A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ispravna vaktija i početak posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam dva pitanja za vas. Prvo se odnosi na vaktiju, tj. vremenske razlike u klanjanju jacije i sabah namaza. Na internetu su se pojavile vaktije na kojima su odstupanja sabah namaza i više od pola sata. Slušala sam predavanje u kojim je jedina ispravna vaktija vaktija Sjeverne Amerike. Kakav je stav Islamske zajednice po pitanju te vaktije?

Ako Islamska zajednica smatra ispravnom vaktiju koju možemo naći na njihovoj stranici, zašto onda ne možemo sabah namaz klanjati odmah po nastupanju zore, već čekamo 20 minuta? Sjećam se i ramazana kada se teravih namaz klanjao dva sata nakon akšam namaza iako se to nije podudaralo s vaktijom? U kojim slučajevima jaciju namaz možemo klanjati 2 sata nakon akšama?

Drugo pitanje se odnosi na početak posta, tj mjesec ramazan. Pravo je zbunjujuća činjenica da neki muslimani u BiH danas poste a neki ne. U čemu je zapravo problem? Na koji način muslimani u BiH određuju početak posta (na osnovu mlađaka ili mjeritelja vremena)? Logično mi je da kod nas i u Mekki ne mora ramazan početi istog dana , tj. da postoji razlika u viđenju mladjaka. Ali zašto postoje razlike između nas po tom pitanju?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Islamska zajednica ima svoju službenu vaktiju za čiju izradu je zadužen muvekit (prof. Mustafa Sušić). Ova vaktija se priprema više od pola stoljeća i po toj vaktiji postupaju svi imami i sve službe u Islamskoj zajednici. Druge vaktije Islamska zajednica nije verificirala niti se po njima postupa u IZ. To su privatne vaktije za koje IZ ne odgovara. Što se tiče vaktije u Sjev. Americi, nije nam poznato o čemu je riječ, odnosno u čemu je problem, pa se o tome ne možemo ni izjasniti. Trebate kontaktirati odgovorne u našoj IZ u Sjev. Americi.

2. Po našoj službenoj vaktiji danas (utorak) je prvi dan posta i svi muslimani koji pripadaju IZ to poštuju i po tome postupaju. Pojedinci koji se ne smatraju dijelom IZ u BiH možebit da slijede druge zemlje u vezi početka i kraja posta, što je pogrješno i unosi zabunu i smutnju, a to je zabranjeno u islamu.

Početak posta u Portugalu

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Poštovani,

molim Vas da mi pomognete riješiti ovu dilemu: Muslimanka sam iz Hrvatske i kao i svi muslimani tamo, počela s ramazanskim postom prema . Trenutačno živim u Portugalu i tu ću biti aBd sve do kraja ovog mjeseca. Sada sam vidjela da muslimani u ovoj zemlji započinju post tek sutra. U gradu u kojem sam trenutačno smještena nema nikakvih prostorija islamske zajednice i sve namaze obavljam sama. Je li mi sada ispravnije današnji (op.a. u utorak 09.07) prekinuti post jer su poglavari islamske zajednice u ovoj zemlji odredili da će s postom početi sutra (kad i muslimani u Mekki), ili zanemariti portugalske muslimane i nastaviti post zajedno s onima u Hrvatskoj i Bosni?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ako je zajednica muslimana u Portugalu odredila da je sutra (srijeda) prvi dan posta i svi muslimani se drže toga, onda se i Vi možete priključiti toj odluci budući da naša Islamska zajednica nema svoje džemate u Portugalu. Nema smetnje ni da ispostite započeti dan na osnovu pripadnosti našoj Islamskoj zajednici. Nećete napraviti neku grješku kako god postupili, odnosno koji god princip primijenili od spomenuta dva. Neka Vam Allah ukabuli i pomogne Vam da hairli ispostite.

Post i poremećen menstrualni ciklus

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam zdravstvenih problema, neredovan mi je menstrualni ciklus. Međutim svaki dan vidim smeđi iscjedak i nakon terapije koju sam uzela nekad se pojavi i krv, kakav je propis za ramazanski post i namaz u tom slučaju?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko se radi o menstrualnoj krvi odgodite namaze i post dok ne prestane. Međutim, ukoliko se radi o nekoj bolesti koja uzrokuje isticanje krvi, onda se to tretira kao istihaza koja ne ometa post i namaze, ali se z svako namasko vrijeme mora uzeti novi abdest. Konsultirajte se sa ginekologom u vezi te pojave i procjene prirode krvi, odnosno razloga njene pojave.

Vaktije različite od vaktije Islamske zajednice

Pitanje:

Selam!

Vidio sam kako su se počele dijeliti neke vaktije koje nisu iste kao vaktije Islamske zajednice. Interesuje me Vaše mišljenje o ovome.

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Mi postupamo po zvaničnoj vaktiji Islamske zajednice i nikakve druge vaktije ne možemo preporučiti. One mogu biti samo u funkciji unošenja zabune.

Post i tečnosti za ispiranje usta

Pitanje:

Selam!

Stomatolog mi je preporučio da ujutro i navečer nakon pranja zuba ispirem usta tečnošću "Listerine"  koja sprječava razmnožavanje bakterija u usnoj duplji i time sprječava i loš zadah. Pa me zanima da li će pokvariti post (pošto iako isperem usta, ne bi trebao ispirati vodom bar sat-dva) ako budem tu tečnost koristio nakon što jedem na sehuru?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ne smeta ukoliko se ta tečnost izbaci iz usta, odnosno ništa od nje ne dospije u grlo. U protivnom, post bi bio pokvaren.

Privjesci s Božijim imenom

Pitanje:
Esselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno nositi privjesak na kojem piše „Allah“? Skidam ga kada ulazim u nečisto mjesto, npr. toalet.

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Važnije je ono što se ima i osjeća u srcu prema Uzvišenom Allahu od vanjskog iskazivanja ljubavi nošenjem privjeska na kojem je ispisano ime Allahovo. Ipak, kako ste to radili iz ljubavi preme vjeri i ponosa zbog pripadnosti dini-islamu nadat se je Allahovoj nagradi za to, jer se djela prema namjerama vrednuju. Kako nije lijepo ulaziti u wc i slične prostorije s takvim privjeskom, osoba koja ga nosi je pod nekim vidom pritiska i bojazni da neće nekim svojim postupkom oskrnaviti to ime, pa je možda bolje izbjegavati nositi takve privjeske.

Korištenje kreditne kartice

Pitanje:
Esselamu Alejkum we Rahmetullah
Kakav je u islamu propis što se tiče korištenja kreditne kartice, npr. ukoliko želim nešto kupovati preko interneta, ili npr. da mi se plata uplaćuje na tu karticu?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Dopušteno je koristiti kreditne kartice pod uvjetom da sve transakcije imaju pokriće, tj. da se ne ulazi u pozajmice (minuse) koje povlače za sobom obavezu plaćanja kamate.

Učenje „Subhanallah“ umjesto Fatihe

Pitanje:
Esselamu alejkum,
Je li tačno da u našem mezhebu postoji propis da se na trećem i četvrtom rekatu farz namaza, umjesto Fatihe, kaže tri puta "subhanallah", te u kojim situacijama se može koristiti?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
U Hadisu kojeg prenosi Ebu Katade navodi se da je Vjerovjesnik a.s. učio za vrijeme podne namaza na prva dva rekjata Fatihu i jednu suru, a na druga dva rekjata učio je Fatihu. To je osnova i toga se treba pridržavati. Tačno je da u našem mezhebu postoji propis kako ste naveli u svom pitanju, ali to treba posmatrati samo kao fikhsku mogućnost i kombinatoriku. Sunnet je onako kao što se navodi u hadisu i toga se treba držati.

Pomjeranje džume namaza

Pitanje:
Selam alejkum.
Džuma namaz se klanja samo petkom i farz je svima muslimanima, i klanja se u određeno vrijeme. Da li se džuma namaz može pomjeriti i klanjati npr. u tri sata poslije podne ili klanjati je na vrijeme u jednom mjestu i poslije klanjati u drugom mjestu u tri po podne. Jesu li te džume validne?

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Ovo je pitanje koje se treba rješavati unutar nadležnih organa Islamske zajednice, jer se tiče organizacije vjerskog života u džematu, a ne kroz personalno postavljena pitanja. Prema tome, dotični džemat i imam trebaju postaviti to pitanje u službenoj formi.

Slobodna volja i određenje

Pitanja:
Esselamu alejkum
Allah dž.š. je stvorio čovjeka, poslao je meleka da upiše 4 stvari: spol,  smrtni čas,  njegovu nafaku i njegova djela. Znači sve nam je već određeno, ali ipak imamo slobodnu volju. Npr. Allah dž.š. je odredio da neki čovjek živi 70 godina, a taj čovjek se ubije. Da li je taj čovjek uradio nešto što mu nije bilo određeno, jer ima slobodnu volju i razum? Ili npr. ako je nekome određen džehennem, a pokaje se.

Odgovor:
Esselamu alejkum!
Jedno od temeljnih islamskih vjerovanja jeste vjerovanje u kada i kader, tj. da se sve odvija prema Božijem  određenju i odredbi. Allah sve zna unaprijed; zna ko, kada, kako i zbog čega će uraditi određeno djelo po svojoj slobodnoj volji, i opet je to u okviru Božijeg određenja. Nama nije poznato šta će se i kada desiti sve dok se ne desi, tj. nije nam poznato šta je Allah odredio nekome od nas sve dok se ta odredba ne realizira. Prema tome, ne može se desiti da je Allah nekome odredio da živi 70 godina, a on bude ubijen ili se ubije prije tog vremena. To bi značilo da Allah nije sveznajući i svemogući Stvoritelj i Upravitelj. S druge strane, čovjek ima razum i Objavu pomoću kojih može slobodno birati između dobra i zla i za taj izbor će odgovarati. Ni to nije izvan okvira općeg Božijeg znanja i odredbe. Potpuno je beskorisno i bespotrebno pokušavati riješiti misteriju kadaa i kadera; sigurno je to da se ne možemo osloboditi odgovornosti za svoja djela, niti možemo dokučiti tajnu Božijeg određenja i odredbe. Ostaje nam samo da u nju čvrsto i nepokolebljivo vjerujemo.