A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Dopisivanje putem interneta

Pitanje

Selam. Pitao bih Vas, pošto je tehnologija uznapredovala jako, da li je haram dopisivanje sa ženskom osobom, preko MSN-a ili nekih drugih programa, a pogotovo da li je haram dopisivanje sa ženskom osobom druge vjere?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Šerijatsko-pravna kvalifikacija tog dopisivanja zavisi od karaktera, sadržaja i cilja koji se želi postići. Ako su sadržaj i cilj šerijatski dozvoljeni, i dopisivanje je legitimno, i obratno. 

Žena i pregled kod doktora muškarca

Pitanje

Esselamu alejkum!

Radim u firmi gdje je menadžer odlučio da svi uposlenici izvrše sistematski pregled. Ja i moje  kolegice ne bi željele ići na preglede gdje rade doktori muškarci. Menadžer preduzeća je sklopio ugovor baš sa tim ordinacijama gdje upravo rade doktori muškarci.  Šta je ispravno da uradimo da odemo na pregled ili da odbijemo poslušnost i ne izvršimo sistematski pregled?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Ukoliko postoji mogućnost da se sistematski pregled obavi samostalno, po vlastitom izboru uposlenika, onda trebate tako i postupiti. Možda je moguće zamoliti odgovorne u ordinaciji da angažiraju žensko medicinsko osoblje radi sistematskog pregleda žena. Ako to ne bude moguće, onda imate neku vrstu isprike jer nemate izbora osim da odbijete sistematski pregled i rizikujete gubitak posla. Ako ne uspiju pokušaji da sistematski obavite kod ljekara - žena, onda ga obavite onako kako  se može - mora. Allah u Kur'anu kaže: "Allah želi da vama olakša, a ne da poteškoća imate".

Slušanje muzike

Pitanje

Selam. Želio bih da mi po mogućnosti kažete jasno po pitanju muzike, muzičkih instrumenata, dobrog teksta uz muziku, sevdalinke, ilahije uz muziku itd, ali tačne i vjerodostojne hadise koji govore o tome jer mnogi daju sebi za pravo da govore to je haram jer taj i taj hadis kaže tako i tako ne poznavajući je li vjerodostojan itd, i koji stav danas u ovom vremenu mi trebamo uzeti po pitanju muzike, bilo koje muzike, kako ona utiče na vjernika, na njegovo srce itd.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Mišljenja uleme o muzici, ne zalazeći u detalje i vrste muzike, su podijeljena upravo iz razloga što nema kategoričkih Tekstova koji je zabranjuju (ili dozvoljavaju), s izuzetkom upotrebe defova prilikom vjenčanja, što je izričito dozvoljeno. Da je muzika po sebi zabranjena (haram lizatihi), bila bi zabranjena i upotreba defova, koji su jedna vrsta muzičkih instrumenata. Muzika može biti zabranjena  ili pokuđena samo zbog radnji, stanja i postupaka koji je prate ili je mogu pratiti, odnosno po nekim spoljnim obilježjima i posljedicama (haram li gajrihi). Kako je granica između jedne i druge zone fluidna i često neprimjetna, musliman treba biti na oprezu kako ne bi upao u zonu harama. Opširnije o muzici možete pročitati u djelu Halal i haram od dr. Jusufa El-Karedavija, koje je prevedeno na naš jezik.

Musliman i držanje psa u kući

Pitanje

Selam. Da li je muslimanu dozvoljeno držati psa u kući? Pas se redovno pere, dobija vakcine itd.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Držanje psa u kući ili stanu nije u duhu tradicionalne islamske kulture življenja. Slina psa se šerijatski tretira nečistom te bi se odjeća na koju dospije trebala oprati da bi se u njoj moglo klanjati. U jednom hadisu se navodi da meleki ne ulaze u kuću u kojoj se nalazi pas. Prema tome, u kući u kojoj se klanja i vodi računa o islamskim propisima ne bi trebalo bespotrebno držati psa. Pas se može držati (van kuće) ako postoje opravdani razlozi poput lova, čuvanja ili ispomoći slijepoj osobi u kretanju i sl. Pretpostavljamo da je razlog zabrane higijensko-zdravstvene naravi. Ali, moguće je da ima i nekih drugih razloga, nama trenutno nepoznatih, te i pored svih zdravstveno-higijenskih mjera ne možemo reći da je držanje psa u kući islamski prihvatljivo. Međutim, možemo reći da su te mjere, u slučaju da osoba ipak drži psa u kući/stanu neophodne i ublažavaju oštricu zabrane.

Propusti iz neznanja prilikom obavljana namaza

Pitanje

Esselamu alejkum.
Selam. Voljela bih znati da li su mi namazi bili neispravni namazi ako na sedždi nisam držala stopala uspravno sa povijenim prstima prema kibli? Mislila sam da to moraju muškarci, ali čim sam shvatila grešku ispravila sam je, ali me zanima da li su mi uopšte bili ispravni ti namazi i ako nisu šta mogu učiniti? I kada se spuštam na sedždu i podižem sa sedžde, da li se moraju ruke držati na koljenima ili mogu biti niz tijelo?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Vaši namazi su, inšaAllah, ispravni bez obzira na spomenutu praksu u vezi pozicije prstiju na sedždi, jer je taj propis u kategoriji preporuke, a ne obaveze koja utiče na ispravnost namaza. Kada se ustaje sa sedžde ruke se ne moraju držati na koljenima, ali je bolje da se drže na koljenima jer osoba u tom stanju izgleda, tj. osjeća se skrušenije. Međutim, ako osoba ima stvarnu potrebu da se osloni na ruke prilikom ustajanja sa sedžde nema smetnje da tako postupi. "Allah želi da vam olakša - kaže Uzvišeni - a ne da poteškoća imate".

Uzimanje matičnih ćelija nakon poroda

Pitanje

Selam. Ovih dana je dosta aktuelna tema uzimanja matičnih ćelija prilikom poroda, te njihovog čuvanja u posebnim bankama, a u svrhu liječenja, kakav je stav islama po tome pitanju?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Na temelju šerijatskog principa izvorne dopustivosti može se izvesti zaključak da je spomenuti postupak dozvoljen pod uvjetom da je koristan po čovjeka, odnosno da nije štetan. Međutim, obzirom da su u toj oblasti zloupotrebe moguće, te da nema dovoljnih pokazatelja opravdanosti i uspješnosti spomenutog postupka (a nismo sigurni ni da je ta oblast zakonski precizno uređena), smatramo da je preuranjeno donositi sud o njegovoj šerijatsko-pravnoj kvalifikaciji.  

Klanjanje farza za imamom koji klanja sunnet

Pitanje:

Selam. Da li se može klanjati za nekim čiji je namaz manje obaveznosti, npr. imam klanja teraviju (sunnet), a muktedija, koji kasni u džemat želi klanjati jacijski farz? Da li muktedija treba klanjati farz, pa onda pristupiti džematu i nastaviti klanjati teraviju, ili može odmah pristupiti u džemat i nijetiti jacijski farz?

 

Odgovor

Esselamu alejkum.

U našem mezhebu nije dozvoljeno klanjati farz za imamom koji klanja nafilu, zato što bi to bilo povođenje jačeg za slabijim (farza za nafilom). U obratnom slučaju bilo bi dozvoljeno. U spomenutom slučaju, osoba koja je zakasnila na farz namaz, trebala bi prvo klanjati jacijski farz, pa tek onda pristupiti klanjanju teravije za imamom.

Klanjanje dodatnog farza u džematu kao nafila

Pitanje

Selam. Može li se klanjati akšamski farz u džematu (ako ga je već klanjao sam za sebe, dakle ispunio farz) kao nafila? Da li su svi mezhebi suglasni?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum.

Nema smetnje da neko ponovi akšam namaz u džematu (a koji je ranije klanjao sam). To bi mu se računalo kao nafila, s tim što bi nakon selama imama trebao pridodati još jedan rekat kako bi se upotpunila četiri rekata, obzirom da nema nafile s neparnim brojem rekata izuzev vitr namaza (kod onih koji ga smatraju nafilom, a ne obavezom).

Psovanje Božijih blagodati

Pitanje

Cijenjeni Šejhu, zanima me da li se psovkom hljeba, kukuruza, i drugih žitarica i njenih proizvoda (kifla, krofna i sl.) izlazi iz vjere ili ipak ne. Da li je u pitanju manji prijestup, ili je veliki grijeh u pitanju ali koji ne izvodi iz dini-islama. Imam nekoliko prijatelja koji, hvala Allahu, obavljaju redovno namaz ali pod srdžbom ponekad opsuju dotične stvari, jer kako kažu "ne mogu se kontrolisati" te da psuju kada su "van sebe". Pokušavam im ukazati na grijeh ali bez uspjeha nažalost. Iz tog razloga ja bih Vas zamolio da mi predočite propis po ovom pitanju iz Kur'ana i sunneta Poslanika a.s., tj. koliki je grijeh kada je riječ o psovkama pomenutih stvari, te da mi savjetujete na koji način da ja njima ukažem na psovku, jer je ova stvar sveprisutna u našem društvu, nažalost i među vjernicima.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Oduvijek je naš narod doživljavao psovanje hrane, kao velikog Allahovog nimeta od kojeg zavisi život svih živih bića, kao neku vrstu bogohuljenja i gotovo poput psovke same vjere. U Kur'anu i sunnetu se ne tretira izravno to pitanje, budući da se takvo što nije dešavalo u ono vrijeme, a i u kasnijem vremenu je gotovo nezamislivo. To mogu činiti samo veliki nezahvalnici i veliki griješnici. Zato se posebno čudimo Vašoj tvrdnji da to rade osobe koje navodno redovno klanjaju namaz. Kakvo je to klanjanje ako ih namaz ne sprječava da čine tako gnusan grijeh kakav je psovanje hrane. Zar se ne boje Boga da im uskrati taj svoj nimet i da ih učini mahrumima. Takvima treba na lijep način sugerirati da preispitaju svoj iman i da se pokaju zbog takvih psovki uz čvrstu odluku da to više neće činiti. Nije slučajno da je Poslanik a.s. savjetovao jednom ashabu riječima: "Ne srdi se!" Jer, srdžba je izvor mnogih zala i belaja. Vjernici i namaščije ne mogu činiti takve psovke, pa ni u srdžbi. To dvoje je nespojivo. Naravno, u savjetovanju treba biti mudar i odmjeren, kako ono ne bi uzrokovalo još veći grijeh i nevolju.

Poligamni brakovi u BiH

Pitanje:

Selam. Zanima da li se mogu šerijatski vjenčati sa dvije, tri ili četiri žene, jer kod matičara naravno ne jer poligamni brakovi nisu priznati po općem zakonu BiH?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako je nešto zakonom zabranjeno kod nas, ne možemo Vam savjetovati da kršite zakon. Radi sudske zaštite prava žena, neophodno je brak registrirati kod matičara. Takva praksa postoji manje više u svim muslimanskim zemljama. Njen cilj je pravna, odnosno sudska zaštita prava žena. Ovo dolazi posebno do izražaja u slučaju razvoda braka te u pogledu djece i njihovog statusa. Supruge u eventualnom poligamnom braku kod nas ne bi bile ravnopravne u pogledu svojih prava, posebno onih koje garantuje zakon, pa ne bi bio ispunjen uvjet kojim je u Kur'anu dozvoljena poligamija, a to je pravedan odnos. Jedna bi bila dvostruko zakonita, a druge djelimično. U našim uslovima poligamni brak, osim što nije dozvoljen zakonom, ne može ni u praksi funkcionirat. Roditelji djevojaka ne dozvoljavaju da  njihove kćerke sklapaju takve brakove,a njihovo mišljenje i u šerijatu je relevantno.