A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Posjećivanje mezarja

Pitanje:

Selam!

Da li je Poslanik s.a.v.s. običavao posjećivati mezare i koju dovu je učio prilikom toga? Prevashodno me interesuje koju dovu je učio jer bih je i ja volio naučiti kako bih mogao to isto učiti kod mojih roditelja na groblju.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sunnet je s vremena na vrijeme obići mezarje, jer nas ono podsjeća na smrt i polaganje računa za djela koja počinimo na ovome svijetu. Lijepo je tom prilikom nazvati selam i proučiti dovu koju je prilikom posjete ili prolaska kraj mezarja učio Poslanik a.s.: "Esselamu alejkum ehled-dijari minel-mu'minine vel-muslimine ve inna in šaellahu te'ala bikum lahikun. Es'elullahe lena ve lekumul-'afije." U prijevodu: "Neka je na vas mir, stanovnici ovoga mjesta, vi koji ste vjernici i muslimani. Allaha Uzvišenog molim da nas i vas sačuva i spasi." U rivajetu Ebu Davuda navodi se i dodatak spomenutoj dovi (ali se ovaj rivajet ocjenjuje slabim): "Allahumme la tahrimna edžrehum ve la teftinna be'adehum!" "Bože, ne uskrati nam njihovu nagradu i ne iskušavaj nas poslije njih!" Može se tom prilikom proučiti i El-Fatiha, jer je El-Fatiha najbolja dova kao i druge dove u kojima se moli Allaha za rahmet i magfiret umrlome.

Brak sa pripadnicom sufijskog tarikata

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno da se musliman oženi vjernicom, koja pripada jednom od sufijskih tarikata?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pripadnost sufijskom tarikatu ne spada u bračne smetnje, osim ako bi dotični tarikat naučavao nešto što inače izvodi iz vjere. Prema tome, nema šerijatske smetnje oženiti se čestitom vjernicom koja simpatizira ili pripada nekom od naših tradicionalnih tarikata.

Naplata osiguranja nakon ozljede

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Kakav je stav islama po pitanju naplate osiguranja nakon ozljede u saobraćajnoj nesreći? Budući da je sistem poslovanja osiguranja prilično nejasan i ''mutan'' odlučio sam da pitam vas.

Jasan mi je stav većine uleme o komercijalnom osiguranju i razlog zabrane istoga.

Međutim šta uraditi u situaciji u kojoj mi je, ne mojom krivicom, slupan dosta mlad i očuvan automobil, a ja sam povrijeđen(povreda vratnog pršljena).

Ima li nečega što bi bilo haram u naplati popravke automobila od strane osiguranja, s obzirom da nije baš mala suma novca.

Je li dozvoljeno uzeti naknadu za pretrpljenu ozljedu, strah itd?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je uzeti obeštećenje od osiguravajuće kuće za štetu na automobilu budući da je to posljedica obavezujućeg osiguranja automobila. Budući da se to osiguranje mora zaključiti, dozvoljeno je onda i naplatiti štetu koja nastane na automobilu, a koju uzrokuje drugi vozač svojim vozilom. Isto je i sa odštetom za ranjavanje ako je ona sastavni dio, odnosno posljedica spomenutog obavezujućeg osiguranja.

Učenje mukabele za vrijeme ramazana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam jedno pitanje! Za vrijeme ramazana u džamijama se uči Mukabela. Da li je to dužnost imama, mislim da li je on po službi dužan da uči mukabelu? I da li se to učenje plaća ili je to redovan imamski posao?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nažalost, kod nas su mnogi ibadeti komercijalizirani, pa i učenje Kur'ana, uključujući i mukabelu tokom ramazana. Mukabela kao takva nije šerijatska, već džematska obaveza pa pitanje eventualne nadoknade/nagrade za učače mukabele treba rješavati na relaciji: imam - džemat - medžlis IZ. Spomenuto pitanje je kod nas regulisano običajem, pa ako ništa nije utanačeno ugovorom između imama i džemata, odnosno medžlisa IZ, onda će se postupiti po običaju. A po običaju učače mukabele, uključujući i imama, džemat nagrađuje nekom hedijom. Ako žele da odstupe od tog običaja, najbolje je da to odmah u ugovoru utanače.

Davanje mita za polaganje vozačkog ispita

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno platiti za brze i lakše polaganje vozačkog ispita? Danas je to vrlo rasprostranjeno i općeprihvaćeno, većina ljudi na to i ne gleda kao stelu i davanje mita, već kao olakšanje i uštedu novca koji se može iskoristiti u neke bolje svrhe. Načula sam da i postoji neka fetva o dozvoljenosti ovog čina, pa Vas molim za objašnjenje, jer bojim se da bas najbolje ne razumijem zašto je to dozvoljeno (ako je dozvoljeno)?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ne postoji fetva koja dozvoljava tu vrstu mita i podmićivanja, barem ne kod nas. Te priče o navodnoj fetvi koja to dozvoljava nisu osnovane. Prema tome, podmićivanje za brže i lakše polaganje vozačkog ispita nije dozvoljeno ni zakonski ni šerijatski.

Položaj nožnih prstiju u namazu

Pitanje:

Selam!

Prije par dana u džamiji poslije teravih-namaza jedna žena mi je prišla i rekla da ja nepravilno klanjam?

Pitala sam je zbog čega a ona mi je rekla da ne savijam prste u nogu prema Kibli. Zbog zdravstvenih razloga i bolesti koju imam, veoma mi je teško da previjam članke nogu u različite položaje.

Rekla sam joj da su mi noge otekle i da imam problema sa kostima. Kako da postupim?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Klanjajte onako kako Vam to zdravstvene prilike dopuštaju, bez prevelikog naprezanja, jer Allah nikoga ne zadužuje preko njegovih/njenih mogućnosti. Vaš namaz je ispravan bez obzira na to da li mogli okretati prste prema Kibli ili ne. Bitno je da je klanjač okrenut Kibli svojim grudima (i svojim srcem).

Način pokrivanja žene

Pitanje:

Ja sam prije par dana donijela odluku da se pokrijem nakon dužeg vremena razmišljanja o toj želji koja se pojavila u mojoj dusi. Sada kada sam konačno donijela odluku i pokrila se, željela bih da to bude ispravno. Naime jako me plaši hadis: "Dvije skupine stanovnika Vatre nisam ih vidio: ljudi sa bičevima poput kravljih repova sa kojima udaraju narod, i žene obučene a gole, koje se uvijaju kada hodaju, njihove glave su poput nagetih grba od deva, neće ući u Džennet niti osjetiti njegov miris, a njegov miris se osjeti na udaljenosti od toga do toga".

Pročitala sam sva pitanja koja sam nasla na Vašoj stranici vezana za ovu temu i uglavnom sam upoznata sa Vašim savjetima, međutim, nemir me ne napušta, jer jako puno čitam i susrećem na Internetu puno strožiji stav i opis "šerijatski ispravnog hidžaba", kao recimo u knjizi "ŠERIJATSKI HIDŽAB(DŽILBAB)", DEFINICIJA, SVOJASTVA, PROPIS I ŠARTOVI ŠERIJATSKOG HIDŽABA, Priprema i obrada: Safet Suljić, Fakultet Šerijatskih Nauka, ISLAMSKI UNIVERZITET U RIYADU, iz koje sam i prekopirala gore navedeni hadis.

U spomenutoj knjizi se opisuje hidžab na sljedeći način:

"Definicija džilbaba (hidžaba) Poznata je stvar da je naredba pokrivanja žene hidžabom došla naknadno i nakon naredbe o pokrivanju samog stidnog mjesta žene, što znači da je pokrivanje hidžabom i njegovo nošenje nešto više od samog pokrivanja stidnog mjesta žene. A stidno mjesto žene je cijelo njeno tijelo osim šaka, lica i stopala oko čega se razilaze učenjaci. Mufessiri prilikom tumačenja riječi džilbab i hidžab koje su došle u Kur'anu, iako su se izražavali različitim riječima, složni su da se pod tim terminima misli na široki ogrtač, mantil ili haljinu koji pokrivaju cijelo tijelo žene preko njenog uobičajenog veša kojeg oblači u svojoj kući sa kojim je pokrila svoje stidno mjesto, i da on (hidžab ili džilbab) nije odjeća koja samo pokriva stidno mjesto nego pokriva odjeću i ukrase koje je ženi dozvoljeno da nosi ispred mahrema. Prema tome, džilbab (hidžab) je široka odjeća odjevnog dijela koja pokriva cijelo tijelo žene, odnosno to je široki i gusti ogrtač, mantil ili haljina koji pokrivaju ženu od glave do stopala ili od ramena do stopala čime žena pokriva svoje tijelo i uobičajenu odjeću i ukrase koje nosi ispod njega."

Halalite mi što sam opširna, ali nastojim da shvatim sve u vezi hidžaba. Naime, nije mi jasno, da li su ove definicije i način na koji se pokrivaju većina žena danas kod nas u Bosni, (mislim na onaj ispravniji dio sa širokim, dugim i ne prozirnim tunikama, hlačama, suknjama i sl. stvarima) u suprotnosti zbog različitih mezheba (vidim da je gornji citat iz knjige pisao neko ko je studirao ili radi na Univerzitetu u Riyadu, a znam da je tamo zastupljena druga pravna škola) ili je ipak način na koji su pokrivene naše žene neispravan.

Ako je ipak neispravan da li se to definiše kao u prvom hadisu "obučene a gole" jer nemaju na sebi više slojeva odjeće, pa je moguće da se odjeća lijepi i ocrtava ili su to samo finese među mezhebima i stvar imana svake osobe pojedinačno u izboru slijeđenja mezheba.

Još me zanima, da li većina uleme, (mezheba), podržava jednodijelne hidžabe preko svakodnevne odjeće, ili pak ovu drugu varijantu u jednom sloju koju praktikuje većina žena u Bosni?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Za naše prilike ovdje dovoljan je uobičajeni hidžab koje nose naše žene (mada tu postoje brojne varijacije od kojih su neke šerijatski upitne), tj. hidžab koji pokriva tijelo žene osim lica i šaka, koji nije tijesan ni proziran. Ostalo su detalji.

Vrijeme klanjanja nafila-namaza

Pitanje:

Selam! 

Molim vas da mi odgovorite na pitanja kada je lijepo klanjati nafile? Naime, pročitala sam u jednoj knjizi da nije lijepo, čak da je zabranjeno klanjati nafile uz sabah namaz.

Odgovor:

Esselamu lejkum!

Nafile je uvijek lijepo klanjati osim u tri zabranjena vremena (kada sunce izlazi, kada je na sredini neba i kada zalazi), te nakon sabah namaza dok sunce ne izađe te između ikindije i akšama. U svim ostalim vremenima može se klanjati nafila namaz.


Levhe i zaštita djeteta od uroka

Pitanje:

Selam.

Da li je grijeh djetetu okačiti natpis "La illahe illalah" ili "Mašallah", iz predostrožnosti da to njegovi roditelji ne bi smatrali hamajlijom koja to dijete štiti od džinna?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sam natpis nikoga  ni od čega ne može zaštititi, ali može podsjetiti onoga koji gleda u dijete da kaže "Mašaellah, tebarekellah", a te riječi predstavljaju zaštitu od tzv. uroka. Spomenuti iskazi se mogu u formi levhe držati na zidu sobe, radi podsjećanja. Ne preporučujemo da se djetetu kače bilo kakvi natpisi.

Post i gutanje tableta

Pitanje:

Selam Alejkum!
Moja majka je srčani bolesnik već dugi niz godina (hronična bolest). Unazad godinu dana je dobila lijek za srce koji joj pomaže a koji mora popiti svaki dan u podne. Ona trenutno posti tako što taj lijek popije ujutru prije zapaštanja, no to nije pravilan način uzimanja tog lijeka ali ona jako želi postiti. Ona ima pitanje da li je moguće da taj lijek popije "nasuho" , samo ga stavi u usta i proguta bez vode u podne, i da li će joj to pokvariti post. Napominjem da ona neće moći da naposti ramazan jer će uvijek morati piti taj lijek. Koje je rješenje u ovakvom slučaju?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Gutanje tablete, makar bilo i "nasuho" kvari post. Ako je osoba trajno onesposobljena postiti, pa time i napostiti propuštene dane posta, zbog prirode svoje bolesti i nemogućnosti prilagođavanja uzimanja lijekova vremenu posta, rješenje je u plaćanju fidje, tj. za svaki propušteni dan posta nahraniti jednog siromaha (oko 10 KM dnevno), sukladno riječima Uzvišenog Allaha: "...a onome od vas koji bude bolestan ili na putu - isti broj drugih dana. Onima koji ga jedva podnose - otkup je da jednog siromaha nahrane (za svaki dan propuštenog posta). A ko drage volje da više, za njega je bolje. A bolje vam je, neka znate, da postite." (El-Bekare, 184)