječ o hranjeništvu i brizi o djeci, uvijek treba gledati  interes djece i u skladu s tim postupati.

POSTAVITE PITANJE

muftija enes ef ljevakovic b

 

Pitanje možete postaviti putem emaila: pitanja@rijaset.ba

Na pitanja odgovara dr. Ahmed Purdić

Fetva-i emin Islamske zajednice u BiH