A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Brak rođaka

Pitanje:

Esselamun alejkum!!!
S momkom sam u vezi 2,5 godine i skoro smo saznali da smo kao neka rodbina, tačnije mog oca nana (moja pranana) i njegov dedo su amidžići. Koje  je to koljeno i da li je bilo brakova između tih koljena u prošlosti u muslimanskim zajednicama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Stepen srodstva osoba s kojima je trajno zabranjeno stupiti u brak je taksativno nabrojan u Kur'anu i tzv. koljena tu nisu relevantna. U nekim slučajevima ni hiljadito koljeno, pod pretpostavkom da je moguće, nije dozvoljeno, kao npr. u uzlaznoj, silaznoj i nekim pobočnim linijama. Prema tome, ne računa se po koljenima, već po stepenu i jačini krvnog srodstva i veze između osoba. Ta lica su taksativno nabrojana. U slučaju koji spominjete nema šerijatske smetnje, a da li je običajno prihvatljiva kao i kod Vaših roditelja i rodbine, to je drugo pitanje i o tome morate s njima razgovarati. Ako to oni ne odobravaju i prihvataju, brak ne može uspjeti. 

Crtanje knom po tijelu

Pitanje:

Selam alejkum!

Da li je grijeh, crtati se knom po rukama, nogama, leđima itd?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To je slično tetovaži, a ona je zabranjena. Dakle, nikakvo crtanje i slikanje po tijelu nije šerijatski prihvatljivo.

Žena i pregled kod doktora muškarca

Pitanje:

Imam nekih zdravstveni problema i srećom, dobila sam  jednog ženskog doktora (hirurg).
Ona mi je rekla, da moram uraditi jedan pregled, što prije, ali ne može mi obećati da će taj pregled obaviti ona. Postoji mogućnost da taj pregled obavi i muški doktor. I jasno mi je rekla, da se ne može unaprijed znati, koji doktor će da bude na pregledu. Ona mi tu, ne može nikako da pomogne.
Kad je vidjela, da sam bila malo zbunjena, ona mi je rekla, da moram taj pregleda da uradim, zbog mojih simptoma.
Sad stvarno ne znam, sta da radim! Većina hirurga tu su muškarci, pa je velika mogućnost da bude doktor muškarac. Pregled je malo intiman, pa i da ženski doktor to obavi, nije baš svejedno, a kamoli još muški doktor.
Taj pregled je njima svakodnevnica i ne gledaju na to, kao što ja gledam.
Šta mi vi predlažete, da uradim?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako je situacija takva kakva je, tj. ako se ne može osigurati da pregled obavi žena ljekar, makar i u privatnoj ordinaciji, ako nije preskupo, onda nema smetnje da obavite pregled kod ljekara muškarca, jer nužda zakon mijenja. Neće Vaša vjera biti ugrožena time što će nužni pregled obaviti ljekar muškarac. Predlažemo Vam da obavite taj pregled.

Obrađivanje i korištenje državnog zemljišta

Pitanje:

Esellamu alejkum,

Moje pitanje je u vezi sijanja i branja plodova na državnoj zemlji. U jednom sarajevskom naselju (Kromolj) kuće su gusto naseljene u jednom dijelu ulice a preko puta ulice se nalazi zemlja Šumarskog fakulteta tj. državna zemlja koju niko ne nadgleda niti održava. Mještani tog naselja siju zemlju na državnoj zemlji. Moje pitanje je u vezi toga da li je dozvoljeno sijati na državnoj zemlji i da li je dozvoljeno brati plodove voća na državnoj zemlji (npr. jagode, kupine, kesten i sl.)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Obrada takve zemlje, koja je inače zapuštena i od čije obrade nema štete po bilo koga, kao i ubiranje plodova koji bi inače propali zbog zapuštenost i nebrige države kao vlasnika, jeste ne samo dozvoljeno nego i poželjno, jer bi ta zemlja ostala neiskorištena i plodovi propali. Poželjno je o tome obavijestiti nadležni državni organ, odnosno spomenuti fakultet i zatražiti od njih dozvolu, kako ne bi došlo do kakvih nesporazuma i problema.

Međutim, ukoliko se voćnjak na državnoj zemlji obrađuje i vlasnik bere voće, nije dozvoljeno drugima da se u to miješaju i beru to voće.  

Brak i konzumacija braka sa maloljetnim osobama

Pitanje:

Selam alejkum! 
Jako me interesuje tefsir ajeta u Suri Et- Talak. Govorim o 4. ajetu ove sure. Ovaj ajet je jako negativno korišten od strane kršćanskih misionara i od onih koji mrze Islam. Kažu da taj ajet dozvoljava muslimanima da imaju seksualne odnose sa malom djecom odnosno onima koji su još u djetinjstvu. Inače sam čuo od muslimanima nije dozvoljeno da imaju seksualne odnose dok neko ne bude dostigao pubertet, što znači u zapadnoj definiciji osoba koja je u mogućnosti rađati djecu i imati seksualne odnose bez ikakvih fizičkih problema. Dakle da je dozvoljeno napraviti bračni ugovor, ali da nije dozvoljeno konzumirati brak prije puberteta. Kao npr. u slučaju Aiše pubertet je došao kad je bila 9 godina stara i tada je to sve išlo normalno, i niko nije reagovao na to. 

Ali sada ovi kršćanski misionari kažu da ovaj ajet (65:4) dozvoljava da se imaju seksualni odnosi prije toga, makar bilo i kad je neko 1 godinu star. Evo sada neki muslimani su odgovorili i rekli da se ovo ne odnosi na osobe prije puberteta i u djetinjstvu jer se koristi riječ "Nisai" u tom ajetu te da se to odnosi na osobe koje nemaju menstruaciju zbog nekih bioloških razloga. Kažu da se riječ "Nisaa" ne odnosi na malu djecu dok se u nekim tefsirama, potvrđuje stav ovih kršćanskih misionara kao što je u tefsiru Jalalayn, Ibn Kathir, Mawdudi i te tako.

Mene interesuje Vaš stavu o ovome pitanju, kakav je tefsir ovog ajeta? I je li to potvrđuje stav kršćanski misionara ili je stvar onakva kako je objašnjena od strane muslimanskih apologetičara - da nije dozvoljeno da se imaju seksualni odnosi i konzumira brak dok neko ne bude dostigao pubertet, što znači da budu fizički spremni na seksualne odnose bez ikakvih problema. 
 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U spomenutom ajetu se nigdje ne govori o seksualnim odnosima. Ajet se odnosi na slučajeve razvoda braka. U ranijem periodu je bilo uobičajeno u nekim sredinama sklapanje brakova u ime maloljetnih lica od strane staratelja, ali je to bilo samo formalno sklapanje braka bez prava na konzumaciju braka, tj. intimni odnos sve do punoljetnosti, odnosno fizičke i psihičke spremnosti za to. Tako sklopljen brak nije punovažan sve dok ga ne odobri malodobno lice nakon što postane punoljetno. Prije toga nema stupanja u intimne odnose. Međutim, tako sklopljen, formalno sklopljen, nepunovažan brak, bilo je moguće raskinuti i ajet govor o tom slučaju. U Članu 4. Ženidbenog zakona - Hukuk aile kararnamesi koji je donešen u Osmankoj carevini, a na temelju učenja hanefijskog mezheba stoji sljedeća odredba: "Kandidatima za ženidbu priznaje se sposobnost za sklapanje ženidbe ako je zaručnik navršio 18,. a zaručnica 17 godina života. " Iznimno sudac može, prema članu 5. istog zakona, dozvoliti vjenčanje doraslom mučkarcu, koji nije navršio 18 godina života, ako se ovaj obrati za to sudu s tvrdnjom da je postao punodoban, a tjelesno tako razvijen, da mu se može tvrdnji povjerovati. Slična odredba važi i za djevojku. Spomenutom odredbom, shodno novom idžtihadu, zabranjeno je i formalno sklapanje braka s takvom osobom kako bi se onemogućila eventualna zloupotreba ustanove formalnog sklapanja nepunovažnog braka u ime malodobne osobe.Da zaključimo, prema šerijatskim propisima zabranjeno je stupiti u intimne odnose s malodobnom ili bilo kojom drugom osobom koja fizički i mentalno nije sposobna za to, a tu sposobnost otprilike stiče s navršenim gore spomenutim godinama života.

Naklanjavanje namaza propuštenih u prošlosti

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se mogu i da li smo dužni naklanjati namaze propuštene u mladosti? Da li nam pri tome može pomoći i klanjanje nafila?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Propuštene namaze treba naklanjati, osim ako je riječ o godinama propuštanih namaza, tada je dovoljno učiniti iskrenu teobu i nastaviti klanjati redovno namaze, uz klanjanje što više nafila, kako bi se bar donekle ublažila i nadoknadila šteta i grijeh zbog propuštenih namaza. Jer obavezivanje na naklanjavanje hiljada namaza predstavlja teškoću za one koji su ih propuštali, a vjera nam nalaže da olakšavamo a ne da otežavamo ljudima. Ali, je svakako bolje da osoba naklanje propuštene namaze. Nema smetnje, dapače, korisno je da osoba uz naklanjavanje propuštenih namaza klanja što više i nafila, jer se grijeh zbog propuštenih namaza ne može u potpunosti sanirati naklanjavanjem, već je uz to potrebna i iskrena teoba.

Skup u kojem se vrijeđa Allah dž.š.

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Naime, nekada se nađem u takvom društvu da neko, estagfirullah, psuje ili govori na loš način, o Allahu dž.š. našem Gospodaru i Stvoritelju. Ja tada uglavnom prešutim, rijetko reagujem. Da li i ja na taj način učestvujem u grijehu, ako ne da li griješim što prešutim, kako je najbolje reagovati itd?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Psovanje i nedoličan govor o Bogu i drugim islamskim svetinjama izvodi čovjeka iz vjere ako to čini svjesno i svjestan značenja onoga što govori. Ukoliko to osoba čini u društvu, osim blasfemije čini i povredu osjećanja drugih, tj. vjernika što je po sebi dodatni grijeh i kršenje ljudskih prava drugih osoba. Vjernik je dužan reagovati na takva vrijeđanja, osuditi ih i napustiti takvo društvo sve dok dotična osoba ili osobe ne promijene svoj odnos prema njemu i njegovim vjerskim svetinjama. Treba jasno iskazati svoj stav osude, protivljenja i nespremnosti da se bude u takvom društvu. Da takav stav treba zauzeti povodom takvog ponašanja ukazuje nam sljedeći kur'anski ajet: "On vam je već u Knjizi objavio: kad čujete da Allahove riječi poriču i da im se izruguju, ne sjedite s onima koji to čine dok ne stupe u drugi razgovor, inače bićete kao i oni..." (En-Nisa', 140) Naravno, počinioca takve blasfemije treba lijepo posavjetovati da to ne čini, a ako nastavi onda se treba udaljiti od takvog društva.

Grijeh je biti u takvom društvu bez reagovanja, osim u slučaju opravdanog straha i sl., uz srčani prijezir i osudu takvog ponašanja, a to je, shodno poznatom hadisu o otklanjanju zla i nepravde, najslabiji vid imana.

Hadis o potkraćenim nogavicama

Pitanje:

Esselamu alejkum
Naišao sam na jedan hadis gdje stoji, da citiram: "Allah ne prima namaz onog ko pusti odjeću preko članaka".
Da li se ovo odnosi samo na oholost? Je li Vam poznat stepen vjerodostojnosti ovog hadisa?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuti hadis je ograničen, odnosno pojašnjen jednim drugim hadisom iz koga se razumije da se zabrana odnosi na spuštanje odjeće ispod članaka iz oholosti. Naime, kada se Ebu Bekr požalio Poslaniku a.s. da mu se nekada odjeća spušta ispod članaka, on mu je odgovorio da to on ne radi iz oholosti. Nije to toliko važno pitanje da mu se pridaje tolika pažnja kao da je riječ o izuzetno važnom, sudbinskom pitanju. 

Farbanje kose kod žene

Pitanje:

Selam alejkum!

Kakav je stav islama na spram farbanja kose kod žene kada je u pitanju abdest? Nisam bio siguran u odgovor pa ako možete da mi kažete stav islamske uleme po tom pitanju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Abdest je ispravan ako  žena učini mesh po ofarbanoj kosi, kao i abdest žene ili muškarca koji čine mesh po oknjivenoj kosi. Općepoznato je da je stavljanje kane na kosu dozvoljeno i to nije zapreka za činjenje mesha po kosi.

Davanje zekata na zajednički stečenu ušteđevinu

Pitanje:
Selam Alejkum!
Ja trenutno živim na zapadu i oženjen sam ženom koja nije muslimanka. Skupa imamo sina kojeg podižemo kao muslimana. Uzimajući u obzir da oboje radimo, logično je zaključiti da se naša stečena ušteđevina sastoji od novca kojeg sam ja zaradio ali i takođe od novca kojeg je moja supruga zaradila. Da li sam ja dužan platiti zekat na čitav iznos ušteđevine budući da moja supruga smatra da njen dio novca nije podložan zekatu? Kako je moja plaća oko 60% naših ukupnih primanja, da li je tačno ako ja platim zekat an 60% ušteđevine?

Hvala na odgovoru!

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Novac, odnosno ušteđevina Vaše supruge ne podliježe obavezi zekjata, budući da nije muslimanka, već samo Vaš dio ušteđevine. Obzirom da je ušteđevina mješavina Vaše i njene zarade, procijenite procentualno Vaš dio i samo na taj dio izdvajajte zekjat.