A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Pisanje testamenta

Pitanje

Selam alejkum.

Htio bih da napišem testament pa bih želio da znam kako da podijelim imovinu koju smo moja žena i ja zajedno stekli, imamo dvoje ženske djece i treće na putu ako Bog da, žive roditelje i dvije sestre, a žena ima majku, brata i tri sestre.

Od imovine imamo kupljen stan u kojem sada živimo i nismo ništa dužni za taj stan i nemamo namjeru da ga prodajemo a vrijedi 80000 eura. Imamo 3 godine staro auto koje sad vrijedi 12000 eura. Od para imamo nešto na dječijem računu i nešto što je žena uštedjela na svom računu, ukupno 4000 eura.

Zanima nas kako da ovu imovinu podijelimo u slučaju moje smrti da li samo ja odlučujem kako da se ovo podjeli ili ima i moja žena pravo  da o ovome odlučuje.

Želim navesti isto da sam dužan hanumi jedan dio mehra oko 4000 eura.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Načelno, testament nasljednicima nije dozvoljen, posebno ukoliko predviđa podjelu imovine koja nije u skladu sa šerijatskim propisima, osim ako se nasljednici saglase s takvim testamentom. Testament nenasljednicima je dozvoljen u okviru jedne trećine imovine. Vi prije svega trebate razgraničiti šta je tvoja, a šta imovina tvoje supruge budući da imate istih, ali i različitih nasljednika. Ukoliko ste je zajedno stekli, računajući da ćete je smatrati zajedničkom,  onda vam pripada po pola. Djeca su zajednički nasljednici oboga.  Kad je riječ o tvojoj imovini, kćerkama, ukoliko ih je dvije i više, pripadaju dvije trećine imovine (u ovom slučaju 18/24) pod uvjetom da nemaš muške djece. Supruzi, ako te nadživi, pripada osmina (3/24), a ostatak (5/24) pripada ocu i majci. Što se tiče njene imovine, također dvije trećine pripadaju kćerkama (u ovom slučaju to je 8/12) , četvrtina tebi, ako nadživiš suprugu (3/12), šestina njenoj majci (2/12). Budući da je zbir dijelova veći od nazivnika, to bi umjesto dvanaestina bile trinaestine (8/13, 3/13, 2/13). 

Muslimanke i narodna nošnja

Pitanje

Selam alejkum.
Željela bih da Vas zamolim da mi kažete da li je dozvoljeno pokrivenoj ženi da oblači narodnu nošnju, u ovom slučaju riječ je o goranskoj nošnji? Obzirom da možda niste upoznati sa tom kulturom, šaljem sliku kao prilog. Ističem i to da ta odjeća nije prozirna, i obzirom da se tako oblače sve nevjeste mislim da se na taj način ne privlači dodatna pažnja, bar kada je riječ o tom području. Ne znam koliko su pokazivanje zlata i ostali detalji šerijatski dozvoljeni? Samo ću da dodam još to da se ovakav način oblačenja primjenjuje samo u posebnim prilikama (svečanosti, itd.).

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Prema viđenom na fotografiji, spomenuta nošnja zadovoljava osnovne islamske propise o ženskoj nošnji te nema smetnje da je nosi pokrivena žena. Zlatni nakit je ženama dozvoljeno nosit, ali ne treba pretjerivati u tome, posebno ako je to neuobičajeno i ako mnogo odudara od statusa ostalih djevojaka.

Uplata kurbana u Islamsku zajednicu

Pitanje

Esselamu alejkum. 

Da li postoji mogućnost da se u ime firme uplati klanje kurbana u IZBiH?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Nema smetnje da u ime firme uplatite kurban u IZ (kontaktirajte jednu od medresa u BiH ili Blagajnu Rijaseta IZ) a sevap od tog kurbana pisat će se vlasniku (ili više njih) firme. 

Džumanski sun-sunnet

Pitanje

Selam alejkum. Da li se može klanjati samo dva rekata sunneta  poslije farza džume u džamiji? Ako klanjamo 4 rekata sunneta u džamiji poslije džuma-namaza, da li tu nafilu možemo obaviti sa jednim selamom, a ne dva plus dva, dakle sa dva selama? Inače, nikada nisam klanjao na način "2+2", možda iz razloga što to nije po hanefijskom mezhebu.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Sunnet je klanjati poslije džumanskog farza u džamiji četiri rekata sunneta. Ispravno je klanjati taj sunnet s jednim selamom, a ako se klanja po dva rekata i preda selam i to je ispravno.

Prodaja voćki proizvođačima alkohola

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Da li je dozvoljeno prodavati šljive kupcima za koje znamo da će od njih peći rakiju, ako jeste, pod kojim okolnostima, ako nije, zašto nije?

Odgovor

Esselamu alejkum!
Uzvišeni u Kur'anu kaže: "Sarađujte u dobročinstvu i bogobojaznosti, a ne sarađujte u grijehu i nasilju!" Saradnja u proizvodnji alkoholnih pića je saradnja u grijehu. Alkoholna pića su "majka zala" kako su okarakterisana u jednom hadisu. Zabrana ove prodaje je preventivnog karaktera budući da je sama prodaja šljiva, neovisno o njenom cilju, dozvoljena. Šerijatsko je pravilo da se djela prema namjerama vrednuju. Savjetujemo Vam da šljive upotrijebite ili prodate u humaniju svrhu.

Kurban bez rogova

Pitanje

Selam.

Da li je ispravan kurban ovan kojemu nisu nikada nicali rogovi?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Ako se radi o vrsti ovce koja prirodno nema rogova, nema smetnje da takav ovan posluži za kurbana. Općenito, bitno je da je bravče zdravo, uhranjeno, da ispunjava ostale opće uvjete, dok su rogovi manje važni, mada je poželjno da životinja ima i lijep izgled.

Ehli-kitabije i klanje kurbana

Pitanje

Selam.

Kakav je stav oko klanja kurbana kada je osoba koja kolje drukčije vjeroispovijesti (Katolik), mada se radi o profesionalnom mesaru?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Pokuđeno je u našem mezhebu da kurbana kolje ehli-kitabija (kršćanin ili jevrej), jer je riječ o svojevrsnom obredu, a on to ne može činiti, jer nije musliman. Ipak, ako bi to učinio po osnovu punomoćstva koje mu povjeri musliman, kurban bi bio ispravan uz vjersku pokuđenost (kerahet). Budući da ima dovoljno muslimana koji znaju ovaj posao, nema potrebe da se taj obred obavlja uz vjersku pokuđenost.

Klanje kurbana

Pitanje

Selamu alejkum.
Nakon što mi je otac preselio, moje majka i sestra žive same sa njenih dvoje malodobne djece (kojima je otac odavno preselio). Kako sestra radi a majka prima očevu penziju, mislile su za Bajram klati kurban za očevu dušu, pa bih Vas molio da nam odgovorite:
- S obzirom da je otac uvijek klao kurban, da li su majka i sestra dužne to nastaviti?
- Da li uz taj kurban treba da kolju i još jedan za očevu dušu, ili je bolje dati sadaku (koja bi mogla biti njena minimalna vrijednost)?
- Ima li šerijatskog utemeljenja da se kurban može klati za umrloga?

Odgovor

Esselamu alejkum!
Žrtvovanje kurbana za Kurban-bajram je islamska dužnost za onoga ko je imovinski sposoban da je izvrši (posjednik nisaba) i lijepa islamska tradicija i dobro djelo za onoga ko nije obavezan. Dovoljan je jedan kurban za članove jedne porodice. Kurban se treba klati za umrloga ako je to oporučio, a ako nije, onda je to samo vid lijepog sjećanja i dobročinstva prema umrlome. Sevap za taj ibadet bit će, Allahovom voljom, od koristi za njega. Bilo da se radi o obavezi ili dobročinstvu, kurban za umrlu osobu je kao takav šerijatski utemeljen. Umjesto kurbana, ako nije oporučen od strane umrloga, može se dati sadaka, a sevap namijeniti umrlome. Ako postoji oporuka da se za umrloga kolje kurban, onda sadaka ne može zamijeniti kurbana. 

Nisab za kurban

Pitanje

Selam.

Imam nedoumicu kad je riječ o klanju kurbana pa sam imao potrebu se obratiti nekome stručnom. Naime ja ne radim već neko vrijeme a hanuma radi i ima redovno primanje u visini od 600 km a naše mjesečne potrebe iznose 400km. Pored toga imamo 1060 km ušteđevine koju čuvamo za crne dane. Da li smo dužni da koljemo kurban uzimajući u obzir sve gore navedeno?

 

Odgovor

Esselamu alejkum!

Prema propisu u našem mezhebu, uvjet obaveznosti klanja kurbana je posjedovanje nisaba na Kurbanski bajram. Kako iznos koji posjedujete nije u visini nisaba, niste obavezni klati kurban.  Međutim, ako ste u stanju da izdvojite dio sredstava za kupovinu kurbana, to bi bilo pohvalno, posebno imajući u vidu da mjesečno uštedite dvije trećine cijene jednog kurbana. Koristi žrtvovanja kurbana su velike. Taj ibadet, Allahovom voljom, može spriječiti da ti „crni dani", koje spominjete, ne dođu.

Razvod braka i isplata mehra

Pitanje

Esselamu alejkum imam-efendija, zanima me šerijatsko tumačenje moje rastave braka.

Šerijatski sam se vjenčao u Sisku u martu 1998. godine, a prestao sam živjeti sa suprugom u septembru 2006. godine.

Nakon toga je sudski brakorazvodni proces trajao skoro 3 godine.

Općinski sud u Sisku je presudio u moju korist: dvojica sinova su dodijeljena meni na odgoj i čuvanje, a bivša supruga mora plaćati alimentaciju od 20% svoje plaće.

Osim toga, zbog nesuradnje s državnim institucijama i brojnih manipulacija bivša supruga je kažnjena uvjetno sa 10 mjeseci zatvora.

Želim naglasiti nekoliko činjenica:

-         za vrijeme brakorazvodne parnice redovito sam uplaćivao alimentaciju poštom ili preko tekućeg računa (ukupno oko 50.000 kuna ili oko 13.000 KM );

-         bivša supruga je neovlašteno sa dječjih štednih računa podignula i potrošila kompletnu ušteđevinu (3.215 eura), koju sam ja najvećim dijelom stvorio;

-         protiv nje se sada vodi sudski proces jer ne plaća alimentaciju koju je sud odredio (novce od alimentacije sam namjeravao uplaćivati za dječju stambenu štednju);

-         neredovito viđa djecu (jedanput ili dvaput mjesečno).

Zahtjev za razvod braka ja sam podnio nakon što supruga više nije htjela živjeti sa mnom i otišla je kod svojih roditelja, pri čemu mi nije dozvoljavala viđati djecu.

Željela je da se odselimo iz kuće zbog njene navodne začaranosti (sihiri), što nisam prihvatio.

Kada sam se šerijatski vjenčavao ugovoren je mehr u visini od 5.000 DEM (današnjih 5.000 KM ili 2.560 eura).

Pošto uskoro, ako Bog da, trebam otići na hadž zanima me na koji način trebam riješiti pitanje mehra: isplata u cijelosti ili polovica (smatram da ne dolazi u obzir potpuna neisplata).

Želio bih pitanje mehra (njegovu visinu) riješiti što prije, u skladu sa šerijatskim tumačenjem bračnog prava.

Jako mi je bitno da to pitanje bude riješeno prije hadža, a nemam dovoljno znanja da samostalno donesem točnu, na islamskim principima utemeljenu odluku.

 

Odgovor

Esselamu alejkum!
Obzirom da je brak konzumiran, i da je došlo do razvoda braka na Vaš zahtjev, dužni ste joj isplatiti mehr u cijelosti. Da ste uvjetovali razvod braka oslobađanjem od isplate mehra i cijelosti ili djelimično i ona pristala na to, tek u tom slučaju obaveza isplate mehra bi pala.