A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Mijenjanje imena i prezimena

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Da li je šerijatski dozvoljeno promijeniti ime i prezime? Muško sam i nosim ono koje mi je otac dao iako nemam ništa sa nj, nikada me nije izdržavao, gotov pa ga i ne poznajem te gotovo nikako nemam kontakte s njim. On se i ne trudi da ima bilo kakve kontakte sa mnom. Punoljetan sam.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Načelno, ime, a posebno prezime, ne treba mijenjati osim ako ima loše značenje, odnosno uzrokuje veliku neprijatnost nositelju. Prezime označava i porijeklo osobe, pa je njega teže mijenjati, jer ta promjena izaziva veće pravne posljedice. To što nemate kontakta sa Vašim ocem, nije dovoljan razlog za promjenu prezimena.

Klanjanje akšam namaza prije ili poslije iftara

Pitanje:

Selam alejkum. U jednom beogradskom džematu prošlog Ramazana desila se jedna neprijatna situacija, koja je unijela dosta nemira u džematu, i prijetila da polarizuje džemat. Naime, akšam namaz u džematu u mesdžidu, uz dogovor imama i većine džematlija je godinama klanjan nakon iftara džematlija u njihovim domovima, tj. pola sata prije nastupanja jacijskog vremena, jer se radi o velikom džematu koji se prostire na velikoj površini i većini džematlija bi bila otežavajuća situacija da hurmom i vodom iftare u mesdžidu a onda klanjaju akšam, a potom odu svojim kućama na večeru pa se ponovo do jacijskog vremena vrate u mesdžid radi klanjanja jacije i teravih namaza. Ljudi koji žive u blizini mesdžida (njih petoro/šestoro) je odlučilo da iftare u mesdžidu i klanjaju akšam namaz, što je dovelo do revolta svih ostalih džematlija a i samog imama jer se na taj način uspostavljaju dva džemata u istom mesdžidu i ne poštuje se dogovor koji je praktikovan dugi niz godina.

Pitam vas, da li je u našem slučaju bolje, svrsishodnije, ispravnije iftariti u mesdžidu i odmah (gladan) klanjati namaz (a imamo u vidu hadis Božijega poslanika u kojem se gladnom čovjeku preporučuje hrana pa tek onda namaz) ili da se iftari u svojoj kući sa svojm porodicom (kad već nema zajedničkog iftara) pa tek onda u džematu klanjati akšam namaz?

Da li je Boziji poslanik iftario, klanjao akšam namaz pa se ponovo vraćao na večeru?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Da li se prvo iftariti u potpunosti, pa onda klanjati akšam, ili se iftariti vodom i hurmama, pa klanjati namaz i tek onda ići kućama na iftar, stvar je izbora. Dozvoljeno je i jedan i drugi postupak. Prema tome, ako se džematlije ne mogu dogovoriti, neka imam odluči šta je praktičnije u konkretnom slučaju. Svaka situacija i stanje ima svoje specifičnosti na temelju kojih se donosi odluka, pa tako postupite i vi.

Granje voćki u tuđem imanju

Pitanje:

Esselamu alejkum poštovani profesore,

Molim Vas da mi odgovorite na koji način Šerijat tretira pitanje stvarnog prava, konkretno, ako je komšija posadio voće pola metra od granice sa mojim imanjem, da li mi je potrebna njegova dozvola za uklanjanje grana koje mi smetaju i šta je sa plodovima koji padaju u moje dvorište.

Hvala i svako dobro!

 

Odgovor

Poštovani,

Raspolaganje i korišštenje vlastite imovine i posjeda ograničeno je zabranom nanošenja štete drugom i zabranom zloupotrebe. Sadnja voćaka ili nekog drugog drveća blizu međe, posebno ako se radi o voćkama i drveću širokih krošnji, imat će za posljedicu širenje grana na tuđi posjed, što nije dopušteno bez dozvole vlasnika, jer ometa njegov posjed i nesmetano korištenje. Komšije se trebaju dogovoriti oko toga. Najbolje bi bilo kada bi sam komšija, čije drveće svojim granama prelazi na tuđi posjed, odsjekao te grane ili zatražio saglasnost komšije za njihov ostanak uz pravo komšije da ubere plodove koji padnu u njegov posjed. Općenito, drveće ne treba saditi blizu međe, već dovoljno daleko da grane ne prelaze u komšijski posjed i ne ometaju ga u njegovom korištenju. U svakom slučaju, komšija čije drvo svojim granama prelazi u komšijin posjed ima obavezu da otkloni tu štetu bilo odsijecanjem tih grana ili traženjem odobrenja od komšije. Ukoliko to ne učini sam, najbolje je da oštećena strana zatraži pomoć nadležne vlasti, jer ta situacija može eskalirati u svađu i sukob. Ukoliko nadležna vlast odbije da se umiješa, vlasnik posjeda ima pravo da ukloni sa svog posjeda ono što ga ometa.

Brisanje mokrih ruku od odjeću

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Poznata mi je informacija da se odjeća ne valja koristiti za brisanje vode sa recimo ruku ili usta ili generalno za posušivanje. Prvo, da li je ta informacija tačna i drugo, da li se onda stara odjeća koja se više ne koristi može koristiti kao krpa za ćišćenje i sl.?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Razlog i opravdanje za takav stav može biti samo zdravstveno-higijenske naravi, a ne neki čisto vjerski razlog. Nema smetnje da se stara odjeća koristi u spomenutu svrhu.

Pogrešna okretanja (prema Kibli) u namazu

Pitanje:

Selam, htio sam pitati da li mi je namaz ispravan ako sam slučajno pogriješio stranu kible, u zaboravu sam se okrenuo na suprotnu stranu a znao sad gdje je kibla, i to sam tek sad skontao.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Okretanje prema Kibli je, kao što je poznato, uvjet ispravnosti namaza. "Ma gdje bili, okrenite se prema njegovoj strani (Mesdžidi-haramu)!" naređuje Allah u Kur'anu. U slučaju da mu nije poznata strana Kible, klanjač ima obavezu da se potrudi kako bi saznao na kojoj se strani ona nalazi u mjestu u kojem namjerava klanjati. U Vašem slučaju nije jasno da li ste obavili istraživanje Kible koje je obaveza, jer je to put i način da se izvrši farz okretanja prema Kibli. Općenito, ukoliko ste se okrenuli prema određenoj strani računajući da je to strana Kible bez prethodnog istraživanja, Vaš namaz nije ispravan i trebate ga naklanjati. Ako ste istraživali stranu Kible, makar kasnije saznali da to nije bila prava strana, Vaš namaz je ispravan i ne trebate ga obnavljati. Hazreti Alija kaže: "Kibla onog koji je istražuje jeste strana na koju mu ukaže njegovo istraživanje".

Konzumiranje Coca Cole

Pitanje:

Selam alejkum, zanima me konkretno da li je dozvoljeno piti Coca colu i njene proizvode, unatoč tome što se priča da je sumnjivog porijekla, mnogi vjernici, imami i ostali je i dalje konzumiraju.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako nema jasnih pokazatelja i dokaza zabranjenosti neke hrane ili pića, postupa se prema principu izvorne dopustivosti. Ovaj princip se može dopuniti principom izbjegavanja sumnjivih stvari. Prema tome, dok se ne dokaže postojanje razloga zabranjenosti spomenutog pića, ostaje preporuka da se izbjegavaju sumnjive stvari, za onoga za koga ta sumnja postoji.

Žena i nošenje papuča i sandala

Pitanje:

Selam alejkum,
Pokrivena sam i u dilemi sam da li mogu obuvati otvorene sandale ili papuče, pošto sam nedavno od jedne prijateljice dobila kritiku zbog istih i rekla mi je da se ne može čak ni klanjati bez čarapa. To me muči jer nisam znala da su noge (stopala) avret?!  Pošto vodim računa o tome koga ću pitati o propisima, zato se vama obraćam da mi odgovorite i da znam kako postupati ubuduće.
Unaprijed zahvalna. Džezakellahu hajren.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Postoje dva mišljenja u našem mezhebu o tome da li stopala spadaju u avret ili ne. Prema jednom mišljenju ona su avret, a prema drugom nisu. Prema tome, namaz žene čija su stopala otkrivena u namazu je ispravan. Svakako je bolje da nosi čaarpe jer će na taj način avret sigurno biti pokriven po oba mišljenja. Isti je slučaj i sa javnim izlaskom otkrivenih stopala.

Nadzorne kamere u džamijama

Pitanje:

Selam alejkum uvaženi profesore,

Moje pitanje je slijedeće. Pošto sam primijetio da u Begovoj džamiji postoje kamere za video nadzor unutar džamije upućujem ovo protestno pismo a ujedno i pitanje.

Džamija je Allahova kuća i intimno mjesto svakog vjernika sa Allahom dž.š., kako može neko da kvari tu intimu sa kamerama i nadgledanjem ljudi. Tako mi Allaha dž.š. to nije bilo za vrijeme Allahovog poslanika Muhammeda s.a.v.s. i to nije u skladu sa našom vjerom. Nas vjernike nadgledaju meleci i ne treba nam neko iz džamije da nas nadgleda.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nemamo pouzdane informacije o postojanju video kamere za nadzor.u Begovoj džamiji. Međutim, ako tako nešto postoji, to je posve opravdano u današnjoj situaciji kada u džamiju ulaze dobronamjerni, ali mogu ući i zlonamjerni. Dobronamjernom to neće škoditi, a zlonamjerne može osujetiti. Kamere za video nadzor instalirane su i u Haremi šerifu u Mekki kao i u Poslanikovoj džamiji u Medini, pa to nikome ne smeta. Nemate razloga za protest u vezi tog pitanja. Jednostavno, to je potreba koju iziskuje ovovremena situacija i stanje u društvu. Meleki nadgledaju vjernike i u džamiji i van nje, pa se opet događaju brojni zločini i smutnje čak i među onima koji se deklariraju kao vjernici.

Značenje 52. ajeta sure Taha

Pitanje:

Esselamu alejkum,
Postoji ajet koji me muči a na kojeg sam naišao u suri Taha, ajet 52.
"O njima zna sve Gospodar moj, u Knjizi je, Gospodaru mome ništa nije skriveno i On ništa ne zaboravlja."
Musa a.s. u ovom ajetu odgovara faraonu na upit, na koju Knjigu on misli, ne može biti Kur'an pošto jos nije objavljen?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pod sintagmom "u Knjizi je" u spomenutom ajetu misli se na Knjigu djela, tj. da su ta djela zapisana u Knjizi djela. Prema nekim mufessirima misli se na Levhi-mahfuz, Glavnu Knjigu u kojoj je zapisano sve što se desilo i što će se desiti. Prema tome, sasvim je izvjesno i očigledno da se u tom ajetu pod pojmom "Knjiga" ne misli na Kur'an.

Zikr poslije namaza

Pitanje:

Selam!

Da li je dozvoljeno da nakon predaje selama se ne uči zikr tj. da ne tespihamo, zikrimo nakon predaje selama?!

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Pitanje nije najpreciznije formulisano. Ali, općenito, to je dozvoljeno, jer zikr nakon namaza nije farz (stroga obaveza), već sunnet, tj. pohvalno djelo.