A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Da li jedan imam može klanjati dvije džume isti dan?

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li može jedan imam da klanja dvije džume kada nema prostora za cijeli džemat da se obavi jedna džuma toga dana?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U principu isti imam ne može predvoditi džemat u dva ista farza. Drugi namaz za imama bi bio nafila, a nije ispravno da  muktedije klanjaju farz za imamom koji klanja nafilu. Međutim, u slučaju nužde (posebno u dijaspori) može se postupiti po principu "nužda zakon mijenja"tj. kada u jednu džamiju ne mogu stati svi koji žele klanjati džumu, a nema drugog imama koji bi mogao predvoditi džemat. U tom slučaju, dobro bi bilo kada bi zvanični imam eventualno održao i drugu hutbu, a da sam namaz predvodi neko ko je osposobljen za to, po odobrenju imama. Ako nema sposobnog za to, onda iz nužde može se odstupiti od spomenutog principa jedinstvenosti stepena namaza imama i muktedije. Za procjenu stanja nužde u spomenutom slučaju odgovara dotični imam.

 

Učenje Kur'ana naglas u džamiji dok neko drugi klanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je dozvoljeno učenje Kur'ana u džamiji naglas, a da pri tom neko klanja tj. obavlja namaz samostalno?
Da li se to učenje smatra pokuđenim ili zabranjenim, i da li se može smatrati da će to učenje ometati klanjača? Radi se o učenju Kur'ana mimo dnevnih namaza.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Učenjem Ku'rana naglas ne treba ometati druge učače ili klanjače u džamiji. Prema tome, u spomenutom slučaju učač Kur'ana treba spustiti glas tako da ga klanjač ne čuje kako ga svojim glasnim učenjem Kur'ana ne bi ometao u klanjanju.

 

Da li bedel može biti onaj koji nije obavio hadž?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li se može obaviti bedel hadž prije nego se obavi hadž za sebe, i da li bedel hadž za žensku osobu obavlja samo ženska osoba a za mušku muška osoba ili može i jedna i druga, nevezano za spol?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Osoba koja želi biti bedel za drugu osobu prvo treba obaviti hadž za sebe. Mekruh je da prvo obavi za drugoga pa nakon toga za sebe. Ali ako bi se to desilo, hadž bi formalno bio valjan. To se u fikhu naziva “hadž sarure”.

U spomenutom slučaju spol nije relevantan tako da ženska osoba može biti bedel za mušku osobu i obratno.

 

Kako odrediti iznos sadake prilikom šišanja novorođenčeta?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
S obzirom da se naišao na vašim prijašnjim odgovorima da se ne mora obrijati kompletan kosa novorođenčeta već je dovoljno samo dio obrijati, kako procijeniti koliko iznos dati sadake?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Procijenite otprilike (nekoliko desetina maraka). Koliko god odredite nećete pogriješiti. To je sadaka.

 

Klanje dva kurbana za žensko novorođenče

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Poznato mi je da se za muško dijete mogu zaklati dva kurbana, ima li smetnje da se to uradi i za žensko dijete iz razloga što su suprugina i moja porodica u različitim gradovima i nije izvodivo da se to obavi na jednom mjestu, te bi mi to radili 2 puta na oba mjesta?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema zapreke da se i za žensko dijete zakolju dva kurbana na dva različita mjesta.

 

Kiša za vrijeme dženaze

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zanima me da li padanje obilne kiše za vrijeme (i nakon) dženaze ima dublje značenje? U narodu se kaže da je to znak da je otišla dobra osoba ili da i nebo plače za umrlim. Postoje li ajeti ili hadisi koji bi potkrijepili ovakve tvrdnje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
To se tako kaže u narodu, ali nema izravne potvrde u izvorima islama. Kiša je općenito simbolizira bereket, oživljavanje, osvježenje... pa neki kao vid utjehe i nade govore o toj koincidenciji. Međutim, nikakvi pouzdani zaključci o umrlome ne mogu se donositi na osnovu spomenute koincidencije.

 

Šta uraditi sa pronađenom tuđom imovinom?

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Prije skoro četiri godine osoba je pronašla izgubljenu stvar. Zbog specifične situacije u kojoj je tada bila (što naravno nije opravdanje, ali se tako desilo), osoba nije oglasila pronalazak, kako je trebalo postupiti. Procjena je da nova takva stvar košta oko 500,00 KM.
Molim Vas da kažete šta bi trebalo sad uraditi nakon proteka toliko vremena - da li sada oglasiti (ima li svrhe), podijeliti sadaku u tom iznosu, prodati pa dati sadaku ili nešto drugo? Treba li osoba koja je sve vrijeme u svom posjedu držala stvar dati zekat ili sadaku da bi se njen imetak pročistio?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Preuzimanje pronađene tuđe imovine u posjed s ciljem da se sačuva i preda vlasniku tretira se pohvalnim djelom u našem mezhebu. To se smatra jednim vidom saradnje u dobru. Svevišnji kaže: “Sarađujte u dobročinstvu i bogobojaznosti...”. Vjerovjesnik a.s. u jednom hadisu veli: “Allah pomaže čovjeku sve dok on pomaže drugima.” (Muslim) Ovaj propis se odnosi na osobu koja je sigurna u sebe, tj. da je vjeran čuvar emaneta te da se boji da bi pronađena imovina mogla dospjeti u ruke nekog nepoštenog čovjeka koji će je prisvojiti za sebe. Ako se ne boji da će pronađeni predmet propasti, uzimanje u posjed je samo dozvoljen, ali ne i pohvalan postupak. Ukoliko namjerava pronađenu imovinu uzeti za sebe, tada je taj postupak zabranjen (haram). “Zalutalu (izgubljenu) stvar uzima samo onaj ko je zalutao, osim ako oglasi pronalazak” - kaže Vjerovjesnik u jednom hadisu. Pronađena imovina ima tretman emaneta (predmet na čuvanju kod drugoga) u rukama pronalazača posjednika. Odgovara za štetu na imovinu samo ako je uzrokuje svojim nemarom. Pronalazač je dužan obznaniti da je pronašao izgubljenu tuđu imovinu na prigodan način. U konkretnom slučaju pronalazač je pogriješio što je uzeo pronađenu imovinu u posjed s namjerom da je koristi za sebe, a ne da je sačuva i preda vlasniku. Zbog tog grijeha treba učiniti teobu (pokajanje), a potom uraditi ono što je propustio učiniti neposredno nakon pronalaska: oglasiti pronalazak izgubljene imovine. Ukoliko se vlasnik javi i dokaže vlasništvo, treba mu predati imovinu i zatražiti halal za učinjeni propust oglašavanja pronalaska. Ukoliko je imovinu iskoristio za svoje potrebe, dužan je nadoknaditi njenu vrijednost. Ako se vlasnik ne javi, imovinu treba podijeliti u njegovo ime siromasima. Pronalazač nije dužan dati zekjat na pronađenu izgubljenu imovinu, jer ona nije njegovo vlasništvo. Ovo su ukratko najvažniji šerijatski propisi o pronađenoj tuđoj imovini.

 

Nijjet na bosanskom jeziku

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Kada klanjam, da li je dozvoljeno da zanijetimo na našem jeziku?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ko ne zna nijet na arapskom može ga učiniti i na našem jeziku. Suština nijeta je odluka srca, odnosno namjera da se klanja određeni namaz. Riječima se ta odluka dodatno potvrđuje i osnažuje.

 

Savjetovanje prijatelja nevjernika

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje u vezi svoje prijateljice katolkinje. Ona se nije još krstila, međutim to namjerava uskoro uraditi pa me interesuje kako da postupim kada mi zatraži mišljenje ili savjet u vezi? Da li da je podržavam ili ne?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

To je njeno privatno pravo i njen izbor. Smatramo da se u to ne trebate miješati. Neka odluči po svojoj volji, uvjerenju i savjesti. Bogu svi odgovaraju za svoj izbor. Muslimani vjeruju da je put islama pravi put, da nema boga osim Allaha i da je Muhammed a.s. posljednji Božiji Poslanik, koji je poslat cijelom svijetu kao milost i vodič koga trebaju svi slijediti.