A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Nenamjerno izostavljanje džume-namaza

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Imam jedno pitanje vezano za džumu-namaz. Živim u Americi. Mi nigdje u blizini nemamo džamiju ili islamski centar. Da bi otišli u džamiju treba nam oko pola sata vremena autom. Moj muž vozi na posao 45 minuta, skroz na drugu stranu grada. Dakle, blizu nigdje nema da bi mogao da obavi džumu-namaz. Molim Vas odgovorite mi da li je on griješan zbog toga, pošto je džuma - namaz farz svakog punoljetnog muškarca, da li on treba da uzme svaki petak slobodan da bi mogao da obavi džumu - namaz, a pitanje je da li će mu kompanija to dozvoliti, jer je teška situacija i svako čuva svoj posao. 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Džuma namaz je farz (stroga obaveza) punoljetnom i uračunljivom muslimanu koji nije spriječen putovanjem i sl. da prisustvuje ovom namazu. Jasno je da je u dijaspori muslimanima otežano da redovno prisustvuju džuma namzu. Ukoliko nisu u stanju prisustvovati džuma namazu redovno, svakog petka, mogu makar povremeno uzimati slobodan dan, svakog drugog ili trećeg petka. Koliko su u stanju. Bitno je postojanje želje i namjere da se prisustvuje džuma namazu kada to okolnosti dozvoljavaju, i nastojanje da se to ostvari, osim u nuždi, kada to nije moguće. Allah najbolje zna ko jeste, a ko nije u mogućnosti prisustvovati džuma namazu i prema tome, i shodno namjeri osobe, računat će se stepen grijeha i odgovornosti. Borba za materijalna dobra ne treba nas učiniti da zanemarimo naše islamske obaveze. Ništa nam ta dobra neće donijeti dobra ako zaboravimo našu vjeru.

Iskazivanje zahvalnosti ljudima

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Da li je dozvoljeno zahvaljivati ljudima (iskazivati zahvalnost) na učinjenim uslugama, čestitkama ili zahvaljivanje za ukazanu pažnju?
 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Zahvaliti nekome na učinjenoj usluzi, lijepom gestu i sl., spada u lijepo islamsko ponašanje i kulturu ophođenja s drugima. Nema nikakvog dokaza da je to zabranjeno. U jednoj tradiciji se kaže: Ko ne zahvali ljudima (na učinjenom dobročinstvu), nije zahvalan ni Bogu. "Na dobročinstvo treba uzvratiti dobročinstvom" - navodi se u Kur'anu. A zahvalnost na učinjenom dobročinstvu jeste dobročinstvo.

Razvod samo šerijatski sklopljenog braka

Pitanje:

Selam alejkum!
Upoznala sam momka koji dolazi iz Libana a ja sam bosanka,  uzeli smo se šerijatski prije 5 godina. Ja sam odlučila da više ne mogu sa njim i sad imam veliki problem da se razvedem od njega, a i ovo trebate da znate: moj otac nije prihvatio ovaj brak, a mi ne živimo već dvije i po godine zajedno, i sad imam veliki problem da se rastavim od njega. Šta mogu da uradim,
možete li mi pomoći nekako?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Trebali ste za takvu vrstu sklapanja braka pitati prije nego što ste sklopili takav brak. Napravili ste grješku, posebno što ste to uradili bez dozvole oca. Onaj pred kim ste sklapali brak, treba vas i razvjenčati. Nemamo rješenja za takve slučajeve. Možda pokušate preko nekog punomoćnika isposlovati razvod  ili od muža ili od organa ili tijela pred kojim ste obavili vjenčanje, ili eventualno, ako imate ovjeren ugovor o braku, da tražite sudskim putem razvod braka. Postupili ste nepromišljeno i sada je teško razmrsiti tu situaciju.

Post „bijelih dana" u mjesecu

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Molim Vas da mi navedete mi koje je sve dane lijepo postiti osim obaveznog Ramazana. Našla sam na više mjesta, a znam i od svoje majke da je lijepo postiti 6 dana ševvala, odmah poslije 3. dana Bajrama (ona uvijek posti kad može), za dan Ašure, pa 13, 14. i 15. dan u svakom mjesecu (mada mi nije jasno da li se misli na tri dana u mjesecu po hidžretskom kalendaru ili ovom gregorijanskom). Da li je novotarija da se posti za 12. rebiul-evvel ili i to spada u dane koje je lijepo postiti?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Lijepo je postiti dane koje ste spomenuli, s tim da se 13, 14. i 15. dan računaju po mjesečevom, a ne po gregorijanskom kalendaru, jer su to tzv. bijeli dani kada je Mjesec pun.
Post 12. rebiul-evvela nema vjersko utemeljenje, pa ga ne treba prakticirat.

Ukop mrtvorođenog dijeteta

Pitanje:

Selam!

Možete li mi pojasniti kako se postupa sa mrtvorođenom djecom na samom kraju trudnoće? Kakav je stav naše uleme, kako pravilno postupiti?
Meni je rečeno da se ne klanja dženaza obzirom da je dijete mrtvo rođeno, pa s toga nije ni prijavljeno niti je dato ime itd. Ja ipak svaku večer i više puta tokom dana proučim Fatihu. Da li griješim?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako pobačeno dijete nije pokazivalo nikakve znakove života, a već je tjelesno formirano, treba mu dati ime, ogasuliti ga, zamotati u ćefine i zakopati u mezarje bez klanjanja dženaze. Ako je pokazivalo znakove života, osim spomenutog, treba mu klanjati i dženazu. Nema potrebe da mu učite Fatihu, jer dijete nema grijeha, posebno mrtvorođeno, pa za njega ne treba učiti dovu.

Šerijatsko vjenčanje prije građanskog

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Interesuje me da li je u Sarajevu moguće obaviti šerijatsko vjenčanje prije građanskog? Da li je ta praksa u skladu sa zakonom BiH? Naime, zbog ograničenosti sa vremenom, nismo u mogućnosti obaviti građansko vjenčanje prije ljeta, a naša želja je da što prije stupimo u brak. Oboje smo punoljetni, bez ikakvih ograničenja za stupanje u brak i bez namjere da ovaj brak bude tajan na bilo koji način.

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ako imate vremena za šerijatsko, zašto nemate vremena i za građansko pravo koje ne traje duže od šerijatskog? Oba vjenčanja se mogu ugovoriti za isti dan. Bez građanskog vjenčanja neće Vam u Medžlisu IZ Sarajevo zakazati i obaviti šerijatsko pravo. Razlog tome je ne samo zakonski propis, već i potreba da se osiguraju bračna prava, posebno žene, pred zakonom, odnosno sudom, jer u protivnom, ako bi došlo do razvoda, što je moguće da se desi, žena ne bi mogla ostvariti svoja prava putem suda, jer bi to zakonski tretirali kao vanbračnu zajednicu. A Islamska zajednica nema zakonske mehanizme da osigura prava proistekla iz šerijatski sklopljenog braka. 

Abortiranje malformisanog djeteta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Zovem se Nusreta Aličković i živim u Njemačkoj  Efendija Fahrudin iz Wiesbadena mi ja Vas preporučio vezano za moje pitanje.

Ja sam u drugom stanju skoro već 5. Mjesec. Ljekari su mi ustanovili da mi beba neće biti normalna. U pitanju je mozak i kičma. Voda koja cirkuliše kroz mozak i kičmu  je začepljeno tako da se u mozgu stvorila cista koja dovodi do štete mozga a kraj kičme prema leđima je ostao otvoren tako da su mi rekli da ova beba neće biti normalna i sada ne znam šta da radim. Da li bi bilo grijeh da ga pobacim?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Poštovana,
Ako trudnoća nije napunila 120 dana, neka ulema smatra dozvoljenim abortus u slučaju prijeke potrebe, kao što je opasnost po život majke ili teško oboljenje zametka s kojim bi život djeteta bio veoma težak. Nakon 120 dana se udahnjuje duša u tijelo tako da nakon toga abortus se može izvršiti samo ako je život majke ugrožen opstankom trudnoće. Ja lično ne mogu na sebe preuzeti odgovornost za takve slučajeve budući da je riječ o oživljenoj osobi. To sami trebate riješiti u dogovoru s ljekarom. Ogromna većina uleme ne odobrava abortus nakon 120 dana trudnoće bez obzira na oboljenje bebe.                                                        

Namaz i odjeća sa tragovima životinjske krvi

Pitanje:

Selam!

Može li se klanjati u radnoj odjeći  ukoliko je čovjek mesar i roba koja stoji u hladnjačama po 3 dana i poslije se  tek obrađuje i tako se nađe neka mrlja crvena na hlačama?   

 

Odgovor:
Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je klanjati u radnoj odjeći ako na njoj nema nečistoće (mokraća, izmet...) Ne smeta mali trag krvi sa mesa prilikom njegove obrade.

Oblačenje žene

Pitanje:

Selam!

Kakav je islamski stav oko oblačenja žene npr. nošenje suknji, pantalona i suknji-hlača. Je li sve  to ispravno za oblačenje?  Često čujem od ljudi da se žene danas žale na suknje kako dođu u situaciju da se suknja zadigne zbog vjetra ili ukoliko mora negdje biciklom.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!

Dozvoljeno je nositi odjeću koja je dovoljno široka da ne oslikava jasno dijelove tijela, nije providna i koja pokriva cijeli avret (kod žene je to cijelo tijelo osim lica, šaka i stopala.

Financiranje roditelja za odlazak na hadž

Pitanje:

Esselamu-alejkum
Ukoliko sin ima sredstva da ode na hadž prvi put a majka mu nije obavila hadž. U ovom slučaju je li sin dužan da dadne ta sredstva majci da ode na hadž ili će on prvo otići  i isto to vezano za kurban?

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ne može se u ovom slučaju praviti analogija između kurbana i hadždža, budući da hadž nije trenutna obaveza, već vrsta obaveze čije izvršenje nije vremenski fiksirano, mada je bolje izvršiti je čim prije, za razliku od obaveze kurbana, koja se ne može prolongirati za neko drugo vrijeme. Zato nema smetnje da prvo pošaljete majku na hadž, pa kasnije obavite za sebe, iako to nije obaveza već samo dobročinstvo prema majci. Budući da ste postali obavezni obaviti hadž za sebe, ta obaveza ostaje sve dok je ne izvršite. Kada je riječ o kurbanu, budući da ste dužni izvršiti tu obavezu bez prolongiranja, ne možete skinuti sa sebe obavezu donirajući kurban majci, odnosno uplaćujući kurban za nju. Ako ona nema vlastitih sredstava, nije ni obavezna klati kurban. Ako biste uplatili za nju kurban, ne biste izvršili Vašu obavezu.