A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Presađivanje tuđe kose

Pitanje:

Selam alejkum! 
Da li je nama muslimanima dozvoljeno da kada izgubimo kosu ili oćelavimo, obavimo proceduru kojom nam se presadi kosa sa jedne strane glave na mjesto gdje je nestala? Takodje da li je dozvoljeno upotrebljavati nečiju tudju kosu u samoj proceduri, ako čovjek nema dovoljno svoje?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dozvoljeno je liječiti ćelavost upotrebom nekih lijekova, tertmana i sl., ali bez transplantacije/presađivanja tuđe kose. Dozvoljeno je premjestiti kosu sa jednog na drugi dio glave, ali cijenimo da su to bespotrebne operacije i trošenje novca. 

Uzimanje kapare kao naknade za nastalu štetu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Moj prijatelj susreo se sa jednim problemom čijim rješenjem ne želi da ugrozi ničije pravo. Dakle, želi da postupi u skladu s vjerskim propisima. Naime, radi se o sljedećem.

Prošle godine u junu je prodao kuću, potpisao ugovor, predao novom vlasniku ključeve kuće a on je na privremenom radu u inostranstvu. Dao je manju svotu novca kao kaparu. Ostali dio sredstava je trebao da isplati u decembru. Međutim, on se predomislio i ne želi više tu kuću. U međuvremenu zbog njegovog nehata nastala je određena šteta na objektu, (poplava u kuci zbog njegove greške). Dakle njegovo pitanje je, da li je dužan vratiti sredstva vlasniku koja je dao kao kaparu; naravno po važećem zakonu ima prava ista zadržati, ali on ne bi želio učiniti nešto što je suprotno propisima naše vjere.

Ili ima prava da zadrži sredstva kojima bi sanirao štetu i  uračunao drugi dio sredstava kao kiriju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dozvoljeno je u slučaju kapare postupiti po običaju, koji je najčešće pretočen u pozitivno pravo. Uobičajeno je da se kapara računa kao dio cijene ukoliko se kupoprodaja realizira, a ako kupac odustane, kapara pripada prodavaču, kao vid obeštećenja za čekanje i propuštenu korist. U slučaju Vašega prijatelja smatramo da ima pravo zadržati kaparu, pogotovo imajući u vidu dužinu čekanja da se ugovor realizira, kao i štetu nanesenu poplavom i propuštenu korist od iznajmljivanja kuće. Postoje dva oprečna hadisa u vezi prodaje uz kaparu, ali nijedan nije bez slabosti, tako da se u tom pitanju može osloniti na važeći običaj.

Odlazak na hadž od posuđenog novca

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno posuditi novac za odlazak na hadž?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ne bismo Vam preporučili da pozajmljujete novac radi odlaska na hadž. Hadž je obavezan onome ko ima mogućnosti za obavljanje te dužnosti, a to je imovinska i fizička sposobnost. Ko je imovinski sposoban, ali ne i fizički, zbog trajne bolesti koja onemogućuje putovanje, dužan je poslati bedela - zamjenika. Nije pohvalno zaduživati se radi odlaska na hadž.

Abdest i namaz

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Trenutno imam dva problema. Jedan je vezan za abdest, a drugi za namaz. Naime, ja sam uvijek imala problematičnu kožu zbog čega sam imala problema sa aknama. Hvala Bogu, taj je problem nestao. Nažalost, moje srce je tek nedavno shvatilo važnost klanjanja. To prije nisam prakticirala redovno, ali sad imam jak nijjet da klanjam svaki dan svih pet  namaza. I to činim. Ali, pojavili su se i problemi. Naime, zbog uzimanja abdesta četiri puta dnevno (akšam ne klanjam na vrijeme jer tada imam nastavu, već za vrijeme jacije) pojavili su mi se ponovno problemi sa kožom. Koa na licu je dosta suha zbog čestog umivanja  i zbog toga imam ponovno probleme sa aknama. Moje pitanje je, da li smijem lice umivati samo jednom prilikom uzimanja abdesta, a sve ostale radnje, naravno, raditi u skladu sa sunnetom? Ja sam udata i ne bih htjela da postanem mužu  odbojna radi toga (on nije ništa rekao u vezi akni).

Drugi problem je konkretno vezan za sam namaz. Ne znam radi čega, ali otkako sam počela klanjati jako mi je teško imati abdest cijelo vrijeme(često ispuštam vjetrove) dok traje namaz. Znam i po nekoliko puta namaz prekinuti i ponovno uzeti abdest da bih završila namaz. To mi stvara probleme jer mi oduzima dosta vremena, a nekada onda klanjam samo farz i izostavljam sunnet kako se ne bi desilo da ponovno izgubim abdest. To mi je jako krivo jer ne želim izostavljati sunnet. Bude me stid pred Boga stati i klanjati samo farz. Znam da je On samo farz naredio, ali meni se to čini tako malo vremena provedenog u namazu i zato toliko želim klanjati sunnete kako bih što duže bila na sedždi. Kako da riješim taj problem? Ne znam zbog čega tako često ispuštam vjetrove. Čim odustanem od daljeg uzimanja abdesta jer vidim da i dalje ispuštam vjetrove i kad prođe od tog vremena nekoliko minuta, vjetrovi se više ne pojavljuju. Ali sa svakim ponovnim uzimanjem abdesta dolazi opet do istog problema.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Hvala Allahu koji Vas je uputio da shvatite važnost namaza i počnete redovno klanjati. Problem koji se kod Vas pojavio u vezi abdesta je rješiv. Savjetujemo Vam da se obratite dermatologu i pokušate otkriti da li je stalno uzimanje abdesta uzrok pojave akni ili postoji neki drugi razlog. Ako se potvrdi da je umivanje lica prilikom abdesta uzrok problema, treba vidjeti da li je taj problem s aknama baš tako izrazit i velik, tj. da Vam uzrokuje ozbiljne probleme ili ne. Ako problem nije tako izrazit, onda smatramo da nema opravdanja da se prilikom abdesta izostavi pranje lica, jer je ono farz. Možete eventualno nastojati da uzimanje abdesta svedete na tri puta: za sabah, zatim pri kraju podneva, tako da s tim abdestom klanjate i ikindiju, te treći abdest za akšam i jaciju. Ako je problem doista ozbiljan, u smislu da voda ozbiljno iritira kožu, izaziva alergiju, plikove i sl. onda možete taj dio mesh učiniti, preći vlažnom rukom, a ostale dijelove tijela normalno prati. Ako i to smeta, može kako može, npr. mesh učiniti potiranjem suhom rukom nakon doticanja zida ili nekog zemljanog predmeta. To treba činiti samo iz prijeke potrebe. Možda ne bilo loše da o tome otvoreno porazgovarate sa svojim mužem. Nadamo se da će Vas razumjeti. 
2. Pitanje učestalog puštenja vjetrova može se riješiti adekvatnom terapijom, a ako ne prestane, onda se tretirate kao sahibi uzur, tj. osoba sa isprikom. Abdest ostaje ispravan i nakon pojave nečega što ga inače kvari. Allah nikoga ne zadužuje preko njegovih mogućnosti. Ukoliko ta pojava nije učestala, klanjajte samo farzove i abdestite se za svaki namaz posebno.

Značenje imena Mehdi

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Molim Vas da mi odgovorite na značenje imena Mehdi. Voljela bih to ime ako Bog da dati svom sinu kad se rodi, samo me brine da li ima lijepo značenje, jer u knjigama koje imam nisam ništa pronašla o tom imenu. Imam kčerku Sunitu, znam za značenje njenog imena, pa bih tako voljela  da i sin ima lijepo ime.   

  

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Muslimanska imena i njihova značenja možete pronaći u brošurama i knjigama koje se bave tom problematikom. Više puta smo naglasili da se ne želimo baviti problematikom imena u ovoj rubrici. Kada već pitate za ime Mehdi, ono znači: upućeni. Međutim, budući da se pitanje pojave tzv. mehdije javlja i u akaidskim raspravama, da su se pojavili mnogi lažni mehdije, preporučujemo Vam da razmislite o tom imenu. Ono u svakom slučaju jezički ima dobro značenje, ali povlači određene konotacije u pogledu gore spomenutog pitanja. 

Uslovi za svjedoke na šerijatskom vjenčanju

Pitanje:

Selam alejkum!

Da li je dozvoljeno i da li vrijedi brak u kome su šahidi (svjedoci) dva muškarca koji ne obavljaju namaz i ne idu na džumu? Da li treba ponovo da se obavi vjenčanje sa novim svjedocima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Svjedoci na šerijatskom vjenčanju moraju biti muslimani. Uz to, treba voditi računa da to budu čestiti i pošteni ljudi. O tome trebaju voditi računa mladenci koji se vjenačavaju i nadležni imam koji obavlja vjenčanje. Pretpostavlja se da je to tako, te nije predviđena posebna procedura ispitivanja i provjere svjedoka. Ukoliko se javno izjašnjavaju kao muslimani i javno ne čine djelo koje izvodi iz vjere, ili djela koja utiču na njihov status prihvatljivog svjedoka, uvažit će se njihovo svjedočenje bez obzira na veliki grijeh koji čine neklanjanjem namaza, pod uvjetom da ne negiraju obaveznost klanjanja. To u našim uvjetima ne mora biti u svim slučajevima eliminirajući faktor, ali je svakako bolje da se za svjedoke uzimaju ljudi koji klanjaju i izvršavaju ostale osnovne islamske dužnosti i koji se klone harama.

Obavljanje namaza samo stojeći

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li se farzi moraju klanjati stojeći ili može sjedeći na stolici obzirom da klanjam na radnom mjestu i nemam baš uslove za normalno klanjanje a ne mogu napustiti radno mjesto?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Farz namazi se principijelno moraju klanjati sa svim njihovim farzovima i vadžibima, uključujući i obavezu kijama, tj. stojenja u namazu. Međutim, ukoliko to nije moguće iz objektivnih razloga, dozvoljeno je klanjati sjedeći. Dakle, samo kada nije moguće drugačije.

Bračni život sa nemuslimanom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kako se postaviti prema djevojci muslimanki koja je otišla da živi s kršćaninom ovdje u BiH i pored svega što smo proživjeli. Šta da radi rodbina i prijatelji, da se odreknu ili pokušaju da je dozovu pameti na neki način? Ovo je dovelo i do svađe i trvenja u samoj porodici, jedni joj odlaze u posjete, a drugi ne žele ni da čuju za nju. Kakav je ispravan postupak po islamskom pravu, je li ona uopće muslimanka? Treba li se i lokalna islamska zajednica oglasiti po ovom pitanju i jasno naglasiti da za takve nema mjesta među muslimanima. Da li se takvoj osobi smije klanjati dženaza i obaviti ukop u muslimanskom mezarju u slučaju smrti.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
"Bračni" život s nemuslimanom, kao i vanbračni sa bilo kim, je veliki grijeh i izvodi iz vjere ako osoba smatra da je to dozvoljeno i normalno. Ako pak vjeruje da je to zabranjeno, ali ipak počini takav grijeh, ne smatra se otpadnikom od vjere, već velikim griješnikom. Muslimanima, posebno njenoj najbližoj rodbini, ne može biti svejedno zbog činjenja takvog grijeha. Nije neočekivana i nelogična reakcija onih koji ne žele više ni da čuju za nju, sve dok se ne pokaje, ali i onih koji pokušavaju da je odvrate od toga i izvuku iz konstantnog grijeha. Brak muslimanke sa nemuslimanom smatra se ništavnim, nepostojećim. Smatramo da je bolje nastojati je odvratiti od tog grijeha nego je ostaviti i napustiti da i dalje srlja u propast. Svaki takav slučaj je specifičan, pa sami procijenite koju metodu i postupak je najbolje primijeniti u odnosnom slučaju. To je Vaš član porodice i Vi ste najpozvaniji da joj pomognete i pružite joj šansu/e za izbavljenje. Bog obećaje oprost onome ko se iskreno pokaje.

Crtanje likova

Esselamu alejkum!
Je li dozvoljeno crtanje likova? Kako "živih" tako i onih sa crtanih filmova. Pročitao sam negdje da se hadis o zabrani kreairanja likova odnosi samo na vajarstvo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ima tumačenja da se hadisi o zabrani "tasvira", tj. oblikovanja kipova, likova, odnose samo na vajarstvo, ali ima i tumačenja da se odnose i na crtanje likova. Oba tumačenja imaju svoje dokaze i obrazloženja. Kategoričkog odgovora nema, a Vi se opredijelite za ono mišljenje s kojim će Vaše srce biti mirnije.

Učenje Kur`ana tokom namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Mene zanima zašto na dnevnim namazima učimo u sebi, a recimo noćnim naglas, kada u Kur´anu, sura Al-Isra, 110. ajet Uzvišeni kaze: "Reci: "Zovite: 'Allah', ili zovite: 'Milostivi', a kako god Ga budete zvali, Njegova su imena najljepša. Ne izgovaraj na sav glas Kur'an kad molitvu obavljaš, a i ne prigušuj ga; traži sredinu između toga". Obraćam se Vama jer Vam jedinim vjerujem po pitanju tumačenja Šerijata, a pomenuti ajet i naša praksa me dovela u nedoumicu. Ja sam siguran da naša praksa ima neko utemeljenje, ali bih volio da mi ga Vi i navedete.
Selam!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Najbolji tumač kur'anskih ajeta i šerijatskih propisa je sam Poslanik a.s. Praksa da se na dnevnim namazima uči u sebi, a na noćnim naglas naslijeđena je od samoga Poslanika. Da je on postupio suprotno, tj. da je učio u sebi u noćnim, a glasno u dnevnim namazima, ili nekom drugom kombinacijom, i mi bismo tako postupili, jer slijedimo njegovu praksu u tome. Neki su pokušavali dati racionalno objašnjenje za takvu praksu, ali potpuno racionalnog objašnjenja nema. Jednostavno, tu se postupa po naslijeđenoj praksi koja seže do Poslanika a.s. i ashaba i to nije nikada bilo sporno. Ajet koji spominjete ne odnosi se na učenje u namazu, već na dovu, bez obzira što je upotrijebljena riječ "salat", budući da ona označava i namaz i dovu. Da je riječ o dovi, ukazuje i prvi ajet u kojem se kaže: "Kulid'uu..." - "U dovi prizivajte...!" Dakle, riječ je o dovi.