A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Na koji iznos ušteđevine dati zekat

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ukoliko pojedinac godinu dana u svome vlasništvu posjeduje novčani iznos u visini nisaba ili više od toga, te time dužinom roka i visinom iznosa stekao uvjet za plaćanje zekata, a osim navedenog iznosa u toku godine stiče još novca čiji posjed nije navršio obavezan period od godinu dana, jer se sukcesivo u mjesečnim iznosima povećavao, da li će isti platiti zekjat samo za onaj novčani iznos koji je u njegovom posjedu godinu ili će platiti zekjat za oba, tj. i za iznos koji je u njegovom posjedu godinu dana i za onaj koji je mlađi od godinu dana?

Kako se u tom slučaju vrši obračun zekjata, obzirom da jedan dio novčanog iznosa nije ispunio obavezan jednogodišnji rok starosti što predstavlja jedan od uvjeta za plaćanje zekata? 

Ukoliko je obavezno obračunati iznos zekata za oba iznosa, da li je na obračun naknadno stečenog novca od uticaja rok kada je stečen ili ne?

Ako je od uticaja rok sticanja, koji je to rok?  Da li je to  posljednji dan, sedmica ili mjesec pred obračun i plaćanje zekata?

Da li se u tom slučaju osim iznosa nisaba u obračun zekata uzima sav raspoloživi nepotrošeni iznos novca koji se u trenutku obračuna nalazi u našem vlasništvu (npr. lična primanja)  ili samo onaj koji je namijenjen za štednju?

Primjer:

Pojedinac posjeduje od prošle godine do danas iznos od 10.000 KM. U posljednjih 6 mjeseci svaki mjesec od plaće je odvajao po 100 KM, što ukupno sa današnjim danom iznosi 600 KM. Da li će isti ukoliko danas treba obračunati i platiti zekjat, to učiniti tako što će obračunati 2,5% od 10.000 KM ili od 10.600 KM (neovisno kada je tih 600 KM stekao) uzimajući pored navedenog  u obzir i ostatak raspoloživog nepotrošenog iznosa novca koji se u trenutku obračuna nalazi u njegovom vlasništvu.

 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Najbolje je odrediti jedan termin u godini za izdvajanje zekjata i tada obračunati zekjat na cjelokupni iznos koji posjeduje (ako je nisab već pregodinio), bez obzira što su neka sredstva sukcesivno pristizala. U protivnom, zekjat bi možda trebalo obračunavati više puta u godini, što je nepraktično i zahtjevno. Ako se kojim slučajem da i više nego je stroga obaveza, neće, ako Bog da, propasti.

Davanje zekata kroz organiziranje iftara

Pitanje:

Selam!

Da li možemo novac od zekata koji trebamo dati usmjerit u organizaciju iftara?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Način prikupljanja zekjata, njegova svrha i korisnici su određeni propisima islama i u tom smislu postoje i odluke nadležnih organa Islamske zajednice. Samovoljno odlučivanje u vezi zekjata i njegove svrhe nije ispravan postupak.

Kako obračunavati zekat

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ako se zekat daje na novac koji pregodini na koju svotu da damo zekat iz slijedeće situacije:

U ramazanu prošle godine smo imali 20.000 € , u proljeće smo išli na 'umru koja je koštala 5000 €. Hvala Allahu na računu trenutno imamo 27.000 €.

Na koju svotu novca smo dužni dati zekjat? Na 15.000€, zato što su one pregodinile, ili na trenutno ukupno stanje na računu 27.000 €?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Zekjat obračunajte na ukupnu svotu koju imate u trenutku obračuna zekjata, bez obzira što svaki novčić od tog iznosa nije prekogodinio, budući da je teško ili nemoguće bilježiti datum zarade svakog novčića pa to posebno obračunavati. Tada bi se zekjat morao davati više puta u godini, što bi bilo opterećavajuće, a vjerovatno bi i dio imovine ostao neobračunat prilikom davanja zekjata.

Spajanje namaza prilikom boravka na plaži

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Nalazim se u Ulcinju, kao musafir turista na odmoru, na plaži na kojoj dominiraju muslimani vjernici. Grupa vjernika, većinom Bošnjaka, klanja u džematu na plazi u podnevskom vaktu spojeno podne i ikindiju.

Činjenica je da svi mi na plaži presjedimo besposleni ikindijsko vrijeme, odnosno vratimo se u apartmane u vrijeme ikindije gdje je još lakše obaviti ikindiju. Imajući u vidu važnost obavljanja namaza u njegovom vremenu, a uvažavajući fetvu i Vaše odgovore o mogućnosti spajanja namaza u posebno otezanim uslovima, zaključujem da je neispravno spajati namaze u ovom slučaju, pa sam u nedoumici da li da se priključim džematu na plaži koji spaja namaze? Allah dž.š. Vas nagradio svakim dobrom!

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Bolje je da ne spajate namaze, već da klanjate svaki namaz u njegovom vremenu. Ta olakšica nije predviđena za besposličare.

Musliman i konzumiranje duhanskih proizvoda

Pitanje:

Pušenje u prisustvu nepušača i djece, haram, strogo zabranjeno? Je li pušaču zbog smrada i zadaha iz usta mekruh klanjati u džematu, kao i čovjeku koji je jeo luk?

U obzir bi trebalo uzeti gledišta uleme iza 1980-tih, jer se od tada pouzdano zna da je duhan otrov i opasnost. I odgovor bi trebao biti nedvosmislen, jasan i precizan. Krajnje je vrijeme da muslimani uvedu malo brige za druge u svoj ahlak i edeb. Također, zbog objektivnosti onaj ko odgovara bi trebao biti nepušač.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Zabranjenost pušenja duhana vezana je njegovom štetnošću po zdravlje čovjeka kao i kvalifikaciju rasipanja imovine u beskorisne ili čak štetne stvari. Kako je i Svjetska zdravstvena organizacija potvrdila štetnost duhana, zbog čega su mnoge zemlje uvele razne restrikcije u pogledu korištenja duhana te obavezale proizvođače da na duhanskoj kutiji napišu upozorenje da "duhan ubija", gotovo da je postignut konsenzus savremene muslimanske uleme o zabranjenosti pušenja duhana u islamu. Zabranjenost je još jača i intenzivnija u pogledu pušenja u prisustvu drugih, posebno djece, jer se štetnost proteže i na njih. U Kur'anu se kaže: "Ne bacajte se svojim rukama u propast!" Pušači upravo to rade. U hadisu se navodi: "Nije dozvoljeno nanositi štetu drugima, a ni na štetu uzvraćati štetom." Pušači oponiraju i ovom hadisu ukoliko pušenjem ugrožavaju druge ili ih podstiču na pušenje.

Također, ukoliko neko toliko puši da mu se čuje iz usta kao da je jeo luk, onda on time uznemirava klanjače u džematu, pa se i na njega odnosi propis o pokuđenosti klanjanja u džematu osobe koja je jela luk, posebno bijeli, jer je njegov smrad intenzivniji.

 

Padanje na koljena pred šejhom u tekiji

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno padati na koljena pred šejhom, ljubiti mu ruke  (za muškarce i djevojke) , i izbjegavati okretanje leđa prilikom izlaska iz prostorije u njegovom prisustvu? Šejh ima oko 70 godina.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Sve spomenuto znak je kulta ličnosti koji se njeguje u okrilju sufizma. Musliman na koljena pada samo na namazu, u džamiji, ili kod kuće kada uči Kur'ana ili sluša neki ders i sl. Radi veličanja neke osobe to ne bi trebalo činiti. Isto je i s ljubljenjem ruku, posebno od strane djevojaka. Musliman treba poštovati i cijeniti starije, ali u granicama uobičajenog ponašanja i postupaka.

Korištenje vode iz bunara u kojem se utopio čovjek

Pitanje:

Selam!

Da li po propisu ima poseban tretman bunar , u smislu korištenja vode, u kojem se čovjek bacio i ugušio, naime, da li je lijepo koristit tu vodu i kako je najbolje postupiti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Potrebno je ispuljati vodu iz bunara, obavit potrebnu sanitarnu obradu i provjeru upotrebljivosti i zdravstvene ispravnosti vode. Ukoliko se to obavi, uz spomenute provjere koje potvrđuju upotrebljivost vode, nakon što je prethodna voda ispuljana iz bunara, nema šerijatske zapreke da se koristi voda iz tog bunara.

Trudnica i redoslijed saffova u ženskom dijelu džemata

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Idem često u džamiju na namaz, a trudnica sam. Sinoć me je jedna žena pitala da li znam spol djeteta i ona je rekla ako ne znam da pređem u prvi saff jer mozda je muško. Zanima me da li postoji za takvo nešto utemeljenje u islamu, da trudnica ako nosi muško dijete mora klanjati u prvom saffu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Takve tvrdnje nemaju osnova. Dijete dok se ne rodi slijedi majku i još uvijek ne posjeduju punu pravnu sposobnost, tako da dijete u utrobi majke ne utiče na propise o redoslijedu safova u džematu.

Žena u stanju hajza tokom zadnje trećine ramazana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Ukoliko sam nečista na primjer zadnjih 5 dana ramazana, a zadnja trećina je izuzetno vrijedna, i kada napostim te dane da li ću imati istu nagradu kao da sam postila u njihovo vrijeme?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Budući da se tu radi o opravdanom nepostenju, nagrada u slučaju napaštanja neće biti manja od nagrade za redovni post, ako osoba inače ima nakanu da posti cijeli ramazan. 

Iznos nisaba za 1434. h.g.

Pitanje:

Esselamu alejkum,

Kolika je visina nisaba za cijelu 1434. h. g. ?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema odluci Rijaseta IZ nisab za šaban, ramazan i ševval 1434. h. iznosi 6.012 KM. Zbog učestalih izmjena cijena zlata na svjetskim berzama, odlučeno je da se nisab obračunava periodično, a ne za cijelu godinu. Kontaktirajte u vezi ovoga Ured za zekjat (Elnur Salihović, šef Ureda).