A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Musliman i držanje psa u kući

Pitanje

Selam. Da li je muslimanu dozvoljeno držati psa u kući? Pas se redovno pere, dobija vakcine itd.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Držanje psa u kući ili stanu nije u duhu tradicionalne islamske kulture življenja. Slina psa se šerijatski tretira nečistom te bi se odjeća na koju dospije trebala oprati da bi se u njoj moglo klanjati. U jednom hadisu se navodi da meleki ne ulaze u kuću u kojoj se nalazi pas. Prema tome, u kući u kojoj se klanja i vodi računa o islamskim propisima ne bi trebalo bespotrebno držati psa. Pas se može držati (van kuće) ako postoje opravdani razlozi poput lova, čuvanja ili ispomoći slijepoj osobi u kretanju i sl. Pretpostavljamo da je razlog zabrane higijensko-zdravstvene naravi. Ali, moguće je da ima i nekih drugih razloga, nama trenutno nepoznatih, te i pored svih zdravstveno-higijenskih mjera ne možemo reći da je držanje psa u kući islamski prihvatljivo. Međutim, možemo reći da su te mjere, u slučaju da osoba ipak drži psa u kući/stanu neophodne i ublažavaju oštricu zabrane.

Propusti iz neznanja prilikom obavljana namaza

Pitanje

Esselamu alejkum.
Selam. Voljela bih znati da li su mi namazi bili neispravni namazi ako na sedždi nisam držala stopala uspravno sa povijenim prstima prema kibli? Mislila sam da to moraju muškarci, ali čim sam shvatila grešku ispravila sam je, ali me zanima da li su mi uopšte bili ispravni ti namazi i ako nisu šta mogu učiniti? I kada se spuštam na sedždu i podižem sa sedžde, da li se moraju ruke držati na koljenima ili mogu biti niz tijelo?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Vaši namazi su, inšaAllah, ispravni bez obzira na spomenutu praksu u vezi pozicije prstiju na sedždi, jer je taj propis u kategoriji preporuke, a ne obaveze koja utiče na ispravnost namaza. Kada se ustaje sa sedžde ruke se ne moraju držati na koljenima, ali je bolje da se drže na koljenima jer osoba u tom stanju izgleda, tj. osjeća se skrušenije. Međutim, ako osoba ima stvarnu potrebu da se osloni na ruke prilikom ustajanja sa sedžde nema smetnje da tako postupi. "Allah želi da vam olakša - kaže Uzvišeni - a ne da poteškoća imate".

Uzimanje matičnih ćelija nakon poroda

Pitanje

Selam. Ovih dana je dosta aktuelna tema uzimanja matičnih ćelija prilikom poroda, te njihovog čuvanja u posebnim bankama, a u svrhu liječenja, kakav je stav islama po tome pitanju?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Na temelju šerijatskog principa izvorne dopustivosti može se izvesti zaključak da je spomenuti postupak dozvoljen pod uvjetom da je koristan po čovjeka, odnosno da nije štetan. Međutim, obzirom da su u toj oblasti zloupotrebe moguće, te da nema dovoljnih pokazatelja opravdanosti i uspješnosti spomenutog postupka (a nismo sigurni ni da je ta oblast zakonski precizno uređena), smatramo da je preuranjeno donositi sud o njegovoj šerijatsko-pravnoj kvalifikaciji.  

Klanjanje farza za imamom koji klanja sunnet

Pitanje:

Selam. Da li se može klanjati za nekim čiji je namaz manje obaveznosti, npr. imam klanja teraviju (sunnet), a muktedija, koji kasni u džemat želi klanjati jacijski farz? Da li muktedija treba klanjati farz, pa onda pristupiti džematu i nastaviti klanjati teraviju, ili može odmah pristupiti u džemat i nijetiti jacijski farz?

 

Odgovor

Esselamu alejkum.

U našem mezhebu nije dozvoljeno klanjati farz za imamom koji klanja nafilu, zato što bi to bilo povođenje jačeg za slabijim (farza za nafilom). U obratnom slučaju bilo bi dozvoljeno. U spomenutom slučaju, osoba koja je zakasnila na farz namaz, trebala bi prvo klanjati jacijski farz, pa tek onda pristupiti klanjanju teravije za imamom.

Klanjanje dodatnog farza u džematu kao nafila

Pitanje

Selam. Može li se klanjati akšamski farz u džematu (ako ga je već klanjao sam za sebe, dakle ispunio farz) kao nafila? Da li su svi mezhebi suglasni?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum.

Nema smetnje da neko ponovi akšam namaz u džematu (a koji je ranije klanjao sam). To bi mu se računalo kao nafila, s tim što bi nakon selama imama trebao pridodati još jedan rekat kako bi se upotpunila četiri rekata, obzirom da nema nafile s neparnim brojem rekata izuzev vitr namaza (kod onih koji ga smatraju nafilom, a ne obavezom).

Psovanje Božijih blagodati

Pitanje

Cijenjeni Šejhu, zanima me da li se psovkom hljeba, kukuruza, i drugih žitarica i njenih proizvoda (kifla, krofna i sl.) izlazi iz vjere ili ipak ne. Da li je u pitanju manji prijestup, ili je veliki grijeh u pitanju ali koji ne izvodi iz dini-islama. Imam nekoliko prijatelja koji, hvala Allahu, obavljaju redovno namaz ali pod srdžbom ponekad opsuju dotične stvari, jer kako kažu "ne mogu se kontrolisati" te da psuju kada su "van sebe". Pokušavam im ukazati na grijeh ali bez uspjeha nažalost. Iz tog razloga ja bih Vas zamolio da mi predočite propis po ovom pitanju iz Kur'ana i sunneta Poslanika a.s., tj. koliki je grijeh kada je riječ o psovkama pomenutih stvari, te da mi savjetujete na koji način da ja njima ukažem na psovku, jer je ova stvar sveprisutna u našem društvu, nažalost i među vjernicima.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Oduvijek je naš narod doživljavao psovanje hrane, kao velikog Allahovog nimeta od kojeg zavisi život svih živih bića, kao neku vrstu bogohuljenja i gotovo poput psovke same vjere. U Kur'anu i sunnetu se ne tretira izravno to pitanje, budući da se takvo što nije dešavalo u ono vrijeme, a i u kasnijem vremenu je gotovo nezamislivo. To mogu činiti samo veliki nezahvalnici i veliki griješnici. Zato se posebno čudimo Vašoj tvrdnji da to rade osobe koje navodno redovno klanjaju namaz. Kakvo je to klanjanje ako ih namaz ne sprječava da čine tako gnusan grijeh kakav je psovanje hrane. Zar se ne boje Boga da im uskrati taj svoj nimet i da ih učini mahrumima. Takvima treba na lijep način sugerirati da preispitaju svoj iman i da se pokaju zbog takvih psovki uz čvrstu odluku da to više neće činiti. Nije slučajno da je Poslanik a.s. savjetovao jednom ashabu riječima: "Ne srdi se!" Jer, srdžba je izvor mnogih zala i belaja. Vjernici i namaščije ne mogu činiti takve psovke, pa ni u srdžbi. To dvoje je nespojivo. Naravno, u savjetovanju treba biti mudar i odmjeren, kako ono ne bi uzrokovalo još veći grijeh i nevolju.

Poligamni brakovi u BiH

Pitanje:

Selam. Zanima da li se mogu šerijatski vjenčati sa dvije, tri ili četiri žene, jer kod matičara naravno ne jer poligamni brakovi nisu priznati po općem zakonu BiH?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako je nešto zakonom zabranjeno kod nas, ne možemo Vam savjetovati da kršite zakon. Radi sudske zaštite prava žena, neophodno je brak registrirati kod matičara. Takva praksa postoji manje više u svim muslimanskim zemljama. Njen cilj je pravna, odnosno sudska zaštita prava žena. Ovo dolazi posebno do izražaja u slučaju razvoda braka te u pogledu djece i njihovog statusa. Supruge u eventualnom poligamnom braku kod nas ne bi bile ravnopravne u pogledu svojih prava, posebno onih koje garantuje zakon, pa ne bi bio ispunjen uvjet kojim je u Kur'anu dozvoljena poligamija, a to je pravedan odnos. Jedna bi bila dvostruko zakonita, a druge djelimično. U našim uslovima poligamni brak, osim što nije dozvoljen zakonom, ne može ni u praksi funkcionirat. Roditelji djevojaka ne dozvoljavaju da  njihove kćerke sklapaju takve brakove,a njihovo mišljenje i u šerijatu je relevantno.

Posjete nemuslimanskim bogomoljama

Pitanje

Da li je muslimanu dozvoljeno otići u nemuslimanske bogomolje tokom izvođenja njihovih rituala poput sahrana, misa itd? Ne kao učesnik, nego samo kao promatrač radi upoznavanja njihovih običaja, i jednostavno upoznavanja druge religije.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nema smetnje da musliman prisustvuje, tj. posmatra sahranu nemuslimana, bez učešća u samom vjerskom obredu te da se upozna općenito s običajima, vjerovanjem i kulturom drugih religija, pod uvjetom da je dobro i temeljito upućen u islamsko učenje i praksu.   

Crtanje portreta

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Jedna osoba je olovkom na papiru nacrtala moj portret lica i ja sam to postavio na svom internet profilu umjesto profil slike. Neko mi se javio i rekao da je to zabranjeno jer je uslikano rukom. Ja sad ne shvatam to najbolje, zašto je takav portret zabranjen ako znamo da nijedna fotografija niti jedan videosnimak nisu 100% identična kopija lica uslikanog ili snimljenog?  Uz ovo pitanje treba imat u vidu da je moj nijjet pri tome čist od širka. 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Fotografisanje, ukoliko se ne fotografira i drugima pokazuje avret, (dio tijela koje nije dozvoljeno otkrivati pred drugima), je dozvoljeno, budući da je ona refleksija svjetlosti (slikanje refleksijom svjetlosti koja daje vjernu sliku osobe) dok je crtanje ljudskih i životinjskih likova sporno pitanje. Mnogi smatraju da je to zabranjeno i da spada u oponašanje Božijeg stvaranja, ili da tu postoji sumnja (šubha) širka, s sumnjive stvari treba izbjegavati. 

Kako jesti viljuškom i nožem

Pitanje:

Selam.

Kada jedemo vilicom i nožem, po pravilima zapadnjaka vilica se drži u lijevoj a nož u desnoj ruci, da li je onda uredu ako hranu stavimo u usta lijevom rukom, jer je tako lakše s obzirom da nam je nož u desnoj.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Sunnet je (muslimanski običaj) da se jede i pije desnom rukom bez obzira kojom rukom držali viljušku i nož prilikom sječenja hrane. Nakon sječenja hrane, viljuška se može uzeti u desnu ruku i njome konzumirati hranu.