A+ A A-

Pretraga pitanja

Najnovija pitanja

Ime Benjamin

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Moj muž i ja uskoro očekujemo rođenje našeg sina ako Bog da. Dugo smo tražili i istraživali i jedino ime koje nam se oboma iskreno sviđa jeste Benjamin. Pronašli smo sve vezano za samo značenje imena, te činjenicu da je Benjamin bio najmlađi sin Jakuba a.s. i mlađi brat Jusufa a.s. Međutim, naišli smo na neka mišljenja po kojima ovo ime, unatoč svemu, nije muslimansko. Stoga Vas molim da nam pomognete da razjasnimo da li je ovo ime muslimansko i da li ga možemo dati našem sinu? Zna li se još nešto o Benjaminu, sinu Jakuba a.s., osim onoga što se spominje u suri Jusuf? Da li je bio od pravovjernih i bogobojaznih?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kod nas je uobičajeno davanje imena Benjamin  muslimanskoj djeci, pa nema smetnje da i Vi nadijete to ime svome djetetu. Benjamin je, prema tradiciji, bio mlađi brat Jusufa a.s. Ako je Jakub a.s., kao Božiji Poslanik mogao svom sinu dati ime, nema smetnje da i muslimani daju svojoj djeci to ime, kao što daju ime Jusuf, Jakub, kao i imena drugih Božijih Poslanika a.s.

Bedeluk osobe koja za sebe nije obavila hadž

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Majka mi je preselila na Ahiret ove godine. Imala je namjeru da ove godine ode na hadž i  iza sebe je ostavila novac koji je bila skupila za tu svrhu. Ja sam joj obećala da ću, čim budem bila u prilici obaviti hadž za nju. Imam 46 godina i još uvijek nisam obavila hadž, iako imam nijjet da ga obavim kad budem u mogućnosti. Zanima me da li mogu obaviti hadž za majku iako nisam obavila hadž za sebe i ako ne mogu da mi odgovorite zašto? Čitala sam da nije praksa da osoba koja nije obavila hadž za sebe obavi hadž za drugog, ali nisam nigdje našla da postoje vjerske smetnje u vezi toga. Napominjem da sam osoba koja razumije vjerske propise i ne bi mi bila smetnja da naučim sve obrede hadža. Također me zanima ukoliko bi se odlučila da ove godine odem na hadž za majku, da li bi postojala smetnja da sebe oko prijavljivanja hadža obzirom na naprijed navedeno.
Alma iz Ilijaša

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Mekruh je (pokuđeno) da osoba koja nije za sebe obavila hadž bude bedel, tj. obavi hadž za drugog, ali nije strogo zabranjeno u našem mezhebu, pa bi tako obavljen hadž bio ispravan, ali uz pokudu. Zato Vam savjetujemo da prvo obavite hadž za sebe, pa onda za majku kako biste u potpunijem stanju i formi obavili bedeluk za majku. Ukoliko biste se ipak prijavili da budete bedel, Vaša prijava će se prihvatiti, jer odgovorni u Uredu za hadž ne provjeravaju da li je osoba koja je bedel već obavila hadž za sebe ili ne.

Ispravno pranje ruku prilikom abdesta

Pitanje:

Esselamu alejkum!

Imam pitanje vezano za uzimanje abdesta.

Kada abdestimo ruke ili noge da li prvo abdestimo 3 puta desnu pa 3 puta lijevu, ili se abdesti naizmjenično (desna pa lijeva 3 puta), i da li je to uopšte bitno? Čuo sam različita mišljenja pa bih molio odgovor.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Kod pranja ruku do lakata prilikom abdesta, prvo se završi pranje desne pa se onda prelazi na pranje lijeve ruke. I ako bi se postupilo drugačije, abdest bi bio ispravan u našem mezhebu, jer je farz oprati ruke do iza lakata, a svi drugi detalji spadaju u sunnete.

Način klanjanja Istihare-namaza

Pitanje:

Esselamu Alejkum!

Kako se klanja istihara?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Možete učiti dove i na našem jeziku, nije neophodno da se uče na arapskom jeziku.
Istihara namaz se sastoji od dva rekjata, na oba se uče Fatiha i neka kur'anska sura ili nekoliko ajeta. Nakon predaje selama prouči se istihara dova koju možete naći u zbirkama dova. Zbirku dova možete naći kod naših imama u Americi. Neka vam je Allah na pomoći da prevladate teškoće s kojima se suočavate. 

Namaz stare iznemogle osobe

Pitanje:

Selam!

Imam nanu koja je prije godinu dana oslijepila, do tada je redovno klanjala svaki vakat i izuzetno se držala namaza i klanjanja u vrijeme. Nakon operacije i gubitka vida, ona se fizički oporavila i još uvijek je pri zdravoj pameti i rasuđivanju, ali pošto više nije u mogućnosti da se abdesti i sama kupa i slično, prestala je da klanja. Mislim da je teškom bolesniku - njoj opravdano propuštanje namaza, međutim interesuje me da li može i kako da klanja, obzirom da bi po mom mišljenju to uticalo i na njenu psihičku snagu jer se, kao što je prirodno, osjeća bespomoćno i teško u takvom stanju.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Ukoliko nije u stanju sama se abdestiti, a nije u prilici ili joj je teško da joj drugi pomažu u tome, može umjesto abdesta uzimati tejemum i klanjati onako kako je u stanju: ako ne može stojeći, onda sjedeći ili ležeći. Allah nikoga ne zadužuje iznad njegovih mogućnosti. Treba voditi računa o psihičkom stanju takve osobe pa ne insistirati napadno i prejako kako ne bi izazvalo kontraefekat. Najvažnije je biti na usluzi i pomoći takvoj osobi da što lakše provede preostali dio života. 

Prisustvovanje dženazi samoubice

Pitanje:

Esselamu alejkum! 
Da li je dozvoljeno po islamskim propisima klanjati dženazu osobi koja je izvršila samoubojstvo i povlači li šerijatsku kaznu prisustvo toj dženazi.

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Bez obzira što je samoubojstvo veliki grijeh ukoliko ga osoba počini svjesno, samoubojici se klanja dženaza i tu nema ništa sporno, pa prema tome nema govora o nekakvoj sankciji za klanjanje dženaze takvoj osobi.

Različita transkripcija salavata u ilmihalima

Pitanje:

Esselamu alejkum!

U dva ilmihala različito su napisani salavati. Tako u jednom stoji "..ala Ibrahime, ve ala ali Ibrahime...", a u drugom, "..ala Ibrahime, ve ala ali Ibrahim.."

Dakle razlika je u slovu „e" kod drugog pominjanja  Ibrahima a.s. Kako je pravilno? 

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Oba načina izgovora riječi Ibrahim u spomenutom salevatu su ispravna. Ako se ne zastaje na riječi Ibrahim već se nastavlja govor bez prekida, ispravno je "ve 'ala ali Ibrahime inneke..." Ako se pak zastaje na toj riječi, reći će se "ve 'ala ali Ibrahim. Inneke..." Dakle, nije tu riječ o grješci već o stavljanju tačke iza riječi ili nastavljanje govore bez zastoja. U arapskom jeziku je ispravno i jedno i drugo.

Uzimanje naknade za troškove stanovanja

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Naime, radim u firmi koja podliježe državnom (BiH) zakonu o plaćama i naknadama s obzirom da mi je radno mjesto udaljeno od mjesta boravka preko 60 kilometara (64) imam pravo (prema zakonu) na troškove stanovanja. Međutim, ja ne stanujem u mjestu rada nego putujem kući svaki dan. Pitam se da li su mi ti novci halal s obzirom da ih ne koristim u svrhe za koje su mi date?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Odredbu zakona koja reguliše tu materiju treba protumačiti Pravna služba firme u kojoj radite. Ukoliko postoje presedani, odnosno slični slučajevi koji su ranije pravno riješeni, treba tako i postupiti. Ako ste  obmanuli nadležnu službu tvrdnjom da stanujete u mjestu rada, a ne kod svoje kuće, tada Vam ta nadoknada nije halal budući da je utemeljena na obmani. Interesantno je da nadležna služba ne traži dokaz o mjestu stanovanja već se oslanja isključivo na izjavu radnika. Vjerovatno mnogi ne/odgovorni službenici na takav način koriste državne pare, pa i drugima gledaju kroz prste. Dužnost je istinito prikazati stanje, pa na temelju istinitih podataka tražiti pravo koje slijedi za dotičnu situaciju.

Igre koje liče kockanju

Pitanje:

Esselamu alejkum.

U prostorijama našeg džemata se uvela jedna igra za koju bih volio da mi date šerijatski tretman. Naime, radi se o igri koja se igra isključivo bacanjem kockica, tako da se na kraju po nekim pravilima te igre zbroje poeni i ko ima najviše poena taj je pobjednik. Ono što je možda sporno jeste dogovor učesnika da piće (kahva, sok i slično) popijeno u toku igre plati onaj koji ima najmanje poena. Da li je ovakav postupak dopušten, i s obzirom da se radi o prostorijama islamske zajednice kako da se imam odnosi prema tome?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Igra kao takva nije sporna, kao vid zabave i razonode, ali dogovor da gubitnik plaća kahvu ili sok nije šerijatski valjan, jer tu igru pretvara u svojevrsno kockanje, a ono je zabranjeno u islamu. Prema tome, igra s takvom namjerom nije dozvoljena i ne treba je dozvoliti u prostorijama džemata, jer bi to bilo indirektno dozvoljavanje kockanja. 

Sedždei-tilavet

Pitanje:

Esselamu alejkum!
Nedavno sam saznao za obavezne sedžde u Kur´anu. Pošto ne znam arapski, ne znam ni gdje ni kada sedždu treba učiniti? Ne znam ni učiti harfove već učim prijevod a volim ponekad slušati učače kako uče na arapskom, a pročitao sam na Vašoj stranici da ne treba činiti sedždu za prijevod. Prema tome, kada trebam činiti sedždu i je li to sedžda kao u namazu?

 

Odgovor:

Esselamu alejkum!
Sedždei-tilavet je vadžib (obaveza) kako za onoga koji prouči, tako i za onoga koji sluša učenje određenih ajeta u Kur'anu, prema propisu u našem mezhebu. Ona se sastoji od jedne sedžde, a za njenu ispravnost uvjetuje se čistoća tijela, odijela i mjesta, abdest, propisno odijevanje, okertanje prema Kibli i nijjet (namjera u srcu). Tri su osnova ove obaveze: učenje određenih ajeta, slušanje učenja tih ajeta i povođenje za imamom koji čini tu sedždu nakon učenja određenih ajeta u Kur'anu. Takvih je mjesta, odnosno ajeta u Kur'anu 14: 206. ajet sure El-E'raf, 15. ajet sure Er-R'ad, 49. sure En-Nahl, 107. sure El-Isra', 58. ajet sure Merjem, 18. ajet sure El-Hadždž, 60. ajet sure El-Furkan, 25. ajet sure En-Neml, 15. ajet sure Es-Sedžda, 38. ajet sure Fussilet, 24. ajet sure Sad, 62. ajet sure En-Nedžm, 21. ajet sure El-Inšikak i 19. ajet sure El-'Alek.