A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Malodobne osobe i obaveza zekata

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Muči me jedno pitanje koje se vezuje za zekat, a ono glasi; da li je malodobna osoba koja posjeduje imetak u vrijednosti nisaba obavezna na njega davat zekat, odnosno da li su staratelji ili roditelji dužni taj imetak očistiti zekatom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema stavu našeg mezheba, punoljetnost je uvjet obaveznosti zekata. Prema tome malodobne osobe nisu dužne izdvajati zekat iz svoje imovine, tj. njihovi staratelji to neće činiti za njih. 

Nagradne igre putem SMS poruka

Pitanje:

Kakav je stav šerijata naspram nagradnih igrara putem sms-a gdje se davanjem tačnog odgovora na neko pitanje ostvaruje pravo učešća u nagradnoj igri?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Budući da je cijena SMS poruke vjerovatno sastavni dio nagradnog fonda, smatramo da treba izbjegavati učešće u igri putem slanja SMS poruka. To je jedna vrsta lutrije u kojoj je cijena SMS poruke povezana s nagradnim fondom. 

Prodaja robe koja će se koristiti za svrhe harama

Pitanje:

Selam!
Može li musliman prodati šljive nemuslimanu, ako zna da će se od njih praviti alkohol? Ima li grijeh ako to učini?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Čovjek treba biti zahvalan Allahu na Njegovim blagodatima, među kojima istaknuto mjesto zauzimaju razne vrste plodova i voća. Uzvišenom se zahvaljuje na blagodatima na dva načina: riječima i pravilnim korištenjem tih blagodati, tj. u svrhe koje su šerijatom dozvoljene. Proizvodnja alkohola (majke zala) od voća nije šerijatom dozvoljena svrha, već zloupotreba Božije blagodati u nedozvoljene svrhe. Prema tome, takva prodaja nije opravdana. Manje je zlo da istruhnu nego da se od njih proizvodi alkohol. Izuzetak može biti ako je vlasnik šljiva u stanju prijeke potrebe (nužde) za novcem od prodaje šljiva, na temelju principa da "nužda zakon mijenja".

Psovanje Boga i tewba

Pitanje:

Moj drug je, da mu Allah dž.š. oprosti, opsovao Boga. Kaje se i teško mu je - jednostavno desilo se, ne zna sta da radi. Ja mislim da bi trebao da donese tewbu, ali eto i Vas da upitam, pošto Vi znate bolje.

 

Odgovor:
 Psovanje Boga, neuzubillahi, izvodi čovjeka iz islama, te je neophodno obnoviti Kelimei-šehadet uz iskreno i duboko kajanje te čvrstu odluku da se to više neće ponoviti. Ako je osoba u braku, neophodno je obnoviti šerijatski brak, budući da izlazak iz dina poništava brak.

Uvjeti za zekat i sadekatul-fitr

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Zaposlio sam se prije 3 mjeseca. Trebam li dati sadaku, zekjat, vitre? Ako da, u kolikom iznosu i gdje?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Sadekatul-fitr je obaveza koja se daje tokom ramazana (prije njegovog isteka) po osobi. Budući da radite, dužni ste za sebe dati sadekatul-fitr. Ukoliko imate još članova porodice koje izdržajete, dužni ste i za njih dati sadekatul-fitr. To možete učiniti u svakoj džamiji kod blagajnika ili imama na blokove koje je štampala Islamska zajednica. Zekat je obavezan na imovinu (novac, zlato, trgovačka roba, dionice, stoka, poljoprivredni proizvodi) koja pregodini kod vlasnika nakon što dostigne iznos nisaba (3850 KM iznosi ovogodišnji nisab za novac, zlato, dionice i trgovačku robu).

Halal certifikat za KIKI bonbone

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Interesuje nas da li u slijedećem proizvodu hrvatske firme "Kraš" ima sastojaka svinjskog porijekla: KIKI (vočna fruit) karamela - toffee?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Budući da se problemom halal certificiranja i halal proizvoda općenito bavi Agencija za halal certificiranje, upućujemo Vas da informacije o spomenutim proizvodima potražite kod ove Agencije na adresi: www.halal.ba

Učestvovanje u nagradnoj igri

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Da li je vjerniku dozvoljeno učestvovati u nagradnoj igri koju organizuje određeni tržni centri i sl. gdje za određenu svotu novca potrošenu na kupovinu artikala u tom centru se stiče pravo učešća u nagradnoj igri putem izvlaćenja listića?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko kupovina artikala u dotičnom tržnom centru nije povezana i motivirana namjerom učešća u nagradnoj igri, onda je dozvoljeno učešće, a nagrada se smatra darovanjem od strane firme. Učešće u nagradnoj igri ne bi trebalo biti motiv kupovine u prodavnicama i radnjama koje organiziraju takve igre.

Hadžska nagrada i propušteni dani posta

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Javljam vam se iz džemata ''Bosna'' u Beču. Trenutno uz ramazan klanjam teravih namaz sa još jednim imamom i jednim studentom sa FIN u Sarajevu. Jučer smo imali predavanje na temu o obaveznosti napaštanja propuštenih ramazanskih dana, pa nam je jedan džematlija postavio pitanje sljedećeg sadržaja: 
Ako se odlaskom na hadž za koji se smatra da je primljen kod Allaha dž.š., brišu svi grijesi, da li onda u tom slučaju osoba koja do tog obavljenog hadža nije napostila određene dane koji su joj ostali od prethodnog ramazana ipak i posle obavljenog hadža, treba da naposti te dane?

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Izvršenje obaveze hadždža ne briše dugove ni prema Bogu niti prema ljudima. Propušteni dani ramazanskog posta moraju se napostiti, bez obzira na obavljeni hadždž, pa čak i kada bi se znalo da je primljen, a kamoli kada niko ne zna niti ima garanciju da je njegov hadždž kod Boga primljen (makbul).

Namaz u džematu

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Koliko osoba je najmanje potrebno da semože sastaviti džemat za obavljanje namaza? Preciznije, mogu li muž i supruga biti džemat?
Kada klanjaju trojica u džematu, hoće li muktedije stati iza imama ili sa njegove lijeve i desne strane? Može li veći džemat da se primakne imamu i da se reda sa njegove lijeve i desne strane ukoliko je tijesno?
U našim džematima mujezin stoji gdje hoće. Zar ne bi trebao mujezin stajati sa desne strane imamove?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Džemat se sastoji najmanje od dvije osobe: imama i muktedije, bez obzira da li druga osoba bila muškarac, žena, ili razumno dijete (V. Bedai'us-sanai'i, 1/385). Prema tome, muž i supruga mogu formirati džemat i klanjati u džematu, namaz će biti ispravan, ali ne preporučujemo da to bude stalna praksa. Pravi namaz u džematu je onaj koji se klanja u džamiji/mesdžidu, a ne onaj koji se klanja u kući. Ako bi džemat u domu formiralo više članova, to bi već bilo prihvatljivije i kao stalna praksa, posebno ako je dom daleko od džamije/mesdžida.

2. Ukoliko je samo jedan muktedija (muškarac), stat će s desne strane imama, ako ih je dva ili više, poredaće se iza imama.

3. Ukoliko je prostor tijesan, nema smetnje da se muktedije približe imamu i poredaju se desne i lijeve strane imama, ali nešto iza imama, makar koliko pola stopala.

4. Nije uvjet da mujezin bude u prvom safu. Ukoliko je sposoban da predvodi džemat, trebao bi klanjati iza imama, kako bi ga mogao zamijeniti u slučaju potrebe za zamjenom.

Kamatna zarada kao donacija

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Želio bih pitati za darove od strane kamataša u konkretnom slučaju kod nas ima jedan poznat kamataš on je donirao za našu džamiju. To je za naše selo jedan kombi za prevoz umrlih prilikom dženaze i rekao da ga je kupio parama koji ih je skupljao od kirije lokala a ti lokali su kuplenji od kamate. Neke džematlije su protiv a neki odobravaju a naši imami su to prihvatali i na neki način ga tumače normalnim. Kakav je stav šerijata u vezi sa ovim slučajem?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Općepoznato je da je kamata u islamu strogo zabranjena te da onaj koji kamatari, prema Kur'anu, vodi rat protiv Allaha i Njegova Poslanika. Zarada koja se stiče kamatom je haram. Onaj koji je stekao zaradu kamatom dužan je učiniti teobu i osloboditi se te zarade tako što će je podijeliti u dobrotvorne svrhe. Za  davanje same haram  imovine darovalac nema sevapa, ali ima za nijjet i odluku da se u ime Allaha oslobodi te imovine. Jedna od tih dobrotvornih svrha u koju se može usmjeriti tako stečena imovina jeste i kupovina kombija za potrebe džemata. Moguće je, također, da dotična osoba ima i druge imovine koju je stekao na halal način, te stoga smatramo da nema smetnje da se primi i koristi spomenuto vozilo u općekorisne svrhe, a da li će darovalac imati od toga sevapa, Allah zna i On će o tome suditi. Smatramo da reakcija džematlija koji odbijaju donaciju, također, ima smisla, budući da podsjeća ljude na to da vode računa o sticanju imetka na halal način, jer se jedino od darovanja takve imovine ima sevapa.