A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zekat na dionice

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se zekjat daje ukoliko vrijednost dionica, koje ne planiramo prodavati u skorije vrijeme niti trgovati sa njima, prelaze iznos nisaba, a dividenda i kapitalni dobitak (odnosno porast vrijednosti dionica za godinu dana) ne prelazi vrijednost nisaba?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko vrijednost dionica, koje nisu namijenjene za prodaju i trgovanje, dostiže iznos nisaba, obaveza je dati zekjat na dividendu u iznosu od 2,5 % bez obzira koliko ona iznosila, dostizala nisab ili ne. 

Stupanje u brak i dozvola roditelja

Pitanje:

Esselamu alejkum! 

Mlada sam djevojka, imam 21 godinu i uskoro počinjem sa studijama. Prije nekoliko mjeseci sam zaručila, naravno, za brata muslimana koji je elhamdulillah na istom nivou kao i ja i islamu. Klanja, posti, jako je bogobojazan i otkad sam njega upoznala nekako smo jedno drugo podupirali u vjeri. Jedno od drugog učimo. Pričamo o našoj vjeri i pokušavamo se pridržavati što je više moguće.

U početku nisam htjela upoznavati roditelje sa zaručnikom dok nisam dobila dopuštenje od njih. Oni su ga upoznali i hvala Allahu dz.s danas imaju vezu elhamdulillah.

Hvala Allahu dž.š. da zaručnik i ja imamo šerijatsku vezu. Problem je u tome da smo nas dvoje već dvije godine u vezi i naravno da želimo brak. Smatramo da je to nama spas, spas od bluda, zinaluka, pogleda. Moji roditelji još ne dozvoljavaju da se udam. Razlozi su fakultet i pare. Pare, jer smatraju da nemaju sada para da mi naprave svadbu. Ja sam uporna govorila, da meni svadba ne treba. A fakultet, jer žele da imam nekoliko godina više edukacije. Ja pored fakulteta imam posao i zaručnik mi radi. Nas dvoje možemo izdržavati naravno, ako Allah da.

Moje pitanje je:

Da li je roditeljima dozvoljeno da djetetu brane brak uslijed nedostatka novca i zbog fakulteta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vjerovjesnik a.s. je rekao: "Ako vam dođe, radi ženidbe, neko s čijom ste vjerom i moralom zadovoljni, oženite ga. U suprotnom, doći će do širenja nemorala." Također, on je rekao: "O mladići, ko je od vas sposoban, neka se oženi. A onaj koji nije osigurao uvjete za to, neka posti, to mu je zaštita od nemorala." Ovo se odnosi kako na mladiće tako i na djevojke. U Vašem slučaju ne možemo se miješati u mišljenje Vaših roditelja, ali nam se čini da je moguće spojiti između braka i fakulteta, tako što možete uvjetovati kod zaključenja braka da Vam se omogući dovršetak fakulteta. Roditelji trebaju biti svjesni mogućnosti da dobra prilika za udaju kćerke bude propuštena, pa bi mogli snositi i dio krivice zbog toga. Naravno, za pretpostaviti je da roditelji najbolje poznaju svoju djecu, da vode računa o njihovom interesu i da postupaju u najboljoj namjeri.

Prekidanje hatiba dok drži hutbu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno na hutbi prekinuti efendiju ako ima neprimjerenog govora?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije dopušteno pričati ni sa džematlijom, pa ni reći drugom da šuti tokom hutbe, koja je farz u džuma-namazu, a kamoli prekinuti hatiba dok drži hutbu pod izgovorom da drži neprimjeren govor. Šta je to neprimjeren govor i ko treba da da sud o tome? Kad bi se to prepustilo džematlijama svakog petka bi neko prekinuo hatiba zato što mu se ne dopada njegov govor. Nastala bi anarhija i džemat bi se raspao. Džematlije nisu ovlaštene da to čine. Ukoliko neko ima neku primjedbu na hatiba i njegov govor treba to saopštiti glavnom imamu ili muftiji i oni će poduzeti dalje korake.

Lijekovi sa želatinom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakav je stav hanefijske uleme u vezi s konzumacijom lijekova koji su sebi sadrže želatin u vidu ovojnice?
Naime, radi se o većini lijekova koje se nalaze u pilulskim pakovanjima, antibiotici i konkretno linex, kao i riblje ulje.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

To je jedno od savremenih pitanja tako da se ulema o njemu nije izjašnjavala mezhebski, (jer ranije o njemu nije rapsravljano unutar mezheba) već na osnovu općih načela i principa, neovisno o mezhebskoj pripadnosti. Načelno, to treba izbjegavati, osim ako je nužda, tj. nema adekvatne alternative za tu vrstu lijekova kod koje se koristi spomenuta ovojnica.

Fiktivni razvod braka

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Suprug i ja u braku smo 6 godina, vjenčali smo se odmah šerijatski, a nakon dvije godine sklopili brak pred matičarem. Imamo kćer koja ima 4 godine. Prije pet mjeseci suprug je odlučio da ide u inostranstvo zbog rada i u međuvremenu mi predložio razvod braka radi vjenčanja u inostranstvu, kako bi dobio određene privilegije i putovnicu. Budući da privremeni brak nije dozvoljen i da je dozvoljeno u našoj vjeri višeženstvo, on će sklopiti brak po propisima, a ona je nemuslimanka. Pokrenuli smo postupak za sporazumni razvod u kojem su navedeni neki razlozi za razvod braka, s tim da smo usmeno rekli posredniku o našim namjerama.

Moje pitanje na osnovu ovog jeste: Kakav je šerijatski stav o ovakvom razvodu i da li će nam biti dozvoljeno kad se razvedemo na ovakav način da živimo ponovo zajedno, i da li se trebamo ponovo vjenčati šerijatski, nakon sudskog razvoda?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ne bismo Vam preporučili da se upuštate u te sumnjive i zakulisne poslove. S brakom se ne može poigravati i zloupotrebljavati ga radi ostvarenja nekih drugih ciljeva mimo onih zbog kojih je i propisan. To vam može donijeti samo komplikacije i neizvjesnost.

Učenje Jasina na bosanskom jeziku

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je učenje Jasina na našem jeziku u redu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sasvim je izvjesno da prijevod značenja Kur'ana nije isto što i Kur'an u svojoj originalnoj formi. Zato se svaki musliman i muslimanka trebaju potruditi da nauče arapsko pismo kao bi mogli učiti Kur'an na arapskom jeziku. Ukoliko to nije moguće, ili je preteško, onda se može čitati prijevod. Ali se za to ne može uzimati naknada. 

Učenje ajeta sa sedždom u namazu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ako u toku namaza na kijamu učimo ajet koji sadrži sedždu, je li obavezno na kraju proučenog ajeta učiniti sedždu, nakon čega se vraćamo na kijam?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Da, to je obaveza u našem mezhebu, osim ako se poslije ajeta sa sedždom ne uče dodatni ajeti. Tada namski ruku i sedžda nadomještaju sedždei-tilavet.

Kada se uči zikr poslije namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se zikr čini poslije farza ili poslije kompletnog namaza?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U našem mezhebu je uobičajeno da se čini poslije klanjanja kompletnog namaza. Općenito, to pitanje spada u red manje važnih namaskih propisa, ali se čini, po učestalosti pitanja o tome, da je riječ o nekom pitanju iz kategorije farzova. 

Klanjanje namaza za vrijeme džumanske hutbe

Pitanje:

Selam alejkum!

Htio sam Vas pitati da li petkom kad se imam popne na mimber, i počne držati hutbu onaj ko zakasni treba da klanja džumanski sunnet (4 rekata), ili dva rekata Tehijjetu-l-mesdžida? Jer je Poslanik a.s., čovjeku koji je ušao u džamiju i odmah sjeo, dok je on bio na mimberu rekao jesi li klanjao dva rekata, on je rekao da nije, a Poslanik a.s., mu je rekao ustani i klanjaj, ali to su dva rekata Tehijetu-l-mesdžida. Dakle, treba li klanjanja za vrijeme dok se imam penje na mimber, dok drži vaz, ili treba samo ući i sjesti?


Odgovor:
Esselamu alejkum!
Kada se imam ispne na minber i počne hutba, treba sjesti i slušati hutbu, a ne otpočinjati klanjanje namaza. Ko je započeo sunnet prije započinjanja učenja hutbe, može ga dovršiti. 

Žena u stanju hajza i ulazak u harem Kabe

Pitanje:

Selamun alejkum cjenjeni dr. Ljevaković!

Da li žena u hajzu, u vrijeme hadža ili umre, može ući u harem Kabe i u njemu učiti dove, zikr ili gledati Kabu? Da li mezhebi ovo pitanje gledaju različito ili isto?


Odgovor:
Esselamu alejkum!
Žena u hajzu, prema propisu u našem mezhebu, ne smije boraviti u džamiji, pa time ni u Haremi šerifu, jer je on dio džamije. Žena u tom stanju može učiti zikr i gledati u Kabu, ali izvan Harema. O ovom pitanju ne postoji saglasnost mezheba. Neki smatraju da je spomenuti boravak dozvoljen.