A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Iznos i način obračuna zekata

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Nakon čitanja odgovora, moja porodica i ja imamo oprečna shvatanja pa molim da nam pomognete i date odgovor na sljedeća pitanja:
Zlato - već dugi niz godina posjedujemo istu količinu (oko 130 gr) i na njega svake godine plaćamo zekat. Da li je to ispravno?
Usteđevina - prošle godine smo imali usteđeno oko 15 000 KM. Tokom godine iznos usteđevine se hvala dragom Allahu uvečao i danas iznosi oko  27000 KM. Da li će se zekat računa na 12000 KM ili 27000 KM?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Na zlato i drugu zekatsku imovinu se svake godine treba dati zekat ukoliko ispunjava uvjete obaveznosti (poput nisaba). Budući da Vi ne dajete zekat na zlato u količini zlata (2,5%) već u novcu, količina zlata se ne smanjuje, i dalje posjedujete nisab i obaveza zekata nije prestala. Ako biste davali zekat u samom zlatu, nisab bi se vremenom okrnjio i obaveza zekata na zlato bi prestala, osim kada biste dodali tu vrijednost posjedovanom ušteđenom novcu radi upotpunjenja nisaba.

2. Kada se uvećao iznos ušteđevine, hvala Bogu, uvećala se i obaveza zekata. Ukoliko imate određeno vrijeme u godini kada obračunavate zekat (npr. u ramazanu), obračunajte svu ušteđevinu koju imate, bez obzira kada ste je stekli tokom zekatske godine, i na cijeli iznos izdvojite zekat u visini 2,5%. To je i za vas lakše, budući da je teško za svaki prihod posebno računati zekatsku godinu.

Broj sedždei-tilaveta u Kur`anu

Pitanje:

Učio sam da u Kur`anu ima 14 sedždi. Međutim kada sam brojao u suri Hadždž imaju dvije što čini ukupno 15 sedždi. Također, i tedžvidsko pravilo sekteh, po onome kako sam ja učio, ima na 4 mjesta, a u Kur`anima se nalazi ukupno 5.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema našem mezhebu u Kur'anu ima 14 mjesta na kojima treba činiti sedždu. U suri El-Hadždž je samo jedna sedžda (nakon 18. ajeta) dok u šafijskom i hanbelijskom imaju dvije (na kraju 18. i 77. ajeta). U 77. ajetu se, prema našem mezhebu, općenito naređuje namaz, a ne sedžda posebno, pa nema obaveze da se učini sedždei-tilavet. U turskim izdanjima (štampanjima) Kur'ana broj ovih sedždi je 14 (samo jedna u suri El-Hadždž), a u arapskim (uglavnom) broj tih sedždi je 15  (dvije u suri El-Hadždžd) s tim što sedžda u suri Sad (24. ajet) kod šafija i hanbelija smatra mustehabbom mimo namaza, dok je haram učiniti je u namazu.

Kada je riječ o broju sekti, prema našem kiraetu (Asimovom) ima ih četiri i to u surama: El-Kehf, Jasin, El-Kijameh i El-Mutaffifun. U nekim drugim kiraetima moguće je da ih ima više. To bolje znaju eksperti za kiraete.

Zajedničko klanje kurbana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Supruga i ja živimo van Bosne i Hercegovine. Moja majka živi sama u BiH. Imamo dakle odvojena domaćinstva. Žena i ja imamo plate, majka prima penziju. Zekat smo i ove godine odvojeno obračunavali i uplaćivali. Da li moj kurban koji zakoljem na porodicu važi i za majku koja ne živi sa nama ili i ona treba posebno zaklati kurban s obzirom da je i zekat obračunavala odvojeno?

Uz ovo bih jos da pitam i ovo: Za koga tačno važi da je mekruh rezati nokte i kosu od 1. Zul Hidždžeta pa do klanja kurbana? Da li i za onoga ko je uplatio, nanijetio kurban, a ne kolje ga svojom rukom ili samo za onoga ko će klati kurban svojom rukom? Da li to isto važi i za osobu koja kolje kurban za nekog drugog, a nema svog kurbana (npr. neko ko radi za neku humanitarnu organizaciju koja kolje kurbane)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Ukoliko Vaša majka živi u odvojenom kućanstvu i ima uslove (finansijske) da može klati kurban, ili uplatiti kurban u neku od isntitucija IZ koja prima uplate za kurban, treba klati za sebe kurban neovisno o Vašem klanju kurbana.

2. U našem mezhebu nije mekruh rezati nokte i kosu u tom periodu. To je mekruh u drugim mezhebima.

Zekat na ušteđevinu namjenjenu za poklon

Pitanje:

Selam alejkum!
Imam slijedeće pitanje i molio bih Vas da mi odgovorite:
Moji roditelji su određenu sumu novca ostavili da daju sestri kako bi ona u skorije vrijeme riješila svoje stambeno pitanje. Da li je na taj novac potrebno dati zekat obzirom da se radi o novcu namjenjenom za kupovinu stana. Trenutno je sestra sa svojom porodicom u podstanarima i sama nema dovoljno sredstava da bi riješila problem stambenog pitanja?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Bez obzira što ima uleme koja je na stanovištu da nema obaveze zekata na sredstva koja se štede s namjerom rješavanja stambenog pitanja, budući da to spada u osnovne životne potrebe koje su izuzete od obaveze zekata, ipak Vam preporučujemo da postupite po mišljenju velikog broja druge uleme koja smatra da se na sav ušteđeni novac daje zekat bez obzira na svrhu zbog koje se štede (ukoliko ispunjava uvjet nisaba), jer je kategorija "osnovne životne potrebe" neodređena, "rješavanje stanbenog pitanja" također neodređeno, budući da ima novih i starih stanova, onih koji koštaju stotine hiljada i onih koji koštaju desetine hiljada, isto tako cijene kuća se drastično razlikuju obzirom na starost, lokaciju, veličinu itd., što je sve neodređeno i nedefinisano jasnim kriterijima. Zekat u osnovi čisti i štiti imovinu, pa smatramo da je sigurnije na ta sredstva dati zekat kako biste bili sigurni da se stan - kuća - dom rješava na potpuno čist način.


Nagrada osvojena u nagradnoj igri

Pitanje:

Selam alejkum.
U tržnom centru, gdje inače kupujem namirnice za domaćinstvo, uz račun za namirnice preko određenog iznosa, vlasnik je dijelio kupone za nagradnu igru u kojoj je glavna nagrada putnički automobil, kojeg sam na izvlačenju i dobio. U tom momentu sam već imao automobil koji sam odlučio prodati a novi zadržati. Interesuje me  da li sam postupio ispravno i da li je takav dobitak halal imetak sa islamskog stanovišta, te koje su moje obaveze vezano za taj dobitak.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dva su neispravna oblika ponašanja kada je riječ o organiziranju i učešću u tzv. nagradnim igrama koje priređuju trgovački centri i drugi privredni subjekti. Prvi je određivanje velikih, skupih nagrada, poput automobila, što doprinosi razvoju nelojalne konkurencije među trgovcima, a drugi oblik je kupovina robe isključivo s namjerom učešća u nagradnoj igri, što ima dodirnih tačaka sa kockom. Ukoliko se izbjegnu spomenute smetnje, dobijena nagrada se tretira hedijom od strane vlasnika trgovine. Učinite dovu Allahu dž.š. da Vam podari hajr i bereket u nagradi koju ste osvojili, da Vas sačuva od zla koje imovinu okružuje i da Vam pomogne da taj automobil koristite samo u dobre i korisne svrhe.


Lakiranje noktiju

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Željela bih da znam da li je haram  staviti bezbojni lak na nokte?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Poštovana,

Nije haram ženi staviti bezbojni lak na nokte, ali ostaje problem ispravnosti abdesta preko lakiranih noktiju, budući da lak sprječava dolazak vode do dijela tijela koji je njime pokriven. Većina savremenih islamskih učenjaka smatraju da takav abdest nije ispravan. Pitanje ostaje otvoreno za različita mišljenja, posebno u vremenu kada je lakiranje noktiju postalo masovna pojava i kod žena muslimanki.


Prodaja kurbanskih kožica

Pitanje:

Kazao je Allahov Poslanik a.s.: "Ko proda kurbansku kožicu, njegov kurban je ništavan,nema ništa od kurbana." (Hakim,hadis-hasen) Pitanje se nameće samo po sebi, svake godine naše kožice dajemo IZ-ci i ona prodaje naše kožice, kako pravdate takve postupke, na osnovu kojih
stavova, interesuje me za ubuduće pošto sam tek došao do ovoga hadisa pa sam zabrinut a imam puno povjerenje u Vaš odgovor.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Hadis se odnosi na zabranu prodaje kožice od strane vlasnika kurbana, a ne na instituciju kojoj se daruje kurbanska kožica. Prema tome Islamska zajednica može prodati od džematlija darovane kožice i novac usmjeriti u Bejtul-mal, tj. za opće potrebe muslimana, prema procjeni nadležnih u Islamskoj zajednici. Šta bi inače IZ mogla uraditi sa hiljadama kožica nego ih prodati i novac usmjeriti u islamske projekte putem fonda Bejtul-mal? Zabrana prodaje odnosi se na vlasnika kurbana. Nema ništa sporno u takvoj praksi IZ.

Post i neobavljanje drugih islamskih dužnosti

Pitanje:

Selam alejkum!

Razgovarao sam sa nekoliko prijatelja o našem poznaniku koji posti po propisima ali ne klanja nijedan vakat. Molim Vaš komentar.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Neka posti, veće su šanse da mu se Uzvišeni smiluje i uputi ga na put izvršavanja i ostalih islamskih obaveza od kojih je namaz najvažnija. Cilj posta je postizanje takvaluka - bogobojaznosti i zaštite od grijeha, a osoba koja ne klanja ne može se opisati kao bogobojazna i od grijeha zaštićena (jer je neklanjanje jedan od najvećih grijehova), tako da njen post ne postiže svoju svrhu. Da li će takav post biti primljen kod Boga ne znamo. Bog je milostiv i može se smilovati takvoj osobi. Ako se čini jedan grijeh (ostavljanje namaza), to ne znači da treba činiti i druge grijehove (nepostenje itd.). Dakle, takvu osobu ne treba obeshrabrivati da ne posti, već na lijep način ohrabrivati da uz post počne obavljati namaz i druge islamske dužnosti.


Opravdanost razloga za prekid posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam sljedeća pitanja.
1) Šta uraditi ako fizički nismo u mogućnosti da postimo; npr. Postimo nekoliko dana i kada osjetimo slabost, moramo stati da se tijelo povrati normalnosti?
2) Ako se jutrom ne probudimo (prespavamo) i po buđenju ne zapostimo, jer smo svjesni da nećemo moći izdržati (znajući naše mogućnosti)?
3) Ako prekinemo post, misleći da je već nešto drugo pokvarilo post (primjer: polucija)?

4) Ako nam se ponekad jave neke bludne, prljave misli, psovke svetih stvari itd, znamo da su to vesvese i nagovori šejtana, a da li snosimo i najmanji dio odgovornosti za to, ukoliko pokušamo odmah od sebe odbaciti te misli? Zna se da nismo odgovorni za neki postupak dok ga ne uradimo, a ako pristanemo na razmišljanje o takvim stvarima sa šejtanom, to nam je grijeh?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Nije obična slabost opravdan razlog za prekid posta, već samo ozbiljniji oblik slabosti koji bi se mogao označiti bolešću. U tom slučaju propuštene dane posta treba napostiti.
2. To bi se tretiralo namjernim nepostenjem, jer nagađanje o nemogućnosti nije opravdan razlog da se ne posti, te bi osim napaštanja toga dana, bio obavezan i keffaret (postiti 60 dana uzastopno ili u nemogućnosti da se to ispoštuje, nahraniti 60 siromaha).
3. Svaki vjernik je obavezan da upozna osnovne propise vezane za izvršavanje vjerskih obaveza kojima je zadužen. Osim toga, danas je lahko pitati o svakom propisu onoga koji poznaje šerijatske propise. Shodno tome, nema opravdanja da se neko poziva na nekakve šubhe. Ipak, ako bi šubha bila opravdana, obaveza je napostiti propušteni dan, bez keffareta, budući da nije oskrnavljena svetost vremena.
4. Snosimo odgovornost samo za ono čemu smo i sami doprinijeli, bilo boravkom u određenom društva, u nekom mjestu, gledanjem onoga što je zabranjeno, svjesnim i namjernim pristajanjem na šejtansko zavođenje i nagovaranje i sl. Ako se nedolične misli doista same jave, ali se osoba potrudi da ih brzo potisne i odagna, neće biti griješna za njihovu pojavu.

Retroaktivna obaveza zekata

Pitanje:

Selam alejkum!
Obaveza zekata od prije nekoliko godina je propuštena. Je li obavezno izvršiti je retroaktivno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Obaveza zekata ne zastarjeva, pa prema tome treba je izvršiti retroaktivno. Najpreče je da se izmire dugovi prema Bogu, kaže se u jednom Poslanikovom, a.s., hadisu.