A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ispravnost džume-namaza

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Prisustvovao sam džumi namazu u svom džematu i kao i obično prvo smo klanjali 4 sunneta a zatim se trebalo pristupiti hutbi. Kao i obično imam je proučio na arapskom sve ono što se i inače uči, međutim nije bilo predavanja na našem jeziku, te se odmah pristupilo klanjanju farza i što je izazvalo veliko čuđenje džemata (barem kako sam ja shvatio po izrazima lica). Kasnije sam saznao da je to urađeno zbog toga što imam kao "žuri" na neku dženazu koja se ne održava u našem džematu. Eh sad moja pitanja su:

Da li je takva džuma ispravna i da li je dozvoljen ovakav tip džume?

Da li je dženaza namaz dozvoljen poslije džume namaza, kao i postoji li nešto što sprječava da se dženaza namaz održi poslije ikindije istog dana, a ne poslije džume namaza?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Džuma namaz je ispravna i ako se hutba održi samo na arapskom jeziku. Hutba time zadovoljava formalne fikhske propise. Međutim, kako je svrha hutbe upućivanje poruke i vazu-nasihata džematlijama,  neophodno je da govor koji se upućuje slušateljstvu bude na njima razumljivom jeziku. A to podrazumijeva prevođenje hutbe na jezik koji prisutni klanjači razumiju. Hutba bi svakako u normalnim okolnostima bila krnjava i bez svoje suštinske funkcije ako bi se hatib ograničio samo na onaj dio hutbe koji se drži na arapskom jeziku (ako su prisutni u većini nearapi). Zato se samo u nuždi može tolerisati takav postupak. Možda je slučaj spomenute dženaze bio upravo takav, mada je teško naći opravdanje za to, jer je imam mogao skratiti govor tokom hutbe na 5-6 minuta, što je dovoljno da se uputi nekoliko jezgrovitih rečenica i sadržajnih poruka. Spomenuti postupak imama može biti samo kao izuzetak u izuzetnim slučajevima, a nipošto učestali oblik ponašanja.

2. Nema šerijatske zapreke da se dženaza namaz klanja poslije džume namaza ili poslije ikindije. O vremenu klanjanja dženaze namaza ne odlučuju samo imami, već i članovi porodice, njihove prilike i različite okolnosti. Zato treba imati razumijevanja za tu vanrednu situaciju i biti snishodljiv i prilagodljiv.

Bolesnik i namaz u džematu

 

Pitanje:

Selam!

Htio bih Vas pitati, moj otac ima urostomu (izvedena mu je mokraćna bešika) i sada trajno nosi kesu za urin na tijelu. Pa bih htio da znam da li mu je dozvoljeno klanjati u džematu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema šerijatske zapreke da sahibi-uzur (osoba sa isprikom), što jeste slučaj sa Vašim ocem, klanja u džematu kao muktedija ukoliko ne ometa druge klanjače (miris, glas i sl.). Za svaki namaski vakat dužan je uzeti abdest. Ako se kod njega javlja nešto od spomenutoga (miris, glas i sl.), što može odvlačiti pažnju  drugih klanjača, bolje je da klanja individualno.

Prelazak na islam

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Interesuje me da li osoba druge vjere koja prelazi na Islam mora to da uradi u džamiji ili pred svjedocima ili postoji neka ceremonija?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije neophodno da se primanje islama obavi javno u džamiji ukoliko to primalac ne želi, ali je poželjno kako bi se drugi muslimani obavijestili o tom činu. Prema tome, trebate kontaktirati najbližeg imama, odnosno medžlis Islamske zajednice i upoznati se sa procedurom primanja islama.

Kako postati član IZ?

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kako mogu postati članom IZ? Također Vas molim da mi odgovorite, kako se može imanje uknjižiti na Vakuf?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Članom Islamske zajednice postaje se tako što se kontaktira mjesni imam (najbliža lokalna džamija), odnosno mutevelija džemata, ili se ode do lokalnog medžlisa Islamske zajednice gdje se uzmu potrebne informacije i izvrši učlanjenje. Na istom mjestu se mogu uzeti potrebne informacije o uknjiženju vakufa.

Vrijeme klanjanja sabah-namaza u džematu

 

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Da li je dozvoljeno klanjati sabah namaz u džamiji 25-30 minuta prije izlaska sunca.

Prijašnja praksa u našem džematu je bila 45 minuta prije izlaska sunca. Naime meni se čini da je ovo nekako premalo vremena. Jer dok se ezan prouči 4-5 minuta klanja 2 rekjata 4-5 minuta. Ispadne da nam je do izlaska sunca ostalo 20 minuta a mi pristupamo klanjanju. Strah me je da potpadamo pod one koji su lijeni prema namazu i one koji ostavljaju namaz do pred istek vremena. Ovo mi je najviše čudno jer svaki namaz obavljamo na početku a najbolji(sabah) na kraju.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije svaki namaz bolje klanjati odmah na samom početku. Jaciju je bolje klanjati nešto kasnije, kao i sabah u našem mezhebu (tzv. isfar). Naravno, ne treba čekati primicanje izlaska sunca, da bi se pristupilo klanjanju sabaha. Nekih četrdesetak minuta prije izlaska sunca je podesno vrijeme za klanjanje sabaha. Malo se razvidne, a ima dovoljno vremena da se klanja prije nego se primakne čas izlaska sunca.

Uslovi za status musafira

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Džematlije koje žive u Sisku, imaju stalno stanovanje i boravak. Imaju također svoje kuće i vikendice u Bosni i to u Unsko-sanskom kantonu koje tokom godine posjećuju i borave. Udaljenost je od 120 do 150 km od Siska. Da li imaju status musafira i da li su obavezni skraćivati namaz?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dok su na putovanju između dva mjesta, neka skraćuju, a kada stignu na odredište, nema potrebe za skraćivanjem, jer su i tamo u svom mjestu i na svom imanju.

Ispravno obavljanje namaza

 

Pitanje:

Selam alejkum

Nedavno sam počeo klanjati namaze, još nisam naučio napamet pa čitam tekst, zanima me da li je to ispravno, ja sve namaze klanjam sa istim surama pa da li je i to ispravno? kako je sa rekatima, ja klanjam sve onako kako klanjam sabah , tako i ostale namaze je li potrebno šta mijenjati. Je li to uredu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ispravan je namaz i ako se klanja samo sa jednom surom na svim rekatima i namazima. Naravno poželjno bi bilo naučiti još koju suru ili ajet pa da se ne ponavlja samo jedna sura. Podnevski, ikindijski i jacijski farz ima četiri rekjata, dok sabahski ima dva, tako da se poslije sjedenja na ettehijjatu (do salavata), ustaje na treći pa na četvrti rekjat. Na ova dva rekjata uči se samo Fatiha. Akšamski farz ima tri rekjata. Klanja se kao i podnevski farz, osim što se ne klanja četvrti rekjat, već se sjeda i uči Ettehijjatu nakon trećeg rekjata i predaje se selam. Najbolje je da nabavite Ilmihal koji će Vam pomoći u tome. Suština namaza je u predanosti i pokornosti Bogu. Forma služi tom cilju.

Musliman i zlatne zubne navlake

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Trebam dobiti navlaku tj. krunu za zub koja je sačinjena dobrim dijelom od zlata. Poznato mi je da je muškom rodu (zbog zdravstvenih razloga) zabranjeno nošenje zlatnog nakita. Prema tome pretpostavljam da su zlatni zubi i (djelimično) zlatne navlake također zabranjene. Alternativa postoji. A to je da kruna bude recimo 100% od keramike. Samo što keramika nije tako stabilna kao zlato. Kako da postupim?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ogromna većina ljudi koristi druge materijale za navlake i druge svrhe u protetici bez problema, tako da je upitna neophodnost korištenja zlata u spomenutu svrhu. Međutim, ako se pokaže neophodnim, dopušteno je.

Čestitanje rođendana

 

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Da li je dozvoljeno čestitanje rođendana i poklanjanje poklona za rođendan?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Taj običaj nije dio naše islamske tradicije, ali nije izričito ni zabranjen u izvorima islama. Međutim, ako se to radi zbog povođenja za nemuslimanima i njihovim običajima, onda bi to bilo za osudu i pokudu.

Broj kurbana potrebnih za akiku

 

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se za mušku djecu treba zaklati jednu ili dvije ovce? Neki kažu da može jedna a neki kažu da je bolje zaklati dvije?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Klanje kurbana za akiku nije obaveza, već samo pohvalno djelo. Dovoljan je jedan kurban, bilo da se radi o ženskom ili muškom djetetu, a ako imućnija osoba zakolje dva kurbana za muško dijete, to je bolje.