A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Davanje fidje vlastitom djetetu dužniku

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

Da li bolesnik, koji je dužan dati fidju za propušteni post, može istu dati svome djetetu koje se nalazi u velikim dugovima a trenutno ne radi. Iako je dužan potpomagati svoje dijete inače, ni on sam nije u mogućnosti puno pomoći, pa bi na ovaj način izvršio svoju obavezu i prema postu i prema svome djetetu.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Budući da se ni keffaret ne može dati uzlaznoj i silaznoj liniji, tj. onima koje je inače obaveza izdržavati u slučaju potrebe, to nije ispravno ni u slučaju fidje.

Pozorišni/filmski glumac

Pitanje:

Selam alejkum!
Interesuje me mišljenje uleme o glumi... Koliko se i da li kosi s Islamom? Amaterski sam glumac i trebam odgovor?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Ukoliko u nekom pozoričnom komadu, filmu i sl. nema scena koje su nemoralne i glumac ne čini ništa što je u islamu zabranjeno, poput dodirivanja glumica, ljubljenja, razgolićavanja, ili promoviranja nemorala općenito, nema smetnje da glumac učestvuje u takvoj izvedbi. Uprotivnom, učešće u glumljenju takvih scena nije dozvoljeno.

Klevetanje Islama

Pitanje:

Esselamu aleikum.

Nažalost ovdje na zapadu gdje je Islam konstantno pod optužbama čujem ponekad kako je naš Poslanik s.a.v.s. paragonirao žene sa psima i magarcima kad je kazao da žena, pas i magarac mogu da pokvare namaz. Kako da odgovorim kad se susretnem sa ovakvom optužbom jer mi se dogodi da ponekad gostujem i na TV programu zbog knjige „Moj bijeg u Islam" koju sam napisala.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Poštovana,

To su zlonamjerna poređenja koja nemaju nikakvu osnovu. Ko god je vidio prizor Haremi-šerifa u Mekki mogao je uočiti da u istom prostoru klanjaju muškarci i žene, često žene budu ispred muškaraca, ali im namaz nije pokvaren. Pogrešno je i zlonamjerno neki propis trgati iz određenog konteksta i dovoditi ga u drugi, neprimjereni kontekst. Žene zajedno s muškarcima ulaze u džamiju i klanjaju s njima u istom prostoru (u safu iza muškaraca), a da li je dozvoljeno psima i magarcima da ulaze u džamiju?! Odakle onda poređenje žene sa psima i magarcima u bilo kojem kontekstu, a posebno u vezi s namazom?!

Puštanje vjetra prilikom uzimanje abdesta

Pitanje:

Ako nam se prilikom uzimanja abdesta javi osjećaj da smo recimo ispustili vjetar ili pustili malo mokraće, da li onda treba abdest početi ponovo uzimati, ili nastaviti sa uzimanjem tekućeg? Šta ako se to često dešava?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

U spomenutom slučaju trebate obnoviti abdest kako biste bili sigurni da je Vaš abdest ispravan, jer ako se sumnja u isparvnost abdesta nakon hadesa (gubljenja abdesta, princip je nastavak stanja hadesa sve dok se ne otkloni sigurnim putem. Međutim, ukoliko se ta sumnja javlja veoma učestalo, a pažljivom provjerom potvrdi da je riječ samo o sumnji, onda se na nju ne treba obazirati već nastaviti uzimanje abdesta. Ali, ako se provjeromppotvrdinjena utemeljenost, abdest treba ponoviti, izuzev ako osoba ima tretman sahibi-uzura. Tada takav abdest važi za namasko vrijeme u kojemu se uzima.


Iznos sadekatul-fitra

Pitanje:

Punoljetan sam već odavno, nisam oženjen živim s ocem, majkom i sestrom (otac penzioner, majka i sestra rade). Trenutno radim u drugom gradu i živim odvojeno od njih koliko bi trebalo da iznosi moj sadekatul-fitr?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Shodno imovinskom stanju i mogućnostima osobe, određene su tri kategorije sadekatul-fitra: 7 KM za one slabijeg imovinskog stanja, 10 KM za osobe srednjeg imovinskog stanja i 20 KM za imućnije osobe. Vi se opredijelite za jednu od tri punuđene opcije.


Iznos imovine za zekat

Pitanje:

Selam!

Imam redovna primanja al ne posjedujem ni blizu 3850 KM ni u pokretnoj /automobil/ ni u nepokretnoj imovini ni u nakitu. Naime, kad se sabere sve što ja posjedujem nije ni blizu, šta sad sa mnom i mojim zekatom?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko ne posjedujete novac, zlato ili trgovačku robu u visini nisaba godinu dana, niste obavezni dati zekat, ali jeste obavezni dati sadekatul-fitr (vitre) za sve članove svoje porodice u mjesecu ramazanu.


Putovanje u nemuslimanske zemlje

Pitanje:

Efendija nam je na jednom od svojih vazova nakon teravije govori da je haram putovati u nemuslimanske zemlje. Kako on kaže, jedino treba putovati, ako baš hoćemo, u muslimanske a ničim to nije potkrijepiio. Ni Kur'anom ni hadisom. Može li se ičim takva tvrdnja braniti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Muslimani žive u gotovo svim zemljama na svijetu. Ako je ulema zauzela stav da je dozvoljeno živjeti u nemuslimanskim zemljama u kojim su muslimani slobodni u prakticiranju svojih vjerskih propisa, poput namaza, posta, zekata itd., onda se podrazumijeva da je dozvoljeno putovati u te zemlje. Međutim, ukoliko se radi o putovanju u nemuslimansku zemlju u kojoj se se krše vjerska prava muslimana i zabranjuje im se prakticiranje islamskih propisa, ili je cilj putovanja u te ili neke druge zemlje šerijatski neprihvatljiv, onda to putovanje nije dozvoljeno.

Iznos i način obračuna zekata

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Nakon čitanja odgovora, moja porodica i ja imamo oprečna shvatanja pa molim da nam pomognete i date odgovor na sljedeća pitanja:
Zlato - već dugi niz godina posjedujemo istu količinu (oko 130 gr) i na njega svake godine plaćamo zekat. Da li je to ispravno?
Usteđevina - prošle godine smo imali usteđeno oko 15 000 KM. Tokom godine iznos usteđevine se hvala dragom Allahu uvečao i danas iznosi oko  27000 KM. Da li će se zekat računa na 12000 KM ili 27000 KM?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Na zlato i drugu zekatsku imovinu se svake godine treba dati zekat ukoliko ispunjava uvjete obaveznosti (poput nisaba). Budući da Vi ne dajete zekat na zlato u količini zlata (2,5%) već u novcu, količina zlata se ne smanjuje, i dalje posjedujete nisab i obaveza zekata nije prestala. Ako biste davali zekat u samom zlatu, nisab bi se vremenom okrnjio i obaveza zekata na zlato bi prestala, osim kada biste dodali tu vrijednost posjedovanom ušteđenom novcu radi upotpunjenja nisaba.

2. Kada se uvećao iznos ušteđevine, hvala Bogu, uvećala se i obaveza zekata. Ukoliko imate određeno vrijeme u godini kada obračunavate zekat (npr. u ramazanu), obračunajte svu ušteđevinu koju imate, bez obzira kada ste je stekli tokom zekatske godine, i na cijeli iznos izdvojite zekat u visini 2,5%. To je i za vas lakše, budući da je teško za svaki prihod posebno računati zekatsku godinu.

Broj sedždei-tilaveta u Kur`anu

Pitanje:

Učio sam da u Kur`anu ima 14 sedždi. Međutim kada sam brojao u suri Hadždž imaju dvije što čini ukupno 15 sedždi. Također, i tedžvidsko pravilo sekteh, po onome kako sam ja učio, ima na 4 mjesta, a u Kur`anima se nalazi ukupno 5.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Prema našem mezhebu u Kur'anu ima 14 mjesta na kojima treba činiti sedždu. U suri El-Hadždž je samo jedna sedžda (nakon 18. ajeta) dok u šafijskom i hanbelijskom imaju dvije (na kraju 18. i 77. ajeta). U 77. ajetu se, prema našem mezhebu, općenito naređuje namaz, a ne sedžda posebno, pa nema obaveze da se učini sedždei-tilavet. U turskim izdanjima (štampanjima) Kur'ana broj ovih sedždi je 14 (samo jedna u suri El-Hadždž), a u arapskim (uglavnom) broj tih sedždi je 15  (dvije u suri El-Hadždžd) s tim što sedžda u suri Sad (24. ajet) kod šafija i hanbelija smatra mustehabbom mimo namaza, dok je haram učiniti je u namazu.

Kada je riječ o broju sekti, prema našem kiraetu (Asimovom) ima ih četiri i to u surama: El-Kehf, Jasin, El-Kijameh i El-Mutaffifun. U nekim drugim kiraetima moguće je da ih ima više. To bolje znaju eksperti za kiraete.

Zajedničko klanje kurbana

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Supruga i ja živimo van Bosne i Hercegovine. Moja majka živi sama u BiH. Imamo dakle odvojena domaćinstva. Žena i ja imamo plate, majka prima penziju. Zekat smo i ove godine odvojeno obračunavali i uplaćivali. Da li moj kurban koji zakoljem na porodicu važi i za majku koja ne živi sa nama ili i ona treba posebno zaklati kurban s obzirom da je i zekat obračunavala odvojeno?

Uz ovo bih jos da pitam i ovo: Za koga tačno važi da je mekruh rezati nokte i kosu od 1. Zul Hidždžeta pa do klanja kurbana? Da li i za onoga ko je uplatio, nanijetio kurban, a ne kolje ga svojom rukom ili samo za onoga ko će klati kurban svojom rukom? Da li to isto važi i za osobu koja kolje kurban za nekog drugog, a nema svog kurbana (npr. neko ko radi za neku humanitarnu organizaciju koja kolje kurbane)?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Ukoliko Vaša majka živi u odvojenom kućanstvu i ima uslove (finansijske) da može klati kurban, ili uplatiti kurban u neku od isntitucija IZ koja prima uplate za kurban, treba klati za sebe kurban neovisno o Vašem klanju kurbana.

2. U našem mezhebu nije mekruh rezati nokte i kosu u tom periodu. To je mekruh u drugim mezhebima.