A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Mukim i spajanje namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Čitala sam nedavno o spajanju podnevskog i ikindijskog namaza i o uslovima kad je takvo prakticiranje dozvoljeno  a kad ne,  ( neke škole to prihvaćaju a neke ne ) pa me zanima , obzirom da mi je radno vrijeme takvo da ne mogu klanjati ikindiju u njenom vaktu, da je ne bih klanjala na kaza, mogu li ikindiju spojiti sa podnevskim namazom. Isto pitanje važi i za spajanje akšama i jacije. Zanima me još kako se tačno klanjaju takvi spojeni namazi i da li se klanja samo dio namaza koji je farz ili i sunneti .

 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Takvo spajanje treba izbjegavati osim baš kada nema druge mogućnosti, posebno imajući u vidu da naš mezheb ne dozvoljava spajanje namaza osim tokom hadža na Arefatu i Muzdelifi. Kod spajanja namaza dovoljno je klanjati samo farzove, ali ne smeta i ako se klanjaju i sunneti. To su dodatni sevapi.

Sadekatul-fitr na nerođeno dijete

Pitanje:

Esselamu alekum!
Molim vas da mi odgovorite na sljedeće pitanje: da li je trudna žena dužna davati sadekatul-fitr za nerođeno dijete te me zanima od kojeg vremena trudnoće, dakle koliko treba da je trudna da bi dala sadekatul-fitr za nerođeno dijete?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema obaveze davanja sadekatul-fitra za nerođeno dijete. 

Tespihi sa natpisom Allahovo imena

Pitanje:

Selam alejkum!

U zadnje vrijeme u našim džamijama su u opticaju tespihi sa natpisom Allah a sa druge strane Muhammed. Šta činiti po tom pitanju?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nije primjereno ispisivati Allahovo ili Poslanikovo ime na tespihu, budući da se tespih često nalazi na prostirci (dakle, suviše nisko, tamo kuda ljudi hodaju), da se baca od ruke do ruke u džamiji i sl., te smatramo da tespihe s tim natpisom ne treba koristiti, već ih skloniti na čisto mjesto ili ih spaliti.

Zekat na dionice

Pitanje:

Esselamu alejkum! 

Interesuje me kako odrediti nisab za dionice. Pošto su dionice jedna vrsta berze, ako ne i isto, te im nekada raste a nekada opada vrijednost, kako izračunati zekat po tom pitanju?  Ili se daje zekat samo na nisab?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Na Drugoj konferenciji Akademije za islamska istraživanja održanoj u Kairu na kojoj je razmatrana savremena problematika zekata, u vezi zekata na dionice zaključeno je sljedeće:
1. Ako osoba posjeduje dionice s ciljem trgovanja njima na berzi, obavezna je dati zekat na njih u iznosu od 2,5% njihove ukupne tržišne vrijednosti na dan nastale obaveze zekata (po ispunjenju uslova obaveznosti zekata), poput ostalih vrsta trgovačke robe.
2. Ako je osoba uložila novac u dionice s ciljem ostvarenja godišnje dividende, a ne trgovanja njima na berzi, zekat će dati na sljedeći način:
a- ako može saznati od firme u čije dionice je uložila novac vrijednost zekatske imovine firme koja pripada svakoj dionici, zekat će dati na ukupnu vrijednost koja pripada njegovom broju dionica u firmi;
b- ako to nije u mogućnosti saznati, većina savremenih  islamskih pravnika smatra da će vlasnik prihod od dionica pridodati svojoj imovini (novac, zlato, srebro) i na ukupnu vrijednost izdvojiti 2,5% na ime zekata.
Neki smatraju da treba izdvojiti zekat na prihod od dionica u iznosu od 10% odmah po preuzimanju analogno zekatu na poljoprivredne proizvode. Po kojem god mišljenju postupili u ovom drugom slučaju (ulaganje u dionice s ciljem ostvarenja godišnje dividende), izvršili ste svoju obavezu zekata na dionice, uz obavezu da prethodno razlučite Vašu namjeru ulaganja u dionice: trgovanje ili ostvarenje godišnje dividende.

Ettehijjetul-mesdžid i učenje Kur`ana

Pitanje:

Dolazim u džamiju gdje imam uči Kur`an. Šta je bolje (ispravno) učiniti: klanjati 2 rekata ili sjesti i pažljivo slušati učenje Kur`ana?

 

Odgovor:
Ispravno je i jedno i drugo. Šta god uradio od spomenute dvije opcije, neće se pogriješiti.

Salijevanje strave

Pitanje:

Poštovani,
Interesuje me stav Islamske zajednice u vezi saljevanja strave.

 

Naslov:

Esselamu alejkum!
Vijeće za fetve je raspravljajući o nekim alternativnim načinima liječenja, poput zapisivanja, saljevanja strave i sl. zauzelo stav da ti načini liječenja nemaju šerijatsko utemeljenje. Jedino je potvrđena šerijatska utemeljenost liječenja učenjem Kur'ana.

Uzimanje procenta od prikupljenog zekata

Pitanje:

Selam alejkum!

Zanima me da li ubirači zekjata, hodže i mutevelije, imaju pravo na procenat od ukupljenog zekjata?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Određeni procenat prikupljenih sredstava zekata i sadekatul-fitra pripada medžlisu IZ koji ta sredstva koristi u vjersko-prosvjetne svrhe. Prema tome, imami i mutevelije ne mogu zadržati niti zahtijevati za sebe dio prikupljenih sredstava. Podrobnije informacije možete dobiti u Uredu za zekat Rijaseta IZ.

Ispravnost metode navikavanja na namaz

Pitanje:

Djeca mi redovno klanjaju poste i td. Smije li roditelj da bi ih zaplašio da to moraju činiti dok su živi (klanjati i postiti itd) reći: "Neću vam halaliti ako prekinete obavljati te dužnosti". U razgovoru sa njima sam vidio da to prihvataju najozbiljnije jer sam vidio da se toga boje.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Nema smetnje da se tako nešto kaže djeci kako bi ozbiljnije pristupili pitanju izvršavanja vjerskih obaveza. Djecu ne treba proklinjati, već za njih dovu učiti da ih Allah uputi na pravi put, a jedna od metoda je i ona koju ste spomenuli u svom pitanju.

Sumnja u ispravnost abdesta

Pitanje:

Poštovani profesore,
Našao sam jedan odgovor u kome Vas pitaju o sumnji u gubitak abdesta, i Vi ste rekli da je princip da se računa da abdest nismo izgubili sve dok ne budemo sigurni u to, tj. ako recimo posumnjamo u namazu da nam je procurilo mokraće, računa se da abdest nismo izgubili dok ne budemo sigurni da smo je ispustili. "Ono što je sigurno ne može se otkloniti sumnjom", ste napisali.
Zanima me da li to znači da se različito tretira sumnja u ispravnost abdesta, pa treba obnoviti abdest, od sumnje u gubitak abdesta, pa ne treba obnavljati abdest?
Također, iskoristio bih priliku da Vas pitam još nešto. Poznato je da se nakon gusula ne treba uzimati abdest jer je on sadržan u gusulu, pa poslije gusula možemo klanjati. Međutim, ako recimo u toku gusula ispustimo vjetar, ili malo mokraće, da li će to pokvariti gusul, ili samo abdest koji se računa da je uključen u gusul?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Da, dobro ste primijetili da se različito tretiraju, tj. imaju različite posljedice kada je riječ o abdestu, sumnja u u pogledu ispravnog uzimanja abdesta ili samog uzimanja abdesta nakon hadesa i sumnje u gubitak abdesta. U prvom slučaju se presumira da osoba nema abdest, a u drugom da ga ima i da ga nije izgubila, jer sumnja ne otkalnja ono što je sigurno. U prvom slučaju bili smo sigurni u hades, a sumnja se javila u pogledu ispravng uzimanja abdesta, a u drugom slučaju bili smo sigurni u abdest, a posumnjali u njegovo kvarenje.

2. Spomenuto ne kvari gusul, ali se poslije toga mora uzeti abdest.

Uređivanje užeg džamijskog prostora

Pitanje:

Esselamu aleikum.
Ovim putem bih vas zamolio za tri odgovora koji su direktno vezana za džamijski prostor.
1. Bez obzira o kakvoj se ženskoj osobi radi, i bez obzira koja je svrha posjete, kakvu odjeću mora imati dok se nalazi u prostoru za obavljanje molitve, i da li se iste mogu zajedno sa imamom slikati ispred mihraba?
2. Šta se sve smije ili ne smije nalaziti ugravirano u mihrab (ispred klanjača)?
Naime,imena vakifa našeg džemata se urezuju u samom centru mihraba prema kojem smo okrenuti svi.
3. Kakvi su nam namazi i kako postupiti u takvim slučajevima?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

1. Neprimjereno je da bilo ko, muškarac ili žena, ulazi u džamiju u nečistoj, prozirnoj, tijesnoj ili kratkoj odjeći koja ne pokriva dijelove tijela koji se moraju pokrivati u namazu, tj. avret.

2. Neprimjereno je ugravirati imena vakifa u mihrab iz više razloga, a najvažniji je da to privlači pažnju klanjača, koji će, umjesto da se koncentriraju na namaz, čitati imena vakifa. Oni koji to dopuste i urade, bit će odgovorni i griješni za okrnjenost vrijednosti namaza klanjača uzrokovanu bacanjem pogleda i čitanjem ugraviranih imena u mihrabu. Ko garantuje da neko od tih vakifa neće zalutati i skrenuti s pravog puta, ili se odmetnuti od vjere u potpunosti? Onaj koji uvakufi imovinu iskreno u ime Allaha, neće zahtijevati da mu se ime ugravira u mihrab. Jednom riječju, neprihvatljiva ideja.

3. U slučaju da nešto takvo već postoji u mihrabu, namaz koji se klanja u toj džamiji je ispravan, a klanjači trebaju gledati preda se i ne bacati pogled na ta imena. Treba raditi na tome da se to eliminira iz mihraba.