A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zekat za kupovinu mesdžida

Pitanje

Da li postoji šerijatski osnov da Rijaset od sredstava prikupljenih na ime zekata izdvoji za izgradnju-kupovinu mesdžida.

 

Odgovor

Budući da Rijaset odlučuje o prioritetima utroška sredstava zekata iz Bejtul-mala, on može donijeti takvu odluku. To je u njegovoj nadležnosti.

Krv iz nosa i abdest

Pitanje

Nekada mi se zna desiti da, poslije uzimanja abdesta ili gusula, kada čistim nos, vidim da je unutar nosa pukao neki kapilar i na maramici se zna pokazati malo krvi. Ali ta krv nikada ne ističe, već se zadržava u nosu, samo je ja očistim kada "posušujem" nos! Da li time gubim abdest i dovodim u pitanje ispravnost gusula ili sam pak sahibi uzor ili ni jedno ni drugo?! Ovo mi se zna često desiti.

 

Odgovor

U spomenutom slučaju se ne gubi abdest, budući da ta krv ne teče iz nosa.

Ubijanje guštera

Pitanje

Od prijatelja sam čuo da, kada ugledam guštera, trebam ga ubiti, jer je on raspuhivao vatru nekom poslaniku (ne bih da navodim ime tog poslanika jer možda nije tačno) nakon što su ga nevjernici bacili u nju. Da li je ovo istina?

 

Odgovor

U nekim hadisima se spominje da je to bila posebna vrsta guštera, ali Bog zna šta je od toga tačno. U svakom slučaju, ako ne uznemiravaju nikoga, guštere ne treba ubijati. To su Božija stvorenja za koje važi hadis: "Za dobročinstvo prema bilo kojem živom stvorenju ima nagrada". Hadis nije izuzeo bilo koje živo stvorenje, pa ni guštere.

Prelezak na islam i ime

Pitanje

Esselamu alejkum!
Kakav je postupak ako žena katoličke vjere želi da pređe na islam!? Je li mora promijeniti ime!? Naime, poznata mi je takva osoba ali ne bi htjela promijeniti ime jer kaže da je važna duša i odnos prema vjeri i vjerovanju, a ne šta drugi misle?

 

Odgovor

Osoba koja pređe na islam može zadržati svoje ranije ime. Nije neophodno da ga mijenja, osim ako bi bilo posve lošeg značenja. Važno je šta ta osoba osjeća, u šta vjeruje i kako radi, a ne kakvo joj je ime. Dakle, ta osoba se treba dobro upoznati s islamskim vjerovanjem, učenjem i praksom, izgovoriti Kelimei šehadet ili klanjati namaz i time postaje muslimanom/muslimankom. Lijepo je da to obznani pred imamom u džamiji kako bi i ostali muslimani znali da je dotična osoba musliman/muslimanka. U principu, se prihvatanje islama ne uvjetuje promjenom imena, posebno ako će ta promjena uzrokovati znatne probleme osobi koja prima islam, bilo da se radi o psihičkim ili administrativnim problemima. Poštujemo poseban emotivni odnos svake osobe prema njenom vlastitom imenu.

Višeženstvo i porodica

Pitanje

U zadnje vrijeme česta je pojava višeženstva među muslimanima, naročito u Travniku i okolici. Ima ga čak i među službenicima IZ, odnosno medrese koja je pod pokroviteljstvom Rijaseta. Obitelji se razvrgavaju, supruge ostaju povrijeđene, ponižene, ucviljene brinuti o djeci, a dotični 'musliman' pada u naručje, kao po pravilu mlađoj i ljepšoj, katkada, zanemarujući obveze prema prvoj ženi. Što odgovoriti tim tipovima koji tvrde kako slijede sunnet, ili navode šerijatsko pravilo da je dozvoljeno ostaviti ženu (i djecu) ako više nema ljubavi prema njoj, i ima li Rijaset mogućnost sankcionirati takve svoje uposlenike, jer daju loš primjer sljedbenicima?

 

Odgovor

Nije nam poznato koliko je česta pojava višeženstva u Travniku i okolini, kako tvrdite, posebno među službenicima Islamske zajednice, npr. u travničkoj medresi. To je pitanje za direktora medrese i travničkog muftiju koji su direktno nadležni za rad medrese i njenih službenika. Očuvanje obitelji je jedna od najvećih vrijednosti koje islam štiti i promovira te je zato neprihvatljivo da tu vrijednost ugrožavaju oni koji je trebaju najviše braniti i promovirati. Međutim, islam dozvoljava razvod braka u slučaju neuspjeha bračnih drugova da se prilagode jedno drugom i nemogućnosti nastavka bračnog života. Pravi sunnet su oni postupci koji vode očuvanju porodice i braka, a ne oni koji vode njenom razaranju.

Sadaka na šišanje

Pitanje

Esselamu alejkum!                                                       
Pošto od malih nogu ja i moj brat šišamo kosu jedan drugom, a poznato mi je da je dužnost da se da sadaka na kosu na kojoj se hizmet čini, za trud brici. Ali mi to ne činimo jer obično šišamo se uvijek zajedno tako da čišćenje imamo samo jedno. Pa sad da ne bih možda činili grijeh da neplaćamo volio bih malo pojašnjenje ili čega se moramo da pridrižavamo?
Halalite za trud i muku jer iz svakog vašeg odgovora mi čitaoci nešto novo naučimo. Allahimanet.

 

Odgovor

Nije dužnost davati sadaku na ime šišanja kose, tako da možete šišati jedan drugog bez obaveze davanja bilo kakve sadake. Sadaka se daje samo kada se prvi put ošiša kosa novorođenčeta.

Hadisi o namazu

Pitanje

Čitao sam hadise od Muslima i Buharije. U poglavlju o namazima naišao sam na veliki broj hadisa koji govoe o tome da je Poslanik s.a.v.s. dizao ruke u namazu naspram ušiju prilikom polaska na ruku i sedždu. Interesuje me da mi kažete koliko su vjerodostojni ovi hadisi i da li smo dužni da postupamo prema njima, ako su vjerodostojni.

 

Odgovor

Ovo je idžtihadsko pitanje. Prema idžtihadu u hanefijskom mezhebu koji se primjenjuje kod nas, ne treba dizati ruke prilikom odlaska na ruku i sedždu. Neki drugi mezhebi postupaju prema navedenim hadisima. Ako će primjena tog propisa, od kojeg inače ne zavisi ispravnost namaza ni u jednom mezhebu, izazvati poremećaj u džematu, preče je izostaviti ga i to bi bio ispravan postupak. Očuvanje jedinstva džemata važniji je cilj od primjene nekog propisa iz kategorije menduba - sunneta.

Hutba na nerazumljivom jeziku

Pitanje

Esselamu alejkum!
Član sam džemata u kome se već duže vrijeme glavna hutba održava na njemačkom jeziku. Jedna veći broj džematlija ne razumije dobro ni onaj obični njemački jezik, a kamoli ovaj u kome su sadržane kur'anske i hadiske poruke. Koliko je ispravna hutba onome koji je nerazumije, jer naš imam kaže da će to biti tako do Kijametskog dana? Njemu nije stalo do džematlija koliko do njega samoga, jer bitno je da on "razumije" a drugi ne moraju ni slušati. Hvala na odgovoru uz mahsuz salam!

 

Odgovor

Hutba, ma gdje održavana bila, treba obavezno da sadrži uvodni dio na arapskom jeziku. Onaj dio hutbe koji sadrži poruku koja se želi prenijeti prisutnima u džamiji treba biti na jeziku koji razumije većina prisutnih. To bi trebao biti rukovodeći kriterij za imama-hatiba prilikom držanja hutbe. Nema koristi od hutbe koju slušaoci ne razumiju mada je propis - tehnički - izvršen i u spomenutom slučaju.

Svrha abdesta mimo namaza

Pitanje

Da li vjersko pranje (abdest) ima svrhu abdesta ako ne klanjam. Napr. uzmem abdest i odem na posao. Hvala na odgovoru.

 

Odgovor

Biti stalno pod abdestom je lijepo i pohvalno djelo. Abdest je obavezan za namaz, tavaf, uzimanje mushafa i učenje Kur'ana iz mushafa, a za ostale aktivnosti preporučljivo je biti pod abdestom, jer je takva osoba pod zaštitom od šejtanskih dodira. Lijepo je da osoba bude pod abdestom kada izlazi iz kuće.

O raspodjeli zekata

Pitanje

Da li sredstvima koja ostanu Centralnoj Islamskoj zajednici ( radi se o dijaspori ), ta Zajednica može slobodno raspolagati po vlastitoj ocjeni prioriteta i njenih potreba, ili je obavezna da se ponovo vraća na kur`anske kategorije i po njima raspoređuje dobivena sredstva?

 

Odgovor

Dijelom ukupljenih sredstava zekata koji ostane džematu, mešihatu ili centralnoj IZ, treba raspolagati kao sredstvima zekata, shodno procjeni nadležne instance u tim organima o prioritetima u okviru kategorije "fi sebilillah". To je široka kategorija u koju ulazi sve što je u funkciji održavanja, jačanja i razvoja islama na vašem području, džamija, centara, mekteba, vjerske pouke, vjersko-d'avetskih manifestacija, plaća imama i muallima, kupovina zgrade za džamiju, otplaćivanje kredita za istu namjenu, režijski troškovi i sl., prema vašoj procjeni. Vi tim dijelom raspolažete umjesto Rijaseta, pa na istim principima trebate djelovati. Kada ih vi potrošite u okviru spomenute kategorije, za njih prestaju važiti propisi koji važe za zekjatska sredstva.