A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Letci „Sarajevo osiguranja“ po sarajevskim džamijama

Pitanje:

Selam!

U svojoj džamiji našao sam letak koji Vam šaljem u prilogu, interesuje me da li je to halal ili haram? 

Ukoliko je Islamska zajednica u BiH počela sa ovakvim potezima i ako se ne zaustave ovakve pojave u narednom periodu imamo situaciju da ćemo moći dobiti članstvo u IZ u BIH npr. kupovinom gajbe pive ili klađenjem u određenoj kladionici i rađenjem drugih sumnjivih, dizanjem kredita u bankama koje ne posluju islamski i sl.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Letak koji spominjete odnosi se na ugovor koji su sklopili spomenuto osiguravajuće društvo i Medžlis IZ Sarajevo i ne odnosi se na cijelu IZ. S obzirom na informacije koje posjedujem u vezi tog ugovora, mogu reći da se radi o šerijatski sumnjivom ugovoru zato što se ne zna broj osoba koje će se učlaniti na temelju tog ugovora. Dakle, sadrži nepoznanicu koja ga čini relativno ništavnim. S druge strane, ta osiguravajuća kuća koristi ime Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini u propagandne svrhe, a da zauzvrat ne garantuje niti jednu marku prihoda za Medžlis IZ. Zapravo, to zavisi prije svega od propagande koju bi trebali voditi imami, odnosno Medžlis IZ, jer sama firma nije zainteresirana da njeni klijenti izraze želju za učlanjenjem u IZ, jer to tereti firmu. 

Treba naglasiti da nije dopušteno koristiti džamije i mesdžide radi propagiranja bilo koje firme i dijeljenja njihovih letaka u i pred džamijom ili mesdžidom. Prema tome, smatramo da takav ugovor treba raskinuti, jer ne ispunjava šerijatske uvjete valjanosti ugovora.

Redoslijed učenja sureta u namazu

Pitanje:

Selam alejkum!

Možete li mi detaljno pojasniti pravilo ili praksu učenja prvo starijih pa mlađih sura u namazu. Zašto postoji to ograničenje da se ne treba učiti prvo sura koja je kasnije objavljenja od one koja je ranije objavljena? Koji je razlog tome? Zašto postoji redoslijed učenja sura? Želim da vjerujem da je svaki namaz ako je iskren iz duše i srca dobar namaz, te da nepraćenje brojeva sura tj. redoslijeda u Kur'anu ne može pokvariti moj namaz. Također sam čula da je moguće preskakati sure, ali navodno ne po jednu već onda po dvije. Meni ovo sve zvuči kao novotarija, jer niko nema konkretno objašnjene za to.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema dileme da je skrušenost i predanost u namazu važnija od toga da li će se sure učiti u namazu prema redoslijedu objavljivanja ili redoslijedu prema kojemu su raspoređene u Mushafu. Neučenje sura prema spomenutom redoslijedu neće pokvariti namaz, jer poštivanje tog redoslijeda ne spada u namaske farzove ili vadžibe. Taj redoslijed ajeta unutar jedne sure ii među surama spada u namaske mustehabe ili mendube koji ne kvare namaz ako se izostave. Svakako je važniji redoslijed ajeta unutar jedne sure nego redoslijed među surama. Također, lijepo je, prilikom učenja u namazu, voditi računa o ovom redoslijedu, poštujući, naprosto princip redoslijeda sura u Kur'anu, kako se ne bi stekao dojam da se izbjegava učenje neke konkretne sure u namazu.

Sumnja u potpunost namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Vrlo često u zadnje vrijeme mi se pojavljuje sumnja da li sam učinio jednu ili dvije sedžde na rekatima. Nekada tu sumnju odbacim, nekada učinim sehvi-sedždu na kraju. Postupam li ispravno? Naime shodno hadisu Božijeg dž.š. poslanika Muhammeda a.s. ,kojeg bilježi Muslim, u kojem se kaže: "Ja sam isključivo čovjek; zaboravljam isto kao sto i vi zaboravljate. Ako neko od vas zaboravi nešto u (namazu), neka učini dvije sedžde dok je još na sjedenju." , ja zaključujem da se sehvi sedzdom može nadoknaditi ako se u namazu zaboravi bilo farz ili vadžib ili sunnet, da li ispravno zaključujem?  Drugo moje pitanje jeste: na jednom vitr namazu sam na ruku, tek naslonio vrhove dlanova na koljena,nisam fino obuhvatio prstima koljeno, da li je to nepotpuno izvršen ruku?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Ukoliko se sumnja javlja učestalo, treba je odbaciti kao vid šejtanske vesvese. Ipak, treba je uzeti u obzir kao indikator stanovite rasijanosti i pomanjkanja potrebne koncentracije i skrušenosti u namazu, te se usmjeriti na otklanjanje tog nedostatka. Ukoliko je sumnja u broj učinjenih sedždi na nekom rekjatu jaka, onda nije dovoljno učiniti samo sehvi-sedždu, zato što ona ne može nadomjestiti farz u namazu; ona nadomješta samo namaski vadžib (a za propušteni sunnet nije ni potrebna), dok propušteni farz u namazu treba naknadno obaviti, a potom učiniti sehvi sedždu zbog nečinjenja farza prema njegovom redoslijedu u namazu. Prema tome, pogrješno ste razumjeli spomenuti hadis u pogledu mogućnosti sehvi-sedžde da nadomjesti farz u namazu. Sehvi-sedžda, u pogledu farza, popravlja samo poremećeni redoslijed, ali ne otklanja nedostatak u vidu neizvršenog namaskog farza (rukna), koji je sastavni dio namaza, bez kojega on ne može postojati.

2. Pitanje obuhvatanja ili stavljanja vrhova dlanova na koljeno na ruku'u spada u detalje namaza iz kategorije sunneta koji ne utječu na valjanost namaza. Ispravno je da se na ruku'u ruke stave na koljena raširivši prste ruku i dovodeći leđa u ravan položaj. Ovo je u skladu s hadisom kojega je zabilježio Ibn Hibban u svom Sahihu. (V. Multeka (prijevod), 1/ 106).

Zekat na novac u obrtu

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Čovjek posjeduje pilanu i tvrdi da on zaradi novac u visini nisaba čak i više zavisno od poslovanja u toku godine i po nekoliko puta ali taj novac mu nikada ne "miruje" već stalno ga "obrče" tj. posluje sa njim. Da li je spomenuti dužan dati zekat?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko vlasnik ne uspije uštedjeti nisab tokom godine, nije dužan dati zekat. Međutim, ukoliko ima neke druge zekatske imovine, poput trgovačke robe, zlata, srebra, dionica, dužan je sve to zajedno obračunati, pa ako dostiže nisab i nalazi se u njegovom posjedu godinu dana, dužan je dati zekat od 2,5% ukupne vrijednosti zekatske imovine. Ako posjeduje nekretnine kojima trguje, tretirat će ih kao trgovačku robu.

Zekat na potraživani dug

Pitanje:

Selam!

Prije 5 godina smo napravili kuću za koju smo uzeli 180.000 KM Kredit i mjesečno plaćam ratu od  1000 KM. Prošle godine sam posudio jednom prijatelju 16.000 KM koje sam dobio kada sam prodao auto. Uskoro se navršava godina od kako sam dao pare na zajam. S obzirom da te pare nisam trebao čitavu godinu da li sam dužan na te pare (16.000 KM) da dam zekat?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko taj dug nije sporan, dužni ste na njega dati zekat na kraju zekatske godine, jer je to Vaš novac kod druge osobe.

Plaćanje/davanje kamate

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam dva kredita koja sam uzeo u jednom posebnom emotivnom stanju. Imam i karticu koja mi obračunava kamatu kad sa nje dižem gotov novac. Da li je i koliki haram što plaćam redovne i zatezne kamate, i dok se ne izvučem iz ovoga stanja šta je najbolje uraditi. Nije isto kad se plaća kamata - kao ovo kod mene, i kad neko zarađuje kamatom, zar ne? Ovi što zarađuju kamatom to spada u grijeh je li tako? A šta onda sa ljudima poput mene koji bankama plaćaju kamate redovne i zatezne?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Uzimanje kamate je veliki grijeh, a i davanje kamate je zabranjeno jer pomaže kamataru u grijehu. Zato je uzimanje kamatnog kredita zabranjeno osim u krajnjoj nuždi. Da li ste bili u nuždi prilikom uzimanja tog kredita ili ne, to Vi znate.

Žargon „seljak“

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me šerijatski aspekt danas jedno vrlo često korištene uzrečice "seljak".

Kao što ste mogli vjerujem više puta čuti/pročitati, navedena riječ se koristi uglavnom u izrazito negativnom kontekstu. Ja sam dijete odraslo na selu, i jako me pogađa kada čujem da se ta riječ koristi paušalno.

Također, imao sam par puta razmirice sa punicom, koja sa vremena na vrijeme upotrijebi taj termin bez ikakvog rezona, pa npr. za nekog nekulturnog veli: "seljačina" i tome slično. Ona se pravda time da ona eto ne misli da su svi seljaci isti, i da nema ništa protiv njih, te da joj počesto ta fraza "izleti" - ja takva objašnjenja jednostavno ne mogu prihvatiti i bojim se svoje reakcije, jer nije problem prešutjeti jednom, dva puta, ali bezobzirno ponavljanje nečega za što ja smatram uvredom može biti problem.

Ne moram ni reći da sam uvijek bio protiv ljudi sa predrasudama, da sam nerijetko bio u situaciji da recimo mentalno zaostalog srednjoškolca branim od bezobraznih vršnjaka, a mogao sam si to dopustiti kao najbolji učenik u generaciji.

Smatram da je paušalno korištenje navedene riječi jedna od stvari koja dodatno podriva ionako loše veze među nama muslimanima, a za tim nikako nema potrebe...

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vi ste u potpunosti u pravu, jer se ta uzrečica/riječ koristi u svrhu podcjenjivanja i ismijavanja nekoga, a u izvjesnom smislu mogu se osjetiti povrijeđenima svi oni koji vode porijeklo sa sela. Takve i slične uzrečice kojima se neko diskvalificira i ponižava predstavljaju grijeh i potpadaju pod zabranu navedenu u kur'anskom ajetu iz sure El-Hudžurat: "I ne kudite jedni druge i ne zovite jedni druge ružnim nadimcima! O, kako je ružno da se vjernici spominju podrugljivim nadimcima! A oni koji se ne pokaju - sami sebi čine nepravdu."

Lijekovi koji sadrže etanol

Pitanje:

Selam!

Želim da znam da li se smiju upotrebljavati lijekovi koji sadrže etanol i bilo koju njegovu preradu tj. alkohol.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske smetnje koristiti lijekove koji sadrže medicinski alkohol, posebno ako nema adekvatne alternative, jer se ne koristi radi opijanja.

Nafila koja se klanja petkom za vrijeme ramazana

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Da li nafila koja se klanja zadnji petak u ramazanu nakon podne namaza, koja navodno zamjenjuje propuštene namaze, ima ikakvo utemeljenje u isl. izvorima?

Da li je dozvoljeno tako nešto prakticirati u džamijama?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Jedan namaz ne može odmijeniti sve propuštene namaze bez obzira kada i gdje bio obavljen. Namaz koji se spominje u pitanju nema potvrde u izvorima islama.

Rodbina na Sudnjem danu

Pitanje:

Selam!

Neko mi je rekao da se sestre neće gledati na budućem svijetu, Ahiretu, pa me interesuje nešto više o tome pošto sam prvi put sam čula za to.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pretpostavljamo da govornik koji je tretirao spomenuto pitanje nije bio dovoljno jasan ili je pomiješao on ili Vi niste dobro razumjeli stanje koje će biti na Sudnjem danu i ono koje će slijediti u Džennetu. Opisana situacija odnosi se na stanje koje će biti na Sudnjem danu, a o kojemu se govori u više kur'anskih sura. U suri 'Abese se navodi: "A kada dođe glas zaglušujući, na Dan kada će čovjek od brata svoga pobjeći i od majke svoje i od oca svoga  i od supruge svoje i sinova svojih toga Dana će se svaki čovjek samo o sebi brinuti." (33-37)

Prema tome, na Danu sudnjemu će briga o vlastitoj sudbini nadvladati čak i najjače rodbinske i druge veze. Međutim, tako neće biti među onima koji uđu u Džennet. U suri Et-Tur, 21. ajet se kaže: "Onima koji su vjerovali i za kojima su se djeca njihova u vjerovanju povela priključićemo djecu njihovu, a djela njihova nimalo nećemo umanjiti...i obraćaće se jedni drugima..." Prema tome, susretanje rodbine na Ahiretu ovisi o njihovom konačnom odredištu: Džennetu ili Džehennemu.