A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Nadijevanje imena i promijena imena

    PITANJE:

    Esselamu alejkum

   Posljednje vrijeme sve češće vidim imena naših imama i hafiza poput Elvir, Alen, Ermin itd. Kada se moj prijatelj upisivao u Gazijinu medresu, u ratu, 94/95., morao je promijeniti ime Vernes u Enes. sada međutim nema nikakve selekcije. Šta onda možemo očekivati od običnih ljudi. Sada vas direktno pitam: Da li su imena Elvir, Ermin, Alen i sl. islamska?

   Ko bude imao kibura koliko zrno gorušice, neće ući u Džennet. Ako Islamska zajednica nema samokritčènosti da riješi situaciju u svojim redovima, onda nije u stanju da  se ponizi pred Allahom i da prizna svoju grešku. 

    ODGOVOR:

    Nema sumnje da je pitanje nadijevanja muslimanskoj djeci muslimanskih imena izuzetno važno. Međutim, ne može se samo na osnovu imena vršiti selekcija djece prilikom upisa u medresu i sl. kako se sugeriše u pitanju. Ne vjerujem da je neko prisilio Vašeg prijatelja da promijeni ime Vernes u Enes. Niko nikoga ne može prisiliti da promijeni ime. Tradicionalna muslimanska imena su općepoznata, a i zapisana su u nekim djelima sa tom tematikom. Neka netradicionalna i nekonvencionalna imena su svojom raširenošću i dugotrajnom upotrebom na neki način pomuslimanjena budući da ih nadijevaju svojoj djeci uglavnom muslimani. Takva su imena npr. A/E/rmin, Elvir, i sl., budući da im korijen nije ni arapski, ni turski ni perzijski.

     Što se tiče imena Alen (sa ajnom kao prvim slovom), ono je arapsko i znači: javno, obznanjeno, što se može vidjeti u rječniku arapskog jezika, mada ga Arapi ne nadijevaju svojoj djeci, a susrećemo se snjim kod nemuslimana. Bitnije je od imena to kako se osoba ponaša, šta radi, kakav joj je moral, vjerovanje, ibadet. Ime jeste važno, ali ipak ne čini suštinu opredjeljenja osobe. Koliko samo ima Muhammeda, Hasana, Husejna, Aiša, Hatidža koje sa islamom nemaju ništa osim imena. No, naravno to ne znači da umanjujemo važnost nadijevanja lijepih, tradicionalnih muslimanskih imena. Naprotiv, snažno apelujemo na roditelje da svojoj djeci nadijevaju lijepa islamska imena po kojima će biti prozivani i na ovom i na budućem svijetu.

Zaborav broja rekata i način naklanjavanja

    PITANJE:

    Esselamu alejkum!
 
    Želio bih da mi pojasnite nekoliko stvari oko zaboravljanja broja otklanjanih rekata tokom namaza. Zapravo, radi se o nedoumici koja me zadesila tokom klanjanja sunneta podne-namaza. Klanjao sam prva tri rekata sunneta (bar to mislim), a onda sam došao u nedoumicu da li su to bila tri ili četiri rekata... Pošto nisam bio siguran ja sam ponovio taj namaz! Da li sam dobro postupio i kako treba, u buduće, postupiti ako se nađem u takvoj nedoumici?

     Također, zanima me kako postupiti tokom naklanjavanja namaza, pročitao sam u nekim knjigama da ako se propusti manje od šest namaza, treba ih naklanjati po redu (osim ako vrijeme tekućeg namaza nije na isteku). Isto tako sam pročitao da, ako se propusti više od šest namaza, ne treba ih naklanjavati! Toga sam se pridržavao sve dok mi prijatelj nije rekao nešto sasvim drugačije: da treba naklanjavati šest ili više propuštenih namaza s tim da ne moram naklanjavati po redu (i on je to negdje pročitao). Zamolio bih Vas da rasvijetlite naš slučaj oko naklanjavanja!

      Unaprijed zahvaljujem! 

    ODGOVOR:

     1. U slučaju dvoumljenja da li ste klanjali tri ili četiri rekjata računat ćete da ste klanjali tri rekjata, te klanjati četvrti rekjat i predati selam. Dakle, pogrešno je ponoviti namaz u cijelosti, jer se time kvare već klanjani rekjati. Uzima se u obzir ono što je sigurno klanjano i nastavlja se klanjati preostali broj rekjata.

     2. Nije dozvoljeno propuštati klanjanje farz namaza u njihovo određeno vrijeme bez šerijatski opravdanog razloga, kao što je zaborav, san, besvjesno stanje i sl. Namjerno propuštanje farz namaza je veliki grijeh. Ako osoba propusti klanjati namaz dužna je naklanjati propušteni namaz. Ako je propušteno manje od šest namaza dužnost je voditi računa o redoslijedu u naklanjavanju. Nema obaveze redoslijeda u slučaju vremenske tjeskobe (namaz čije je vrijeme na isteku ima prednost u odnosu na naklanjavanje prethodnog farza), zatim u slučaju zaborava, te ako se propusti šest i više namaza, dok sama obaveza naklanjavanja nije upitna. Ukoliko bi osoba provela u besvjesnom stanju šest i više namaza nije obavezna naklanjati te namaze.

Rad u osiguravajućim društvima

    PITANJE:

    Esselamu alejkum,

    Interesuje me da li je dozvoljeno raditi u osiguravajućim društvima (npr. Sarajevo osiguranje, Triglav i sl.) ili ne?

    Da vas Allah nagradi! Hvala!

    ODGOVOR:

    Nisu svi poslovi osiguravajućih kuća šerijatski zabranjeni. Neke vrste osiguranja su dozvoljene, zapravo obavezne, poput osiguranja vozila u saobraćaju od štete trećim licima, neke vrste komercijalnih osiguranja, posebno u međunarodnom transportu, neke su zabranjene po pretežnom mišljenju, poput životnog osiguranja, a neke vrste su predmet jačih sporenja islamskih pravnika.

     Uzimajući u obzir rečeno, te situaciju u kojoj žive ovdašnji muslimani, veliki problem nezaposlenosti, teškog pronalaska novog posla, itd., smatramo da u našim uvjetima nije zabranjeno raditi u osiguravajućim društvima. Ko ima nekih sumnji u vezi rečenoga, a radi ili želi aplicirati na radno mjesto u navedenim firmama, neka potraži drugi posao.

Stidni dijelovi tijela kod muškarca

    PITANJE:

    Esselamu alejkum!
 
    Koje dijelove tijela muskarac ne smije ni pred kim pokazivati tj. koje dijelove treba da pokriva odjeca?

    ODGOVOR:

    Avret (stidno mjesto) kod muškarca, koji nije dozvoljeno otkrivati pred drugim osobama, osim supruge, jeste dio tijela između pupka i koljena. Područje intimnih dijelova tijela je strožiji avret, pa je njegovo otkrivanje veći grijeh, dok su ostali dijelovi avreta lakši avret te je njihovo otkrivanje manji grijeh, ali je svakako grijeh.