KORIJEN PROBLEMA VEHABIJA JE U BEČU, A NE U BiH
Interview: Dr. Mustafa ef. CERIĆ, reisu-l-ulema IZ BiH
KORIJEN PROBLEMA VEHABIJA JE U BEČU, A NE U BiH
Rubina ČENGIĆ
Pojava vehabija nije nešto sa čim se Islamska zajednica u
BiH ne može izboriti, ali korijen problema nije u BiH, već u Beču odakle se utiče
na promjene tradicije bosanskih muslimana, tvrdi u intervjuu za
"Nezavisne" reisu-l-ulema Mustafa efendija Cerić, poglavar Islamske
zajednice u BiH, komentarišući posljednje ispade vehabija u Carevoj džamiji u
Sarajevu kada je manja grupa vehabija na silu ušla u džamiju i nije ispoštovala
"kućni red".
"Mi smo ranijih godina imali i težih izazova, a ovo što se sada dešava je
vezano za osobu Bavčić, koja nije duševno uravnotežena i zato smo oprezni da ne
napravimo grešku. On ima poteškoća u familiji, njegova žena ne živi sa njim i
zatražila je zaštitu kod nas jer je on pokazao nasilništvo. Ovi momci oko njega
imaju pravo da vjeruju kako hoće i ovaj problem ne želimo ni potcijeniti, ni
precijeniti. Formirali smo komisije koje ovo rješavaju, ali korijen ove pojave
od koje nas ponekad zaboli glava nije u BiH, nego u Beču, gdje jedan centar
djeluje na način koji nije primjeren bosanskoj tradiciji i to ćemo polako
rješavati. Taj centar vode Bosanci, ali još nije vrijeme da izlazimo u javnost
sa detaljima", ističe reis Cerić, dodajući da je za ove probleme odgovorna
i država.
"Jako smo nezadovoljni funkcionisanjem države i državnih institucija.
Nedopustivo je to što se događa u Brčkom i Maoči, ali neprimjereno je prozivati
IZ za sve što se pojavljuje u ovoj zemlji. Treba vršiti snažniji pritisak na
institucije države da rade svoj posao, jer pitanje škola i udžbenika treba da
vode državni organi, jer oni propisuju programe, a IZ neka ostave na
miru", poručuje Cerić.
Koliko su vehabije zaista opasne po bh. društvo?
REIS CERIĆ: Mi smo ozbiljna i jaka zajednica sa stoljetnim iskustvom da
bismo strahovali od bilo koga. No, svjesni smo da ima onih koji još nisu
razumjeli "islamsku tradiciju Bošnjaka". Međutim, ono što se naziva
pojavom vehabija u BiH je veliki poticaj za nas da osnažimo svoje vjekovno
pamćenje kao naš osebujni identitet, koji daje smisao našem životu ovdje i
sada.
Kakva su Vaša saznanja o postojanjima "vehabijskih policija",
vehabijskih škola ili sličnih pojava u BiH?
REIS CERIĆ: Nije mi poznato da kod nas postoji "vehabijska
policija". Ne znam ni da postoje "vehabijske škole". U svakom
slučaju, to je posao države koja treba da vodi brigu o svim građanima.
Kako zaštititi IZ od uticaja koji baš nemaju veze s tradicijom muslimana u
BiH?
REIS CERIĆ: Mi to činimo svaki dan kroz naše institucije - džamije,
mektebe, medrese i škole. IZ je donijela odluku o osnivanju radija i
televizije. Nadamo se da ćemo ubrzo dobiti dozvolu. Jer, ako se od IZ traži da
bdije na utvrđenim vrijednostima, kao što je "islamska tradicija
Bošnjaka", onda joj treba pomoći da ona taj zahtjev dosljedno izvrši.
Dobro je da se u zadnje vrijeme prepoznaje vrijednost organizirane IZ u BiH, ne
samo kod nas, već i u svijetu, posebno u Europi. Želim vas podsjetiti da u
Bijeljini 1992. godine nije bilo vehabija, bili su samo bosanski muslimani među
kojima je bio veliki broj i onih koji su gotovo zaboravili da su bili
muslimani, ali su ih ipak "arkanovci" ubijali kao muslimane. Sad se
kaže da su ti muslimani kojih više nema poželjni, dok su ovi drugi vehabije
nepoželjni. Očito je ovdje riječ o licemjerju s kojim nam valja živjeti, ali i
znati da je to tako.
Kakvi su pokazatelji IZ BiH o povratku Bošnjaka u RS i povratku Bošnjaka iz
trećih zemalja u cijelu BiH?
REIS CERIĆ: Ima povratka, ali nismo zadovoljni, posebno sa povratkom u RS.
Nismo zadovoljni ni sa povratkom iz trećih zemalja. Primjerice, na području
Muftiluka banjalučkog, kojem gravitira deset općina, prije rata je živjelo
140.329 Bošnjaka muslimana, a do danas ih se vratilo svega 60.960. Tako je na
područje Banjaluke od 61.000 bošnjačkog predratnog stanovništva vratilo se
svega oko 12.000, ili u Derventu od 7.122 vratilo se samo 1.450, te u Mrkonjić
Grad od 5.918 Bošnjaka prije rata vratio se samo 361. Mnogo je Banjalučana u
Americi, Švedskoj, Norveškoj, Danskoj i drugdje, ali i Bošnjaka iz drugih
regija iz RS, koji se ili nemaju gdje vratiti ili za njihov povratak nisu
osigurani ni minimalni uslovi. U istočnoj Bosni povratnici u mnogim selima
nemaju struju, put i druge elementarne uslove za život, nisu još podigli krov
nad glavom, zmije i miševi im se uvlače pod jastuk, gladuju, bolesni su i bez
lijekova. Kako da budemo zadovoljni radom
odgovornih u državnim, entitetskim i općinskim strukturama, koji bi morali da
posvete veću brigu svojim građanima koji su prošli kroz konc-logore,
progonstvo, najmiliji su im pobijeni, a opet su bili spremni da se vrate na
svoja ognjišta i da tamo ostanu. Treba otići u sela Čajniča, Foče, Višegrada
ili Rudog, pa vidjeti strašne patnje kroz koje prolaze povratnici koji su
izgleda "krivi" samo zato što su ostali živi.
Na koje probleme Vam se povratnici žale?
REIS CERIĆ: Nisu ravnopravni kao građani zbog vjere i nacije. Sigurnost je
bolja nego što je bila, ali još se događaju incidenti razbijanja prozora na
džamijama, rušenje nišana po mezarima te verbalno vrijeđanje, koji šire strah
među povratnicima. Imaju problem u vezi sa školovanjem djece, zdravstvenom
zaštitom, strujom, putnom komunikacijom, vodom…
Kako teče obnova vjerskih objekata i provođenje odluka Doma za ljudska prava
kada je u pitanju obnova i izgradnja džamija porušenih tokom rata?
REIS CERIĆ: Započela je izgradnja Ferhadija džamije u Banjaluci, iako se i
dalje nije odustalo od pokušaja promjene regulacionog plana grada kako bi se
oko kompleksa Ferhadije izgradili soliteri. Za gradnju džamije Zamlaz u
Zvorniku čekamo ulazak u posjed parcele koju smo dobili u zamjenu za lokaciju
na kojoj je ranije bila ova džamija, tamo je jedan objekat koji treba srušiti.
Slučaj crkve u Konjević Polju ne služi na čast vladici Kačavendi. Nema sreće u
nesreći drugoga ili "nema hajra u tuđem haku, niti od nameta ima
selameta". Mi smo se navikli da poštujemo crkvu kao sveto mjesto hrišćana
u zajedničkoj nam zemlji Bosni. Ali, isto tako, naučili smo da "tuđe ne
uzimamo, ali ni da svoje ne dajemo". Zato je Fata Orlović u pravu što se
protivi izgradnji crkve na njezinoj privatnoj imovini. To isto važi i za džamiju.
Ne može se ni džamija podizati na tuđoj imovini bez suglasnosti vlasnika, pa
makar to bila i Fatina imovina. Fata Orlović je, stoga, u pravu kad kaže:
"Ne zanima me da li se radi o crkvi ili džamiji. Hoću da mi se vrati moja
imovina." Nadam se da će Srpska pravoslavna crkva naći snage da razumije
da slučaj crkve u Konjević Polju kvari njezin moralni i crkveni ugled. Što se
tiče drugih objekata, u toku je izgradnja oko 70 džamija i u različitim su
fazama građenja, ali izgradnja nije započela na više od 300 džamija, što u
FBiH, što u RS.
Trebaju li se žene u BiH pokriti i trebaju li dobiti više
mjesta u javnom životu?
REIS CERIĆ: Naravno, žene treba da budu pristojno obučene. Inače, oblačenje
je stvar ličnog ukusa, a o ukusu se ne raspravlja. Od muslimanki, ali i od
muslimana islam zahtijeva da budu pristojno obučeni, da se moralno ponašaju, da
budu čedni i čuvaju moralni ugled svojih supruga i muževa. No, pokrivanje ne
samo da nije u našim prilikama praktično, već nije ni stroga vjerska obaveza da
žena nosi čador ili zar, odnosno da pokriva cijelo lice. Zato savjetujem našim
djevojkama da se čuvaju svake pretjeranosti i nedotjeranosti, posebno u vjeri.
Treba biti pristojan i normalan u svemu, pa tako i u vjeri. Neke žene bolje
obavljaju javne poslove od muškaraca i treba da ih bude više u institucijama.
Kako vidite problem "alžirske grupe"?
REIS CERIĆ: Pitanje "alžirske grupe" obavijeno je velikim velom
tajne. Radio sam nešto na tome, ali sam shvatio da je to vrlo zamršen slučaj. U
zadnje vrijeme to se pitanje pokreće sa mrtve tačke. Nadam se da će se to
pitanje ubrzo riješiti na zadovoljstvo svih.
Hoće li suživot u BiH ponovo biti uspostavljen? Kada i kako?
REIS CERIĆ: Suživot nije naš izbor, već zahtjev vjere i morala, kulture i
civilizacije i to ne važi samo u BiH, već svugdje u svijetu. To nije samo stvar
našeg vremena i naše generacije. Suživot je božanska i kosmička norma otkad
postoji svijet. Vi naprosto ne možete nigdje pobjeći od drugog i drugačijeg,
jer gdje god pođete naći ćete drugog i drugačije. Naići ćete na džamiju i na
crkvu. Čućete ezan i crkvena zvona. Naravno, ovdje se radi o suživotu vlasti,
prava, moći, časti i ponosa. No, i to nisu apsolutne kategorije. Hoću reći da
samo Bog ima apsolutnu vlast nad cijelim svijetom. Mi ljudi to nemamo. Tačno je
da svijet neće naslijediti onaj koji je slab, ali ga neće naslijediti ni onaj
koji je ohol i nasilan. Svijet će naslijediti onaj koji je kooperativan, koji
je otvoren, koji je u suživotu sa drugima. Dakle, i vlast, i pravo, i moć, i
čast i ponos mjere se po tvojoj sposobnosti da to podijeliš sa drugima, posebno
sa onima koji su drugačiji od tebe i koji ti se protive, a to je zapravo bit
demokratije. Naravno, nama ovdje nedostaje kultura govora, kultura dijaloga,
kultura slušanja i uvažavanju mišljenja drugog. Ali, to se ne postiže dekretem
države, niti bilo kojom drugom naredbom pojedinca ili institucije. To je stvar
tradicije koju se ne može ni kupiti ni prodati, već se nju mora proizvesti
vlastitim znanjem, mudrošću i strpljenjem. Ako znanost ne napreduje na
uspjesima, već na greškama, onda se nadati da će i suživot u BiH napredovati na
greškama, koje su, nažalost, bolne, ali ako posluže da nam budućnost bude
bolja, onda to ima smisla.
Prave li Bošnjaci muslimani greške prema drugima tamo gdje su većina?
REIS CERIĆ: Vjerovatno prave, ali ne zato što su Bošnjaci, već zato što je
vlast u BiH takva da gotovo nije moguće ne praviti greške. Ne samo tamo gdje je
manjinski, već i tamo gdje je većinski. Jer, tamo gdje je manjinski misli da su
mu krivi oni drugi, pa mu, na neki način, bude lakše. Čovjeka boli duša od
nepravde njegovih, onih koji nemaju osjećaja osim za svoje lične potrebe. No,
sve dok se ne bude napravila država ili sve dok se ne stvore takvi uvijeti u
državi i društvu gdje neće biti moguće kršiti zakone, bit će onih koji će
praviti greške na štetu nedužnih ljudi, bez obzira na to da li su većina ili
manjina. Želim reći da onda kad ljudi budu mogli živjeti od svog rada, kad budu
mogli ostvarivati svoja ljudska prava u državi i društvu, ne po milosti ove ili
one partije ili pojedinca, već po pravu svoje osobe i svoga rada, neće biti
razloga za mito
i korupciju, ta rak-rana koja razjeda tkivo države i društva.
Vama zamjeraju da se prečesto uključujete u politiku, može li se IZ isključiti
iz dnevne politike?
REIS CERIĆ: IZ i ja osobno nastojim da se isključim iz politike, ali to
očito nije moguće, jer evo i vi me vašim pitanjem uključujete u politiku. Na
mom mjestu nije moguće ostati nijem na pojave i događaje oko nas, ali nije
riječ o tome da li je neko uključen ili isključen iz politike, već je riječ o
tome kakva je nečija politika - demokratska, mirotvorna, dijaloška. Recimo, u
mojim hutbama u Gazi Husrevbegovoj džamiji uvijek su dominantne moralne poruke,
ali mediji uglavnom prenose one koje bi se mogle označiti kao političke zato
što je to očito zanimljivije za njihove čitaoce.
(Nezavisne novine, Banja Luka, februar 2007.)