A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Sticanje imovine na nedozvoljen način

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Stekao sam novac prevarom stranih kompanija. Taj novac je namijenjen za marketing njihovih proizvoda. Lažno sam se predstavljao kao zainteresiran i na taj način sam dijelom uskraćivao gledanost drugim ljudima koji bi vidjeli prezentaciju njihovih proizvoda. Dio tih prihoda je otišao posredniku. Ja bih taj novac vratio kome pripada ali ne znam put do njih. Jedino mogu preko posrednika, ali u njega nemam povjerenja jer je on taj preko koga sam to i uradio. Bojim se da taj novac iskoristim za vlastite potrebe ili potrebe porodice. Htio sam ga dati u dobrotvorne svrhe, ali se bojim da će neko kome dam taj novac biti haram. Pa me zanima:
- Da li da ga dam u dobrotvorne svrhe ili ga spalim? 
- Ako je u redu takav novac dati u dobrotvorne svrhe da li da nastavim to da radim i pomažem ljudima i ustanovama. Predmet prevare su luksuzne kompanije sa zapada koje se bave bankarstvom, kamatom i luksuzom, a nisu fizička lica tj. obični pošteni ljudi.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Svojim postupkom počinili ste više teških grijehova: prevaru, laž , kršenje ugovora i neosnovano sticanje imovine. Za sve te grijehe dužni ste se iskreno pokajati, zatražiti od Allaha oprost, čvrsto odlučiti da se tim grijesima više nećete vratiti i vlasniku vratiti nezakonito stečenu imovinu. Bez ispunjenja ovih uvjeta, teoba se ne smatra iskrenom. Budući da nemate načina povrata tih sredstava vlasniku osim preko sumnjive osobe, koja je i sama učestvovala u tim nezakonitim poslovima, tu imovinu trebate podijeliti u dobrotvorne svrhe. Za te korisnike taj novac nije haram, budući da oni nisu odgovorni za način sticanja te imovine. Uništavanje te ili bilo koje druge imovine spaljivanjem ili na neki drugi način nije dozvoljeno. Poznato je fikhsko pravilo da "nije dozvoljeno nanositi štetu niti štetom uzvraćati". Međutim, nije dozvoljeno dalje nastaviti s prevarama i kršenjem ugovora bez obzira o kojim kompanijama je riječ i s kojom namjerom se to čini (čak i s namjerom da se tako stečeni novac podijeli u dobrotvorne svrhe). Jer, i cilj i sredstvo ostvarenja cilja moraju biti zakoniti.

Nošenje hidžaba mimo muževe volje

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Nažalost, ja još nisam pokrivena iako sam svjesna te dužnosti koju imam prema Uzvišenom Allahu dž.š.  Stvar je u tome što ja to iskreno želim, i o tome razmišljam već dugo vremena. To je nešto u što sam sigurna, ne samo da moram, nego to uistinu i želim da učinim. Međutim, postoji jedan problem, a to je taj da moj muž ne želi da ja to učinim. Ja sam pokušavala mnogo puta da ga ubijedim u ispravnost nošenja hidžaba, ali on jednostavno ne želi da sluša. Kaže da mu nisam lijepa sa hidžabom. Mnogo sam puta i plakala radi toga, ali jednostavno više ne znam šta da uradim. Ja se trudim da budem dobra osoba i dobra vjernica i uistinu želim da stavim hidžab. Muž mi je rekao da mogu da ga stavim ako to želim, da mi neće braniti, ali nakon toga odmah naglašava kako će se sve promijeniti, kako mu nisam tako lijepa i uvijek naglasi, da me ne bi ni oženio da sam nosila hidžab kad smo se upoznali. On je uistinu dobar čovjek, nemam nikakvih pritužbi na njega, ogriješila bih se kad bih bilo šta ružno o njemu rekla, on vjeruje u Boga, ali jednostavno ne želi da nosim hidžab, a ja to uistinu želim. Čak i kad kaže da ga mogu staviti ako želim, ja znam da ćemo imati velikih problema  u braku ako to uradim. I zbog toga to odgađam. Više ne znam šta da kažem ili uradim, pa da bi mi i on rekao da želi da ja stavim hidžab. Svjesna sam i reakcije svojih i njegovih roditelja. Znam da niko od njih to ne bi podržao. Ne mogu ni da zamislim kakve bih probleme eventualno s njima mogla da imam, ali moram da priznam da me to jednostavno trenutno ne zanima. Njegovi su me roditelji uistinu lijepo primili u porodicu i uvijek su bili divni prema meni, ali nažalost, ne mogu da im udovoljim po pitanju nošenja hidžaba. Znam da oni ne žele da nosim hidžab i znam da ionako ne mogu svima udovoljiti, čak ni svojoj rođenoj majci po tom pitanju. Sa njima ne živim, pa se ne bih svakodnevno suočavala sa osudama, iako znam da bi vjerovatno uticali na mog supruga. Trenutno mi je najbitnije Allahovo dž.š. zadovoljstvo, ali ne želim da imam probleme u braku. Molim Vas, posavjetujte me, recite mi sta da uradim. Da li da još čekam? Možda se muž predomisli (ali ja sam, nažalost, sigurna da neće). Ili da se pokrijem, pa neka bude šta dragi Allah dž.š. želi da bude?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da mi živimo u specifičnim okolnostima, da je hidžab tokom posljednjih decenija postao gotovo strana pojava čak i među muslimanima, treba biti pažljiv i obazriv u nastojanju da hidžab ponovo zaživi kod nas i postane prihvatljiv način nošenja muslimanke čak i kod vjerski indiferentnih osoba. Bitna je Vaša želja i nastojanje, a kako kaže Poslanik a.s.: "Namjera vjernika je bolja od njegova djela". Allah je milostiv i u vjeri nam nije propisao ono što je preteško i teško izvodivo. Poznat je hadis u kojem se kaže da "nema pokornosti bilo kome u onome što je grijeh prema Stvoritelju". Međutim, savjetujemo Vam da budete strpljivi i obazrivi u pogledu realizacije spomenutog propisa i Vaše želje, jer je i očuvanje braka važan cilj čije ostvarenje želi šerijat, pa ga ne bi trebalo ugroziti naglim potezima. Oslonite se na Božiju pomoć i milost te na Vašu mudrost i umješnost i nadati se je da će se vremenom pomiriti naizgled nepomirljivi stavovi. Neka Vam je Uzvišeni na pomoći!

Brak sa supružnikom druge vjere

Pitanje:

Esselamu alejkum

Koje su zabrane i grijesi zabavljati se ili sklopiti brak sa drugom vjerom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Još davne 1938. godine Širi savjet reisu-l-uleme je donio zaključak, odnosno fetvu o zabranjenosti mješovitih brakova i zabrani sklapanja istih od strane šerijatskih sudova i ovlaštenih imama. Ta fetva je još uvijek na snazi i nije poništena od strane nadležnog organa Islamske zajednice. Takvi brakovi su oprečni općem interesu islama i muslimana, donosi nerješive probleme u oblasti odgoja djece, nasljedstva i dr., i prema tome griješi onaj ko se opredijeli za to.

Rukovanje muškarca i žene

Pitanje:

Selam!

Da li je muslimanu haram da se rukuje sa ženom i da li je to veliki grijeh?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Načelno, to nije dozvoljeno i treba ga izbjegavati. Međutim, ako se osoba nađe u takvoj situaciji da bi odbijanje rukovanja dovelo do skandala ili neugodne situacije, nema smetnje ako se to uradi. U svakom slučaju to nije veliki grijeh, izuzev ako se učini s lošom namjerom i uz strast. 

Zabranjeni (haram) pogledi

Pitanje:

Selam!

Želio bih da mi odgovorite na pitanje pogleda prema neprimjereno odjevenim ženama, jer recimo kada čovjek izađe na ulicu, danas je većina žena i djevojaka prilično slobodnije odjeveno, i vidokrug oka čak i kad se nekoga gleda u lice, neminovno obuhvata i druge dijelove tijela. Kako se ponašati po pitanju  te vrste pogleda npr. u društvu, na ulici i slično?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pogled treba čuvati od harama tako što će se obarati ili usmjeravati u stranu, mimo onoga što je haram gledati. Slučajni i nenamjerni pogledi, bez dodatnog, nepotrebnog gledanja, nisu grijeh i ne uzimaju se u obzir. Sve što je mimo toga treba izbjegavati 

Neprimjerene poštapalice i uzrečice

Pitanje:

Selam!

Ponekad se zadesim u društvu, ili putem telefona kada neko, u toku razgovora usput, izgovori uzrečice tipa "Bogu iza nogu", "Bogu mi" i sl.(Da mi Allah oprosti što ovo uopće citiram.)  Meni to djeluje kao širk pa Vas stoga pitam kako se u tim situacijama ponašati i da li reagovati i kako?

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!

Spomenute i slične poštapalice i uzrečice su neprimjerene i zabranjeno ih je koristiti. Ukazuju na neozbiljan i nemaran odnos prema Svevišnjem Gospodaru, te onaj ko ih iz nemara i nehata upotrijebi treba brzo iskazati kajanje, a onaj ko ih čuje treba na primjeren način ukazati na nedoličnost i neprihvatljivost takve prakse.

Keffaret za prekršenu zakletvu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam za vas dva pitanja:

1. Želim da izvršim i uplatim vise keffareta za prekršenu zakletvu Allahom dž.š. Gdje to mogu učiniti, i koliko novca iznosi za jedan keffaret ako je hrana u pitanju, recimo narodna kuhinja i slično?

2. Da li kad izvršim keffaret zakletva prestaje da važi, tj. da li seanulira potpuno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Keffaret (iskup) za prekršenu zakletvu iznosi vrijednost kojom se može nahraniti deset siromaha, što u našim uslovima iznosi otprilike 100 KM. Najbolje bi bilo kada bi se formirao jedan poseban keffaret fond pri fondu Bejtul-mal u koji bi se uplaćivala sredstva na ime keffareta, a za potrebe uplate doma za siromašne đake u medresama, za jednokratnu pomoć siromašnim povratničkim porodicama i sl. Do tada, možete i sami podijeliti ta sredstva siromasima za hranu ili odjeću.
2. Izvršenjem keffareta, zakletva prestaje važiti, tj. biva poništena.

Saradnja u poslovima koji nisu halal

Pitanje:

Selam!

Bavim se grafikom i web-designom. Musliman sam i trudim se da vodim svoj život u skladu sa Allahovim dž.š., propisima. Desilo se da mi je došao jedan klijent sa molbom da uradim jednu web-stranicu za njegov privatan hobi kojim se bavi. On pravi kipove od gipsa, leda kamenja i slično i pravi crteže živi bića među kojima su posebno kršćanski motivi - tačnije katolički.

Da li ja smijem prihvatit taj posao ili nosim grijeh na sebi zato što mu kroz moju službu pomažem na neki način da te kipove širi po svijetu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuti slučaj mogao bi se podvesti pod opće značenje kur'anskog ajeta: "I potpomažite se u dobročinstvu i bogobojaznosti, a ne sarađujte u grijehu i nasilju!" Stoga Vam preporučujemo da izbjegavate učešće u takvom poslu.

Meso zavjetnog kurbana

Pitanje:
Esselamu alejkum!
Imala sam jednu poteškoću u životu pa sam čitavu noć molila Allaha dž.š. da mi pomogne, klanjala sam 2 rekata s nijjetom da mi Allah dž.š. to otkloni a ja sam se zavjetovala da ću u Njegovo ime zaklati kurban. Nisam se nikad sa ovom vrstom kurbana susretala pa me zanima kako postupiti, dijeli li se to meso sve, kome, moze li se ispeći pa pozvati rodbinu itd?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Zabranjeno je jesti meso zavjetnog kurbana već se mora u cijelosti podijeliti drugima (siromasima i sl.).

Upotreba katetera i abdest

Pitanje:
Eselamu alejkum!
Želio bih da mi odgovorite na pitanje vezano za abdest. Naime, čovjek koji ugradi tzv. kateter odnosno pomagalo za izlučivanje urina iz njegovog tijela, zato što bez toga njegovi bubrezi ne bi bili u mogućnosti takvo nešto obavljati, to pomagalo - kateter, bez njegovog znanja izlučuje urin iz njegovog tijela. Moje pitanje glasi: kakav je njegov status u pogledu abdesta?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Takva osoba se tretira sahibi-uzurom i treba se abdestiti za svaki namaski vakat. Tokom tog vakta sa tim abdestom može obavljati nafilu namaz, učiti Kur'an isl.