A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zakletva Kur'anom

Pitanje

Selamun alejkum!

Ako se neko zakune sa rukom na Kur'anu da nešto nije uradio, jer ne postoji drugi način da to dokaže, šta mu se može desiti ako ne govori istinu, npr. ako kaže neka mi Allah oduzme vid, ili dio pokreta ako nije istna, a mogao je reći istinu iako je ružna?

 

Odgovor

Zakleti se stavljajući ruku na Kur'an a da se ne govori istinita je veliki grijeh koji čak ni keffaret (iskup) ne može pobrisati, već samo iskrena teoba (pokajanje). Poslanik a.s. je rekao: "Ko se zakune (Allahom) lažno predstavljajući neki događaj, s ciljem da se domogne imetka brata muslimana, srest će Allaha, a On će biti srdit na njega". U jednom drugom hadisu se lažna zakletva (radi otimanja tuđe imovine) ubraja u velike grijehe. Da li će biti i nekih ovozemnih posljedica, to samo Allah zna i Njegova odredba se sprovodi.

Abortusa zbog komplikacija

Pitanje

Esselamu alejkum! 

Moja supruga se nalazi u tridesetom (30) danu trudnoće. Moje pitanje: da li je dozvoljeno da se supruga očisti s obzirom da fetus još nije oživio, a kada je supruga imala treći porođaj, u bolnici su joj rekli da ne bi smjela više rađati djecu zbog činjenice da je svaki put imala velika krvarenja, a pogotovo pri trećem porodu kada je došlo do izrazitog krvarenja i komplikacija. Molim ako ste u mogućnosti malo detaljniji i precizniji odgovor.

 

Odgovor

Islamski pravnici su dozvolili (tj. smatraju šerijatski dopuštenim) abortus u ranoj fazi trudnoće samo u opravdanom slučaju, tj. kada se daljim održavanjem trudnoće ugrožava sami život majke, ili prema nekima: ako se otkriju teške deformacije ploda s kojim bi ono teško ili nikako preživjelo. Da li je to tako i u slučaju Vaše supruge, trebate sami procijeniti i odlučiti u dogovoru s pouzdanim ljekarima. To je vaše dijete (zametak) i odgovorno se prema njemu odnosite. 

Liječenje sa bioenergijom i telepatijom

Pitanje

Selamun alejkum!
Da li je dozvoljeno liječenje bioenergijom i telepatijom, ako ti liječnici ispoljavaju vjerovanje i obraćaju se Bogu za pomoć pri izlječenju bolesti? Kada se radi o djeci, oni traže dozvolu (pristanak) roditelja za tu vrstu liječenja. Radi se o bioenergetičarima iz Makedonije a među njima ima i muslimana i kršćana koji rade zajedno. Svoje liječenje oni baziraju na obraćanje Bogu.

 

 

Odgovor

Takozvano liječenje bioenergijom i telepatijom je novijeg datuma, tako da nije eksplicite tretirano u izvorima šerijata. Šerijat poznaje i priznaje liječenje na temelju medicinskih (naučnih) spoznaja, uključujući i liječenje travama, te liječenje učenjem Kur'ana kada se radi o nekim psihičkim oboljenjima. Što se tiče spomenutog načina liječenja smatramo ga sumnjivim. Sama tvrdnja da se radi o grupi ljudi koju čine, kako kažete, muslimani i kršćani te da svoje liječenje baziraju na obraćanju Bogu (ne znamo da li to rade zajednički ili odvojeno), dovoljno govori o neutemeljenosti i klimavosti njihove metode. Šerijat ne priznaje zajedničko međuvjersko obraćanje Bogu. Ne treba se povoditi za pričama o tome kako su ti nadriljekari već imali uspjeha kod nekih pacijenata, jer je to najčešće priča za naivne i prodaja magle. Naravno, jasno nam je da se čovjek u nevolji hvata i za slamku i da mu ove riječi izgledaju teške i surove. U svakom slučaju, treba uvažiti mišljenje medicinske znanosti o korisnosti tog načina liječenja.

Konflikt među supružnicima

Pitanje

Esselamu alejkum!

Radi se o mladom bračnom paru. Desilo se tako da, nakon što je supruga čula koje-kakve tračeve i potvore na muža, među kojima navodno i pokušaj bluda, bez da sačeka i upita svoga muža o tome što je čula, ona je spakovala svoje stvari i otišla kod nekih poznanica prenoćila dvije noći, a potom prebačena u tkz.  Sigurnu kuću za žene gdje je i sada. Suprug je, po dolasku sa posla, ne znajući gdje je i o čemu se radi nazvao njene roditelje i obavjestio ih. Oni ništa nisu znali. Da bi se ona naknadno javila roditeljima i sve najgore ispričala o svome mužu, bez provjere svega toga s njim. Oni su to prihvatili zdravo za gotovo i podržali je, bezrezervno, u njenoj odluci da se razvede od muža. On je pokušavao s njom stupiti u kontakt, koga ona ne želi ni čuti ni vidjeti. On je zvao njene roditelje više puta i praktično, kako kaže, molio da oni posreduju da se s njom ostvari kontakt i porazgovara, kao i da se pri razvodu upotrebi šerijatski propis razvoda koji to predviđa. Njezini roditelji to odbijaju pod obrazloženjem da se njemu ne može više vjerovati.  Šta i kako on da čini kako bi postupio pravilno, bez da nekome nanese nepravdu, posebno ne njoj, šta je potrebno učiniti u cilju da se održi njihov brak, kakva je šerijatska procedura prije samog razvoda, on spominje mirovno vijeće s obje strane i sl. Šta vi savjetujete njemu, šta njoj, šta njezinim roditeljima?

 

Odgovor

U slučaju dubljeg konflikta i poremećenog odnosa među supružnicima, šerijat naređuje formiranje pomiriteljskog vijeća sastavljenog od dva člana: jedan s njene, a drugi s njegove strane, kako bi ispitali cijeli slučaj, pokušali utvrditi činjenično stanje, izmiriti posvađane supružnike ili eventualno donijeli odluku o raskidu braka kao najboljem rješenju za oboje, uz utvđivanje krivca za raskid, te ako se utvrdi  krivica supruge, gubi pravo na mehr ili njegov dio, shodno preporuci izabranog suda. U slučaju krivice muža, žena ima pravo na cijeli mehr. Ukoliko supruga ne želi mirovno vijeće, već insistira na raskidu sudskim putem, čini grijeh, gubi pravo na mehr, a odlukom suda o raskidu braka, brak će se smatrati i šerijatski raskinutim sa svim posljedicama koje slijede raskidom braka. Supruzi i njenim roditeljima savjetujemo da dobro razmisle o svim posljedicama svog postupka, te da ne donose brzoplete zaključke i odluke, jer je riječ o veoma ozbiljnom pitanju s ozbiljnim posljedicama.

Stavljanje mirisa izvan kuće

Pitanje

Moj muž je našao hadis koji kaže da žene ne bi trebale nositi nikakvu vrstu parfema izvan kuće. On lično nema ništa protiv ali mi pratimo sunnet Poslanika s.a.v.s. i on bi volio da zna kakvo je vaše mišljenje otome?
Ja sam čula da se u džamiju kad pođe treba lijepo namirisati ali ne pretjerano. Da li je to samo muškarcima dozvoljeno?

 

Odgovor

Vaš muž je načelno u pravu. Nije dozvoljeno ženi izlaziti namirisana tako da njen miris osjete prolaznici pored kojih prolazi. Međutim, budući da žene klanjaju odvojeno od muškaraca, te da ne ulaze ili izlaze zajedno s njima u džamiju i iz džamije, smatramo da nema smetnje da žena bude namirisana tek toliko da neutralizira eventualni miris znoja koji mogu osjetiti žene pored kojih klanja u safu. Bitno je da namjera s kojim to žena radi bude čista, a djela se prema namjeri vrednuju. Žena kada klanja sama u kući nema smetnje da bude namirisana.

Učenje Kur'ana u vremenu hajza

Pitanje

Esselamu alejkum!
Interesuje me šta od Kur'ana smije učiti žena u vrijema hajza (da li je dozvoljeno učiti nešto što znamo napamet?) Kada stavljam djecu na spavanje obično im učim naglas, da li mi je to zabranjeno u vrijeme hajza, da li je čak zabranjeno dirati levhu ili citirati kur'anske ajete odnosno njihov prevod? Da li je dozvoljeno pratiti nečije učenje Kur'ana a da se pri tome Kur'an ne dira? Ista pitanja važe i za stanje nifasa, hoće li porodilja čekati prestanak nifasa da bi svome novorođenčetu učila, da li joj je dozvoljeno učiti išta i počinjati svoje poslove sa bismillom?
Hvala Vam na Vasem trudu  i neka Vas Uzviseni za njega nagradi

 

Odgovor

Žena u hajzu treba izbjegavati učenje Kur'ana i dodirivanje mushafa, što je stav većine pravnih škola. U slučaju potrebe, kao npr. u školi, mektebu, kod učenja hifza i sl. dozvoljeno je napraviti izuzetak. Diranje levhe nije zabranjeno niti citiranje prijevoda ajeta. Citiranje ajeta u originalu ima isti tretman kao i njihovo učenje. Slušanje učenja Kur'ana nije zabranjeno. Učenje dova, Bismille nije zabranjeno. Žena u stanju nifasa se u ovim pitanjima tretira kao žena u stanju hajza. 

Podjela imovine

Pitanje

Selamun alejkum!
Ima nas osam nasljednika, dva sina i šest sestara, kako šerijatski podijeliti imovinu iza roditelja? Koliko tačno pripada svakom od djece?
Hvala

 

Odgovor

U navedenom slučaju imovina se, shodno šerijatskom nasljednom pravu, dijeli na deset dijelova, kćerkama pripada po jedna desetina, a sinovima po dvije desetine. Ako je umrli ostavio iza sebe i suprugu, ona nasljeđuje u navedenom slučaju jednu osminu cjelokupne imovine. Otac i majka umrloga također se ne uključuju, čak i ako umrli ima sinova i kćeri. Ali ako umrloga nasljeđuju samo one osobe koje su spomenute u pitanju, onda šerijatski nasljeđuju kako je navedeno. Ne smeta da se dogovore i naslijede podjednako, tj. da braća halale sestrama onaj dio koji im pripada po pozitivnom pravu, ali ne i kod podjele prema šerijatu. Preporučujemo takav dogovor u našim okolnostima.

Klanjanje u majici bez rukava

Pitanje

Esselamu alejkum!
Da li je muškarcima dozvoljeno klanjati u majici koja nema rukave? To su pretežno majice koje se nose u ljetnim danima i fabrički su napravljene tako - bez rukava.
Hvala i da Vas Allah nagradi!

 

Odgovor

Biti propisno odjeven jedan je od uvjeta ispravnosti namaza. Sama ta činjenica ukazuje na važnost adekvatne pripreme, kako duhovne tako i fizičke, za obavljanje namaza kako bi ovaj izvršio svoju funkciju. Minimalni standard za ispravnost namaza jeste pokrivenost avreta, tj. dijelova tijela između pupka i koljena kod muškarca, a kod žena cijelog tijela izuzev lica i šaka. Međutim, taj minimum pokrivenosti, kada se radi o muškarcu, ne predstavlja poželjno stanje i adekvatnu pripremu za namaz. Zato smatramo da se pitanju pokrivanja u namazu treba prići s puno više ozbiljnosti i predanosti, a ne zadovoljiti se sa onim minimumom. Smatramo da potkošulja i slična odjeća, kakva je i majica bez rukava, nije primjerena odjeća za klanjanje namaza mada je namaz klanjan u toj odjeći s tehničko-vjerskog aspekta ispravan.

Klanjanje dženaze poslije ikindije

Pitanje

Pročitao sam u jednom udžbeniku-skripti iz imameta / za učenike GH medrese / da je dženazu zabranjeno klanjati u mekruh tahrim vremenima, te pitanje izostavljanja sunneta u džamiji prilikom dženaze, da li je to opravdano!

 

Odgovor

Strogo je pokuđeno (mekrihi tahrimen) u hanefijskom mezhebu klanjati dženazu namaz u pet vremena za koja važi zabrana klanjanja namaza koja se spominje u hadisima, među koje spada i vrijeme poslije ikindije pa do zalaska sunca. Međutim, u slučaju potrebe i opravdanog razloga dozvoljeno je klanjati dženazu u spomenuto vrijeme bez pokude. Nema smetnje da se izostavi nepritvrđeni sunnet kako bi se što prije klanjala dženaza i izvršio ukop mejjita. Kada je riječ o pritvrđenim sunnetima, poput podnevskih sunneta, ne bi ih trebalo izostavljati zbog dženaze, osim ako se radi o opravdanoj žurbi, o čemu odluku donosi nadležni imam. 

Hadž inficirane osobe

Pitanje

Uvaženi fetva-i-emin, osim sa šerijatskog aspekta, zanima me da li je od strane saudijskih vlasti dozvoljeno na hadž putovati osobi koja je inficirana hroničnim virusom hepatitisa B?

 

Odgovor

Ukoliko bolest nije zarazna, u principu nije smetnja za odlazak na hadž. Ako se pak radi o zaraznoj bolesti, Vi ne biste smjeli putovati na hadž i izlagati druge hadžije opasnosti širenja zaraze. U svakom slučaju, obratite se Vašem ljekaru za savjet i uvažite njegove preporuke. Ključno je njegovo stručno mišljenje o Vašem stanju i mogućnostima da izdržite napore puta i obavljanja hadžskih obreda koji su veoma zahtjevni. Saudijske vlasti zahtijevaju da svaki hadžija bude vakcinisan (da ima žuti karton) i da ima uredno zdravstveno uvjerenje. Oslanjajući se na domaće zdravstvene ustanove, saudijske vlasti ne obavljaju dodatne zdravstvene preglede hadžija.