A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Kraj namaskog vremena jacije namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U Kur`anu stoji da trebamo poštivati vrijeme svih (5 dnevnih) namaza. Pošto se zna početak i kraj svih namaza, kad je kraj jacije namaza? Mnogi su mi da rekli da jaciju mogu klanjati sve do početka sabaha. Da li je ovo u skladu sa ajetom sure Isra, u kojem stoji: 

“Obavljaj propisane molitve kad Sunce s polovine neba krene, pa do noćne tmine, i molitvu u zoru jer molitvi u zoru mnogi prisustvuju.” (17/78)

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema propisu u našem mezhebu, vrijeme jacije namaza počinje od kraja akšamskog vakra, a kraj mu je pojava zore, tj. do vremena sabah namaza, mada je bolje klanjati prije pola noći. Neki mezhebi smatraju da vrijeme jacije traje do pola noći. Prema tome, u oba slučaja, vrijeme jacije ima i svoj početak i svoj kraj. Naime, u našem mezhebu, vrijeme svakog namaza traje do početka vremena drugog namaza, uključujući i jaciju. Izuzetka je jedino sabah namaz, čije vrijeme traje do pred izlazak sunca.

Prolaženje ispred klanjača za vrijeme džume namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Poznato mi je da je zabranjeno prolaziti ispred klanjača ukoliko on nije postavio neki predmet

iznad mjesta gdje čini sedždu. Kakav je tretman ovog pitanja prilikom obavljanja džume namaza, jer dešava se da se ljudi iza proguravaju naprijed prilikom klanjanja sunneta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuti problem bi se u dobroj mjeri mogao preduprijediti kada bi džematlije koje dolaze u džamiju, posebno na džumu i bajram-namaz, popunjavale safove po redu, a ne započinjale klanjati na sredini ili kraju džamije, ostavljajući praznine u prvim safovima. Videći prazna mjesta u prednjem dijelu džamije, džematlije koje kasnije dolaze nastoje doći do tih mjesta makar to vodilo prolasku ispred klanjača, što je načelno pokuđeno. O tome bi trebali povesti računa imam ali i same džematlije. Ako se već desi da neko prolazi do praznog mjesta ispred klanjača, ne treba ga onemogućavati u tome, jer to može izazvati još veću zbrku i nered. S druge strane, oni koji kasne s dolaskom u džamiju ne bi trebali bihuzuriti druge džematlije i klanjače prolazeći ispred njih, nerijetko i prekoračujući ih, što je pokuđeno i što svakako treba izbjegavati. U većim džematima, posebno na džumi ili bajram- namazu neophodno je da svi klanjači pokažu maksimalnu toleranciju i ljubaznost kako bi se izbjegle bilo kakve incidentne situacije, svađe ili zamijeranja, što je protivno samom duhu namaza i džemata.

Stav o eutanaziji pasa lutalica u BiH

Pitanje:

Esselamu alejkum!

S obzirom na aktuelnu situaciju u našoj državi kada su u pitanju psi lutalice, koji su nerijetko vrlo opasni, zanima me šerijatski stav u vezi eutanazije istih, uzev u obzir stanje u državi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To pitanje se ne rješava individualnim odlukama ni fetvama već odgovarajućim zakonom ili zakonskim amandmanima i odlukama nadležnih vlasti, koje su dužne voditi računa o zaštiti interesa društva. Ukoliko nadležne vlasti zaključe da je u postojećim okolnostima, radi zaštite zdravlja ljudi i interesa društva, eutanazija pasa lutalica neophodna mjera, iz preventivnih ili nekih drugih opravdanih razloga, onda je ona moralno opravdana. Ako se problem može riješiti drugim, blažim mjerama (azil, sterilizacija i sl.), onda je preče tako postupiti. Vlast i društvo su dužni zaštiti svoje članove od potencijalne opasnosti. U svakom slučaju, odgovornost je na vlastima koje su dužne iznaći rješenje ovog urgentnog problema i pritisak javnog mijenja treba usmjeriti prema njima.

Prodaja plina za pretakanje piva

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam firmu, servisiram i punim vatrogasne aparate, i između ostalog te aparate punim sa CO2 plinom. Ljudi dolaze tu i pune isti taj CO2 za varenje, međutim dolaze mi mušterije koji drže kafiće i taj plin koriste za pretakanje točenog piva. Da li je haram da punim plin za te svrhe i da li ću svaku mušteriju pitati zašto to koristi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Općenito, prodavač nije dužan da svakog mušteriju pita za šta će koristiti kupljeni predmet, u konkretnom slučaju plin. Za dozvoljenost svrhe korištenja odgovara kupac.

Uskraćivanje nasljedstva zakonskom nasljedniku u svrhu uvakufljavanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li ispravno da vjernik svojom oporukom ostavi bez nasljedstva svog jedinog nasljednika, koji ga za života služi i njeguje shodno svojim mogućnostima, i svoju imovinu ili uvakufi ili pak svojom oporukom ostavi drugome?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Da bi se stekao dovoljan uvid u taj slučaj potrebno je saslušati sve aktere. Bez toga se mogu izvući pogrješni zaključci, koji se kasnije mogu upotrijebiti na neprimjeren način. No, općenito, ne ulazeći u suštinu odnosa u konkretnom slučaju, apstraktno govoreći, u Šerijatu je dozvoljeno putem testamenta raspolagati sa jednom trećinom imovine, bilo da je riječ o uvakufljenju ili oporuci nenasljedniku. Nasljedniku također nije dopuštena oporuka, jer će on u normalnoj situaciji u svakom slučaju naslijediti ostavitelja. Za života, prije smrtne bolesti, osoba može u cijelosti raspolagati svojom imovinom, bilo da je uvakufi ili daruje drugom. Ipak, bolje je da svoje dijete ili djecu, ili ostale nasljednike ostavi imućnim nego da ih ostavi bez imovine tako da su prinuđeni da prose.

Čuvanje matičnih ćelija

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Supruga i ja očekujemo prinovu za 3 mjeseca. U dilemi smo za čuvanje matičnih čelija iz pupčanika bebe, što danas predstavlja najnovinij metod liječenja u medicini, koja će se u budućnosti zasigurno, još više širiti i razvijati. Kakav je stav vjere o čuvanju i liječenju matičnim ćelijama? Da li naša vjera odobrava čuvanje i liječenje matičnim ćelijama?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da se tu radi o novonastalom pitanju, u izvorima islama nema eksplicitne dozvole niti zabrane čuvanja mtičnih ćelija. Još uvijek nema egzaktne potvrde uspješnosti liječenja tom metodom. S druge strane, riječ je o veoma skupom projektu, a u slučaju potrebe, tek treba platiti eventualno razvijanje nekih organa, bez ikakve garancije uspješnosti te procedure. Oko toga se općenito razvija veliki biznis, tako da vam ne možemo preporučiti da se upustite u to, niti Vam sugerirati da to ne činite. Sami odaberite ono što mislite da je za vas bolje.

Izostavljanje Fatihe u namazu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je Fatiha po mišljenju hanefijskih učenjaka rukn u namazu tj. da li to znači da se na pojedinim rekatima može izostaviti Fatiha i umjesto nje učiti bilo koje drugo sure iz Kur'ana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Učenje Fatihe unamazu je vadžib (obaveza) prema propisu u hanefijskom mezhebu. Ukoliko bi se izostavila morala bi se učiniti sehvi sedžda, ali bi namaz bio ispravan, jer je farz u namazu učenje Kur'ana općenito, a ne neke određene sure. Namjerno izostavljanje namaskog vadžiba, poput Fatihe, je zabranjeno - grijeh.

Prenošenje posmrtnih ostataka

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Kakav je stav islama po pitanju prenošenja posmrtnih ostataka u drugu državu osobe koja je prirodnom smrću preselila, npr. osobe koje su preminule u inostranstvu za vrijeme rata 

pa se sad prenose u BiH?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Osnovni je princip da se osobe ukopavaju u mjestu u kojemu presele na Ahiret. Izuzetno, ukoliko postoji potreba da se osoba ukopa u drugom mjestu, to je dopušteno. Kad je riječ o ekshumaciji već ukopane osobe, to ne treba činiti bez stvarne potrebe, kao npr. da je ukopana u nemuslimanskom groblju, prekopavanje koje vrši vlast iz infrastrukturnih razloga i sl. Prema tome, to zavisi od situacije do situacije.

Uzimanje tejemmuma umjesto gusula uslijed redukcije vode

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno uzimanje tejemmuma umjesto gusula u slučaju kada zbog redukcije vode tokom noći mlaz na česmi (na umivaoniku, a nad kadom uopće nema) je tako slab da se ne može kupati, ali vode ipak ima u jako, jako, jako slabom mlazu? Vode smo imali u jednoj posudi ali ona ne bi bila dovoljna da se oboje okupamo od džunupluka. Vrijeme sabahskog vakta je bilo pri izmaku. 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U konkretnom slučaju zbog nedostatka vode te vremenskog škripca, tejemum je bio ispravan. Međutim, ukoliko su redukcije vode učestale, treba pripremiti rezervne količine vode dovoljne za kupanje više osoba, jer se slično stanje može ponoviti. Nepripremljenost uz mogućnost da se osoba na vrijeme pripremi te realna mogućnost redukcije, jeste neka vrsta nemara, a to već nije valjano opravdanje.

Ime Dijana

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Mojoj prijateljici je ime Dijana, i već duže vrijeme je interesuje šta njeno ime znači. 
Znam da nije muslimansko, i da ga po pravilu treba promijeniti ako ima ružno značenje. 
Čula sam da nije obaveza mijenjati ime ako nije muslimansko, ali istovremeno nema loše značenje.
Ona ima 30 godina i želi znati šta njeno ime znači i da li ga treba mijenjati?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Spomenuto ima je lijepo, arapskog je porijekla, pa se može smatrati i muslimanskim, a znači: vjera, uvjerenje... Nema potrebe mijenjati ga.