A+ A A-

Mi’radž je ogledalo naše izvorne ljudske prirode

Mi’radž je ogledalo naše izvorne ljudske prirode

Draga braćo i cijenjene sestre,

Pred nama je veliki događaj Isra i Mi’radža. Kur'anski tekst i životopisi Muhammeda a.s., nam detaljno govore o jednom od najvažnijih događaja u povijesti islama i u životu posljednjeg Božijeg poslanika. Noćno putovanje Muhammeda a.s., iz Mekke u Jerusalem, a zatim u nebeske sfere je jedinstven i neponovljiv događaj jednog Božijeg poslanika. S obzirom na značaj samog događaja, Isra i Mi’radž su neiscrpna tema islamske misli kroz minula stoljeća. I danas su nam značajni u kontekstu savremenog razumijevanja univerzalnih poruka duhovnosti i etičkih principa.

Na više mjesta u Kur'anu se navodi da Allah dž.š., nikoga ne opterećuje preko njegovih mogućnosti. Svaki čovjek je mikrokosmos. Date su nam različite sposobnosti i mogućnosti i shodno njima ćemo imati stepene odgovornosti. 

U posljednjem ajetu sure El-Bekare, u dobro poznatoj dovi, Gospodara svjetova molimo:

رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ

… Ne stavljaj nam u dužnost ono što ne možemo podnijeti… (El-Bekare, 286)

Zašto Allaha molimo da nas ne duži onime što ne možemo podnijeti, ako već znamo da On nikoga ne opterećuje preko njegovih mogućnosti?

Zato što čovjek sam sebe optereti teretom koji mu je teško nositi. Allah dž.š., nas nije opteretio ali često mi sami na sebe natovarimo breme i teret koji ne možemo nositi. Zbog toga Allaha molimo da nas sačuva od od tereta koje sebi namećemo i pod kojima ćemo posustati. Rijetko nam neko može proizvesti više problema koliko ih proizvedemo sami sebi.

Iz dana u dan svjedočimo novim podjelama, ratovima i sukobima koji rezultiraju brzim geopolitičkim promjenama. Svi smo u kolektivnoj potrazi za izvjesnošću neumorno tragajući za tračkom svjetla u budućnosti koja dolazi. 

Kada je u pitanju čovjek kao jedinka, onda dolazimo do još kompleksnijih izazova sa kojima se svako od nas suočava. Psiholozi i stručnjaci iz različitih oblasti neumorno rade sa ljudima pokušavajući im pomoći da izađu na kraj sa stresom, depresijom, anksioznošću i problemima slične naravi.

Draga braćo i cijenjene sestre,

Čovjek nosi više tereta nego što ga može ponijeti. Svakodnevno je izložen brutalnim pritiscima kapitalizma i konzumerizma. Iz dana u dan se na čovjeka tovare dodatni tereti sa kojima ne može izaći na kraj. Ta imaginarna pojava koja danas nameće standarde, trendove i norme ponašanja, prosto je neuhvatljiva i čovjeku konstantno klizi iz ruku. Više nije moguće upratiti tokove društva.

Onaj ko pokuša pratiti sve tokove i trendove, u jednom trenutku se saplete od brzine svih dešavanja. Vrlo brzo shvati da je njegova borba ustvari sizifov posao ili borba sa vjetrenjačama.

Postavlja se pitanje koji su to danas standardi? Odnosno, ko kreira i postavlja standarde i nameće trendove?

Kada analiziramo uzroke nastanka pomenutih problema, doći ćemo do dva glavna uzroka o kojima se danas najviše govori: stres i nezdrav način života. Pod ta dva uzroka će, manje-više, stati svi naši problemi. I sve više možemo čitati i slušati različite analize kojima se detaljno obrazlažu nastanci stresa i analize životnih navika koje dovode do nezdravog načina života. 

Draga braćo i cijnjene sestre,

 Uzvišeni Allah ni svoga miljenika, Muhammeda a.s., nije opteretio preko njegovih mogućnosti. Isra i Mi’radž su došli nakon Poslanikovih najvećih životnih iskušenja. Noćno putovanje je bila prijeko potrebna duhovna stanica i okrepljenje za Poslanika. Dakle, svakom čovjeku je neophodno duhovno uzdizanje nakon teških životnih staza. Dunjalučke staze su teške staze. Zbog toga su Isra i Mi’radž naš ovovremeni i neotuđivi  kutak duhovnosti. U Isra i Mi’radžu trebamo tražiti naše standard i orijentire a ne u nekim takozvanim centrima moći.

U prvom ajetu sure El-Isra, u kojem se govori o Noćnom putovanju Božijeg poslanika, Allah dž.š., kaže:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى

Hvaljen neka je Onaj koji je u jednom času noći preveo Svoga roba iz Hrama časnog u Hram daleki... (El-Isra, 1)

Ovdje spoznajemo našu vjerničku dimenziju. Stepen roba ili sluge koji u duhovnom smislu znači najviši stepen. Jer upravo je Svom robu, tj. Poslaniku a.s., Allah dž.š., ukazao najveću čast. Mi’radž nam pomaže da istinski spoznamo sebe, svoju izvornu egzistenciju. A spoznati sebe znači skinuti koprene strasti, otkloniti od sebe nefsanske žudnje i egoistične porive. 

Ono što je za nas danas važno jeste da razumijemo vječne poruke Poslanikovog putovanja. On je na svom putovanju imao vodiča i učitelja, meleka Džibrila. To je važna poruka za razumijevanje naših puteva. Otisnemo li se na dunjalučka bespuća bez učitelja i vodiča, teško ćemo sami pronaći staze spasa.  

Oni koji uspiju obuzdati svoj ego mnogo će lakše pronaći vodiče i učitelje. Lideri koji se uspiju izboriti sa osobinama samodopadljivosti i isključivosti imat će širinu u svome djelovanju. Do njih će doprijeti savjeti učitelja i koristi od znanja. Poslanikov mi’radžski put uči nas da uzdizanje u našoj ljudskosti podrzumijeva oslobađanje ega od samodopadljivost i isključivosit. Isra i Mi’radž sa nas skidaju bezbrojne terete samoljublja, taštine, ali  terete dunjaluka i robovanja njemu.

Molimo Allaha dž.š., da nas uputi na Pravi put i da nas sačuva svakog zla i tereta koji ne možemo podnijeti.

Amin.