A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Plaćanje poreza novcem od kamata

Pitanje:

Selam alejkum. 

Živimo u Švicarskoj interesu je nas da li možemo platiti porez (državi, kantonu ili opštini) parama koji dobije od banke kao kamatu.

Interesuje me iz razloga što Švicarska porezna vlast nam ne dozvoljava da od bruto zarade odbijemo članarinu za islamsku zajednicu, donacije za kupovinu džamije i uplate za ostale islamske humanitarne organizacije,a vjerskim zajednicama koje Švicarska priznaje navedene stavke odbijaju od bruto zarade.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Općepoznato je da je poslovanje s kamatom, uzimanjem ili davanjem, strogo zabranjeno u islamu. Ukoliko je osoba u potrebi da drži novac u banci, kamatu koju za to dobije dužna je podijeliti u dobrotvorne svrhe, a ne radi izvršavanja nekih osobnih obaveza prema državi. Plaćanje poreza i režija spada u lične obaveze, a ne u dobrotvorne svrhe.

Djeca i skrbništvo nad roditeljima

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Želim da mi odgovorite da li su sinovi više dužni brinuti se o ocu od kćerki, ili su obaveze iste? Naime, naš otac ima 80 godina i živi sam. Pokretan je i ima penziju.  On inače klanja i obavlja vjerske dužnosti, ali je bio uvijek grub i ters prema djeci, majci i inače prema svima, nije pokazivao ljubav (bilo je tu i fizičkog maltretiranja), pa iz tog razloga nikom nije drago biti često u njegovom društvu. Često nam zna reći da nam neće halaliti ako mi nešto ne uradimo po njegovima zahtjevima ili se suprotstavimo (ucjenjuje nas sa halalom). Moja braća imaju svoje porodice rade i zauzeti su, a također sam i ja zaposlena i imam svoju porodicu, te iz tog razloga mogu pomoći ocu samo vikendom, a moja braća ne žele uopće da imaju obavezu oko oca. Zbog toga ja i moj muž nekad imamo problema jer se on na mene ljuti što samo ja vodim brigu o ocu, a ne i oni.   

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Uzvišeni je zapovjedio u Kur'anu da se samo Njemu ibadet čini i da se prema roditeljima lijepo, s blagošću i dobrohotnošću postupa. Roditelji spadaju u najuži krug osoba koje je obaveza izdržavati i pomagati u slučaju potrebe, tj. kada se ne mogu sami izdržavati. To je dug prema njima po osnovu roditeljskog i starateljskog prava. Sva djeca imaju tu obavezu i ona nije ograničena samo na mušku ili samo na žensku djecu. Međutim, treba reći da muška djeca imaju veću obavezu kada je riječ o izdržavanju i brizi od ženske djece posebno u slučaju kada su ženska djeca udata. Nažalost, dešava se katkada da zet više brine o puncu nego vlastiti sin. Treba naglasiti da to što nesavjesna djeca ne žele da čuju o roditeljima, ne oslobađa odgovornost onu djecu koja su svjesna svoje obaveze. Onaj ko izvršava svoju obavezu bit će nagrađen, a ko je zanemari bit će kažnjen. Ko zanemari svoje roditelje najčešće i sam doživi istu sudbinu sa svojom vlastitom djecom. Nemoralno je u potpunosti zanemariti roditelje,  a kasnije se zainteresirati za njihovo naslijeđe kada dođe vrijeme za to. Savjetujemo Vam da nasamo razgovarate sa svojom braćom i da ih podsjetite da je njihova sramota da zet ima više veze sa pomaganjem njihovom ocu od njih samih. 

Sintagme uz ime Allaha, poslanika, uleme i dobrih ljudi

Pitanje

Selam. Moje pitanje se odnosi na pisanje i izgovaranje riječi koje idu uz Allaha dž.š. odnosno njihovo značenje a to su: s.w.t.a - subhanehu we te ala, tebarek we te ala; zatim za poslanika Muhammeda a.s. - sallalahu alejhi we sellem; zatim za ashabe, ulemu i ostale mumine - radiallahu anhu/a, hazreti, Allarahmetile.

Osim pomenutih koje riječi je još poželjno dodavati i koja je važnost tih riječi?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Sintagme koje ste naveli, a koje se dodaju uz ime Allah, upotrebljavaju se kao znak veličanja i posebnog štovanja Uzvišenoga. ("Uzvišen je", "Čist je od nedostataka i Uzvišen", "Blagoslovljen je i Uzvišen"), dok uzrečice uz ime Poslanika a., ashaba, mumina,,,, predstavljaju dove. Nema nekih posebno poželjnih riječi, mimo spomenutog, ali je dozvoljeno dodati neku dovu, poput: Allah mu/ti se smilovao, Allah mu/ti oprostio i sl.

Propisi vezani za zajedničko klanje kurbana

Pitanje

Selam. U slučaju da 7 ljudi kolje jedan kurban (krava) koje su radnje farz a koje sunnet? Koji su propisi u vezi klanjanja nafile namaza prilikom klanja kurbana? Da li je obaveza svakog učesnika u klanju kurbana da klanja nafilu? 

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nema razlike u propisima (farz, sunnet...) između kurbana za jednu osobu u kurbana za više osoba. Nije propisan nikakav poseban namaz vezan za klanje kurbana. Pojam nafila isključuje obavezu, pa se ne može govoriti o obavezi klanjanja nafile namaza.

Nečistoća i namaz

Pitanje

Selam. Da li smeta ako prilikom uklanjanja nečistoće poslije velike i male nužde vodom, dođe do prskanja po odjeći ili tijelu?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Treba se čuvati da do toge ne dođe. Ukoliko nečistoća dospije na tijelo ili odjeću treba je ukloniti. Posve neznatna količina neće dovesti u pitanje valjanost namaza u toj odjeći.

Način klanja životinja (mimo kurbana)

Pitanje

Selam. Zanima me način klanja životinja mimo Kurban-bajrama koja je i šta se treba proučiti? I je li nama grijeh kupovati meso koje nije zaklano na halal način?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Procedura šerijatskog klanja životinja u principu je ista i kod običnog klanja životinja kao ikada se radi o kurbanu. Musliman treba voditi računa da kupuje meso životinje koja je zaklana na šerijatski propisan način. Samo je takvo meso halal meso. Šafijski pravnici smatraju da se može jesti meso životinje pri čijem klanju je iz zaborava propušteno učenje Bismille. Ako je to bilo namjerno, ne bi bilo dopušteno.

Posluživanje muslimana nepostača

Pitanje

Da li je muslimanu koji posti i koji je vlasnik ugostiteljskog objekta u kojem se ne služi alkohol dozvoljeno tokom ramazana posluživati goste koji ne poste?

Odgovor

Esselamu alejkum!
U složenim i komplikovanim okolnostima kakve vladaju kod nas, te u svjetlu zakona prema kojemu radnja mora biti otvorena u određeno vrijeme, ne vidim druge mogućnosti osim stava da je to gotovo neizbježno rješenje, posebno imajući u vidu da kod nas žive i nemuslimani. Nije to najbolje rješenje, ali ne vidimo drugog realnog rješenja. Ako je moguće uz ramazan koristiti godišnji odmor i u to vrijeme zatvoriti objekat ili ga koristiti samo navečer, to bi bilo bolje i sigurnije.

Posjećivanje kaburova

Pitanje

Es-selamu alejkum!

Kakav je islamski stav a i stav hanefijske pravne škole  po pitanju posjete kaburovima na dan bajram, da li je to novotarija ili  je poželjno  kao tradicija?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Bajram je u principu blagdan koji je predviđen za radost, veselje, posjetu rodbini, jačanje porodičnih i međuljudskih odnosa, a ne za posjete mezaristanima i obilazak kaburova. Bar to ne bi trebalo činiti prvi dan Bajrama. Međutim, nema šerijatske zabrane i zapreke da neko obiđe mezar i za Bajram, ali to ne bi trebalo uvesti kao stalnu tradiciju. Drugi je slučaj s obilježavanjem Dana šehida drugi dan Ramazanskog bajrama koje je uveo Rijaset IZ svojom odlukom, radi sjećanja i uzimanja pouke iz žrtve koju su podnijeli šehidi te učenja dove Bogu da im se smiluje i nagradi ih Svojom nagradom. To je službeni program i ima svoje mjesto u vjerskom životu džemata i Zajednice.

Nošenje marame na mezarju

Pitanje

Esselamu alejkum

Interesuje me da li je obavezno da žena stavi maramu prije ulaska na mezarje, zatim kada se želi učiti ja`sin umrlom može li se stajati kraj ograde mezarja ili se mora prići tom kaburu, i uzima li se abdest prije učenja ja`sina?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Punoljetna muslimanka je obavezna nositi mahramu prije i poslije ulaska u mezarje kao i tokom same posjete. Nema razlike u obaveznosti između tih stanja. Ako osoba uči nešto iz Kur'ana (Jasin i sl.), može to činiti i kraj ograde a i u unutar mezarja. Ako uči držeći Mushaf ili napisanu suru, treba biti pod abdestom, a ako uči napamet, bolje je da bude pod abdestom, ali nije strogo uvjetovano.

Premještanje mezara umrlih

Pitanje

Esselamu alejkum! 

Dali je dozvoljeno prenošenje umrlih iz jednog mjesta na drugo, s tim što je taj musliman ukopan u nemuslimanskom groblju, ali imaju posebnu parcelu za muslimane. Sad se napravilo muslimansko mezarje pa se sad postavlja pitanje da li se može prenijeti iz tog nemuslimanskog groblja u muslimansko mezarje?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Ukoliko je musliman ukopan u muslimanski dio (parcelu) zajedničkog (javnog) mezarja, nema potrebe za prenošenjem njegovih kostiju u neko drugo mezarje. Smatramo da bi to bilo bespotrebno uznemiravanje kostiju umrloga, što nije dozvoljeno. Ako postoji neki opravdani razlog, bilo bi dozvoljeno.