A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Šerijatski razvod braka

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam prijateljicu koja je bila u braku, vjenčana je šerijatski i opštinski, međutim došlo je do razvoda. Razveli su se opštinski, pa je interesuje da li i kako se razvodi šerijatski, jer njen bivši muž tvrdi da ne postoji uopšte šerijatski razvod. Da li bi ona mogla da stupi s nekim u brak iako nije šerijatski razvedena? I naravno ako treba da se razvede i šerijatski, kako to da uradi?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Dovoljno je da priloži odluku o razvodu kako bi se razvod evidentirao i u matičnoj knjizi vjenčanih kod imama matičara (pred kojim je sklopljen šerijatski brak). Sudska odluka o razvodu istovremeno znači i šerijatski razvod braka tako da nema potrebe provoditi posebnu proceduru šerijatskog razvoda, već samo registrirati faktičko stanje u matičnoj knjizi.

Šerijatski stav o lovu i lovačkim društvima

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Kakav je stav islama u vezi sa lovom? Dakle, ne uzimajući u obzir lov divljači koja se može koristiti u prehrani, nego uzimajući lovačko društvo kao jednu organizaciju koja brine za okoliš, divljač, njihovu prehranu, ali u isto vrijeme čini i odstrijel divljači koja nije za jelo (uzimajući u obzir činjenicu da je kroz Zakon o lovstvu ta divljač označena kao štetočina: lisica, vuk.. pa čak i pas lutalica u lovištu)? Također me interesuje da li je dozvoljeno, sa stanovišta islama, odstrijel divljeg vepra, kojeg muslimani koriste da bi ga zamijenili za halal meso ili ga poklanjaju nemuslimanima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Pretpostavka je da lovačka društva postupaju sukladno zakonu koji reguliše pitanje lova, zaštite okoliša i sl., kojim se suštinski treba štititi opći interes. Prema tome, smatramo da nema zapreke učlaniti se u lovačko društvo/klub i učestvovati u aktivnostima koje nisu u suprotnosti s islamskim vrijednostima i propisima. Kad je riječ o odstrjelu divljeg vepra, to je dopušteno zato što se radi o štetočini. Savjetujemo da meso koje dobijete kao naknadu za ustupljenog vepra onima koji smatraju da im to njihova vjera ne zabranjuje poklonite sirotinji.

Učenje Kur'ana osobama u nevolji

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Kada vidim da je neko iz mog okruženja u lošoj situaciji, imam potrebu da u ime Allaha proučim par ajeta iz Kur'ana za tu osobu. Da li ja time pomažem toj osobi i da li je to dozvoljeno činiti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U spomenutom slučaju preporučeno je Svevišnjem uputiti dovu da pomogne osobi u nevolji, pa Vam sugeriramo da tako postupate.

Uzurpiranje tuđe imovine u ratnim okolnostima

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U toku rata, moja porodica protjerana je sa svog ognjišta, kuća je u cijelosti izgorila kao i stvari u njoj. Bili smo u izbjeglištvu u Varešu, tu smo boravili dvije godine, i kad smo napuštali stan u kojem smo boravili, ponijeli smo neke stvari iz tog stana koje smo tu zatekli. Danas živimo u svojoj kući, poprilično materijalno obezbjeđeni, ali koristimo neke od tih stvari (trpezarijski sto, komoda) koje smo ponijeli iz tog stana u kojem smo boravili za vrijeme rata. Zanima me, da li se ove stvari tretiraju kao ukradene stvari ili imaju neki drugi status jer su uzete usljed neimaštine, jer u tom trenutku moja porodica nije imala nikakvih drugih stvari, a ove su služile kao jedini namještaj. Ako se smatraju ukradenim, šta je najbolje s njima učiniti, pogotovo ako ne znamo vlasnika stana, čije stvari koristimo?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako je i bilo nekog opravdanja da privremeno i u mjeri koja je nužna, koristite zatečene stvari (tuđu imovinu) u stanu u kojem ste privremeno boravili, pogriješili ste što ste tu imovinu ponijeli sa sobom, odnosno izmjestili je iz mjesta korištenja, nakon odlaska iz tog stana. To se tretira nekom vrstom uzurpacije tuđe imovine, koja je šerijatom zabranjena. Prema tome, trebate se potruditi da tu imovinu vratite njezinom vlasniku, a u slučaju da to ne budete u mogućnosti, trebate je pokloniti nekom siromahu. Osim vraćanja uzurpirane imovine, odnosno oslobađanje od nje doniranjem siromahu, trebate učiniti i teobu (pokajati se) zbog neovlaštenog korištenja tuđe imovine izvan okvira nužnoga.

Prodavanje kose i stavljanje pirsinga na nos

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno prodavati kosu i je li dozvoljeno staviti na nos pirsing-cirkon?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Prodavanje ljudske kose nije dozvoljeno, jer je ona dio tijela, a dijelove ljudskog tijela nije dozvoljeno prodavati. Ljudsko tijelo je nepovredivo, ima svoju svetost koju nije dozvoljeno skrnaviti prometovanjem ili nekim drugim vidom skrnavljenja. Konačno, čovjek nije apsolutni vlasnik svoga tijela pa njime ne može raspolagati isključivo po svojoj volji i želji. Apsolutni vlasnik svega, uključujući i ljudskog tijelo, jeste Svevišnji Stvoritelj. Presađivanje kose nije nužna zdravstvena operacija i stoga nije dozvoljeno koristiti se tuđom kosom u liječenju problema nedostatka kose. Stavljanje pirsinga u nos ili na neko drugo mjesto strano je našoj ovdašnjoj islamskoj tradiciji ukrašavanja žena.

Organizovanje svadbe

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Čije je pravo da organizuje svadbu, veselje, tj. samo vjenčanje mladenaca? Samo budućeg muža i njegove porodice ili tu ima pravo i buduća supruga? Ukoliko se organizira kućno vjenčanje, da li je pravo samo budućeg muža i njegove rodbine da prisustvuju tom činu ili ima prava i buduća supruga da nekoga pozove?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To je pitanje koje se uređuje dogovorom i običajem koji vlada u nekom mjestu.

Izrada dječijih igračaka

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam namjeru započeti kućni posao izrade edukativnih igara za djecu. Radi se o edukativnim igrama koje bi obuhvatile predmete kao što su npr.: leptirovi, bubamare ( npr. u prilogu), cvijetovi, sunce, oblaci, ribice i sl. Navedeni predmeti bi bili sa i bez očiju. Moja dilema je u tome što bi ti predmeti bili plod mašte tj. dječije mašte. Također  Vas želim upitati vezano za lutkice koje bi bile bez očiju ili sa očima, da mi kažete šerijatsko mišljenje po tome pitanju.

Znam za primjer iz doba Poslanika da su hazreti Aiša i Omer izrađivali neke vrste lutkica pa da mi i o tome pobliže objasnite.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Analogno dozvoljenosti dječijih igračaka, poput lutaka i sl., smatramo da se sve spomenute igračke mogu podvesti pod spomenuti propis. Riječ je o igračkama koje imaju svrhu zabavljanja djece, ali i razvijanja njihovih kreativnih sposobnosti. Evidentno je da nema opasnosti od širka, te smo mišljenja da je prihvatljivo sa stanovišta šerijata i njegovih općih načela.

Kamata na novac sa štednog računa

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Neki dan sam u jednoj od sarajevskih banaka uzeo neki njihov paket koji mi omogućuje internet bankarstvo. Uz taj paket mi daju na novac koji stavljam na svoj štedni račun u toj banci, kamatu od 10% na godišnjem nivou. Mene interesuje, da li je haram to da radim, da stavljam određeni dio sredstava na svoj štedni račun i da mi oni daju kamatu po ponudi za korisnike tog paketa?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kamata na štedne račune je zabranjena vrsta kamate te Vam preporučujemo da bez nužde ne štedite u konvencionalnim bankama koje posluju na kamatnoj osnovi, a ako to već činite, da kamatu podijelite u humanitarne svrhe.

Nepravilno učenje Kur'ana u namazu

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Nedavno sam počeo redovno da klanjam i sve što sam naučio vezano za namaz je na latinici tj. latinična transkripcija arapskog pisma. Na nekim video linkovima sebi pustim neku suru koju znam, ali ne uspijevam da izgovaram riječi i harfove onako kako to zvuči na videu. Neki kažu da namaz nije valjan ako se pravilno ne uči Kur'an. Ja se trudim da bude kako treba, ali nikako ne mogu pravilno izgovoriti pa se pitam da li će mi ovo sve vrijediti na onom svijetu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Trudite se da naučite što ispravnije i bolje, a do tada vrijedi i ispravno je onako kako znate i umijete. Allah nikoga ne zadužuje mimo njegovih mogućnosti. Neka Vam Allah ukabuli i pomogne Vam u onome što je hajr za Vas.