A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Zekat na ušteđevinu namjenjenu za poklon

Pitanje:

Selam alejkum!
Imam slijedeće pitanje i molio bih Vas da mi odgovorite:
Moji roditelji su određenu sumu novca ostavili da daju sestri kako bi ona u skorije vrijeme riješila svoje stambeno pitanje. Da li je na taj novac potrebno dati zekat obzirom da se radi o novcu namjenjenom za kupovinu stana. Trenutno je sestra sa svojom porodicom u podstanarima i sama nema dovoljno sredstava da bi riješila problem stambenog pitanja?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Bez obzira što ima uleme koja je na stanovištu da nema obaveze zekata na sredstva koja se štede s namjerom rješavanja stambenog pitanja, budući da to spada u osnovne životne potrebe koje su izuzete od obaveze zekata, ipak Vam preporučujemo da postupite po mišljenju velikog broja druge uleme koja smatra da se na sav ušteđeni novac daje zekat bez obzira na svrhu zbog koje se štede (ukoliko ispunjava uvjet nisaba), jer je kategorija "osnovne životne potrebe" neodređena, "rješavanje stanbenog pitanja" također neodređeno, budući da ima novih i starih stanova, onih koji koštaju stotine hiljada i onih koji koštaju desetine hiljada, isto tako cijene kuća se drastično razlikuju obzirom na starost, lokaciju, veličinu itd., što je sve neodređeno i nedefinisano jasnim kriterijima. Zekat u osnovi čisti i štiti imovinu, pa smatramo da je sigurnije na ta sredstva dati zekat kako biste bili sigurni da se stan - kuća - dom rješava na potpuno čist način.


Nagrada osvojena u nagradnoj igri

Pitanje:

Selam alejkum.
U tržnom centru, gdje inače kupujem namirnice za domaćinstvo, uz račun za namirnice preko određenog iznosa, vlasnik je dijelio kupone za nagradnu igru u kojoj je glavna nagrada putnički automobil, kojeg sam na izvlačenju i dobio. U tom momentu sam već imao automobil koji sam odlučio prodati a novi zadržati. Interesuje me  da li sam postupio ispravno i da li je takav dobitak halal imetak sa islamskog stanovišta, te koje su moje obaveze vezano za taj dobitak.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dva su neispravna oblika ponašanja kada je riječ o organiziranju i učešću u tzv. nagradnim igrama koje priređuju trgovački centri i drugi privredni subjekti. Prvi je određivanje velikih, skupih nagrada, poput automobila, što doprinosi razvoju nelojalne konkurencije među trgovcima, a drugi oblik je kupovina robe isključivo s namjerom učešća u nagradnoj igri, što ima dodirnih tačaka sa kockom. Ukoliko se izbjegnu spomenute smetnje, dobijena nagrada se tretira hedijom od strane vlasnika trgovine. Učinite dovu Allahu dž.š. da Vam podari hajr i bereket u nagradi koju ste osvojili, da Vas sačuva od zla koje imovinu okružuje i da Vam pomogne da taj automobil koristite samo u dobre i korisne svrhe.


Lakiranje noktiju

Pitanje:

Esselamu alejkum.

Željela bih da znam da li je haram  staviti bezbojni lak na nokte?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Poštovana,

Nije haram ženi staviti bezbojni lak na nokte, ali ostaje problem ispravnosti abdesta preko lakiranih noktiju, budući da lak sprječava dolazak vode do dijela tijela koji je njime pokriven. Većina savremenih islamskih učenjaka smatraju da takav abdest nije ispravan. Pitanje ostaje otvoreno za različita mišljenja, posebno u vremenu kada je lakiranje noktiju postalo masovna pojava i kod žena muslimanki.


Prodaja kurbanskih kožica

Pitanje:

Kazao je Allahov Poslanik a.s.: "Ko proda kurbansku kožicu, njegov kurban je ništavan,nema ništa od kurbana." (Hakim,hadis-hasen) Pitanje se nameće samo po sebi, svake godine naše kožice dajemo IZ-ci i ona prodaje naše kožice, kako pravdate takve postupke, na osnovu kojih
stavova, interesuje me za ubuduće pošto sam tek došao do ovoga hadisa pa sam zabrinut a imam puno povjerenje u Vaš odgovor.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Hadis se odnosi na zabranu prodaje kožice od strane vlasnika kurbana, a ne na instituciju kojoj se daruje kurbanska kožica. Prema tome Islamska zajednica može prodati od džematlija darovane kožice i novac usmjeriti u Bejtul-mal, tj. za opće potrebe muslimana, prema procjeni nadležnih u Islamskoj zajednici. Šta bi inače IZ mogla uraditi sa hiljadama kožica nego ih prodati i novac usmjeriti u islamske projekte putem fonda Bejtul-mal? Zabrana prodaje odnosi se na vlasnika kurbana. Nema ništa sporno u takvoj praksi IZ.

Post i neobavljanje drugih islamskih dužnosti

Pitanje:

Selam alejkum!

Razgovarao sam sa nekoliko prijatelja o našem poznaniku koji posti po propisima ali ne klanja nijedan vakat. Molim Vaš komentar.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Neka posti, veće su šanse da mu se Uzvišeni smiluje i uputi ga na put izvršavanja i ostalih islamskih obaveza od kojih je namaz najvažnija. Cilj posta je postizanje takvaluka - bogobojaznosti i zaštite od grijeha, a osoba koja ne klanja ne može se opisati kao bogobojazna i od grijeha zaštićena (jer je neklanjanje jedan od najvećih grijehova), tako da njen post ne postiže svoju svrhu. Da li će takav post biti primljen kod Boga ne znamo. Bog je milostiv i može se smilovati takvoj osobi. Ako se čini jedan grijeh (ostavljanje namaza), to ne znači da treba činiti i druge grijehove (nepostenje itd.). Dakle, takvu osobu ne treba obeshrabrivati da ne posti, već na lijep način ohrabrivati da uz post počne obavljati namaz i druge islamske dužnosti.


Opravdanost razloga za prekid posta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam sljedeća pitanja.
1) Šta uraditi ako fizički nismo u mogućnosti da postimo; npr. Postimo nekoliko dana i kada osjetimo slabost, moramo stati da se tijelo povrati normalnosti?
2) Ako se jutrom ne probudimo (prespavamo) i po buđenju ne zapostimo, jer smo svjesni da nećemo moći izdržati (znajući naše mogućnosti)?
3) Ako prekinemo post, misleći da je već nešto drugo pokvarilo post (primjer: polucija)?

4) Ako nam se ponekad jave neke bludne, prljave misli, psovke svetih stvari itd, znamo da su to vesvese i nagovori šejtana, a da li snosimo i najmanji dio odgovornosti za to, ukoliko pokušamo odmah od sebe odbaciti te misli? Zna se da nismo odgovorni za neki postupak dok ga ne uradimo, a ako pristanemo na razmišljanje o takvim stvarima sa šejtanom, to nam je grijeh?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
1. Nije obična slabost opravdan razlog za prekid posta, već samo ozbiljniji oblik slabosti koji bi se mogao označiti bolešću. U tom slučaju propuštene dane posta treba napostiti.
2. To bi se tretiralo namjernim nepostenjem, jer nagađanje o nemogućnosti nije opravdan razlog da se ne posti, te bi osim napaštanja toga dana, bio obavezan i keffaret (postiti 60 dana uzastopno ili u nemogućnosti da se to ispoštuje, nahraniti 60 siromaha).
3. Svaki vjernik je obavezan da upozna osnovne propise vezane za izvršavanje vjerskih obaveza kojima je zadužen. Osim toga, danas je lahko pitati o svakom propisu onoga koji poznaje šerijatske propise. Shodno tome, nema opravdanja da se neko poziva na nekakve šubhe. Ipak, ako bi šubha bila opravdana, obaveza je napostiti propušteni dan, bez keffareta, budući da nije oskrnavljena svetost vremena.
4. Snosimo odgovornost samo za ono čemu smo i sami doprinijeli, bilo boravkom u određenom društva, u nekom mjestu, gledanjem onoga što je zabranjeno, svjesnim i namjernim pristajanjem na šejtansko zavođenje i nagovaranje i sl. Ako se nedolične misli doista same jave, ali se osoba potrudi da ih brzo potisne i odagna, neće biti griješna za njihovu pojavu.

Retroaktivna obaveza zekata

Pitanje:

Selam alejkum!
Obaveza zekata od prije nekoliko godina je propuštena. Je li obavezno izvršiti je retroaktivno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Obaveza zekata ne zastarjeva, pa prema tome treba je izvršiti retroaktivno. Najpreče je da se izmire dugovi prema Bogu, kaže se u jednom Poslanikovom, a.s., hadisu.


Dezodoransi sa alkoholom

Pitanje:

Selam alejkum!
Interesuje me da li se smije klanjati sa dezodoransom na odjeći koji u sebi sadrži alkohol.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Namaz će biti ispravan u spomenutom slučaju, ali je sigurnije koristiti mirise u kojima nema alkohola.


Obaveza isplate mehra pri razvodu braka

Pitanje:

Da li sam dužan isplatiti ženi mehr ukoliko je do rastave braka došlo ne mojom krivicom već krivicom žene? Naime, u stan u kome smo stanovali, upale su bivša punica i bivša svastika gdje su nas fizički napale a poslije je supruga stala na njihovu stranu i otišla sa njima. Podsjećam da je supruga trudna i bez ikakva valjana šerijatskog razloga otišla.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
U principu, mehr je ugovorna obaveza. S konzumacijom braka nastaje obaveza isplate cijelog mehra, a rastavom braka isplata se potvrđuje, tj. nastupa vrijeme isplate, bez obzira na to ko je skrivio razvod. Ocjena aktera spora je manje-više subjetktivna i nije relevantna glede obaveze isplate mehra. Jedino u slučaju sporazumnog razvoda zvanog hul', tj. razvod na zahtjev supruge, muž može uvjetovati razvod braka oslobađanjem od obaveze isplate mehra. Mnogi griješe prihvatajući visoke iznose mehra ne vodeći računa o tome da je moguće da dođe razvoda braka i da nastupi obaveza isplate mehra. To treba imati u vidu prilikom sklapanja braka. Ako se već prihvati, prihvatila se i obaveza njegove isplate. U osnovi, mehr bi trebalo isplatiti odmah, a prolongiranje isplate za kasnije samo je olakšica.

Sudjelovanje u gradnji turbeta

Pitanje:

Es-selamu alejkum!
U mom dzematu pokrenuta je akcija izgradnje turbeta. Uključen sam u građevinski odbor. Da li mi je sevap i hajr učestovati direktno ili indirektno u izgradnji istog, ili mi je grijeh i zabranjeno?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ne podržavamo trošenje novca na gradnju turbeta, jer ima prečih stvari u koje treba trošiti novac. No, nije nam poznat karakter odnosnog turbeta, pa ne možemo dati odsječan sud o tom slučaju.