INTERVJU SA REISU-L-ULEMOM BIH MUSTAFOM EF. CERIĆEM
Elif:
Nesumnjivo Husein-pašina džamija u Pljevljima predstavlja dragulj islamske
arhitekture na Balkanu. Da li će i na koji način njena restauracija biti
osvježenje svim Pljevljacima koji žive ovdje i onim koji žive u dijaspori?
Reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić:
Naravno da je Husein-pašina džamija dragulj i da je teško riječima iskazati šta
ona znači za Pljevlja a i za sve nas muslimane na Balkanu. Ovdje u Pljevljima
sam se više osjećao da pripadam Balkanu nego da pripadam jednom regionu ili
jednom mjestu. Čini mi se da bih volio da mogu ovako češće dolaziti i da malo
dobijem tu dimenziju, jer kad smo u Sarajevu mi se onda reduciramo samo na
jedan problem, jedan osjećaj.
A isto tako i vi odavde bi trebali da se malo više družite sa nama. Možda je
Husein-pašina džamija razlog da počnemo razmišljati o sebi kao o mulsimanima
Balkana, jer imamo iste probleme i poteškoće. Pa kad imate nekog takvog ko ima
iste probleme i iste aspiracije onda bi ti ljudi trebali da se uzdruže pa će im
bit lakše da svoje probleme rješavaju. Ja se nadam da će Sinan-pašina džamija u
Čajniču, također, biti razlog tome. Volio bih da se napravi bratimljenje između
Husein-pašine i Sinan-pašine džamije. Bilo bi dobro da ljudi iz Pljevalja i
Čajniča nekako povežu pa da Pljevljaci pomognu restauraciju Sinan-Pašine
džamije a Čajničani pomognu restauraciju Husein-pašine džamije. Dakle, bilo bi
to jako dobro.
Elif:
Vaš dolazak na ovu donatorsku konferenciju predstavlja značajnu podršku
projektu restauracije Husein-pašine džamije. Međutim, da li ima pomaka u
izgradnji i renoviranju Ferhadije u Banjoj Luci i drugih islamskih spomenika na
području BiH?
Reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić:
Ima pomaka. Ferhadija u Banja Luci je završila prvu fazu obnove. Sada
pripremamo drugu fazu. A ta prva faza se sastoji u tome što smo ove godine
izvršili sanaciju temelja i ustanovili da je statika Ferhadije džamije dobra.
Dogodine na proljeće startujemo sa, ako Bog da, zidanjem Ferhadije džamije, za
što je potrebno oko dva miliona maraka. To su ukupni troškovi za drugu fazu obnove
Ferhadije džamije. Ove godine smo pokrenuli obnovu Aladža džamije. Prva faza je
priprema kamenja, materijala koji je bačen na obalu Drine ispod
Kazneno-popravnog doma u Foči. Do sad nam nije bilo dopušteno pristupiti toj
lokaciji a sada to možemo učiniti. Ja sam bio tamo. Vadi se kamen iz tog
smetljišta gdje je bačen. Onda se prelazi na harem Aladže džamije. Nadam se da
će ova prva faza uskoro biti gotova, poslije toga ćemo pristupiti drugoj fazi
obnove Aladže džamije. Pozivam čitaoce vašeg lista, posebno one u dijaspori, da
se uključe u obnovi Husein- pašine, Sinan-pašine, Ferhadije džamije u Banja
Luci i Aladže džamije u Foči, jer su to stubovi našeg postojanja.
Elif:
Na koji način sačuvati džamije od rušenja u jednom drugom, nazovimo,
ideologijskom smislu?
Reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić:
Mi ovdje, muslimani, na Balkanu znamo ko smo i šta smo. Do sada smo sačuvali
svoj identitet koji nosimo duboko u duši. Priča i dijalog koji imamo sa onima
koji imaju nešto drugačiji pristup tumačenja islama mene ne plaši. Koliko ja
mogu vidjeti, mi smo otporni na to i mi ćemo sačuvati svoj identitet na
Balkanu. Mi smo sada otvoreni. Imamo slobodu i nismo više konzervirani u jedan
prostor. Mnogo imamo kontakata sa čitavim islamskim svijetom i naravno da kroz
te kontake dolazimo u susret sa raznim ljudima, mezhebima i neki ljudi
poprimaju te navike i običaje ali vremenom vidimo da je bilo mnogo onih koji su
bili vrlo zagrijani za neki mezheb ali se vremenom vraćaju u kolotečinu koju mi
imamo. Zato nema razloga za paniku. Ali trebamo biti oprezni za tu činjenicu i
da jasno i glasno kažemo svima da mi znamo ko smo i šta smo, te da nema potrebe
da se izvinjavamo za svoj islam. Ni onima koji kažu da nismo dovoljno
muslimani, niti onima koji nam kažu da smo previše muslimani. Jer mi imamo one
koji nam dođu iz Evrope koji kažu da smo previše muslimani i to sa onom dozom
za koju nam ovi kažu da nismo dovoljno muslimani. Prema tome i jedni idrugi su
ukrivu. Ja mislim da mi i mamo Kur'an, Sunnet i našu tradiciju, kao i dosad, Allah
će nam pomoći da budemo i ostanemo muslimani.
Elif:
Kako ocjenjujete rad Mešihata IZ Crne Gore i vašu saradnju sa tom institucijom?
Reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić:
Vrlo dobro. Mislim da su se, zahvaljujući reisu Rifatu Fejziću, u zadnje
vrijeme kontakti sa Mešihatom IZ CG intenzivniji i češći. Njegov sekretar,
Bajro ef. Agović, je više puta posjetio Sarajevo.
Čini mi se da Preporod dolazi u Podgoricu. Mi smo imali zvaničnu posjetu u CG i
bili u njoj primljeni jako lijepo od najviših zvaničnika CG. Imali smo susrete
sa muslimanima, imali smo zajednički namaz u Rožaju na stadionu, posjetili smo
medresu. Imali smo sergiju za medresu na prostoru BiH. Ja sam volio da je više
novčanih sredstava bilo, ali mi nećemo prestati da pomažemo koliko budemo mogli
sa svoje strane. Mislim da postoje otvorena vrata za studente iz CG da
studiraju na našim fakultetima i kada medresa bude otvorena mi ćemo pružiti
svaku pomoć kojoj medresi treba u vidu knjiga, nastavnika, programa, i sl.
Dakle, medresa može računati na našu pomoć. U tom smislu formalno mi nismo
jedna Zajednica, ali praktično funkcioniramo kao jedna Zajednica. Komunikacije
su vrlo otvorene. Koliko sam razumio i mislim da bi bilo dobro da Mešihat IZ
izrazi želju da bude posmatrač na sjednicama Rijaseta IZ i da te odnose još
više učvrstimo. Milsim da je dobro da reis Fejzić ima informacije šta se događa
u njegovom okruženju, da čuje šta misle muftije Hrvatske i Sandžaka, te da oni
čuju šta on misli. Ja želim pohvaliti vlasti u CG što, čini mi se, daju više
prostora djelovanja Mešihatu. Ali mislim da to nije dovoljno. Mešihat treba
tražiti još više mjesta jer je puno toga zapuštano i mnogo je toga što treba
nadoknaditi. Što se tiče medrese u CG, ona je posebno potrebna kao srednja
škola jer se Evropa sada interesira za školovanje imama. Crna Gora je to imala
nekad i ona treba to imati i sada. Ja očekujem od Vlade da pomogne Mešihatu da
tu medresu što prije završe i da se onda na taj način mi zaštitimo od nekih
utjecaja koji nisu dobro došli, ili nisu primnjenjivi na Balkanu. A to se može
najlakše ostvariti preko medresa. Mi to ne možemo raditi nikakvim dekretima,
progonima, zabranama, istjerivanjem vještica, već možemo radom. A Mešihat IZ Crne Gore, koliko ja
vidim, sada ima pretpostavke da sada radi mnogo više, mnogo aktivnije uz
podršku naravno muslimana u Crnoj Gori a onda uz razumijevanje vlasti Crne
Gore.
Elif:
Kako je Vaše gledište na perspektivu muslimana u Crnoj Gori?
Reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić:
Ja sam po prirodi optimista. Ali mislim da muslimani u CG imaju velike
mogućnosti da budu primjer drugima. Kolko je meni poznato IZ Crne Gore kaže da
je to najstarija Islamska Zajednica na Balkanu. Pa eto nek im bude. Nama je
drago, neka su oni najstariji ali potom onda moraju biti najbolji primjer
drugim Islamskim zajednicama na Balkanu. Pa se nadam da će se to dvoje
sastaviti: starost, mudrost i mladost koja treba još više da pokaže kako treba
raditi na Balkanu.
Elif:
Vjerovatno doživljavate Rijaset BiH i muslimane u njoj predstavnicima evropskog
islama. Kakav udio u tome imaju ovdašnji muslimani sa svojim vjerskim
predstavnicima i institucijama?
Reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić:
Mi smo naravno, na Balkanu. Evo, sad nas zovu zapadni Balkan. Ove političke
aktivnosti koje imaju veze sa evropskim integracijama i transatlanskim
integracijama naravno da mi kao Islamska zajednica ne možemo biti ravnodušni
prema tome što se događa i mi ćemo morati da se uključujemo sa svojim
„proizvodom“ kad je riječ o našem predstavljanju islama. Ja sam, opet kažem
optimista i mislim da muslimani koji žive u Evropi a posebno doseljenici ili
emigranti, mogu puno toga naučiti od nas, posebno u procesu
institucionalizacije islama u Evropi. Ali i mi ovdje možemo od njih naučiti jer
ne možemo kazati da mi sve znamo. Ima nekih stvari koje mi možemo naučiti od
muslimana koji žive u Londonu, Parizu, Berlinu, itd. Najbolje je da možemo biti
u stanju komunicirati sa muslimanima u Evropi, a da bi smo to mogli mi moramo
imati dobre škole, što znači moramo učiti jezike, moramo se otvoriti, i moramo
podići svoju razinu intelektualnog, duhovnog i svakog drugog napretka. To
moramo uraditi kako bismo mogli biti ravnopravni u toj debati oko sudbine
Evrope i muslimana u njoj u ovom stoljeću. Bez sumnje, ovo stoljeće, po meni,
bit će u znaku rješavanja muslimanskog pitanja u Evropi. To je trenutno
najakutnije i najaktuelnije, i ja se usuđujem kazati najvažnije pitanje za
Evropu i ono će odrediti kakva će biti sudbina Evrope. Naravno, Evropljani neće
prizanti to. Još su oni umišljeni, još imaju predrasude prema islamu i
muslimanima, ali ja mislim da će se vremenom pokazati da je muslimansko pitanje
ključno pitanje za Evropu i ključno pitanje za unutarnje integracije Evrope,
odnosa Evrope i položaja Evrope u svijetu. Jer pitanje islama u Evropi nije
samo pitanje muslimana. To je pitanje Evrope. Onaj ko ne priznaje i negira,
uvjetno rečeno, više od milijardu stanovnika Zemlje on čini štetu samom sebi.
On time nikako ne pravi štetu tim ljudima. A s druge strane nama muslimanima je
dovoljno što nas Bog priznaje (we kefa billahi šehida). Prema tome nama ne
treba priznanje Evrope da smo muslimani, nama je dovoljno da Bog zna i da mi
znamo da smo muslimani. Ali naravno postoji nešto u tom kontrektnom povijesnom
kontekstu, ekonomiji, politici, odnosima Istoka i Zapada, Evropa treba da nas
moli i traži od nas da pristanemo da nas ona prizna, jer je to u korist Evrope.
Ja mislim da će vrlo brzo doći vrijeme kad će Evropa tako početi razmišljati.
Elif:
Utisci sa konferencije i poruka čitaocima Elifa i Monteislama?
Reisu-l-ulema Mustafa ef. Cerić:
Naravno uvijek mi je lijepo biti ovamo na istoku, a posebno mi je lijepo biti u
Pljevljima, zato što imaju, fine ljude, stasite, lijepe, prijatne, umjerene, i
naravno usput dobar sir i vrlo ukusnu hranu. Samo ne znam ko na koga utiče: da
li prave dobar sir zato što su dobri ljudi, ili što je sir dobar pa su i oni
dobri. To ću ostaviti njima da presude. Ali u svakom slučaju bilo mi je jako
lijepo. Počašćen sam i nadam se da će se Husein-pašina džamija ubrzo otvoriti,
pa ako me podsjete na njeno otvaranje, ja ću se tom pozivu sa zadovoljstvom
odazvati. Hoću da vam kažem da vas mi u Sarajevu mnogo volimo, cijenimo, da nam
je drag svaki vaš uspjeh. Mi smo jedno. Vi ste s nama gdje god mi bili. Čuvajte
sebe i svoju porodicu, obnavljajte džamije. Sarajevo je vaš grad. Treba da se uvažavamo,
čuvamo i pazimo jedan drugog. Muslimani se u svijetu najviše vole. Posebno kada
se ta ljubav poredi sa Evropom, ali muslimani se manje poštuju međusobno nego
što se poštuju Evropljani međusobno. Kada bi se muslimani poštovali međusobno
kolko se vole, onda im nebi bilo kraja.
Želim puno uspjeha Elifu i Monteislamu. Elif stiže u moj ured i ja ga redovno
pregledam. Ima lijepih članaka, mada bih volio da se Elif još više razvija i da
postane prava novina. U tom cilju neka sarađuje sa Preporodom. Evo ja dajem
nalog glavnom i odgovornom uredniku Preporoda da tu saradnju na adekvatan način
unaprijedi.
Svim muslimanima u Crnoj Gori želim čestitati Kurban-bajram riječima,
BAJRAM ŠERIF MUBAREK OLSUN
Razgovarali: Jakub Durgut i Džemo Redžematović
06/01/2007