A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zekat na 14 i 18 karatno zlato

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Rijaset je izdao pravila o vrijednosti nisaba za 24 karatno zlato prema tržišnoj vrijednosti ovog zlata na berzi. Obzirom da je nakit izrađen od 14 i 18 karatnog zlata, rijetko čistijeg, kako izračunati vrijednost koju treba platiti? Da li se povećava propisana gramaža od 91 grama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ista težina (nisab) važi i za spomenutu vrstu zlata. Izdvaja se 2,5% težine, a kod procjene vrijednosti izdvojenog zekjata u težini, ona će biti svakako manja od izdvojenog procenta kvalitetnije vrste zlata.

Prvi saff prilikom klanjanja namaza u džematu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U našem džematu imam je jedne prilike govorio o važnosti prvog saffa. Zatim se javio jedan od naših džematlija i rekao kako su nekada starije džematlije klanjali u prvom saffu dok su mladi i djeca uvijek klanjali u drugim saffovima, i rekao je da bi i u našem džematu stariji trebali klanjati u prvom saffu a naša omladina bi trebala napraviti mjesto starijima u prvom saffu, što je naš imam odobrio i rekao da je to ispravno i da trebamo čuvati tradiciju. Šta je ispravno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vaš imam je u pravu. Vjerovjesnik a.s. je savjetovao da se bude milostiv prema mladima, a s poštovanjem odnosi prema starijima. Jedan od vidova poštovanja starijih je da im se ponudi mjesto u prvom safu. Vjerovjesnik a.s. je rekao da iza njega u safu budu učeniji i ugledniji (oni koji mogu zamijeniti imama u slučaju potrebe). Mladići trebaju biti iza njih, a djeca iza njih. Ako neko porani u džamiji, on će za to imati sevap kao da je klanjao u prvom safu čak i ako dadne prednost starijima. Može zaraditi i dodatni sevap iskazujući poštovanje prema starijima.

Učenje Jasina živim osobama

Pitanje:

Da li se može učiti Jasin živoj osobi? I ako ne znaš učiti Jasin na arapskom jeziku, može li se nekome platiti da uči Jasin za zdravlje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Kur'an i jeste objavljen živom čovjeku da ga uči, proučava i primjenjuje njegovo učenje u svojoj praksi koliko je u stanju. Dobar broj uleme smatra da se Kur'an (neki njegovi ajeti) mogu učiti u formi rukje u slučaju nekih bolesti, posebno inih psihičke prirode za koje savremena medicina nema lijeka.

Izvršavanje vjerskih dužnosti počinje sa šerijatskim punoljetstvom

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li su punoljetne osobe po šerijatu, ali još uvijek maloljetne po državnim propisima koji žive sa roditeljima, dužni davati zekat ili sa njih spada odgovornost kad im roditelji daju zekat? Ako nisu dužni, kada bi trebali početi izvršavati tu obavezu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Obaveza izvršavanja vjerskih dužnosti (namaz, zekjat, post...) nastupa sa fizičkim punoljetstvom (pojava menstruacije kod djevojčica, odnosno polucije kod dječaka, najdalje do 15 godina života). Državni zakon u tom pogledu nije relevantan. Prema tome, osoba koja je šerijatski punoljetna, dužna je davati zekjat ukoliko posjeduje vlastitu imovnu i ispunjava uvjete zekjata. Ovo je opći propis o imovini maloljetnika u našem mezhebu. Izuzetak je zekjat na poljoprivredne proizvode koji se uzima na ovu vrstu proizvoda čak i kada su u vlasništvu maloljetnika, jer se zekjat na poljoprivredne proizvode tretira obavezom kojoj podliježe zemljište, a ne sama osoba, pa ne zavisi od toga da li je ta osoba punoljetna ili ne. Obaveza davanja zekjata veže se za osobu i posjedovanje određenje imovine te ne zavisi od toga da li ona stanuje s roditeljima, koji su i sami obaveznici i davaoci zekjata, ili stanuju samostalno.

Autorska prava u šerijatu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Što se tiče autorskih prava u islamu, je li grijeh da se bez saglasnosti autora, npr. neka knjiga ili tekst prevedu i objave? Analogno tome, važi li isti propis za manje materijale, tipa neka privatna poruka, e-mail i sl., ukoliko pošiljaoc naglasi da je haram bilo kome čitati navedeno, osim naglašenom primaocu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Autorska prava u islamu su zaštićena, posebno u slučaju kada autor, ili izdavač, naglasi u djelu (knjizi i sl.) da su sva prava zaštićena, uključujući i pravo prevođenja i objavljivanja na drugim jezicima, jer ta prava osim moralne imaju i imovinsku vrijednost. Nije dopušteni odavati tuđe tajne kao npr. neke poruke čiji pošiljalac naglasi primaocu da nije dopušteno da je dalje širi. Međutim, svaki autor "tajne poruke" treba znati da poruka koja se pošalje e-mailom ili sms-om, nije više tajna, jer su te poruke dostupne mnogim osobama i službama, koje mogu objaviti njihov sadržaj, a da vi za to neopravdano optužite primaoca.

Držanje mačke u kući

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li muslimanska porodica smije držati mačku u kući?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Mačka se smatra čistom životinjom. Vjerovjesnik a.s. je na upit o čistoći vode koju naloče mačka rekao: "Ona stalno navraća u kuće." Poznati ashab Ebu Hurejre je stalno kod sebe imao mačku. Na to mu Vjerovjesnik a.s. nije dao primjedbu. Općenito, niti se zabranjuje niti preporučuje držanje mačke u kući. 

Salavat na Poslanika a.s.

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Čula sam za sljedeći salavat: ALLAHUMME SALLI SALATEN KAMILETEN VE SELLIM SELAMEN TAMMEN 'ALA SEJJIDINA MUHAMMEDINILLEZI TENHALLU BIHI-L-'UKADU VE TENFERIDŽU BIHI-L-KUREBU VE TUKDA BIHI-L-HAVAIDŽU VE TUNALU BIHI?-R-REGAIBU VE HUSNU-L-HAVATIMI VE JUSTESKA-L-GAMAMU BI VEDŽHIHI-L-KERIMI VE 'ALA ALIHI VE SAHBIHI FI KULLI LEMHATIN VE NEFESIN BI 'ADEDI KULLI MA'LUMIN LEKE.

Njegov prijevod je: "Allahu učini savršenim salavat i potpuni selam našem prvaku Muhammedu sa kojim se nalazi izlaz iz problema i teških stvari, otklanjaju teškoće, ispunjavaju potrebe, ostvaruju želje i lijepi završeci i sa čijim plemenitim licem oblaci daju kišu i neka je salat i selam na njegovu porodicu i ashabe svakog trenutka i dana u broju koji je Tebi poznat".

Interesuje me da li ovaj salavat ima utemeljenje u tradiciji?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Citirani salavat se ne navodi od Poslanika a.s. niti od njegovih ashaba, pa prema tome nema utemeljenje u tradiciji. U formi u kojoj je naveden je dvosmislen, ali ako bi se poslije riječi: "Muhammedinillezi" dodalo "bittiba'ihi" tj. njegovim slijeđenjem, bilo bi bolje i ispravnije.

Zekat na dionice

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li se zekjat daje ukoliko vrijednost dionica, koje ne planiramo prodavati u skorije vrijeme niti trgovati sa njima, prelaze iznos nisaba, a dividenda i kapitalni dobitak (odnosno porast vrijednosti dionica za godinu dana) ne prelazi vrijednost nisaba?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko vrijednost dionica, koje nisu namijenjene za prodaju i trgovanje, dostiže iznos nisaba, obaveza je dati zekjat na dividendu u iznosu od 2,5 % bez obzira koliko ona iznosila, dostizala nisab ili ne. 

Stupanje u brak i dozvola roditelja

Pitanje:

Esselamu alejkum! 

Mlada sam djevojka, imam 21 godinu i uskoro počinjem sa studijama. Prije nekoliko mjeseci sam zaručila, naravno, za brata muslimana koji je elhamdulillah na istom nivou kao i ja i islamu. Klanja, posti, jako je bogobojazan i otkad sam njega upoznala nekako smo jedno drugo podupirali u vjeri. Jedno od drugog učimo. Pričamo o našoj vjeri i pokušavamo se pridržavati što je više moguće.

U početku nisam htjela upoznavati roditelje sa zaručnikom dok nisam dobila dopuštenje od njih. Oni su ga upoznali i hvala Allahu dz.s danas imaju vezu elhamdulillah.

Hvala Allahu dž.š. da zaručnik i ja imamo šerijatsku vezu. Problem je u tome da smo nas dvoje već dvije godine u vezi i naravno da želimo brak. Smatramo da je to nama spas, spas od bluda, zinaluka, pogleda. Moji roditelji još ne dozvoljavaju da se udam. Razlozi su fakultet i pare. Pare, jer smatraju da nemaju sada para da mi naprave svadbu. Ja sam uporna govorila, da meni svadba ne treba. A fakultet, jer žele da imam nekoliko godina više edukacije. Ja pored fakulteta imam posao i zaručnik mi radi. Nas dvoje možemo izdržavati naravno, ako Allah da.

Moje pitanje je:

Da li je roditeljima dozvoljeno da djetetu brane brak uslijed nedostatka novca i zbog fakulteta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Vjerovjesnik a.s. je rekao: "Ako vam dođe, radi ženidbe, neko s čijom ste vjerom i moralom zadovoljni, oženite ga. U suprotnom, doći će do širenja nemorala." Također, on je rekao: "O mladići, ko je od vas sposoban, neka se oženi. A onaj koji nije osigurao uvjete za to, neka posti, to mu je zaštita od nemorala." Ovo se odnosi kako na mladiće tako i na djevojke. U Vašem slučaju ne možemo se miješati u mišljenje Vaših roditelja, ali nam se čini da je moguće spojiti između braka i fakulteta, tako što možete uvjetovati kod zaključenja braka da Vam se omogući dovršetak fakulteta. Roditelji trebaju biti svjesni mogućnosti da dobra prilika za udaju kćerke bude propuštena, pa bi mogli snositi i dio krivice zbog toga. Naravno, za pretpostaviti je da roditelji najbolje poznaju svoju djecu, da vode računa o njihovom interesu i da postupaju u najboljoj namjeri.

Prekidanje hatiba dok drži hutbu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno na hutbi prekinuti efendiju ako ima neprimjerenog govora?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije dopušteno pričati ni sa džematlijom, pa ni reći drugom da šuti tokom hutbe, koja je farz u džuma-namazu, a kamoli prekinuti hatiba dok drži hutbu pod izgovorom da drži neprimjeren govor. Šta je to neprimjeren govor i ko treba da da sud o tome? Kad bi se to prepustilo džematlijama svakog petka bi neko prekinuo hatiba zato što mu se ne dopada njegov govor. Nastala bi anarhija i džemat bi se raspao. Džematlije nisu ovlaštene da to čine. Ukoliko neko ima neku primjedbu na hatiba i njegov govor treba to saopštiti glavnom imamu ili muftiji i oni će poduzeti dalje korake.